voi hitsin hitsi, kuka vei cabin?
Re: voi hitsin hitsi, kuka vei cabin?
Jos tarkkaan tihrustaa, niin taitaapa tuo S-kirjaimen alla oleva pikkukilpi olla sen verran pitkä, että siinä voisi lukea 2,1 - 16 valve.
(2,0:n kilvessähän ei lukisi tilavuutta vaan pelkkä 16 valve.)
(2,0:n kilvessähän ei lukisi tilavuutta vaan pelkkä 16 valve.)
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: voi hitsin hitsi, kuka vei cabin?
Itse kanssa cabbea kuolailin ja kolikoita panin jo jonoon, mutta auto tosiaan on vapari 2.1L ja se sai sitten itsehillinnän tällä kertaa mukaan peliin. Jenkeistä tuotu auto. Ollut siellä Saksalais/Suomalais -pariskunnalla.
#1543
9-5 Aero 2007, 9-5 SE 2.3t 1999, 900 Turbo lux 1983, 99 GL 1983, 96 GL 1980, 96 GL 1977
Vw Eurovan VR6 2.8, Cube, Bianchi, Merida, Honda Varadero, Buster ja omat jalat.
9-5 Aero 2007, 9-5 SE 2.3t 1999, 900 Turbo lux 1983, 99 GL 1983, 96 GL 1980, 96 GL 1977
Vw Eurovan VR6 2.8, Cube, Bianchi, Merida, Honda Varadero, Buster ja omat jalat.
Re: voi hitsin hitsi, kuka vei cabin?
Siinähän se ratkaisu tulikin, jenkkimalli. Onko kenelläkään tietoa onko Saab jostain syystä nostanut sinne vietävien 2,1-litraisten tehoa 7hv verrattuna Euroopassa myytyihin malleihin?Pauke kirjoitti:mutta auto tosiaan on vapari 2.1L ja se sai sitten itsehillinnän tällä kertaa mukaan peliin. Jenkeistä tuotu auto. Ollut siellä Saksalais/Suomalais -pariskunnalla.
Onko jenkkimalleissa yleisesti muitakin eroja? Tiedän ainakin, että lähestulkoon kaikissa Yhdysvalloissa myydyssä malleissa on ollut pakollisena lisävarusteena ilmastointi. Eli, jos on halunnut auton ilman ilmastointia, se on mennyt tehdastilaukseen. Useimmiten maahantuoja ei edes suostu tilaamaan autoja ilman ilmastointia (ainakaan etelävaltioihin) koska niiden jälleenmyyntiarvo olisi niin pieni. Ja toisaalta, kun maahantuoja on ruksannut kaikkiin tilaamiinsa malleihin aina ilmastoinnin, tämän yksittäisen lisävarusteen hinta on myös saatu alennettua. Automaateista amerikkalaiset myös pitävät koska yleinen tietohan on, etteivät he osaa ajaa manuaaleja.
No, ne erot mitä itselläni tulee mieleen on: 1) ainakin amerikkalainen Saabin nopeusmittari on mielestäni aika sekavan näköinen kun on kilometrit ja mailit ympätty samaan mittariin. Olisi kannattanut tehdä USA:n markkinoille pelkkä mailimittari. 2) Toisena erikoisuutena tiedän ainakin, että laajakulmapeiliin pitää laittaa teksti "Objects may be closer than they appear" 3) Uusissa autoissa pitää myös peräluukuista päästä sisältäpäin ulos, eli on jouduttu tekemään ylimääräinen salpa.
NG 9³ SS 1.8t Linear Business, M5 (MY2008) Snow Silver
(jäsen 44862)
(jäsen 44862)
Re: voi hitsin hitsi, kuka vei cabin?
Minusta taas kohdat 1 ja 3 ei pidä paikkaansa
Mailimittarissa on kieltämättä aika numero viidakko, mutta kummasti tottuu lukemaan sitä pienempää valkoista asteikkoa. Mailimittarin etu on siinä ettei se turbomallisakaan mene kauheasti yli 200km eli jako on selkeämpi ja isompi normaalinopeuksissa. Tosin 90-luvun mailimittareissa jo skaalaa kasvatettiin.
Ainakaan vm87 USA cabissa ei ole mahdollisuutta päästä sisäkautta luukusta ulos.

Mailimittarissa on kieltämättä aika numero viidakko, mutta kummasti tottuu lukemaan sitä pienempää valkoista asteikkoa. Mailimittarin etu on siinä ettei se turbomallisakaan mene kauheasti yli 200km eli jako on selkeämpi ja isompi normaalinopeuksissa. Tosin 90-luvun mailimittareissa jo skaalaa kasvatettiin.
Ainakaan vm87 USA cabissa ei ole mahdollisuutta päästä sisäkautta luukusta ulos.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Re: voi hitsin hitsi, kuka vei cabin?
Niin, tarkennan vastaustani siltä osin, että laajakulman teksti taisi tulla pakolliseksi joskus 1990-luvulla ja tämä salpa varmaan 2000-luvulla, mutta tietääkseni näin kuitenkin on.
Myös kolmas jarruvalo tuli pakolliseksi kaikkiin Yhdysvalloissa rekisteröityihin 1986-malleihin. Oli mielenkiintoista seurata Suomessa kun siihen aikaan jotkut myös virittelivät lisäjarruvaloja omiin takaikkunoihin. No, nehän sitten tietysti vähän ajan päästä päätettiin (suuressa viisaudessa) kieltää kokonaan. Olin kuolla nauruun kun YLE:n uutisissa haastataltiin jotain korkeassa asemassa olevaa Liikenneminisreriön virkamiestä siitä miksi Suomessa ei sallita lisäjarruvalon asennusta. Hän vastasi kutakuinkin näin: "Takana olevan ajoneuvon kuljettaja voisi erehtya luulemaan, että edessä ajavassa ajoneuvossa on syttynyt tulipalo" (NÄIN TYPERÄÄ VASTAUSTA EN KOSKAAN UNOHDA)
Myös kolmas jarruvalo tuli pakolliseksi kaikkiin Yhdysvalloissa rekisteröityihin 1986-malleihin. Oli mielenkiintoista seurata Suomessa kun siihen aikaan jotkut myös virittelivät lisäjarruvaloja omiin takaikkunoihin. No, nehän sitten tietysti vähän ajan päästä päätettiin (suuressa viisaudessa) kieltää kokonaan. Olin kuolla nauruun kun YLE:n uutisissa haastataltiin jotain korkeassa asemassa olevaa Liikenneminisreriön virkamiestä siitä miksi Suomessa ei sallita lisäjarruvalon asennusta. Hän vastasi kutakuinkin näin: "Takana olevan ajoneuvon kuljettaja voisi erehtya luulemaan, että edessä ajavassa ajoneuvossa on syttynyt tulipalo" (NÄIN TYPERÄÄ VASTAUSTA EN KOSKAAN UNOHDA)

NG 9³ SS 1.8t Linear Business, M5 (MY2008) Snow Silver
(jäsen 44862)
(jäsen 44862)
Re: voi hitsin hitsi, kuka vei cabin?
Juu taitaa olla tuontyyppiset tekstit sitä varten, että vältytään oikeussyytteiltä, vähän sama kuin uudet moottoripyörät täynnä jos jonkinlaisia varoituksia. Ei niitä mikään pakko ole pistää, mutta se on kannattavaa. 

Re: voi hitsin hitsi, kuka vei cabin?
Auto on 2.1 16valve vapari ....näin minulle sanottiin kun siitä joskus kyselin.
Enkä enää ihmetellyt halpaa hintaa.
Alunperin 140 heppaa ja siihen automaatti kaveriksi...ei kannata ajella rampeista kuin öisin.
Ja S oli jenkeissä 140hv 2.1 koneella. En ole jenkeissä ns matalapaineturboja nähnytkään. Vain noita 2.1 koneisia ja sitten täyspaineturboja.
Enkä enää ihmetellyt halpaa hintaa.
Alunperin 140 heppaa ja siihen automaatti kaveriksi...ei kannata ajella rampeista kuin öisin.
Ja S oli jenkeissä 140hv 2.1 koneella. En ole jenkeissä ns matalapaineturboja nähnytkään. Vain noita 2.1 koneisia ja sitten täyspaineturboja.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Re: voi hitsin hitsi, kuka vei cabin?
Noh, noh.Huikko kirjoitti:
Alunperin 140 heppaa ja siihen automaatti kaveriksi...ei kannata ajella rampeista kuin öisin.
Minkälaisiin tykkeihin sinä olet tottunut

Omassa Cabbessa 150 hv ja automaatti, mutta kyllä sillä silti uskaltaa vielä viivalle lähteä.
Ei sillä ihan kaikille pärjää, mutta sitten otetaan revanssia Tonnarilla.
No, vitsi, vitsi (tai sitten ei

Mutta kyllä 140hv vie autoa ihan kummasti, vaikka automaatillakin. Ei se mikään mopo enää ole.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Re: voi hitsin hitsi, kuka vei cabin?
No ehkä mä olen sitten tottunut...totta.
Ero on kyllä ihan törkeä siinä miten redbox cabriolet 185hp liikkuu automaatilla verrattuna tuohon 2.1:n 140heppaan.
Kävin noitakin aikanaan koeajamassa ja ero on kuin yöllä ja päivällä.
Ero on kyllä ihan törkeä siinä miten redbox cabriolet 185hp liikkuu automaatilla verrattuna tuohon 2.1:n 140heppaan.
Kävin noitakin aikanaan koeajamassa ja ero on kuin yöllä ja päivällä.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
Re: voi hitsin hitsi, kuka vei cabin?
eipä se 185 jaksa liikuttaa oikein vakuuttavasti
423 heposta usa- kampetta juuri ajaneena, ei omalla avolla enää uskaltanu lähteä ohittamaan teiden tukkoja kovin vakuuttavasti
noissa jenkki 900s malleissa muuten on runkonumeroa laitettu varmaan ainakin kymmeneen eri kohtaa rungossa, on stanssattua ja tarraa. verrattuna euroopan pelkkään stanssattuun...
miksiköhän näin ?

423 heposta usa- kampetta juuri ajaneena, ei omalla avolla enää uskaltanu lähteä ohittamaan teiden tukkoja kovin vakuuttavasti

noissa jenkki 900s malleissa muuten on runkonumeroa laitettu varmaan ainakin kymmeneen eri kohtaa rungossa, on stanssattua ja tarraa. verrattuna euroopan pelkkään stanssattuun...
miksiköhän näin ?
Re: voi hitsin hitsi, kuka vei cabin?
Ne kun ajaa jenkeissä niin teatraalisia kolareita, että osia lentää pitkin pöpelikköä.saabracing kirjoitti: noissa jenkki 900s malleissa muuten on runkonumeroa laitettu varmaan ainakin kymmeneen eri kohtaa rungossa, on stanssattua ja tarraa. verrattuna euroopan pelkkään stanssattuun...
miksiköhän näin ?
Silloin on kolarin jälkeen tutkijalautakunnan helppo tunnistaa autoon kuuluneet osat.

"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Re: voi hitsin hitsi, kuka vei cabin?
Numeroita on joka puolella siksi, että aikanaan saab 900 joutui jenkkilässä ns. paljon varastettujen ajoneuvojen listalle.
Silloin autotehtaan oli pakko numeroida iso määrä osia.
Kai siksi että varkaat saadaan paloistakin helpommin kiinni.
Silloin autotehtaan oli pakko numeroida iso määrä osia.
Kai siksi että varkaat saadaan paloistakin helpommin kiinni.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992