ES1-4 päivitetty ES1-7:si alkuperäisillä kamoilla

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
mordai
"Turbo"
Viestit: 254
Liittynyt: La Huhti 17, 2004 20:02
Paikkakunta: Helsinki

ES1-4 päivitetty ES1-7:si alkuperäisillä kamoilla

Viesti Kirjoittaja mordai »

Postasinkin tuonna 6x9 aiheeseen jo alla olevat, mutta ehkä joku (hakutoiminnon käyttöä opetteleva :wink: ) löytää täältä paremmin.

Asensin siis omaan äs-ässään ES1-7 päivityksen. Metrolta paketti jossa keskikaiutin, AMP1, ovikaiarit ja 4 x valokuitupiuhaa + erinäiset liittimet. Kamat tuskalla kiinni ja techiin kuntelemaan miten homma soi...

Jep, eipä kuultukaan muuta kuin Metron sähkärin toteavan ettei Tech löydä vahvaria... 8O Rupeshan siinä sit kaikki ajatukset katkenneesta kuidusta tai vielä pahempi, irronneesta / katkenneesta tavallisesta piuhasta. Kuituhan on siinä mielessä helppo että jos siellä menee valoa, näkee sen piuhan toisesta päästä.

Noh, roippeet auki illalla ja tutkimaan. Kuidut irti vahvarista ja A-pilarille saakka tuli valoa ja oikeista kuiduista. Keskikonsoli auki ja valoa vahvarin luota piuhaan... MITVIT :?: Siellä keskikonsolin perukoilla loisti yksi kuitukaapeli omaa yksinäisyyttään 8O Oli näköjään huolimattomasti kiinnitetty ja oli päässyt pomppaamaan pois liittimestä. Ei muuta kuin tuplatarkistus että suunnat oli oikein, piuhat kiinni ja soittimet sisään. PERSKULE, soitin rupesi soimaan ilman techissäkin käymistä. Ovista tuli bassoa ja keskeltä mökää :D AUX toimi myös.

Eihän siinä ehtinyt penkkiäkään kiinnittelemään kun heti piti ruuvailla. Dream Theateria ja Totoa tuuttiin.

Lopputulos: Bassoa ja tulee riittävästi. Toistoalue on ihan ok, mutta äänen laatu on aavistuksen heikko verrattuna edellisen auton Alpine - DLS yhdistelmään. Ääni on vähän pahvinen. Kirkkautta ja erottelua kaipaisi lisää. Kojetaulukaiareihin pitäisi saada bassoa enemmän ettei basso seilaisi korkeussuunnassa. Eli, luulet että kojetaulukajareitten vaihtaminen laadukkaampiin voisi auttaa jonkin verran. Myös vähän kuullosti siltä että vahvistin ei ihan riitä jos haluaa vähän kovempaa soittaa.

MUTTA, ero on kyllä HUOMATTAVA edelliseen enkä kadu hankintaa tippaakaan. Tuo lopputulos on kirjoitettu pikkutarkasti ja niin kuin itse kuulen soinnin. Eihän noita asioita kuule jos ei oikein pysähdy kuuntelemaan.

Lähtökohta oli kuitenkin se etten itse uskonut että tuosta bassosuodatetusta ES1-4 sarjasta saisi jotain järkevää rakennettua non-orkkis kamoilla, juuri tuon 110Hz leikkauksen takia.

Jos joku kaipaa neuvoja tai haluaa kuulla miltä homma kuullostaa, YT:tä kehiin. Pääkaupunkiseudulla pörrätään.
9-3 SE 2.0T '01 (Myyty :( oli se vaan niiiin kiva!) Tilalla 9-3 SS 1.8t '04
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: ES1-4 päivitetty ES1-7:si alkuperäisillä kamoilla

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Joo, onhan tuo ES1-7 huomattava parannus ES1-4:een verrattuna, mutta eivät nuo takakaiuttimet ainakaan meikäläisen mielestä soi vieläkään niin kuin pitäisi.

Alkuperäiset takakaiuttimet ovat onnettomat 4" kaksitiet, joista ei lähde kunnolla bassoa. No toisaalta tuo vahvarikin leikkaa pois alataajuuksia, joten parempien takakaiuttimien asentaminen parantaa soundia vain hiukan.

Itse asensin aikanaan Sport Sedaniin 6x9":t ja äänenlaatu parani jo siitä, mutta en ole vieläkään 100% tyytyväinen takakaiuttimien "äänenmuodostukseen".
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
mordai
"Turbo"
Viestit: 254
Liittynyt: La Huhti 17, 2004 20:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: ES1-4 päivitetty ES1-7:si alkuperäisillä kamoilla

Viesti Kirjoittaja mordai »

Itse vatvon kahden vaiheilla. Joko päivitän etukajarit laadukkaampiin tai sitten päivitän taakse. Sinänsä etupään heikko äänenlaatu ehkä häiritsee enemmän joten saattaa olla että hoidan tuon etupään ensiksi.

Aika kauas tuo soitin jää äänenlaadussa edellisen auton Alpine -soittimen ja DLS:n 3-tiesarjan yhdistelmään. Aikaviiveen säätöä kaipailen... :|
9-3 SE 2.0T '01 (Myyty :( oli se vaan niiiin kiva!) Tilalla 9-3 SS 1.8t '04
Vastaa Viestiin