vaihteisto kusee, apua kaivataan.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
S1mppa_
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: Ti Marras 28, 2006 18:37
Paikkakunta: susiraja

vaihteisto kusee, apua kaivataan.

Viesti Kirjoittaja S1mppa_ »

5-lovinen loota, ajettu noin 250 000. Vaihteisto öljyn mittatikku ei enää kastu sadan ajetun kilometrin jälkeen öljyn lisäyksestä. 8O pahaa vuotoa siis. :oops:
elikkäs, onko näissä vaihdelaatikoissa joku tietty paikka mistä kusee, vai kuseeko joka välistä? ja onko kuinka vaativa remontti itse vaihtaa vaihteistoon tiivisteitä? öljynä olen käyttänyt 10w-30, mitä ohjekirjakin suosittelee.
saab harrastus tunnelin loppupäässä näkyy jo valo...
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8097
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: vaihteisto kusee, apua kaivataan.

Viesti Kirjoittaja mestari »

pseppä konehuone kerrankin myös alta ja pikku lenkki sen jälkeen ja vuotokohta on selvillä. lähinnä kattelisin vetarien seudut mittarivaijerin kohdan sekä vaihteensiirtotangon seudun siinä muita vuotokohtia silmäillessä
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: vaihteisto kusee, apua kaivataan.

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tiedettävästi loota tyhjenee melko nopeesti kytkinakselin stefasta, jos se on päässyt pettämään. Öljyä siis pitäisi tulla sieltä kytkinkopan seutuvilta melkoista vauhtia. Yksi tarkastamisen arvoinen kohde on se ensiövedon kopan luukku. Onhan se pyöree luukku ensinnäkin paikallaan? Jos on, niin luukku irti ja huohottimen tarkastus. Jos huohotusreikä on tukossa, niin se pitää vaan jollain rautalangalla ronkkia auki ja liotella vaikkapa löpön tai bensiinin kera selväksi. Paineilma on oiva apu.

Toinen yleinen vuotopaikka on nuissa mittatikullisissa se mittatikun o-rengas. Mittatikussa on siinä luukun ja tikun saumassa sellainen kuminen pölysuojus. Tikun voi ottaa pois luukusta ilman mitään rikkoutumis tai muuta vaaraa. Irroittaa vaan sen tikun putken kiinnityspultin pakosarjasta ja vetää tyylysti tikun putkineen päivineen pois. Siinä putken alapäässä on o-rengas ja ura, johon se lukittuu. O-rengas on siis se, mikä pitää öljyn lootassa. Ei se ulospäin näkyvä pölysuoja.

Mahdollinen vuotopaikka on myöskin ne vetonivelien stefat, tosin aika epätodennäköisenä pidän, että loota ihan kusemalla tyhjenisi niiden kautta. Kai kuitenkin on todettu, että loota tyhjenee nimenomaan ajossa, eikä myöskin paikallaan seisottaessa?

Yksi vaihtoehto voisi olla puuttuva maljan laipan pultti. Siitä kyllä loota tyhjenisi melkoista vauhtia.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
S1mppa_
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: Ti Marras 28, 2006 18:37
Paikkakunta: susiraja

Re: vaihteisto kusee, apua kaivataan.

Viesti Kirjoittaja S1mppa_ »

Mertmi kirjoitti:Tiedettävästi loota tyhjenee melko nopeesti kytkinakselin stefasta, jos se on päässyt pettämään. Öljyä siis pitäisi tulla sieltä kytkinkopan seutuvilta melkoista vauhtia. Yksi tarkastamisen arvoinen kohde on se ensiövedon kopan luukku. Onhan se pyöree luukku ensinnäkin paikallaan? Jos on, niin luukku irti ja huohottimen tarkastus. Jos huohotusreikä on tukossa, niin se pitää vaan jollain rautalangalla ronkkia auki ja liotella vaikkapa löpön tai bensiinin kera selväksi. Paineilma on oiva apu.

Toinen yleinen vuotopaikka on nuissa mittatikullisissa se mittatikun o-rengas. Mittatikussa on siinä luukun ja tikun saumassa sellainen kuminen pölysuojus. Tikun voi ottaa pois luukusta ilman mitään rikkoutumis tai muuta vaaraa. Irroittaa vaan sen tikun putken kiinnityspultin pakosarjasta ja vetää tyylysti tikun putkineen päivineen pois. Siinä putken alapäässä on o-rengas ja ura, johon se lukittuu. O-rengas on siis se, mikä pitää öljyn lootassa. Ei se ulospäin näkyvä pölysuoja.

Mahdollinen vuotopaikka on myöskin ne vetonivelien stefat, tosin aika epätodennäköisenä pidän, että loota ihan kusemalla tyhjenisi niiden kautta. Kai kuitenkin on todettu, että loota tyhjenee nimenomaan ajossa, eikä myöskin paikallaan seisottaessa?

Yksi vaihtoehto voisi olla puuttuva maljan laipan pultti. Siitä kyllä loota tyhjenisi melkoista vauhtia.
kytkinakselin stefan vaihtoin samalla muun rempan yhteydessä, että en uskoisi vuotavan sieltä. enska vedon luukku on näisti paikallaan ja kuiva. näin silmä määräisesti tutkien, tämä kuseksiminen on enemmänkin laatikon takaosassa..

ja mikä mielenkiintoista, niin laatikko piti entiset öljyt nätisti sisässään, mitä nyt normaalia "hikoilua" esiintyi. (?) tuo mittatikku pitää vielä ottaa tarkempaan katseluun. Auton seistessä lattialle ilmestyy muutama hullu pisara öljyä, eli ajossa ne jonnekkin häviää :?
saab harrastus tunnelin loppupäässä näkyy jo valo...
S1mppa_
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: Ti Marras 28, 2006 18:37
Paikkakunta: susiraja

Re: vaihteisto kusee, apua kaivataan.

Viesti Kirjoittaja S1mppa_ »

mestari kirjoitti:pseppä konehuone kerrankin myös alta ja pikku lenkki sen jälkeen ja vuotokohta on selvillä. lähinnä kattelisin vetarien seudut mittarivaijerin kohdan sekä vaihteensiirtotangon seudun siinä muita vuotokohtia silmäillessä
nyt on pohja pesty ja lenkki heitetty. yllätyin koska vuotokohta e ole mikään näistä oletetuista. vuoto on aivan kampuran hihnapyörän alla laatikossa. 8O eikä pitkään lämpimät öljyt aikaile kun pihalle tulevat. :cry: ei tässä muu auta kun rueta (taas) purkamaan saappia atomeiksi...
kertokaapa uskaltaako tämmöiseen projektiin rueta, vaikkei ole aiempia kokemuksia laatikko hommista...?
saab harrastus tunnelin loppupäässä näkyy jo valo...
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: vaihteisto kusee, apua kaivataan.

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Tuleeko se vaihteiston perässä olevasta kannesta? Jos on niin tuosta selviää tiivisteellä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
S1mppa_
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: Ti Marras 28, 2006 18:37
Paikkakunta: susiraja

Re: vaihteisto kusee, apua kaivataan.

Viesti Kirjoittaja S1mppa_ »

kansi ei vuoda, mutta siitä yläpuolelta seuraavasta tiivistepinnasta.
saab harrastus tunnelin loppupäässä näkyy jo valo...
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2078
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: vaihteisto kusee, apua kaivataan.

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

se on sitten moottoriöljyä jos tulee laatikon ja moottorin saumasta.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
S1mppa_
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: Ti Marras 28, 2006 18:37
Paikkakunta: susiraja

Re: vaihteisto kusee, apua kaivataan.

Viesti Kirjoittaja S1mppa_ »

niin voisi luulla. vaihteistoöljyt häviää, mutta moottoriöljy tasossa ei ole muutosta mittatikun mukaan (?) näitä saabeja ei voi kohta ymmärtää kun afrikkalainen poppamies. :o
saab harrastus tunnelin loppupäässä näkyy jo valo...
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8097
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: vaihteisto kusee, apua kaivataan.

Viesti Kirjoittaja mestari »

väärin eikös se alkuperäinen vika ollut se että vaihteisto öljy ei pysy lootassa...niin jos koneen ja lootan välinen tiiviste ei pidä, niin ei se lootasta jölyjä vie....jokin ei täsmää nyt....
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: vaihteisto kusee, apua kaivataan.

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Villi veikkaus. Takana vuotaa moottoriöljyä moottorista, ei paljoa mutta sen verran, että näkyy. Ja itse vuoto on jossain muualla, esim. kovan vuodon aiheuttaa viallinen enskan kannessa olevan pikkukannen O-rengas (osa# 87 13 216). Mulla pukkasi 99:ssä kytkimen vaihdon jälkeen toista litraa reilussa 20 kilsan matkalla tuolta ulos.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
S1mppa_
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: Ti Marras 28, 2006 18:37
Paikkakunta: susiraja

Re: vaihteisto kusee, apua kaivataan.

Viesti Kirjoittaja S1mppa_ »

hetkonen, itse tein kytkinrempan vasta äskettäin... :? ja sitä ennen ei vuoto ollut noin rajua. en yhtään ihmettele jos on tullut vahingossa sorhattua joku o-rengas entiseksi.. :oops: ja jos vielä sen verran valoittaisitte selkokielellä, että missä tuo kyseinen o-rengas tarkalleen sijaitsee?
saab harrastus tunnelin loppupäässä näkyy jo valo...
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2078
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: vaihteisto kusee, apua kaivataan.

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

sen peltisen kannen tiiviste josta kytkin akseli vedetään pois.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: vaihteisto kusee, apua kaivataan.

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Jep, sama tiiviste. Vanhetuessaan turpoaa kuten kaikki öljyn kanssa kosketuksissa olevat tiivisteet (kun taas lämmön kanssa tekemisissä olevat jostain kumman syystä kutistuvat ja kovettuvat).

Eli eli, ei sitä tarvi sohia rikki millään lailla. Se vain ei enään istu paikoilleen ja vaikka se tulee sillä jäykällä metallilangalla se kansi kiinni niin silti sinne jää rakoa josta öljyt tulee ulos.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: vaihteisto kusee, apua kaivataan.

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Joo. Meikäläinenkin on useammista tapauksista laittanut sen enskan pyöreen peltiluukun tiivisteliiman kera paikalleen kytkinrempan yhteydessä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin