Etujarruissa pientää häikkää = etupään jarruremontti
Etujarruissa pientää häikkää = etupään jarruremontti
Oikealta puolelta etujarru lämpenee ja jarruttaessa puoltaa oikealle. Mitäs tuo vaatii, että ei enään oireile? Ja mistäs moinen voi johtua?
Itsellä ku ei ole noista uudemmista jarruista mitään kokemusta niin ajattelin ensimmäisenä kurkata kuinka paljon jarrupalat ovat kuluneet. Jos ovat vaihtoa vaille, tai ei, niin seuraavaksi ajattelin pistää satulan auki, kattoa liikkuuko mäntä, putsata ja rasvata liukupinnat ja taas osat nippuun. Sellaista osviittaa voisin heittää, että kaikki laikat, palat ja nesteet on vaihdettu heinäkuussa 2005.
EDIT: Otsikkoa muutettu.
Itsellä ku ei ole noista uudemmista jarruista mitään kokemusta niin ajattelin ensimmäisenä kurkata kuinka paljon jarrupalat ovat kuluneet. Jos ovat vaihtoa vaille, tai ei, niin seuraavaksi ajattelin pistää satulan auki, kattoa liikkuuko mäntä, putsata ja rasvata liukupinnat ja taas osat nippuun. Sellaista osviittaa voisin heittää, että kaikki laikat, palat ja nesteet on vaihdettu heinäkuussa 2005.
EDIT: Otsikkoa muutettu.
Viimeksi muokannut dimebak, Ke Huhti 16, 2008 17:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Toinen etujarru lämpenee ja jarruttaessa puoltaa
Pitäisköhän tuo painaa pohjaan ja polkaista ulospäin, vai auttaako noihin etujarruihin se, että pakittaa rivakasti ja polkaisee jarruja kunnolla?
Kestääkö jarruja painaa niin, että jarrupalat ei ole paikoillaan vai tuleeko männät ulos?
Kestääkö jarruja painaa niin, että jarrupalat ei ole paikoillaan vai tuleeko männät ulos?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Toinen etujarru lämpenee ja jarruttaessa puoltaa
Pitää kattoa huomenna miltä näyttää. Vois koittaa vähän "herkistellä" ensin. Jos ei auta niin sitten täytyy käyttää auki ja laittaa samalla uudet tiivisteet.
Ei auttanut pakitus-kikka. Vanhan mallin jarruja ainakin pystyy noin herkisteleen mutta noihin ei auttanut, ei kuulunut mitään ääniä.
Ei auttanut pakitus-kikka. Vanhan mallin jarruja ainakin pystyy noin herkisteleen mutta noihin ei auttanut, ei kuulunut mitään ääniä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Toinen etujarru lämpenee ja jarruttaessa puoltaa
ei niitä suositella halkaistavaksi (jos sitä avaamisella tarkoitetaan!), parhaimmillaan muistaakseni yli 100 bar painetta, voipi olla paha saada pitämään. minä olen herkistellyt uudempaa mallia ottamalla palan pois ja kampeamalla mäntää sisään ja sitten taas polkemalla ulos (kulunut pala välissä ettei pullahda kokonaan pihalle). ja ohutta öljyä tiivisteen reunan alta sisään. mutta aika tekohengitystä se lienee, kohta alkavat uudelleen kenkkuilemaan. Kuluneiden palojen tilalle kun laittaa uudet niin mäntä ui syvemmällä, missä todennäköisesti sylinterin pinta on vähemmän ryytynyt, voipi toimia vähän pidempään.
jos ottaa männät pois niin ottaisin ensin sen jumittuneemman ( jos 2- mäntä systeemi) ns. huulille ja sitten lukitsen sen ja painan nimenomaan nestepaineella paikoillaan sen helpomman myös huulille ja taas lukitus ja sitten huonompi vasta pihalle. jne.. muutamia on tehty. Jos on jumissa, niin koittaa painaa säätöpihdeillä männän suoraan.
ilmalla ei liene tapahdu mitään jos on jumissa.
jos ottaa männät pois niin ottaisin ensin sen jumittuneemman ( jos 2- mäntä systeemi) ns. huulille ja sitten lukitsen sen ja painan nimenomaan nestepaineella paikoillaan sen helpomman myös huulille ja taas lukitus ja sitten huonompi vasta pihalle. jne.. muutamia on tehty. Jos on jumissa, niin koittaa painaa säätöpihdeillä männän suoraan.
ilmalla ei liene tapahdu mitään jos on jumissa.
Viimeksi muokannut stara, Ma Huhti 07, 2008 15:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: Toinen etujarru lämpenee ja jarruttaessa puoltaa
Avaamisella tarkoitin sitä, että otan palat ja sen liikkuvan osan pois ja putsaan osat ("liukutapit" yms.). Samalla voisi painaa jarruja snadisti, että männät tulee ulospäin niin näkee on männissä kulumaa, ruostetta jne. Uudet palat voisi kuiten olla paikallaan.
p.s. Auto on vasta katsastettu ilman moitteita. Ja korneinta on, että työkaverillakin porsi jarrut katsastuksen jälkeen, ihan äskettäin.
p.s. Auto on vasta katsastettu ilman moitteita. Ja korneinta on, että työkaverillakin porsi jarrut katsastuksen jälkeen, ihan äskettäin.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Toinen etujarru lämpenee ja jarruttaessa puoltaa
Ainakaan tonnarissa ei loppunut moinen oikkuilu, ennenkuin otin männän ulos, hioin siitä ruosteet pois ja kasasin uusin tiivistein. Ihmettelin kyllä männän kuntoa, kun alta 200tkm ajeltu.. 

David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Re: Toinen etujarru lämpenee ja jarruttaessa puoltaa
Joo ei siihen auta, kun käyttää mäntää ulkona(jos ruostetta näkyvissä). Helppo homma, kun otat palat pois ja poljet omalla jarrulla männän sieltä ulos, sitten jarruletku irti. Itse en pahasti jumiutuneita ole paineilmalla saanut, mutta jalkajarrulla lähtee näppärästi.
Sitten putsailet vaan ruosteet pois(vaikka hiomapaperilla, ei sitten ylhäältä alas hiomalla vaan sen männän ympäri), pistät uudet tiivisteet ja rasvaat männän jarrunesteellä huolellisesti, niin kestää taas vuosia.
Voihan sitä mäntää koittaa rumpata ees taas, mutta se ei monesti ole, kuin muutaman viikon tai kuukauden apu. Tuo ulkona käyttäminen kun ei ole kovin paha homma, niin se kannattaa tehdä.
Ja tsekkaa ne liukutapit tosiaan, että herkästi liikkuu.
Niin ja jos tämmöseen laahaavaan, jumivaan jarruun heittää vaan jarrupalat, niin monesti laahaa kahta kauheammin
Sitten putsailet vaan ruosteet pois(vaikka hiomapaperilla, ei sitten ylhäältä alas hiomalla vaan sen männän ympäri), pistät uudet tiivisteet ja rasvaat männän jarrunesteellä huolellisesti, niin kestää taas vuosia.
Voihan sitä mäntää koittaa rumpata ees taas, mutta se ei monesti ole, kuin muutaman viikon tai kuukauden apu. Tuo ulkona käyttäminen kun ei ole kovin paha homma, niin se kannattaa tehdä.
Ja tsekkaa ne liukutapit tosiaan, että herkästi liikkuu.
Niin ja jos tämmöseen laahaavaan, jumivaan jarruun heittää vaan jarrupalat, niin monesti laahaa kahta kauheammin

96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Re: Toinen etujarru lämpenee ja jarruttaessa puoltaa
Kävin tuossa ulkona ja käytin jarrusatulan irti. Paloissa oli vielä pintaa vaikka muille jakaa, levyt oli kuluneet tasaisesti ja jarrupalojen liukupinnoissa oli kevyttä paskaa. Mutta mutta, mäntä oli aika ***tanan rupisen näköinen ja pari kertaa painoin männän sisään ja poljin ulos paloja vasten eikä puhettakaan, että "sulin käsin" olisi saanut levyä pyörimään.
Pitää siis ostaa tiivistesarja ja varuilta männätkin. Ainakin Motonet myy molempia mutta käyn ensin paikallisessa varaosapajassa ensin kysymässä.
Pitää siis ostaa tiivistesarja ja varuilta männätkin. Ainakin Motonet myy molempia mutta käyn ensin paikallisessa varaosapajassa ensin kysymässä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Toinen etujarru lämpenee ja jarruttaessa puoltaa
Ei taida kannattaa ruveta männänvaihtoon kun uuden satulan saa 56euroon biltsusta ja mäntä ja tiiviste erikseen maksaa jo puolet tuosta.dimebak kirjoitti:Kävin tuossa ulkona ja käytin jarrusatulan irti. Paloissa oli vielä pintaa vaikka muille jakaa, levyt oli kuluneet tasaisesti ja jarrupalojen liukupinnoissa oli kevyttä paskaa. Mutta mutta, mäntä oli aika ***tanan rupisen näköinen ja pari kertaa painoin männän sisään ja poljin ulos paloja vasten eikä puhettakaan, että "sulin käsin" olisi saanut levyä pyörimään.
Pitää siis ostaa tiivistesarja ja varuilta männätkin. Ainakin Motonet myy molempia mutta käyn ensin paikallisessa varaosapajassa ensin kysymässä.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Toinen etujarru lämpenee ja jarruttaessa puoltaa
Hä? No tuohon hintaan ei paljoa maksa vaivaa alkaa vaihtamaan tiivisteitä. Eipä sitten muuta ku uutta satulaa.
Kävin tuossa heittään vähän testilenkkiä ja ajon jälkeen molempiin etulaikkoihin pystyi koskemaan sormella. About samalta tuntui molempien laikkojen lämpötila, etusormianalysaattorilla. Jarrutuksen jälkeen jarrut tuntuivat löysäävän paremmin. Ottaen huomioon mitä tein niin ihan kiva vaikutus (joka kestää sen mitä kestää
); putsasin jarrupalojen liukupinnat, tarkistin että liukutapit on hyvässä rasvassa, satula liikkuu kevyesti ja muutaman kerran painoin männän pohjaan ja poika polki ulos.
typo...
Kävin tuossa heittään vähän testilenkkiä ja ajon jälkeen molempiin etulaikkoihin pystyi koskemaan sormella. About samalta tuntui molempien laikkojen lämpötila, etusormianalysaattorilla. Jarrutuksen jälkeen jarrut tuntuivat löysäävän paremmin. Ottaen huomioon mitä tein niin ihan kiva vaikutus (joka kestää sen mitä kestää

typo...
Viimeksi muokannut dimebak, Su Huhti 06, 2008 20:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Toinen etujarru lämpenee ja jarruttaessa puoltaa
Mulla oli samanmoinen vika, johtu siitä että jarrupala jäi helposti satulaan kiinni..putsasin satulan urat ja hivasin palasn reunasta hieman pois. Sen jälkeen pelittäny ihan hyvin!
Saab 900S Combicoupe
Re: Toinen etujarru lämpenee ja jarruttaessa puoltaa
Toivoa sopii, että vastaavanlainen olisi oma ongelma. Jarrupalan liukupinnat putsasin karhunkielellä satulasta ja palasta, kun palat lähti aika takerrellen irti satulasta.pakinen kirjoitti:Mulla oli samanmoinen vika, johtu siitä että jarrupala jäi helposti satulaan kiinni..putsasin satulan urat ja hivasin palasn reunasta hieman pois. Sen jälkeen pelittäny ihan hyvin!
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Toinen etujarru lämpenee ja jarruttaessa puoltaa
Juuri näin keväällä esiintyy noita satulaan jumiutuneita paloja.
Sopivalla hienolla hiomapaperilla ruosteet pois niin palasta kuin satulasta ja kuparitahnaa liukupintoihin, syksyllä sama toimitus...
Jos männän joutuu ottamaan ulos, niin uudet kumit kasaukseen ja jarrurasvalla voitelu.
Joissain autoissa on jarruletkusta irronnut kumimoskaa, joka jumittaa mäntää sylinteriin, jolloin täytyy vaihtaa myös jarruletkut ja huuhdella järjestelmä.
Kaikkihan tietysti vaihtaa jarrunesteet kahden vuoden välein muutenkin...
Sopivalla hienolla hiomapaperilla ruosteet pois niin palasta kuin satulasta ja kuparitahnaa liukupintoihin, syksyllä sama toimitus...
Jos männän joutuu ottamaan ulos, niin uudet kumit kasaukseen ja jarrurasvalla voitelu.
Joissain autoissa on jarruletkusta irronnut kumimoskaa, joka jumittaa mäntää sylinteriin, jolloin täytyy vaihtaa myös jarruletkut ja huuhdella järjestelmä.
Kaikkihan tietysti vaihtaa jarrunesteet kahden vuoden välein muutenkin...

Viimeksi muokannut ajn, Ma Huhti 07, 2008 10:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-------------------------8<----------->8--------
#1395
#1395
Re: Toinen etujarru lämpenee ja jarruttaessa puoltaa
täydennys edelliseen::
oli kauan sitten mulla ihme vika, toinen puoli otti monen purkamisenkin jälkeen heikommin:: lopulta selkis, jarruletku oli turvonnut tukkoon, paine ei noussut sillä puolella kunnolla....
Joo silikoonipohjaista asiallista jarrurasvaa nimenomaan, mineraalirasva ( tavallinen vaseliini ) voi turvottaa tiivareita jolloin turvonneet jumittuvat hanakammin sylinterin ulkoreunan ryytyneempiin alueisiin ja jäävät siten sinne kanittamaan
oli kauan sitten mulla ihme vika, toinen puoli otti monen purkamisenkin jälkeen heikommin:: lopulta selkis, jarruletku oli turvonnut tukkoon, paine ei noussut sillä puolella kunnolla....
Joo silikoonipohjaista asiallista jarrurasvaa nimenomaan, mineraalirasva ( tavallinen vaseliini ) voi turvottaa tiivareita jolloin turvonneet jumittuvat hanakammin sylinterin ulkoreunan ryytyneempiin alueisiin ja jäävät siten sinne kanittamaan
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: Toinen etujarru lämpenee ja jarruttaessa puoltaa
Juu, kysymykseesi vastattiinkin jo. Kannattaa vaihtaa varmuuden vuoksi molemmat letkut jarruista. Eli oikea ja-vasen.
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75