TTiD
Re: TTiD
Jos on sama 6-lovinen kuin muissa SS:issä niin pitäisi kestää melkoista rääkkiä. Saabiinkin saatiin vihdoin kestävä(mpi) vaihteisto. Sääli vaan, että toi TTID on hiukan mopo. Taas ollaan moottoreissa kehityksestä jäljessä. BMW hakkaa 200hv pöytään omalla tuplaturbollaan.TTiD kirjoitti:Ostakaa vain jos haluatte tuhota laatikon/muuta sälää...
Mielenkiintoista olisi kyllä tietää onko koneessa potentiaalia. VW:n 1,9l jakaja/pumppusuutin suoraruikkarista saa kuitenkin sen 250hv+ konetta avaamatta.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Re: TTiD
Saab (Fiat) hakkaa pöytään korkeamman litra/vääntö suhteen sekö paremman alaväännön ja laakeamman vääntökäyrän. Eli koneessa ei ole ollut tavoite selvästikään saada maksimitehoja kaiveltua esiin, vaan iso ja tasainen vääntökäyrä.tema kirjoitti: Sääli vaan, että toi TTID on hiukan mopo. Taas ollaan moottoreissa kehityksestä jäljessä. BMW hakkaa 200hv pöytään omalla tuplaturbollaan.
Tässä topicissa oli aiheesta jo aiemmin:
BMW:n tuplaturbo (kaksi erillistä ahdinta) löytyy ainakin ykkös sarjasta merkinnällä 123d. Tilavuus on 1995 ja puristus suhde 16/1.
Max.teho 150 kW
Max.teho kierrosluvulla 4400
Max.vääntö 400 Nm
Max.vääntö kierrosluvuilla 2000
Vääntö/tehokäyrä on aika lähelle Saabin TTiD:tä, paitsi että Saabin kone antaa väännön matalemmalla kierrosluvulla (400Nm/1850rpm) ja näinollen turboviive on oletettavasti hieman lyhyempi. Vaikkakin molemmissa se lienee aika olematon.
Mielenkiinnosta tehtiin kerran vertailua ja laitettiin samalle käyrälle sekä BMW:n että Fiatin ilmoittamat teho/vääntökäyrät ja niistä jos jotain voi päätellä, niin TTiD:n reagointi on tosiaan nopeampaa (vääntö hieman aiemmin) mutta ahtimet pienempiä ja henki loppuu alemmilla kierroksilla. Alla tuo tekemäni käyrä (mustat BMW:n käyrät ja punainen/sininen on TTiD sekä vielä tummemmalla sinisellä Saabille rajoitettu 132kW:n teho vs Fiat 140kW):
Yhdistetty kulutus BMW 123d 5,2 ja Saabin 5,7l/100km. Vääntökäyrien perusteella väittäisin jopa TTiD:n olevan hieman pätevämpi. Eli TTiD tarjoaa 300Nm jo 1250rpm, joten vääntöalue on laakeampi vaikkakin 3500rpm jälkeen laskee alle BMW:n väännön.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: TTiD
Odottelen tässä itsekin aero-cabbea saapuvaksi, joten pääsee sitten kertomaan lisää kokemuksia.
Kaitsu76 kirjoitti:Sain oman TTID:ni eilen, ja oli ilman akkusuojaa.
Kyllä on loistava moottori, ja mukava auto ajaa. Vaihdossa meni 9-5 2.3t. Samat hepat, mutta aivan eri vääntö maantienopeuksissa.
Onko tietoa milloin 9-5:n tulee kunnon dieseli?
9-3 SS 1.8t Arc Hirsch MY-03
9-3 Aero Cabriolet 1.9 TTid A6 Hirsch MY-08
9-5 STW 2.0t Linear MY—06
9-3 Aero Cabriolet 1.9 TTid A6 Hirsch MY-08
9-5 STW 2.0t Linear MY—06
Re: TTiD
Noitakin teho/vääntökäyriä kun tulkitsee, niin voi todeta, että Saab tarjoaa jatkuvasti enemmän voimaa 4000rpm asti. Vasta sen jälkeen pemarilla on pikku piikki edukseen, ehkä me sen heille suomme. Herää vain kysymys, kuinka usein se diesel käy yli 4000rpm, omassa käytössäni sanoisin (jos olis), että ei milloinkaan.
Bemarinisti voi sitten kiljuttaa dieseliään pikkuvaihteilla siellä 4500 rpm tienoilla, kun saabisti menee jo kaksi vaihdetta edellä!
Ihmeen hienosti TM:kin osaa tulkita käyriä... Pointsit laskee, en taidakaan tilata lehteä vaikka piti.
Bemarinisti voi sitten kiljuttaa dieseliään pikkuvaihteilla siellä 4500 rpm tienoilla, kun saabisti menee jo kaksi vaihdetta edellä!
Ihmeen hienosti TM:kin osaa tulkita käyriä... Pointsit laskee, en taidakaan tilata lehteä vaikka piti.
Re: TTiD
Tuli käytyä just tankilla. Kevät tullut ja sulat tiet. Tankillinen pelkkää lyhyttä ajoa, pisin matka varmaan 15km ja lilsälämppäri jatkuvasti käytössä. Keskikulutus 10.2l/100km
Raskas on kaasujalka!

Raskas on kaasujalka!

Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: TTiD
Ratkaiseva kysymys: Katsotko SID:stä vaiko lasket tankkauksesta? SID näyttää ainakin mulla ihan päin P.tä jos sitä ei nollaa joka tankilla. Muutenkin näyttää n.1/2 litraa aina väärin (vähemmän) ja kunnolla kun kengittää niin menee hjuomattavasti enemmän kuin se väittää.TTiD kirjoitti:Miten ihmeessä oot Marko saanu ton kulutuksen noin suureksi? Mulla on kaupunkiajossa erittäin raskaalla jalalla 7.9l ja lyhyttä ajoa...
Täytyykin tuosta valittaa eka huollossa, kun bensa 1.8t:ssä näytti aina desin tarkkuudella oikein.
Kyllä sitä palaa kun polkee...
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 83
- Liittynyt: Ti Tammi 29, 2008 18:01
Re: TTiD
Joku tuossa aiemmin kyseli onko 9-5 malliin tulossa kunnon dieseliä. Omasta mielestäni 150hp riittää, mutta ulkomailta kuulin että malliuudistuksen yhteydessä olisi tulossa 2,7 litrainen 250hp diesel. Tästä ei vielä julkisesti puhuta että nykydieselin myynti ei täysin tyrehdy. Tämän hetkinen diesel kampanja 9-5 osalta on jo melko houkutteleva.
Omalla 9-3TTiDllä on kohta 10000km täynnä ja keskikulutus on 5,9l. En ole pyrkinyt taloudelliseen ajoon joten kulutus manuaalille on mielestäni kohtuullinen. Joka tapauksessa yli 3500rpm isompi turbo alkaa ujeltaa tosi mukavasti.
Omalla 9-3TTiDllä on kohta 10000km täynnä ja keskikulutus on 5,9l. En ole pyrkinyt taloudelliseen ajoon joten kulutus manuaalille on mielestäni kohtuullinen. Joka tapauksessa yli 3500rpm isompi turbo alkaa ujeltaa tosi mukavasti.
Opel Insignia Country Tourer 2,0TD 4X4, Saab 95 2.3 Aero
Re: TTiD
Ihan hyvinhän tuolla TTkiisselillä näyttäs ehtivän.
Saab 9-3 1.9 TTid Aero
Rendimiento en banco
Potencia máxima (CV/rpm)191,9 / 4.000
Par máximo (mkg/rpm)43,3 / 1.800 Prestaciones
Aceleración 0-100 km/h (s)8,02
Aceleración 0-1.000 m (s)29,06
Adelantamiento 60-120 km/h (s) en 3ª7,65
Adelantamiento 80-120 km/h (s) en 4ª/ 5ª/6ª6,06 / 7,45 / 9,96
ConsumoCarretera / Autopista / Ciudad (litros/100 km) 5,1 / 6,2 / 8,6 Media ponderada (litros/100 km) 6,8 Autonomía media (km) 848,7
Sonoridad Al ralentí (dB)44,3 A 100 / 120 / 140 km/h (dB) 66,6 / 68,9 / 72,5
Saab 9-3 1.9 TTid Aero
Rendimiento en banco
Potencia máxima (CV/rpm)191,9 / 4.000
Par máximo (mkg/rpm)43,3 / 1.800 Prestaciones
Aceleración 0-100 km/h (s)8,02
Aceleración 0-1.000 m (s)29,06
Adelantamiento 60-120 km/h (s) en 3ª7,65
Adelantamiento 80-120 km/h (s) en 4ª/ 5ª/6ª6,06 / 7,45 / 9,96
ConsumoCarretera / Autopista / Ciudad (litros/100 km) 5,1 / 6,2 / 8,6 Media ponderada (litros/100 km) 6,8 Autonomía media (km) 848,7
Sonoridad Al ralentí (dB)44,3 A 100 / 120 / 140 km/h (dB) 66,6 / 68,9 / 72,5
Re: TTiD
Vaikka kohtuuharvoin tulee otettua sellaisia liikennevalokiihdytyksiä9-3Tid kirjoitti:Ihan hyvinhän tuolla TTkiisselillä näyttäs ehtivän.
Saab 9-3 1.9 TTid Aero
Rendimiento en banco
Potencia máxima (CV/rpm)191,9 / 4.000
Par máximo (mkg/rpm)43,3 / 1.800 Prestaciones
Aceleración 0-100 km/h (s)8,02
Aceleración 0-1.000 m (s)29,06
Adelantamiento 60-120 km/h (s) en 3ª7,65
Adelantamiento 80-120 km/h (s) en 4ª/ 5ª/6ª6,06 / 7,45 / 9,96
ConsumoCarretera / Autopista / Ciudad (litros/100 km) 5,1 / 6,2 / 8,6 Media ponderada (litros/100 km) 6,8 Autonomía media (km) 848,7
Sonoridad Al ralentí (dB)44,3 A 100 / 120 / 140 km/h (dB) 66,6 / 68,9 / 72,5


#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
Re: TTiD
Tänään on sitten koe-ajettu 93TTID Aero SC. Kokemusta ei juuri automaateista ole muuten kuin silloin tällöin ajaneena ja dieseleistäkään. Kyllä mielestäni kickdownissa viive on melkoinen ja näin manuaalimiehenä se vähän vieroksuttaa... noo kaikki on suhteellista ja ajaminen kaupungissa helppoa automaatilla. Kun vaihteisto ja moottori sitten saavat päätettyä oikean vaihteen ja kierrokset, on voimaa kyllä heti tarjolla ja hyvin vieläpä. Kyllä ne vaihtonykäykset tuntee selkeästi ja jotenkin pehmeämmin vaihtoi kun käytti niitä nappivalitsimia. Nelivedon tuohon tarvis jatkoksi. Näillä näkymin pysyn kuitenkin vielä bensaturbossa manuaalilaatikolla. Olisi pitänyt päästä heti perään kokeilemaan 150hp versiota automaatilla, niin olisi voinut vertailla onko se TTID ylivertaisesti parempi.. ehkä ensi kerralla
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss
Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
Re: TTiD
Käyhän ottamassa tuntumaa vaikkapa V70 D5 automaatista, niin pääset tuntumalle mitä se samantehoinen automaattidiesel voi olla, kun jouhevuus ei ole samaa luokkaa.
Onhan siinä viive kickdownissa, selvähän se. Varsinkin, jos pudottaa kaksi, saatikka kolme vaihdetta alaspäin. Mutta se onkin täysin tottumisjuttu. Eli kun sen tietää niin asiaan osaa etukäteen suhteutua. Kyllä sitä viivettä tulee manuaalillakin, jos mennään 6 -> 4 ja siihen perään lämä tiskiin. Mutta et kyllä sellaista väittänytkään ettei olisi
Nämä on niitä. Toiset tykkää ja toiset ei. Mulla itsellä eniten tuossa automaatissa oikeastaan häiritsee liikkeelle lähtiessä tuleva nykäisy, jos käyttää liikaa kaasua, samaten jos vaihtaa pakilta D:lle ja heti yrittää lähteä reilulla kaasulla.
Automaatin myötä ajotapa muuttuu ja sitä myöten myös tomaatin toiminta tulee jouhevammaksi. Oppii kaasuttamaan siten, että laatikko saa tehdä vaihdot sopivalla kierroksella. Tosin kick down tilanteessa tätä ei tapahdu.
Jokatapauksessa nykyinen A6 TTiD on yksi jouhevimmista automaateista (luokassaan) joita olen itse ajanut. Variaattorit ja DSG:t menee vielä edelle.
Onhan siinä viive kickdownissa, selvähän se. Varsinkin, jos pudottaa kaksi, saatikka kolme vaihdetta alaspäin. Mutta se onkin täysin tottumisjuttu. Eli kun sen tietää niin asiaan osaa etukäteen suhteutua. Kyllä sitä viivettä tulee manuaalillakin, jos mennään 6 -> 4 ja siihen perään lämä tiskiin. Mutta et kyllä sellaista väittänytkään ettei olisi

Nämä on niitä. Toiset tykkää ja toiset ei. Mulla itsellä eniten tuossa automaatissa oikeastaan häiritsee liikkeelle lähtiessä tuleva nykäisy, jos käyttää liikaa kaasua, samaten jos vaihtaa pakilta D:lle ja heti yrittää lähteä reilulla kaasulla.
Automaatin myötä ajotapa muuttuu ja sitä myöten myös tomaatin toiminta tulee jouhevammaksi. Oppii kaasuttamaan siten, että laatikko saa tehdä vaihdot sopivalla kierroksella. Tosin kick down tilanteessa tätä ei tapahdu.
Jokatapauksessa nykyinen A6 TTiD on yksi jouhevimmista automaateista (luokassaan) joita olen itse ajanut. Variaattorit ja DSG:t menee vielä edelle.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: TTiD
Heh, Volvolla en lähde ajamaan edes vertaillakseni..Marko A kirjoitti:Käyhän ottamassa tuntumaa vaikkapa V70 D5 automaatista, niin pääset tuntumalle mitä se samantehoinen automaattidiesel voi olla, kun jouhevuus ei ole samaa luokkaa.
Onhan siinä viive kickdownissa, selvähän se. Varsinkin, jos pudottaa kaksi, saatikka kolme vaihdetta alaspäin. Mutta se onkin täysin tottumisjuttu. Eli kun sen tietää niin asiaan osaa etukäteen suhteutua. Kyllä sitä viivettä tulee manuaalillakin, jos mennään 6 -> 4 ja siihen perään lämä tiskiin. Mutta et kyllä sellaista väittänytkään ettei olisi
Automaatin myötä ajotapa muuttuu ja sitä myöten myös tomaatin toiminta tulee jouhevammaksi. Oppii kaasuttamaan siten...
Variaattorit ja DSG:t menee vielä edelle....
On toki manuaskissakin viiveensä ja varmaan on totta mitä totesit, että kun ajaa enempi oppii itsekkin nuo vaihdot, kaasut sun muut ajoittamaan kohdalleen.
väittäisin noiden koeajo-autojen tottuneen huonolle ja oppineen oudot ajotavat. Kaasua lienee enempi on-off tyyppinen

Ainoat automaattikokemukset minulle olivat DSG:n piiristä
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss
Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261