etupyörien käsijarrun huolto-ohjeita?
etupyörien käsijarrun huolto-ohjeita?
Mistä pitäisi aloittaa kun käsijarru ei ota toiseen pyörään lainkaan? Täysin ummikolle rautalangasta muotoiltuja vinkkejä vastaanotetaan.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Jarrusatulan käsijarruvaijerin palautusjousen (menosuunnanan puolella sisempänä) voi testata painamalla ja katsomalla palautuuko se normaalisti. Jos palautuminen takertelee tai on hidasta, on ko. osat syytä irrottaa ja puhdistaa.
Käsijarruvaijeria voi säätää/ kiristää irrottamalla lattikeskikonsolista suojamuovit käsijarrun takapuolelta. Muistaakseni käsijarruvaijerit menevät ristiin (ainakin vanhemissa 99:ssä) eli vasemman säätö vaikuttaa oikeaan vaijeriin.
Käsijarruvaijeria voi säätää/ kiristää irrottamalla lattikeskikonsolista suojamuovit käsijarrun takapuolelta. Muistaakseni käsijarruvaijerit menevät ristiin (ainakin vanhemissa 99:ssä) eli vasemman säätö vaikuttaa oikeaan vaijeriin.
Ei riemulla rajaa kun Saabilla ajaa
Käsijarrua kokonaisuudessaa ei säädetä vaijerista . Siihen on erikois avain jolla säädetää männästä ensin palat lähelle ja sit voidaan katella vaijerista vähän jos tarvii . Mihin se vaijeri venyy käytössä?
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
-
- "Hirsch"
- Viestit: 722
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
- Paikkakunta: Muurola
ei paljoo auta vaijeria kiristellä jos satula on jumissa, omasta mielestä tosi kelvoton zydeemi tää vanhempien jarru/kädetönjarru. Olen aina ihmetelly miksi ei olis voinu laittaa käsijarrukenkiä niinku esm. volvossa, mulla ei ole tarvinu 4 vuoteen koskea koko kenkä hässäkkään, eikä ole jumissa ja toppaa kunnolla kolmen naksauksen jälkeen.
lintta go go kirjoitti:
Tuplaysiin tuli vuosimalliin 75 tämä surullisen kuuluisa yhdistelmäjarru, joka oli käytössä myös satkuissa vuosimalliin 87 asti.
Tonnareihin suunniteltiin alusta asti käsijarru taakse ja tämä rakenne tuli myös satkuihin vuosimalliin 88. Tästä eteenpäin myös vanteet ovat samat kuin tonnareissa.
Pieni yksityiskohta vielä tuplaysin takajarruista. Vuosimallissa 75 ja alkupuolen vm. 76 takajarruna on samantapainen kehärakenne, jossa on yhteinen sylinteri ja kaksi mäntää, kuin silloin uutuutena tulleessa etujarrussa.
Terv. RJK[/quote]
Saabissa ON OLLUT KÄSIJARRUKENGÄT edessä 99:ssä vuosimalleissa 69 - 74. Jarrurumpu on jarrulevyn sisällä. Samaa jarrulevyä käytetään myös satkussa TAKANA vuosimalliin 87 asti. Siitä vaan rakentelemaan käsijarrua taakse käyttäen vanhan tuplaysin jarrukenkiä, rumpu on jo valmiina.Olen aina ihmetelly miksi ei olis voinu laittaa käsijarrukenkiä niinku esm. volvossa

Tuplaysiin tuli vuosimalliin 75 tämä surullisen kuuluisa yhdistelmäjarru, joka oli käytössä myös satkuissa vuosimalliin 87 asti.
Tonnareihin suunniteltiin alusta asti käsijarru taakse ja tämä rakenne tuli myös satkuihin vuosimalliin 88. Tästä eteenpäin myös vanteet ovat samat kuin tonnareissa.
Pieni yksityiskohta vielä tuplaysin takajarruista. Vuosimallissa 75 ja alkupuolen vm. 76 takajarruna on samantapainen kehärakenne, jossa on yhteinen sylinteri ja kaksi mäntää, kuin silloin uutuutena tulleessa etujarrussa.
Terv. RJK[/quote]
Minä en kertakaikkiaan ymmärrä yleistä nitinää noista saappaan etujarruista. Kun sen kerran purkaa osiksi, putsaa ja laittaa ne kolme kuulaa siihen käsijarruhässäkkään puoli milliä suurempana kuin alkuperäiset ja kasaan kunnon määrällä rasvaa niin toimii monta pirun vuotta.
Tunti/etusatula/3-4vuotta ei ole iso homma.
Tunti/etusatula/3-4vuotta ei ole iso homma.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Normaalissa jarrutestissä kuitenkin etupyörät jarruttivat tasaisisesti. Voiko käsijarruongelma silti viitata satulan jumittuneisuuteen? Ei ole ainakaan vanteen lämpenemistä/laahaamista havaittu. Ehkä voisin perehtyä asiaan sen verran että otan eturenkaan irti ja ihmettelen mitä sieltä löytyy...
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)