Ammattimiesten laatimissa huolto-ohjeissa on vaihtoväli jarrunesteellekin, harrastelijat tuskin kuitenkaan usein vaihtavat.
Virittelen katsastuskuntoon 96:ta, joka on kunnostuksen jälkeen seisonut yli 7 vuotta, ja jonka jarruneste on sitä vanhaa hyvää vuosikertaa, ja autoa on vuosittain hieman ulkoilutettukin. Silti takajarrusylinterit ovat tukevasti ruosteessa päältä ja sisältä, mäntien liikutteluun tarvitaan vasaraa. Eli perää on siinä, että jarrunesteeseen kondensoituu vettä, joka sitten saa ruostumisen aikaan.
Tunnetusti vesi on vanhin voitehista, mutta yksi niitä huonompia.
Enkä tähän vaivaan edes harkinnut CocaCola Originalia.
Muista vaihtaa jarrunesteet
Re: Muista vaihtaa jarrunesteet
Moro!
Eikös teidän kylällä käytetä zeroo...................
#158
Eikös teidän kylällä käytetä zeroo...................
#158
Re: Muista vaihtaa jarrunesteet
Joo.
Minulla on nyt työn alla Sportin pääsylinterin korjaus. Aivan käsittämätöntä, miten oli voinut toimia siihen asti kunnes petti. Sellainen määrä mustaa mönjää oli säiliön pohjalle kertynyt.
Minulla on nyt työn alla Sportin pääsylinterin korjaus. Aivan käsittämätöntä, miten oli voinut toimia siihen asti kunnes petti. Sellainen määrä mustaa mönjää oli säiliön pohjalle kertynyt.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Muista vaihtaa jarrunesteet
Samaa ihmettelin itsekkin tänään kun purin pääsylinterin ja puhdistelin säiliötä.Säiliö onkin hauska kun on kaksi säilötä ja kummatkin on likaisia ,toinen vaan vaikeampi puhdistaa.Auto 99/74 mutta sama ongelma.
Re: Muista vaihtaa jarrunesteet
Tuoreiden jarrunesteiden vaikutuksen verrattuna vaikkapa vain pari vuotta vanhoihin huomaa parhaiten radalla.
Tuoreilla nesteillä kelpaa kuupallakin kiskoa levyt punahehkussa ahvenistoa monta kiekkaa putkeen ja silti on jarrut.
Vanhoilla nesteillä tuskin pääsee edes kolmea kierrosta ilman tuskanhikeä jarrutuksissa.
Tuoreilla nesteillä kelpaa kuupallakin kiskoa levyt punahehkussa ahvenistoa monta kiekkaa putkeen ja silti on jarrut.
Vanhoilla nesteillä tuskin pääsee edes kolmea kierrosta ilman tuskanhikeä jarrutuksissa.
Re: Muista vaihtaa jarrunesteet
Muistan lukeneeni että jarrunesteenä käytetty glykolialkoholi on ns. hydrofiilistä ainetta, eli tahtoisi "imeä" tai kyllästää itsensä vedellä jota ilmankosteus pitää sisällään, ja tekee sen vuosien saatossa jopa ihan pienenpienestä korvausilmareijästä joka jarrunestesäiliön korkissa on siksi että saataisiin säiliöön jotakin kompensoimaan jarrupalojen- ja kenkien kulumista ettei säiliöön tulisi alipainetta haittaamaan jarrujen toimintaa.
Ja kyllä asiasta on ihan "perstuntumaakin" siksi että vaikka ei nyt Saabeihin liity mutta tulipa joskus nuorempana metsässä enduron puitteissa riehuttua koettua sekin että mitä jarrunesteen kiehuminen tekee noinniinkuin käytännössä etujarrun yhtäkkisesti häivyttyä ja kahvan painuttua pohjaan.
Uudemmista ja synteettisistä jarrunesteistä en osaa sanoa omakohtaisia kokemuksia.
Ja kyllä asiasta on ihan "perstuntumaakin" siksi että vaikka ei nyt Saabeihin liity mutta tulipa joskus nuorempana metsässä enduron puitteissa riehuttua koettua sekin että mitä jarrunesteen kiehuminen tekee noinniinkuin käytännössä etujarrun yhtäkkisesti häivyttyä ja kahvan painuttua pohjaan.
Uudemmista ja synteettisistä jarrunesteistä en osaa sanoa omakohtaisia kokemuksia.
Re: Muista vaihtaa jarrunesteet
Jahas vois kait sitä itekki tosta omasta kajakista vaihtaa jarrunesteet. Varmaan ikinä ole muuta tehty ku vaan lisätty nestettä.