Vetarin maljan/laakerin vaihto?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Vetarin maljan/laakerin vaihto?

Viesti Kirjoittaja pevi »

Tarkoitus olisi laittaa vm 87 og900:een uudet vetonivelen maljat. Maljojen vaihtoon liittyen ajatuksena on vaihtaa myös stefa ja laakeri.

Onko jollain jo valmiina tiedossa stefan ja laakerin kaupallinen koodi tai mitat, jotta voisin ne hankkia valmiiksi enenn työn aloittamista? Tietenkin merkkiliikkeestä ne saisi suoraan varaosanumerolla, mutta hinta lienee nelinkertainen.

Pystyykö laakerin irrottamaan ilman, että irrottaa tasauspyörästön kartiolaakerin vastikepintaa, jolloin joutuisi perän välyksen säätämään uudestaan?
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vetarin maljan/laakerin vaihto?

Viesti Kirjoittaja jus »

pevi kirjoitti:Onko jollain jo valmiina tiedossa stefan ja laakerin kaupallinen koodi tai mitat
Saab 900 -86 isoilla maljoilla laakerissa lukee 6006/C3. Stefa 35-47-5. Laakerilaipan O-rengas 86 * 2,5 (ehkä hiukan liian iso, mutta menee).
Pystyykö laakerin irrottamaan ilman, että irrottaa tasauspyörästön kartiolaakerin vastikepintaa, jolloin joutuisi perän välyksen säätämään uudestaan?
Ei, laakeri on laatikon kylkeen pultatun laipan sisäpuolella. Ei kai perän välyksille mikään muutu kun säilytät kaikki laipan ja laatikon välissä olevat shimmilevyt juuri niin kuin ne olivat. Laippa pitää irrottaa jotta pääsee irrottamaan sisemmän vetonivelen akselin lukkorenkaan siitä laakerin takaa.

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 39#p435039
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 81#p441481
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 39#p468239
http://users.jyu.fi/~esjuny/900Aero_tripodit.htm
http://townsendimports.com/Web/transmis ... htm#9indri
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: Vetarin maljan/laakerin vaihto?

Viesti Kirjoittaja pevi »

Kiitos linkeistä ja oasnumeroista.
Juu laippa pitää ilman muuta irrottaa. Kyse oli lähinnä siitä, että pääseekö laakeri tulemaan ulos takakautta ilman että tasauspyörästön kartiolaakerin vastiketta joutuu ottamaan pois edestä. Eli onko maljan laakerin ulkohalkaisija pienempi kuin kartiolaakerin vastikkeen sisähalkaisija.
Linkkien perusteella laakerin vaihto ei edellyttäisi perän välyksen uudelleen säätämistä.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vetarin maljan/laakerin vaihto?

Viesti Kirjoittaja jus »

pevi kirjoitti:Kyse oli lähinnä siitä, että pääseekö laakeri tulemaan ulos takakautta ilman että tasauspyörästön kartiolaakerin vastiketta joutuu ottamaan pois edestä. Eli onko maljan laakerin ulkohalkaisija pienempi kuin kartiolaakerin vastikkeen sisähalkaisija.
Laakeri pääsee tulemaan kartiolaakerin vastikkeen ohi, maljan laakerin ulkohalkaisija on pienempi kuin kartiolaakerin vastikkeen sisähalkaisija.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Vetarin maljan/laakerin vaihto?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kannattaa tosiaan uusia ne laakerit, jos on tarvista vaihtaa maljoja. Mitä on itellä tullu nuita puljattua, niin kaikki yhtä poikkeusta lukuunottamatta ovat vaatineet uudet laakerit ja stefat.Toi poikkeus oli 99:ssä nykyään oleva loota, joka oli niin tuoreeltaan laakeroitu ja kunnostettu, että ton maljan stefan huulien välissä oli vielä asentajan jäljiltä vaseliinia! Mie jouduin vaihtamaan siihen pienemmällä tripodilla olevat maljat, joten sen takia vaihdoin maljoja.

Mainos: Minulta löytyy hyväkuntoisia pienemmällä tripodilla olevia maljoja iso kasa. (Kolme "makkaraa" siinä ulkopinnassa.) Yv:llä yhteydenottoja, jos jollakulla on tarvista.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin