Saab 9-3 2.0t Turbojubilee -02, ongelmia riittää
Saab 9-3 2.0t Turbojubilee -02, ongelmia riittää
Tervehdys kaikille! En ole täällä foorumilla aiemmin kirjoitellut, mutta se ei tarkoita sitä etteikö aihetta olisi ollut. Jos tuo ajokkini nyt saadaan lopulta kuntoon, niin voisin erittäin mielelläni verrata sen kulkua jonkun toisen samanlaisen auton omistavan kanssa.
Autossa on uutena laitettu tämä Saabin 170 hv virityskitti, tosin en ole enää varma senkään toimivuudesta / olemassaolosta kaiken tapahtuneen jälkeen. En ehdi nyt kaikkea kirjoittaa, mutta auto on ollu minulla viime kesästä, ja talven oli oikeastaan telakalla, kun etsittiin ratkaisua moottorivauriolle. Siihen on nyt sitten vaihdettu 9-5 saabista saatu 125 tuhatta ajettu B205 moottori, mutta ongelmat eivät loppuneet.
Nyt auto on / oli Limp Home tilassa, saattaa korjaantua tänään. Tai sitten on kaasuläppäkotelo (taas) mennyttä. Mutta tosiaan, jos joku haluaa ilmoittaa itsestään, jos omistaa samanlaisen auton, olisin erittäin kiinnostunut tapaamaan. Tuo Saabin vastaava virisetti olisi vielä plussaa.
Tulen varmaan kertomaan pikapuoliin saatiinko auto tänään ajoon vai ei. Jos joku suostuu vertaamaan ajokkiaan, tai ylipäätään haluaa kuulla mitä kaikkea autolle on tapahtunut, niin kertokaa ihmeessä.
- Lasse K, uusi täällä
Autossa on uutena laitettu tämä Saabin 170 hv virityskitti, tosin en ole enää varma senkään toimivuudesta / olemassaolosta kaiken tapahtuneen jälkeen. En ehdi nyt kaikkea kirjoittaa, mutta auto on ollu minulla viime kesästä, ja talven oli oikeastaan telakalla, kun etsittiin ratkaisua moottorivauriolle. Siihen on nyt sitten vaihdettu 9-5 saabista saatu 125 tuhatta ajettu B205 moottori, mutta ongelmat eivät loppuneet.
Nyt auto on / oli Limp Home tilassa, saattaa korjaantua tänään. Tai sitten on kaasuläppäkotelo (taas) mennyttä. Mutta tosiaan, jos joku haluaa ilmoittaa itsestään, jos omistaa samanlaisen auton, olisin erittäin kiinnostunut tapaamaan. Tuo Saabin vastaava virisetti olisi vielä plussaa.
Tulen varmaan kertomaan pikapuoliin saatiinko auto tänään ajoon vai ei. Jos joku suostuu vertaamaan ajokkiaan, tai ylipäätään haluaa kuulla mitä kaikkea autolle on tapahtunut, niin kertokaa ihmeessä.
- Lasse K, uusi täällä
--- Saab 9-3 2.0t Turbojubilee -02 ---
Re: Saab 9-3 2.0t Turbojubilee -02, ongelmia riittää
Kerropa vähän tarkemmin mitä on ja on ollut ongelmina? Auto ei siis kulje virisetin mukaisesti, vai? Oliko vaihdettu moottori minkäikäisestä 9-5:stä ja vaihdettiinko moottorinohjauksen palikat samalla vai käytettiinkö auton alkuperäisiä? Kaasuläppäkotelo on esim. erilainen MY2004-> kuin aiemmat.
Tuon kulkemisenkin voi testata myös itse OBD-vikakoodilukijan avustuksella tai TECH:llä, ilmamassa-arvoista ja lasketusta load %-arvosta. Jos asut Oulussa tai lähellä tai muuten vaan olet täälläpäin niin vertailu ja kokeilu onnistuu.
Tuon kulkemisenkin voi testata myös itse OBD-vikakoodilukijan avustuksella tai TECH:llä, ilmamassa-arvoista ja lasketusta load %-arvosta. Jos asut Oulussa tai lähellä tai muuten vaan olet täälläpäin niin vertailu ja kokeilu onnistuu.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Saab 9-3 2.0t Turbojubilee -02, ongelmia riittää
No terve taas. Noniin, auto ei ole enää Limp Home tilassa. Sen korjaamiseksi oli Länkkärissä riittänyt yhden tukkeutuneen ja pehmenneen huohotinletkun vaihto. Näkee nyt sitten syttyykö valo vielä uudestaan...
Eli vaihtomoottori oli -01 vuosimallin 9-5:sta, suomalaiselta autopurkaamolta. Lähes kaikki apulaitteet, letkut ja elektroniikka on vanhasta koneesta. Ainoastaan kampiakselin tunnistin on siitä vaihtomoottorista. Koneen vaihtoi autoja pitkään harrastanut sukulaiseni.
Ostin tosiaan auton tuossa viime kesän alussa eräästä puljusta aika halvalla. No, olin varautunut, että sitä saa varmaan käyttää aika tiuhaan näin alkuun korjaamolla / huollossa. Siitä meni sitten ensin kesällä kampiakselin tunnistin, ja samalla tehtiin huohotinpäivitys. Vähän myöhemmin oli auto tyttöystävällä yksin ajossa tietenkin, kun alkoi kummia oireita, ja turbo meni. Turbo meni varaosatakuuseen kun se oli alle vuosi sitten vaihdettu. Ongelma oli että sillä ajettiin liian pitkään ennen hinausta korjaamolle, oli varmaan pitkään öljynpaineet merkkivalon rajamailla.
No tässä yhteydessä joutuivat länkkärillä tekemään ilmeisesti melko isotöiset palotilojen puhdistukset ja muutenkin siivoamaan oljyä asiaankuulumattomista paikoista. Öljyä oli mennyt myös kaasuläppäkoteloon, ja sen vaihtaminen + jotain muuta pientä meni sitten omiksi kuluiksi n. 1600 €. (Turbo siis takuuseen, ja ne putsaukset). Tässä vaiheessa oletin ensin, että ovat sitten kunnolla putsanneet paikat, ja muutenkin tietäneet mitä tekevät.
Melko pian huomasin, että auto ei kyllä kulje normaalisti vieläkään. Ei vastannut kaasuun normaalisti ja oli jotenkin jähmeä. Siksi kävin sitä sitte moneen otteeseen näyttämässä vielä Länkkärissä. Aluksi sanoivat, että kestää hetki ennen kuin Trionic oppii takaisin normaalitilaan... Kun ei mennyt ohi, kävin vielä noin kolmen viikon kuluttua, ja koeajatin kahdella asentajalla. Molemmat pitivät Techiä kiinni, ja sanoivat että kunnossa. Oma persdynoni sanoi edelleen ettei se kyllä perhana ihan kunnossa ole.
No muuta en siihen hätään voinut tehdä, ja kolmen päivän kuluttua motarilla porsi sitten moottori täydellisesti. Kaikki öljyt tuli kerralla pihalle, ilmeisesti öljypumpun tiivisteen katkettua, näin väittävät. Siitä alkoi aika uuvuttava kamppailu, että mitä tehdään. Länkkäriä ei olisi saanut vastuuseen, myyjäliikettä yritin kuluttajaviranomaisen avustuksella, mutta se ei kannattanut. Kyseessä ei ollut mikään normaali kunniallinen autoliike. No, lopulta monen kuukaauden kuluttua vein sitten auton Turkuun enolle moottorinvaihtoon. Asun itse pääkaupunkiseudulla.
Nyt pari viikkoa sitten sain auton takaisin, ja kone kyllä kehrää aika nätisti. Syttyi vaan aika pian ensikäynnistyksen jälkeen Check Engine, joka viittasi silloin sytytyskasettiin. Se vaihdettiin, ja tunnin ajon jälkeen syttyikin valo taas, tällä kertaa Limp home tilassa. Sillon vein Länkkärille ihan koodien lukuun, ja sanoivat että juu, kaasuläppäkotelon suuntaan viittaa. Mutta nyt sormet ristissä toivon, että se oikeasti korjaantui tuolla niiden löytämän huohotinletkun tukoksen korjauksella. Suoraan ajoin katsastukseen, ja päästömittaukset meni (sentään) läpi. Auto ei mennyt, pari pikku seikkaa kuten käsijarru ja joku alatukivarren laakeri oli huonot.
Itelläni ei oo kovin hyviä mahollisuuksia autoa täällä hirveästi ropailla, eikä mitenkään liikaa kokemustakaan. Tuossa ylempänä mainitusta syystä en luota pelkkään Tech 2:seen tai OBD-mittariin liikoja, vaan olisi ihan kiva saada joku vastaavan saappaan omistaja koeajamaan tämä puolueettomasti. Voi tosin olla että on nyt ihan kunnossakin jo, en vain ole enään kovin optimistinen... Pääkaupunkiseudulla siis, jos joku omistaa tuommosen ns. 170 hv Trionic 7 pelin niin kiinnostaisi tavata.
Huh, mahtoikohan kukaan jaksaa tätä vuodatusta kokonaan edes lukea
Eli vaihtomoottori oli -01 vuosimallin 9-5:sta, suomalaiselta autopurkaamolta. Lähes kaikki apulaitteet, letkut ja elektroniikka on vanhasta koneesta. Ainoastaan kampiakselin tunnistin on siitä vaihtomoottorista. Koneen vaihtoi autoja pitkään harrastanut sukulaiseni.
Ostin tosiaan auton tuossa viime kesän alussa eräästä puljusta aika halvalla. No, olin varautunut, että sitä saa varmaan käyttää aika tiuhaan näin alkuun korjaamolla / huollossa. Siitä meni sitten ensin kesällä kampiakselin tunnistin, ja samalla tehtiin huohotinpäivitys. Vähän myöhemmin oli auto tyttöystävällä yksin ajossa tietenkin, kun alkoi kummia oireita, ja turbo meni. Turbo meni varaosatakuuseen kun se oli alle vuosi sitten vaihdettu. Ongelma oli että sillä ajettiin liian pitkään ennen hinausta korjaamolle, oli varmaan pitkään öljynpaineet merkkivalon rajamailla.
No tässä yhteydessä joutuivat länkkärillä tekemään ilmeisesti melko isotöiset palotilojen puhdistukset ja muutenkin siivoamaan oljyä asiaankuulumattomista paikoista. Öljyä oli mennyt myös kaasuläppäkoteloon, ja sen vaihtaminen + jotain muuta pientä meni sitten omiksi kuluiksi n. 1600 €. (Turbo siis takuuseen, ja ne putsaukset). Tässä vaiheessa oletin ensin, että ovat sitten kunnolla putsanneet paikat, ja muutenkin tietäneet mitä tekevät.
Melko pian huomasin, että auto ei kyllä kulje normaalisti vieläkään. Ei vastannut kaasuun normaalisti ja oli jotenkin jähmeä. Siksi kävin sitä sitte moneen otteeseen näyttämässä vielä Länkkärissä. Aluksi sanoivat, että kestää hetki ennen kuin Trionic oppii takaisin normaalitilaan... Kun ei mennyt ohi, kävin vielä noin kolmen viikon kuluttua, ja koeajatin kahdella asentajalla. Molemmat pitivät Techiä kiinni, ja sanoivat että kunnossa. Oma persdynoni sanoi edelleen ettei se kyllä perhana ihan kunnossa ole.
No muuta en siihen hätään voinut tehdä, ja kolmen päivän kuluttua motarilla porsi sitten moottori täydellisesti. Kaikki öljyt tuli kerralla pihalle, ilmeisesti öljypumpun tiivisteen katkettua, näin väittävät. Siitä alkoi aika uuvuttava kamppailu, että mitä tehdään. Länkkäriä ei olisi saanut vastuuseen, myyjäliikettä yritin kuluttajaviranomaisen avustuksella, mutta se ei kannattanut. Kyseessä ei ollut mikään normaali kunniallinen autoliike. No, lopulta monen kuukaauden kuluttua vein sitten auton Turkuun enolle moottorinvaihtoon. Asun itse pääkaupunkiseudulla.
Nyt pari viikkoa sitten sain auton takaisin, ja kone kyllä kehrää aika nätisti. Syttyi vaan aika pian ensikäynnistyksen jälkeen Check Engine, joka viittasi silloin sytytyskasettiin. Se vaihdettiin, ja tunnin ajon jälkeen syttyikin valo taas, tällä kertaa Limp home tilassa. Sillon vein Länkkärille ihan koodien lukuun, ja sanoivat että juu, kaasuläppäkotelon suuntaan viittaa. Mutta nyt sormet ristissä toivon, että se oikeasti korjaantui tuolla niiden löytämän huohotinletkun tukoksen korjauksella. Suoraan ajoin katsastukseen, ja päästömittaukset meni (sentään) läpi. Auto ei mennyt, pari pikku seikkaa kuten käsijarru ja joku alatukivarren laakeri oli huonot.
Itelläni ei oo kovin hyviä mahollisuuksia autoa täällä hirveästi ropailla, eikä mitenkään liikaa kokemustakaan. Tuossa ylempänä mainitusta syystä en luota pelkkään Tech 2:seen tai OBD-mittariin liikoja, vaan olisi ihan kiva saada joku vastaavan saappaan omistaja koeajamaan tämä puolueettomasti. Voi tosin olla että on nyt ihan kunnossakin jo, en vain ole enään kovin optimistinen... Pääkaupunkiseudulla siis, jos joku omistaa tuommosen ns. 170 hv Trionic 7 pelin niin kiinnostaisi tavata.
Huh, mahtoikohan kukaan jaksaa tätä vuodatusta kokonaan edes lukea

--- Saab 9-3 2.0t Turbojubilee -02 ---
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1095
- Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
- Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo
Re: Saab 9-3 2.0t Turbojubilee -02, ongelmia riittää
Asustelen espoossa, mulla tosin 185hp T7, luultavasti kulkupuolessa ei hirveetä eroo pitäis olla 170hp ja 185hp T7:n välillä, siis jos auto on kunnossa.
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V60 B4 MHEV -21
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE Powered by jcarlson
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Volvo V50 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE Powered by jcarlson
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Volvo V50 2.0 TD
Re: Saab 9-3 2.0t Turbojubilee -02, ongelmia riittää
Huhhuh.. ei kyllä länsiautolle voi ihan täysiä pisteitä antaa. Kyllä on varmasti harmittanut tuo taistelu.
Mietityttää vielä tuo että olisiko kaasuläppäkotelo vielä limp home-tilassa jos tuntuu oudolta eikä kaikkia tehoja kotona. Sen voisi tarkistaa irrottamalla ensin sen suojamuovin koneen päältä ja läppäkotelolle tulevan ahtoputken niin että näkee itse kaasuläpän. Sitten avustaja polkemaan auto sammuksissa kaasua, ja jos läppä liikkuu niin läppä on limp-home tilassa. Jos ei liiku, niin sähköohjaus on toiminnassa.
Jos limp home-tila on päällä, niin tässä ohjeet sen resetointiin: http://photo.platonoff.com/Auto/2004100 ... _reset.jpg
Mietityttää vielä tuo että olisiko kaasuläppäkotelo vielä limp home-tilassa jos tuntuu oudolta eikä kaikkia tehoja kotona. Sen voisi tarkistaa irrottamalla ensin sen suojamuovin koneen päältä ja läppäkotelolle tulevan ahtoputken niin että näkee itse kaasuläpän. Sitten avustaja polkemaan auto sammuksissa kaasua, ja jos läppä liikkuu niin läppä on limp-home tilassa. Jos ei liiku, niin sähköohjaus on toiminnassa.
Jos limp home-tila on päällä, niin tässä ohjeet sen resetointiin: http://photo.platonoff.com/Auto/2004100 ... _reset.jpg
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3644
- Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Saab 9-3 2.0t Turbojubilee -02, ongelmia riittää
Samalla kannattaa katsoa se putki joka menee läppäkoteloon ettei siellä ole öljyä. Heräsi sellainen pieni pelko että onkohan IC tyhjennetty öljystä, sinne kun uppoaa litran verran.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Re: Saab 9-3 2.0t Turbojubilee -02, ongelmia riittää
Ei se ole enää Limp Homessa. Sen kyllä erottaa jo tyhjäkäynnistä. Kulkee sillä tavalla ku kulki joskus aikasemminkin, en vain tiedä kulkeeko ihan niinku pitäis. Enää ei varmaankaan tarvi ku hoitaa käsijarru ja joku alatukivarren laakeri uusintakatsastusta varten. Ellei sitten taas syty Check Engine jostain muusta jutusta viiveellä...
Tarkottaakos toi IC nyt sitten mitä? Välijäähdytin vai? No jokatapauksessa, eno kyllä kattoi ettei öljyä jäänyt enää mihinkään. Turbokin kuitenkin jouduttiin taas huollattamaan.
Kiitoksia vinkeistä kaikille, ja se vertailuehdotus on edelleen voimassa.

Tarkottaakos toi IC nyt sitten mitä? Välijäähdytin vai? No jokatapauksessa, eno kyllä kattoi ettei öljyä jäänyt enää mihinkään. Turbokin kuitenkin jouduttiin taas huollattamaan.
Kiitoksia vinkeistä kaikille, ja se vertailuehdotus on edelleen voimassa.

--- Saab 9-3 2.0t Turbojubilee -02 ---
Re: Saab 9-3 2.0t Turbojubilee -02, ongelmia riittää
'02 9-3 2.0t saabin viril ilmoittautuu myös vertailemaan
Missäs potkitaan renkaita?

Missäs potkitaan renkaita?
#3431
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1095
- Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
- Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo
Re: Saab 9-3 2.0t Turbojubilee -02, ongelmia riittää
Heittäkää joku paikka ja aika nii katellaan käykö työvuoroihin
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V60 B4 MHEV -21
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE Powered by jcarlson
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Volvo V50 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE Powered by jcarlson
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Volvo V50 2.0 TD
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2937
- Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
- Paikkakunta: H:ki - J:kylä
Re: Saab 9-3 2.0t Turbojubilee -02, ongelmia riittää
Eikös tänään olisi potkut Keimolassa? Siellä olisi varmaan verteilukohteita jonninmoisia paikalla
On siinä ollut yhdelle autolle sattumaa ihan riittämmiin

On siinä ollut yhdelle autolle sattumaa ihan riittämmiin

Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....