Mimmi kirjoitti:Heijastinteippikyltin heijastavuteen vaikuttaa mm. valon ja heijastimen värit.
Näin on. Sininen sävy näkyy paremmin heijastinkylteissä, siksi esim. philipsin "night guard" (tms.) sininen valonsävy on ohjattu oikeaan reunaan, valkoinen keskelle ja keltainen vasempaan reunaan (häikäisee vähemmän). Itsellä on ollut Philipsin extremepower+80% (vrt. mihin?) nyt talven/pimeän ajan ja ihan tyytyväinen olen ollut. Eniten olen kiinnittänyt huomiota sini-valkoisten liikennekylttien parempaan näkyvyyteen, välillä on pitänyt vaihtaa isojen taulujen kohdalla lyhyille häikäistymisen vuoksi. Mutta kuten aiemmin totesin, heijastimet, lasit ja pesimet kuntoon niin alkaa nähdä eikä vain näkyä.
Itseasiassa pitäisikin erottaa auton ajovalojen kaksi tehtävää - näkeminen ja näkyminen - kokonaan eri valaisimille. Päivävalopakon aikoinaan 70-luvulla voimaantullessa Saab ja Volvo ratkaisivat asian lisäämällä etu- eli pysäköintivalojen kokoa ja polttimoiksi 21/5W, joissa tehokkaammat paloivat huomiovalo(so. päivä)käytössä. EI MEILLÄ AINAKAAN - Suomessa insinöörit totesivat ne riittämättömiksi, sallivat kuitenkin erillisten, pinta-aloiltaan samankokoisten huomiovalojen asentamisen.
Vastaukseksi ankeiden yli-insinöörien tulkinnalle (Suomen?)

kehitti Mertmin mainitsemat alennetulla jännitteellä toimivat huomioajovalot. Ideaa mainostettiin edistykselliseksi myös sillä, että alennettu jännite säästi kalliita H4-polttimoita, joita ajovalopakko söi kuin hevonen kauraa.
Ja kuinka ollakaan tänään ollaan tultu samaan tilanteeseen: kalliita xenon-polttimoita pyritään säästämään himmentyneillä halogeeni-kaukovaloilla tai yhä yleistyvillä led-huomiovaloilla!
