Projektin toteutti opiskelija opinnäytetyönään, tarkoituksena saada puristettua tehoja ~300hp.
Itselleni isoja tehoja tärkeänpää on moottorin käyttäytyminen pienillä/suurilla kierroksilla (ahtimen herääminen alhaalla/puutuminen isoilla kierroksilla).
Itselläni on ollut lähinnä ohjaajan (ja persuksille potkijan) rooli, toki näpit ovat olleet rasvassakin useampaan otteeseen
Projektin tavoitteena ole hakea ns. halpoja hevosia eli kaikkea kallista ja turhanpäiväistä on pyritty välttämään.
Lähtökohta oli siis -88 3d satku ja -87 turbotonnari.
Tonnari purettiin koululla ja ylimääräiset osat myytiin projektin rahoittamiseksi.
Volvon r-sport välijäähdytin löytyi omista nurkista kuten myös moottorin päätylevyt.
Kytkin on tonnarista kuten myös ruisku ja ahdin.
T03 hybridi odottaa turbohuollossa noutajaansa joten se 300hp on vieläkin harkinnassa.
Suuttimet ovat vakiot, bensanpaine nostettu 3 bar ja ruiskuboksi lastutettu.
Pako- ja imusarja ovat T16 satkusta, kuten myös suutintukki.
Ruiskun johtosarjan muokkasin tonnarin johtosarjasta.
Moottori on kunnostettu, männänrenkaat, laakerit, jakopää jne.
http://kuvablogi.com/blog/1471/1/
Kansi on vakio, nostajat putsattu ja öljyputket vaihdettu uusiin.
Kiertokanget ja männät tasapainotettiin "köntässä".
Vaihdelaatikko on kaasarisatkun 5v seiskan enskalla.
Jouset ja iskarit ovat saabin orkkikset (turbosta).
Ne tulivat lahjoituksena klubilaiselta, kiitos niistä.
Moottorin korvake (oikea puoli) on muutettu kasivenasen korvakkeesta.
Vähäiset korissa olevat ruostevauriot hitsattiin, ovet on vaihdettu ehjiin.
Etu- ja takaluukku vaihdetaa katsastuksen jälkeen ehjiin, takaluukun valot hitsataan umpeen.
Akku laitettiin takalaatikkoon, tonnarin akkuteline, dieselauton hehkutulppien sulakkeet (60 snt kpl).
näin myös dp alku saatiin muokattua jouhevammaksi.
Auto tullaan myös todennäköisesti muuttamaan pystykeulaiseksi

Pakoputkisto ja dp on tehty muistaakseni 9-3 turbon putkista (2,5").
Väljempikin olisi voinut olla mutta eipä maksanutkaan kuin 20€ (hinta sisältää katin)
Aika näyttää millaisiin tuloksiin tällaisella budjettivirityksellä pääsee

Ainakin välijäähdytin mennee vaihtoon, syy alkuperäisen kaltaiseen cooleriin on sopimus katsastajan kanssa tekniikan siirrosta sellaisenaan jolloin vältyn tehomittaukselta ja turhilta merkinnöiltä rekisteriottessa (esim. mikä ahdin)

Auto pitäisi katsastaa lähipäivinä, mm. päästöt pitää saada kohdalleen ennen sitä.
Auto käy epävarmasti tyhjäkäyntiä, syytä en ole ehtinyt tutkia.
Moottori (tai vaihdelaatikko) valuttaa öljyä alleen, vika lienee puuttuvassa turbon öljynpaluuputken o-renkaassa.
Laitan kuvia näkyville lähiaikoina.
Ja ennen isompaa kritiikkiä muistakaa:
kyseessä on KOKEELLINEN BUDJETTiPROJEKTI
