900i -88: joutokäynti 1000rpm?
900i -88: joutokäynti 1000rpm?
Aluksi hyvät uutiset; parisen vuotta sitten "talviautoksi" ostettu -88 900i 8v Combi Coupé läpäisi katsastuksen huomautuksitta. Suoritusta parantaa se, että kyse ei ole mistään papan helmestä, vaan hiukan kolhiutuneesta ja normiruosteisesta jokapäiväisestä käyttöautosta, joka nyt vain tuli pestyä (ml. moottoritila), vahattua ja sisustus puunattua. Nyt auto on huollettu = öljyt & suodattimet, tulpat, pyörijä & pyörinjän kansi, valmiina työmatka-ajoon taas vuodeksi.
Pientä kulumaa siis on, mutta ehkä ainoa varsinainen vika on korkea joutokäynti = 1000rpm. Joutokäynnin säätö on jo ääripäässään (ruuvi en mene enempää sisälle), saastetestissä ei ollut moitittavaa, joutokäynti on tasaista ja ennen kaikkea auto käynnistyy hyvin (paineakku kunnossa). Mistä siis voisi alkaa hakemaan vikaa?
Alipaineletkuissa ei pitäisi olla vuotoja, tällöinhän jossain muualla käyttöalueella tulisi vastaan vaikeuksia. Ruiskun määräpainesäädin saattaa olla jo kulunut, kone käynnistyy erinomaisesti mutta puolilämpöisenä se taitaa käydä hiukan liian laihalla = veto huonoa jne. Tällöin joutokäynti on lähempänä oikeaa, eli ~900rpm.
-Joutokäyntiventtiili koko ajan auki?
-Määräpaineensäädin sittenkin?
-Jotain muuta?
Tuollaisena autolla on ajettu jo 30tkm ja nyt on 317tkm mittarissa, mutta mukavahan se olisi saada parhaimpaan mahdolliseen kuntoon, mikä näin koslan loppuvaiheessa olisi mahdollista. Alustaan pitäisi kiinnittää huomiota, hyppii liikaa urien mukaan mutta pitäisikö koiranluiden puslien lisäksi jotain muutakin kuluvaa vaihtaa, ennen kuin mahd. ruuvaa kallistuksenvaimentimet alle?
Ruisku ja ohjaustehostin sekä 5 ovea. Kun ei ole lisävarusteita, ne eivät myöskään ole menossa rikki..tietyllä tavalla tälläinen käyttöautoilu on hyvin rentouttavaa. Ja täyshuoltotarvikkeet öljyineen olivat Motonetissa joku 47€ - edes joku on kohtuuedullista.
Pientä kulumaa siis on, mutta ehkä ainoa varsinainen vika on korkea joutokäynti = 1000rpm. Joutokäynnin säätö on jo ääripäässään (ruuvi en mene enempää sisälle), saastetestissä ei ollut moitittavaa, joutokäynti on tasaista ja ennen kaikkea auto käynnistyy hyvin (paineakku kunnossa). Mistä siis voisi alkaa hakemaan vikaa?
Alipaineletkuissa ei pitäisi olla vuotoja, tällöinhän jossain muualla käyttöalueella tulisi vastaan vaikeuksia. Ruiskun määräpainesäädin saattaa olla jo kulunut, kone käynnistyy erinomaisesti mutta puolilämpöisenä se taitaa käydä hiukan liian laihalla = veto huonoa jne. Tällöin joutokäynti on lähempänä oikeaa, eli ~900rpm.
-Joutokäyntiventtiili koko ajan auki?
-Määräpaineensäädin sittenkin?
-Jotain muuta?
Tuollaisena autolla on ajettu jo 30tkm ja nyt on 317tkm mittarissa, mutta mukavahan se olisi saada parhaimpaan mahdolliseen kuntoon, mikä näin koslan loppuvaiheessa olisi mahdollista. Alustaan pitäisi kiinnittää huomiota, hyppii liikaa urien mukaan mutta pitäisikö koiranluiden puslien lisäksi jotain muutakin kuluvaa vaihtaa, ennen kuin mahd. ruuvaa kallistuksenvaimentimet alle?
Ruisku ja ohjaustehostin sekä 5 ovea. Kun ei ole lisävarusteita, ne eivät myöskään ole menossa rikki..tietyllä tavalla tälläinen käyttöautoilu on hyvin rentouttavaa. Ja täyshuoltotarvikkeet öljyineen olivat Motonetissa joku 47€ - edes joku on kohtuuedullista.
Re: 900i -88: joutokäynti 1000rpm?
Oletko säätänyt tyhjäkäyntiä oikeasta ruuvista? Itse olisin tyytyväinen tuohon 1000rpm-tyhjäkäyntilukemaan, jos tyhjäkäynnin säätää liian alas, niin sitten tulee vanhaan ja kuluneeseen koneeseen kaikenmaailman hälyääniä, laturi ei osaa herätä ennen kaasunpolkaisua, ja kylmänä voi oikutella muutenkin enemmän, liikennevalolähdöissä örveltelee, jne.
No eihän tuo vaadi kuin kovaa ajoa taas vuoden verran
No eihän tuo vaadi kuin kovaa ajoa taas vuoden verran

Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2080
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: 900i -88: joutokäynti 1000rpm?
kaasuläppäkotelo kulunut tai likainen.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: 900i -88: joutokäynti 1000rpm?
Pahus kun ei huomannut tuota putsata; ilmanputsari vaihdon yhteydessä olisi ollut ns. hyvä tehdä.antti.hakamaa kirjoitti:kaasuläppäkotelo kulunut tai likainen.
Kyllähän se 1000 kierrostakin menee varsinkin kun aina joskus se laturin valo ei sammu ilman pientä "polkaisua". Tyhjäkäyntiä on yritetty säädellä oikeasta ruuvista (siitä päältä, 10mm + lukitusmutteri), mutta siitä lähinnä vain kierrokset nousivat.
Toinen juttu kokonaan on, kuinka paljon aikaa & vaivaa kannattaa tälläiseen vanhaan käyttöautoon uhrata, kun se toimii sellaisenaankin täysin tarkoituksenmukaisesti. Esim. nuo kallistuksenvakaimet himottaisi asentaa, mutta saa nähdä..
Re: 900i -88: joutokäynti 1000rpm?
Mulla on samanlainen peli, ja kun katsastuksessa kone pomppas päästöistä niin seokset säädettiin uudelleen. Ennen säätöjä kierrokset saattoi nousta tuonne 1300RPM tai ylikin, mutta säätöjen jälkeen kierrokset on pysyneet aika tasan 1000rpm tai hiukka alle. Aikaisemmmin kyselin apua samaan vaivaan, ehdotettiin kaasuläppäkoteloa, mutta seos vaikuttaa siis selkeästi myös. Kulutus ei tunnu muuttuneen. Eli ensin seokset kuntoon, sitten ehkä kaasuläppäkotelo...? Mutta sulla ehkä enää se jäljellä...?
Paljonkohan ne muuten pitäisi vakiona olla...?
Paljonkohan ne muuten pitäisi vakiona olla...?
Re: 900i -88: joutokäynti 1000rpm?
Ulkomuistista ~850 kierr/min, kuten sanottu, puolilämpöisenä ollaan hyvinkin tuossa mutta kylmänä ja kuumana melko tasan 1000 rpm. Juh, seosten pitäisi olla OK, muuten se olisi siitä pompannut varsinkin kun ilmanputsari, tulpat, pyörijä ja kansi tuli vaihdettua vasta katsastuksen jälkeen..Ääni kirjoitti: Paljonkohan ne muuten pitäisi vakiona olla...?

Re: 900i -88: joutokäynti 1000rpm?
Järkeenkäyvästi ajateltu. Aika pienellä vaivalla tuon vian voisi kyllä sulkea vielä varmemminkin pois. Jarrutehostinta ja lämmityslaitteen paineakulle menevää letkua unohtamatta.petteri75 kirjoitti: Alipaineletkuissa ei pitäisi olla vuotoja, tällöinhän jossain muualla käyttöalueella tulisi vastaan vaikeuksia.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: 900i -88: joutokäynti 1000rpm?
Ei se liian laihoista seoksista pomppaa katsastuksessa. Eli johtuuko kova tyhjäkäynti kuumana äärimmäisen laihasta seoksesta? Kulkeeko auto, nykiikö?petteri75 kirjoitti:Juh, seosten pitäisi olla OK, muuten se olisi siitä pompannut
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: 900i -88: joutokäynti 1000rpm?
Juuri noin toimii täälläkin.petteri75 kirjoitti: Ulkomuistista ~850 kierr/min, kuten sanottu, puolilämpöisenä ollaan hyvinkin tuossa mutta kylmänä ja kuumana melko tasan 1000 rpm.
Re: 900i -88: joutokäynti 1000rpm?
Kyllä ne yleensä ovat ainakin maininneet, jos seos on liian laiha? Kuumana = käyntilämpöisenä auto toimii täysin normaalisti, ei nykimisiä tms. Tämä ilmenee silloin, kun auto on puolilämpöinen. Esim. kun lähden liikkeelle, auto käynnistyy hyvin. Sitten noin. 3-5 minuutin käymisen / ajamisen jälkeen tyhjäkäynti saattaa tippua jopa n. 500 kier/min -tasolle, nykii pienellä kaasulla jne. Tätä kestää niin kauan kunnes auto on käyntilämpöinen, eli 8-venttiilisen ruiskun ollessa kyseessä ei niin kauaa.jus kirjoitti:Ei se liian laihoista seoksista pomppaa katsastuksessa. Eli johtuuko kova tyhjäkäynti kuumana äärimmäisen laihasta seoksesta? Kulkeeko auto, nykiikö?petteri75 kirjoitti:Juh, seosten pitäisi olla OK, muuten se olisi siitä pompannut
Se, mikä itseäni hiukan ihmetyttää on juuri se, että huono tyhjäkäynti ja nykiminen ilmenevät vain ja ainoastaan vekottimen ollessa puolilämpöinen. Kylmänä ja kuumana vehje toimii suorastaan hyvin.
Re: 900i -88: joutokäynti 1000rpm?
kun kääntää seosta aavistuksen rikkaammalle, niin nykiminen häviää lähes täysin ja kylkiäisinä tyhjäkäyntikierroslukukin putoaa alle tonnin. Mikä parasta polttoainetta voi kulua jatkossa vähemmän. 

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 900i -88: joutokäynti 1000rpm?
Nyt vekotin kävi seosten tarkistuksessa (kun vuotava pakoputken etuosa vaihdettiin), kävi liian rikkaalla - säätöjen jälkeen saastelukemien puolesta olisi kuulemma käynyt jo "kattiautosta", joten 40tkm sitten tehty kansiremontti oli ilmeisesti jatkanut koneen elämää kovasti. Takamustuntumassa saattoi olla pienen pientä eroa (tai sitten ei:) ), vetää ehkä aivan vähän iloisemmin. Joutokäynti on edelleen minimiasetuksellaan, ei suurempia muutoksia. Täytyy kokeilla säätöä uudelleen, eli ajovalot päällä 850-950rpm.
Auton kulutus on heitellyt hiukan, alimmillaan 7.8 ja viimeisin 8.6l/100km. Myönnettäköön, kaasujalka on joskus kovasti raskas mutta nyt yritetään kovasti rauhoittaa ajamista, joka tapahtuu suurimmaksi osaksi ruuhka-aikoihin, eli yli 100 km/h:n tuntivauhdeilla ei tee liiemmin mitään.
Lopuksi ajatus, joka tuli tuon pariminuuttisen säätämissesion jälkeen. Auto on katsastettu 31.3. huomautuksitta, jarrut toimivat hyvin, moottori suorastaan erinomaisen hyvin. Kulutus voisi olla pienempi, mutta kun autojen keskipaino on lisääntynyt reilusti viimeisen 20 vuoden aikana, niin teknologian lisähyöty menee suuremman massan repimiseen. Mikä ihmeen synti on ajaa 20 vuotta vanhalla autolla, jos se vain pidetään kunnossa? Eikö sekin ole ekologiaa, että toimivaa tavaraa ei tuhota? Vai oliko synti sittenkin se, että tälläisellä alle tonniluokan autollakin voi liikkua?
Auton kulutus on heitellyt hiukan, alimmillaan 7.8 ja viimeisin 8.6l/100km. Myönnettäköön, kaasujalka on joskus kovasti raskas mutta nyt yritetään kovasti rauhoittaa ajamista, joka tapahtuu suurimmaksi osaksi ruuhka-aikoihin, eli yli 100 km/h:n tuntivauhdeilla ei tee liiemmin mitään.
Lopuksi ajatus, joka tuli tuon pariminuuttisen säätämissesion jälkeen. Auto on katsastettu 31.3. huomautuksitta, jarrut toimivat hyvin, moottori suorastaan erinomaisen hyvin. Kulutus voisi olla pienempi, mutta kun autojen keskipaino on lisääntynyt reilusti viimeisen 20 vuoden aikana, niin teknologian lisähyöty menee suuremman massan repimiseen. Mikä ihmeen synti on ajaa 20 vuotta vanhalla autolla, jos se vain pidetään kunnossa? Eikö sekin ole ekologiaa, että toimivaa tavaraa ei tuhota? Vai oliko synti sittenkin se, että tälläisellä alle tonniluokan autollakin voi liikkua?
Re: 900i -88: joutokäynti 1000rpm?
Ei se mikään synti minusta ole. Samalla aineella ne kaikki käy. Ainoa ero on uudemmissa ja vanhemmissa on elektroniikka ja katti. Elektroniikka ehkä jossain tapauksissa voi pienentää bensankulutusta ja katalysaattori vähentää päästöjä. Tosin ymmärtääkseni katalysaattori vain nopeuttaa reaktiota joka tapahtuisi joka tapauksessa myöhemmin. Häkä muuttuu hiilidioksidiksi, typpioksidit pelkistyvät typeksi:petteri75 kirjoitti: Kulutus voisi olla pienempi, mutta kun autojen keskipaino on lisääntynyt reilusti viimeisen 20 vuoden aikana, niin teknologian lisähyöty menee suuremman massan repimiseen. Mikä ihmeen synti on ajaa 20 vuotta vanhalla autolla, jos se vain pidetään kunnossa?
http://fi.wikipedia.org/wiki/Katalysaattori
Mun näkemyksen mukaan pahin ongelma eli hiilidioksidin tuotto on suoraan verrannollinen bensankulutukseen ja bensaa se toimiva 80-luvun saappi ei vie yhtään sen enempää kuin saman luokan uusi auto johtuen juuri suuremmasta massasta, jotka nykyisten autojen painavat eli turvalliset runkopalkit aiheuttaa.
Noh, ehkä se katti on hyvä asia, mutta joo... asioilla on monta puolta. Ei kai sitä hyvää autoa kannata hukkaan heittää
