Tiätääx kukaan mitä tulee maxamaan venttiilivarsien kumien vaihto ??
Kansiremontti on tehty, mut kun ne sano, et kumit näyttää olevan ehjät, ei kantsi vaihtaa ja ny sit vie öljyä sikana !
Tai mistä muusta syystä vois viedä öljyä enemmän, kuin aiemmin ??
Mikä testi osoittas parhaiten vian paikan ??
Autoon tehtiin jakopään remontti tossa kevään korvalla ja siinä yhteydessä myös kansi oikaistiin mut toi em. homma jäi tekemättä !!
ek6149 kirjoitti:Katoaa vain mystisesti, -on kuvaavin sana.
Sikana tarkoittaa 1 l/2000 km.
Tuskin se venttiilinvarsien tiivisteiden tai turbon kautta katoaa jos ei kerran yhtään pöläyttele. Oletko aivan varma ettei se laske alleen?
Off topicina:
Itselläni vei veneen kolmen litran kutonen öljyä litran tunnissa... oli amerikkalainen nerokas koiranpaskatiiviste kampiakselin takapäässä sanonut sopimuksen irti. Se vei öljyä "ihan homona"
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
ek6149 kirjoitti:Katoaa vain mystisesti, -on kuvaavin sana.
Sikana tarkoittaa 1 l/2000 km.
Tuskin se venttiilinvarsien tiivisteiden tai turbon kautta katoaa jos ei kerran yhtään pöläyttele. Oletko aivan varma ettei se laske alleen?
Varma olen. Auto oli pajalla pikku vuotojen takia ja sinne laitettiin uusia o-renkaita eri paikkoihin mm. öljynputsarin jalan varteen. Alleen ei vuoda.
Pölläyttelystä en ole varma, koska jonkun pitäs ajaa takana, että vois kertoa mitä näkyy, taustapeiliä tuijottamalla ei näy mitn. Mistä se kertoo jos pölläyttelee ??
Off topicina:
Itselläni vei veneen kolmen litran kutonen öljyä litran tunnissa... oli amerikkalainen nerokas koiranpaskatiiviste kampiakselin takapäässä sanonut sopimuksen irti. Se vei öljyä "ihan homona"
Voisihan se tietysti valskata öljyä tasaisesti... niin ettei se näy varsinaisina pölläyksinä vaan hieman normaalia sankempana savuna... mutta kyllä venttiilinvarsien tiivisteiden vuodon pitäisi mielestäni näkyä selvänä pölläyksenä kuin kaasua polkasee kunnolla. Samanlailla turbonkin vuodon pitäisi näkyä. Turbon alkavasta valskaamisesta kielii sekin jos ensimmäiset savut ovat sinervä pölläys kun kylmää seisonutta konetta käynnistää.
Tasaisemman öljyvuodon luulisi syntyvän ennemmin sylintereissä kuin muualla.
Minusta tuo ainakin kuulostaa aika mystiseltä... tuolla öljyn kulutuksella pitäisi päästötkin olla poskellaan ja katalysaattorin huutaa hoosiannaa.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Jos on katti, se häivyttää pöläytykset tehokkaasti. Katti polttaa kaiken öljyn ihan viimeseen asti, kunnes se kajahtaa. Eikä vaikuta päästöihin millään lailla.
Itellä toi Volovo vei ennen vaihtokonetta 1L/1000 km, eikä näkynyt/tuntunut missään. Pakokaasuarvotkin katsastuksessa kuin oppikirjasta. Nyt on uusi motti sisäänajossa, ensimmäiset 500 km ja öljynkulutus vajaa 1 L, eikä näy edelleen missään, paitsi öljytikussa.
Jos ei vuotoja näy Saabissa niin pistää vaan miettimään, mitenkäs ne sylinterit voi. Mutta kyllä niistä kumeista kannattaa aloittaa, jos on jo muuta tehty. Teetäppä piruuttas sylinterien vuototesti, prosentit antaa ainakin osviittaa siihen, onko vielä isompaan remonttiin aihetta vai auttaako kumihomma. Tuollaisella öljynkulutuksella vuotojen pitäisi olla 40-60 % jos ovat alle 30% kautta linjan niin syytä voi hakea muualta kuin moottorin kuluneisuudesta.
Moro, täällä on sama homma että "sikana" (1L/1000km) katoaa öljyä. Ei laske alle, ei pölläyttele käynnistäessä kylmänä tai lämpimänä. Ei haise tai pöllyytä sinistä jos takana ajaa "haistelija" ja poletaan sabaa kuin vinkuvaa sikaa. Ainoa huomio on että joskus haisee lämmin öljy kabiiniin sisälle. Tämä ongelma ollut 2v päällä, öljyn kulutus on pysynyt samana. Kansiremppa on tehty 70tkm sitten, samalla venavarrenkumit uusittu.
no mulla toi 2,1 satku vei kans aikoinaan 1l/1000km öljyä ja kyllä se venavarren kumien vaihdoilla stoppas.. Että että.. Eikä sekään pölläytelly erityisemmin, tasaisen tappavasti vaan öljy katos. Jäi liimaamatta kumit kansirempan yhteydessä ja niistä oli sit pari päin peetä!