Välillä lataa ja välillä ei. Kun lataa, niin ajotietokoneen jännite välittömästi nousee arvoon 13,6-13,8 V ja kun yhtäkkiä ei lataakaan, niin jännite laskee muutamissa sekunneissa n. 12,0 Volttiin ja siitä pikkuhiljaa alemmaksi.
Jos kierrosluku on suuri, niin helpommin alkaa ladata, muttei se ole varmaa, että milloin alkaa ladata. Ja kun on alkanut ladata, niin lataaminen pysyy satunnaisen aikaa, vaikka kierrokset vähenevät.
Missähän vika? Varmaankin hiilissä tai lataussäätimessä?
Kuinkahan vaikea on saada laturi pois?
Auto on 2,3 CD turboton vm. 91.
Saab 9000 latausongelma
Re: Saab 9000 latausongelma
Hiili/lataussäätimen vaihto auttanee. Löytyy Motonetistä. Tarkasta laturin malli ja amperit.
Omastani irroitin laturin piuhat ja pultit ja käänsin laturin pystyyn imusarjan ja tulipellin väliin. Siinä asennossa vaihto sujui sutjakasti. Muuten laturi ei lähde kuin pyöräkotelon kautta kikkailemalla. Omasta piti vielä irrottaa tehostimen pumppu, että sai laturin ulos.
Omastani irroitin laturin piuhat ja pultit ja käänsin laturin pystyyn imusarjan ja tulipellin väliin. Siinä asennossa vaihto sujui sutjakasti. Muuten laturi ei lähde kuin pyöräkotelon kautta kikkailemalla. Omasta piti vielä irrottaa tehostimen pumppu, että sai laturin ulos.
Jäsen: #2563
99GL-76, 99GLS-79, 90-86, 900NG-94, 9000 2,3T-92, 9000 2,0t-98 A50, 9000 2,0t-96, 900NG CAB-2000, 9000 Aero-MY96, Ford Transit 310 H3/L3-2015, Fiat 500, 11.
99GL-76, 99GLS-79, 90-86, 900NG-94, 9000 2,3T-92, 9000 2,0t-98 A50, 9000 2,0t-96, 900NG CAB-2000, 9000 Aero-MY96, Ford Transit 310 H3/L3-2015, Fiat 500, 11.
Re: Saab 9000 latausongelma
ja ainakaan satkujen kokemuksella en suosittele unipointtia.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Re: Saab 9000 latausongelma
Noista lataus/jännitesäätimistä kuluu hiilet ajan saatossa tai pimenee tuo diodisilta. Toki laturin kollektorikin kuluu hiilien kosketuspinnasta jolloin lataaminen heikkenee. Myös laturikin voi käämityksen osalta vioittua, mutta se lienee harvinaisempaa. Yleisin lienee säätimen hiilien kuluminen tai diodin hajoaminen.
Suosittelen myöskin tonniseen lataus/jännitesäätimeksi tuota BOSCH -merkkistä joka on lämpökompensoitua mallia...
Hintaero muutamissa euroissa vrt. harakirimallit.
Ja Motonetista löytyy kohtuuhinnalla.
PS. Useasti nuo tarvikemallit esim. Unipoint, Huco yms. eivät aina toimi suunnitellulla tavalla.
nimim. Erittäin huonoja kokemuksia jo uutena "toimimattomattomista" tai puolitehoisista tarvike-osista: esim. lataussäätimistä ja kampuran asennontunnistimista ym. sähköosista
Suosittelen myöskin tonniseen lataus/jännitesäätimeksi tuota BOSCH -merkkistä joka on lämpökompensoitua mallia...
Hintaero muutamissa euroissa vrt. harakirimallit.
Ja Motonetista löytyy kohtuuhinnalla.
PS. Useasti nuo tarvikemallit esim. Unipoint, Huco yms. eivät aina toimi suunnitellulla tavalla.
nimim. Erittäin huonoja kokemuksia jo uutena "toimimattomattomista" tai puolitehoisista tarvike-osista: esim. lataussäätimistä ja kampuran asennontunnistimista ym. sähköosista

Saabismia jo vuodesta 1984
9-5 2,3 Turbo SE Aut. -98 (käyttökuljetin)
Kawasaki ZX10r Lime Green (kesäkuljetin)
9-5 2,3 Turbo SE Aut. -98 (käyttökuljetin)
Kawasaki ZX10r Lime Green (kesäkuljetin)
Re: Saab 9000 latausongelma
Jos autolla ajettu yli 250tkm niin kollektori niin urautunut niin itse laittaisin tuollaisen tehdaskunnostetun laturin vanhan tilalle!
On senverran Vmäinen paikka vaihdella jo pelkästään tuota jännitteensäädintä että näkisin tuollaisen vaihtolaturin asennuksen kaikkein parhaimmaksi.
Motonetista saa tuota 80amp laturia alle satasen+ pantti jonka saa takaisin kun palauttaa vanhan laturin/kunnostuskelpoisen!
Mutta jokainen tekee minkä itse parhaimmaksi näkee!
On senverran Vmäinen paikka vaihdella jo pelkästään tuota jännitteensäädintä että näkisin tuollaisen vaihtolaturin asennuksen kaikkein parhaimmaksi.
Motonetista saa tuota 80amp laturia alle satasen+ pantti jonka saa takaisin kun palauttaa vanhan laturin/kunnostuskelpoisen!
Mutta jokainen tekee minkä itse parhaimmaksi näkee!

46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Saab 9000 latausongelma
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: Saab 9000 latausongelma
Kiitoksia vaan ohjeista.
Vein kuitenkin suosiolla Mikkelissa Misra-autosähköliikkeeseen. Vaihtoivat uuden 90 A:n laturin (Mersun laturi) alkuperäisen 115 A:n tilalle. Toimii hienosti. Pitäisi riittää. Samalla vaihtoivat laturinremmin.
Laturin (uusi) vaihto 400 e, remmi 50 e. Melkein siis auton hinta. Mutta nyt pelittää taas.
Vein kuitenkin suosiolla Mikkelissa Misra-autosähköliikkeeseen. Vaihtoivat uuden 90 A:n laturin (Mersun laturi) alkuperäisen 115 A:n tilalle. Toimii hienosti. Pitäisi riittää. Samalla vaihtoivat laturinremmin.
Laturin (uusi) vaihto 400 e, remmi 50 e. Melkein siis auton hinta. Mutta nyt pelittää taas.
Suap, jos suap.
Saab OG 9-3, 1998 ja 2000.
Saab NG 9-3 2008.
Saab 9-5 Aero, 2004.
Peräkärryn taka-akseli Saab 95, vm. 1971.
Omaa kokemusta malleista 99,900 og, 900 ng, 9000 cd ja 9-3 og(/ng) ja 9-5 og.
Saab OG 9-3, 1998 ja 2000.
Saab NG 9-3 2008.
Saab 9-5 Aero, 2004.
Peräkärryn taka-akseli Saab 95, vm. 1971.
Omaa kokemusta malleista 99,900 og, 900 ng, 9000 cd ja 9-3 og(/ng) ja 9-5 og.