TTiD

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
TTiD
"Aero"
Viestit: 380
Liittynyt: Ke Syys 26, 2007 21:26

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja TTiD »

Ostakaa vain jos haluatte tuhota laatikon/muuta sälää...
Tosin olisi mukava kuulla jos joku tuommoisen paketin autoon laittaisi.!
Turbo²
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja tema »

TTiD kirjoitti:Ostakaa vain jos haluatte tuhota laatikon/muuta sälää...
Jos on sama 6-lovinen kuin muissa SS:issä niin pitäisi kestää melkoista rääkkiä. Saabiinkin saatiin vihdoin kestävä(mpi) vaihteisto. Sääli vaan, että toi TTID on hiukan mopo. Taas ollaan moottoreissa kehityksestä jäljessä. BMW hakkaa 200hv pöytään omalla tuplaturbollaan.

Mielenkiintoista olisi kyllä tietää onko koneessa potentiaalia. VW:n 1,9l jakaja/pumppusuutin suoraruikkarista saa kuitenkin sen 250hv+ konetta avaamatta.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Marko A »

tema kirjoitti: Sääli vaan, että toi TTID on hiukan mopo. Taas ollaan moottoreissa kehityksestä jäljessä. BMW hakkaa 200hv pöytään omalla tuplaturbollaan.
Saab (Fiat) hakkaa pöytään korkeamman litra/vääntö suhteen sekö paremman alaväännön ja laakeamman vääntökäyrän. Eli koneessa ei ole ollut tavoite selvästikään saada maksimitehoja kaiveltua esiin, vaan iso ja tasainen vääntökäyrä.

Tässä topicissa oli aiheesta jo aiemmin:
BMW:n tuplaturbo (kaksi erillistä ahdinta) löytyy ainakin ykkös sarjasta merkinnällä 123d. Tilavuus on 1995 ja puristus suhde 16/1.

Max.teho 150 kW
Max.teho kierrosluvulla 4400
Max.vääntö 400 Nm
Max.vääntö kierrosluvuilla 2000

Vääntö/tehokäyrä on aika lähelle Saabin TTiD:tä, paitsi että Saabin kone antaa väännön matalemmalla kierrosluvulla (400Nm/1850rpm) ja näinollen turboviive on oletettavasti hieman lyhyempi. Vaikkakin molemmissa se lienee aika olematon.

Mielenkiinnosta tehtiin kerran vertailua ja laitettiin samalle käyrälle sekä BMW:n että Fiatin ilmoittamat teho/vääntökäyrät ja niistä jos jotain voi päätellä, niin TTiD:n reagointi on tosiaan nopeampaa (vääntö hieman aiemmin) mutta ahtimet pienempiä ja henki loppuu alemmilla kierroksilla. Alla tuo tekemäni käyrä (mustat BMW:n käyrät ja punainen/sininen on TTiD sekä vielä tummemmalla sinisellä Saabille rajoitettu 132kW:n teho vs Fiat 140kW):

Kuva

Yhdistetty kulutus BMW 123d 5,2 ja Saabin 5,7l/100km. Vääntökäyrien perusteella väittäisin jopa TTiD:n olevan hieman pätevämpi. Eli TTiD tarjoaa 300Nm jo 1250rpm, joten vääntöalue on laakeampi vaikkakin 3500rpm jälkeen laskee alle BMW:n väännön.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saabel
"Aero"
Viestit: 392
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:52

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Saabel »

Odottelen tässä itsekin aero-cabbea saapuvaksi, joten pääsee sitten kertomaan lisää kokemuksia.

Kaitsu76 kirjoitti:Sain oman TTID:ni eilen, ja oli ilman akkusuojaa.

Kyllä on loistava moottori, ja mukava auto ajaa. Vaihdossa meni 9-5 2.3t. Samat hepat, mutta aivan eri vääntö maantienopeuksissa.

Onko tietoa milloin 9-5:n tulee kunnon dieseli?
9-3 SS 1.8t Arc Hirsch MY-03
9-3 Aero Cabriolet 1.9 TTid A6 Hirsch MY-08
9-5 STW 2.0t Linear MY—06
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Noitakin teho/vääntökäyriä kun tulkitsee, niin voi todeta, että Saab tarjoaa jatkuvasti enemmän voimaa 4000rpm asti. Vasta sen jälkeen pemarilla on pikku piikki edukseen, ehkä me sen heille suomme. Herää vain kysymys, kuinka usein se diesel käy yli 4000rpm, omassa käytössäni sanoisin (jos olis), että ei milloinkaan.

Bemarinisti voi sitten kiljuttaa dieseliään pikkuvaihteilla siellä 4500 rpm tienoilla, kun saabisti menee jo kaksi vaihdetta edellä!

Ihmeen hienosti TM:kin osaa tulkita käyriä... Pointsit laskee, en taidakaan tilata lehteä vaikka piti.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Tuli käytyä just tankilla. Kevät tullut ja sulat tiet. Tankillinen pelkkää lyhyttä ajoa, pisin matka varmaan 15km ja lilsälämppäri jatkuvasti käytössä. Keskikulutus 10.2l/100km :mrgreen:

Raskas on kaasujalka! :lol:
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Ristom »

On tainnu tulla nautittua koko kierrosalueesta.. :D
TTiD
"Aero"
Viestit: 380
Liittynyt: Ke Syys 26, 2007 21:26

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja TTiD »

Miten ihmeessä oot Marko saanu ton kulutuksen noin suureksi? Mulla on kaupunkiajossa erittäin raskaalla jalalla 7.9l ja lyhyttä ajoa... :o
Turbo²
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Marko A »

TTiD kirjoitti:Miten ihmeessä oot Marko saanu ton kulutuksen noin suureksi? Mulla on kaupunkiajossa erittäin raskaalla jalalla 7.9l ja lyhyttä ajoa... :o
Ratkaiseva kysymys: Katsotko SID:stä vaiko lasket tankkauksesta? SID näyttää ainakin mulla ihan päin P.tä jos sitä ei nollaa joka tankilla. Muutenkin näyttää n.1/2 litraa aina väärin (vähemmän) ja kunnolla kun kengittää niin menee hjuomattavasti enemmän kuin se väittää.
Täytyykin tuosta valittaa eka huollossa, kun bensa 1.8t:ssä näytti aina desin tarkkuudella oikein.

Kyllä sitä palaa kun polkee...
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
jouniaslak
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Ti Tammi 29, 2008 18:01

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja jouniaslak »

Joku tuossa aiemmin kyseli onko 9-5 malliin tulossa kunnon dieseliä. Omasta mielestäni 150hp riittää, mutta ulkomailta kuulin että malliuudistuksen yhteydessä olisi tulossa 2,7 litrainen 250hp diesel. Tästä ei vielä julkisesti puhuta että nykydieselin myynti ei täysin tyrehdy. Tämän hetkinen diesel kampanja 9-5 osalta on jo melko houkutteleva.
Omalla 9-3TTiDllä on kohta 10000km täynnä ja keskikulutus on 5,9l. En ole pyrkinyt taloudelliseen ajoon joten kulutus manuaalille on mielestäni kohtuullinen. Joka tapauksessa yli 3500rpm isompi turbo alkaa ujeltaa tosi mukavasti.
Opel Insignia Country Tourer 2,0TD 4X4, Saab 95 2.3 Aero
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

Ihan hyvinhän tuolla TTkiisselillä näyttäs ehtivän.

Saab 9-3 1.9 TTid Aero
Rendimiento en banco
Potencia máxima (CV/rpm)191,9 / 4.000
Par máximo (mkg/rpm)43,3 / 1.800 Prestaciones
Aceleración 0-100 km/h (s)8,02
Aceleración 0-1.000 m (s)29,06
Adelantamiento 60-120 km/h (s) en 3ª7,65
Adelantamiento 80-120 km/h (s) en 4ª/ 5ª/6ª6,06 / 7,45 / 9,96
ConsumoCarretera / Autopista / Ciudad (litros/100 km) 5,1 / 6,2 / 8,6 Media ponderada (litros/100 km) 6,8 Autonomía media (km) 848,7
Sonoridad Al ralentí (dB)44,3 A 100 / 120 / 140 km/h (dB) 66,6 / 68,9 / 72,5
saab93f
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Pe Elo 15, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja saab93f »

9-3Tid kirjoitti:Ihan hyvinhän tuolla TTkiisselillä näyttäs ehtivän.

Saab 9-3 1.9 TTid Aero
Rendimiento en banco
Potencia máxima (CV/rpm)191,9 / 4.000
Par máximo (mkg/rpm)43,3 / 1.800 Prestaciones
Aceleración 0-100 km/h (s)8,02
Aceleración 0-1.000 m (s)29,06
Adelantamiento 60-120 km/h (s) en 3ª7,65
Adelantamiento 80-120 km/h (s) en 4ª/ 5ª/6ª6,06 / 7,45 / 9,96
ConsumoCarretera / Autopista / Ciudad (litros/100 km) 5,1 / 6,2 / 8,6 Media ponderada (litros/100 km) 6,8 Autonomía media (km) 848,7
Sonoridad Al ralentí (dB)44,3 A 100 / 120 / 140 km/h (dB) 66,6 / 68,9 / 72,5
Vaikka kohtuuharvoin tulee otettua sellaisia liikennevalokiihdytyksiä ;) niin onhan tuo ihan kiva jos tietää dieselin loikkaavan sataseen tasan kasissa. Joku saksalaisista lehdistä polkaisi automaatti-TTiD:n 8,5 sekassa. Ei ainakaan liian optimistisesti :saab: noita lukuja ilmoita.
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
Twarrior
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 17:16

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Twarrior »

Tänään on sitten koe-ajettu 93TTID Aero SC. Kokemusta ei juuri automaateista ole muuten kuin silloin tällöin ajaneena ja dieseleistäkään. Kyllä mielestäni kickdownissa viive on melkoinen ja näin manuaalimiehenä se vähän vieroksuttaa... noo kaikki on suhteellista ja ajaminen kaupungissa helppoa automaatilla. Kun vaihteisto ja moottori sitten saavat päätettyä oikean vaihteen ja kierrokset, on voimaa kyllä heti tarjolla ja hyvin vieläpä. Kyllä ne vaihtonykäykset tuntee selkeästi ja jotenkin pehmeämmin vaihtoi kun käytti niitä nappivalitsimia. Nelivedon tuohon tarvis jatkoksi. Näillä näkymin pysyn kuitenkin vielä bensaturbossa manuaalilaatikolla. Olisi pitänyt päästä heti perään kokeilemaan 150hp versiota automaatilla, niin olisi voinut vertailla onko se TTID ylivertaisesti parempi.. ehkä ensi kerralla
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss

Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Käyhän ottamassa tuntumaa vaikkapa V70 D5 automaatista, niin pääset tuntumalle mitä se samantehoinen automaattidiesel voi olla, kun jouhevuus ei ole samaa luokkaa.

Onhan siinä viive kickdownissa, selvähän se. Varsinkin, jos pudottaa kaksi, saatikka kolme vaihdetta alaspäin. Mutta se onkin täysin tottumisjuttu. Eli kun sen tietää niin asiaan osaa etukäteen suhteutua. Kyllä sitä viivettä tulee manuaalillakin, jos mennään 6 -> 4 ja siihen perään lämä tiskiin. Mutta et kyllä sellaista väittänytkään ettei olisi ;)

Nämä on niitä. Toiset tykkää ja toiset ei. Mulla itsellä eniten tuossa automaatissa oikeastaan häiritsee liikkeelle lähtiessä tuleva nykäisy, jos käyttää liikaa kaasua, samaten jos vaihtaa pakilta D:lle ja heti yrittää lähteä reilulla kaasulla.

Automaatin myötä ajotapa muuttuu ja sitä myöten myös tomaatin toiminta tulee jouhevammaksi. Oppii kaasuttamaan siten, että laatikko saa tehdä vaihdot sopivalla kierroksella. Tosin kick down tilanteessa tätä ei tapahdu.

Jokatapauksessa nykyinen A6 TTiD on yksi jouhevimmista automaateista (luokassaan) joita olen itse ajanut. Variaattorit ja DSG:t menee vielä edelle.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Twarrior
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 17:16

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Twarrior »

Marko A kirjoitti:Käyhän ottamassa tuntumaa vaikkapa V70 D5 automaatista, niin pääset tuntumalle mitä se samantehoinen automaattidiesel voi olla, kun jouhevuus ei ole samaa luokkaa.

Onhan siinä viive kickdownissa, selvähän se. Varsinkin, jos pudottaa kaksi, saatikka kolme vaihdetta alaspäin. Mutta se onkin täysin tottumisjuttu. Eli kun sen tietää niin asiaan osaa etukäteen suhteutua. Kyllä sitä viivettä tulee manuaalillakin, jos mennään 6 -> 4 ja siihen perään lämä tiskiin. Mutta et kyllä sellaista väittänytkään ettei olisi ;)

Automaatin myötä ajotapa muuttuu ja sitä myöten myös tomaatin toiminta tulee jouhevammaksi. Oppii kaasuttamaan siten...

Variaattorit ja DSG:t menee vielä edelle....
Heh, Volvolla en lähde ajamaan edes vertaillakseni..

On toki manuaskissakin viiveensä ja varmaan on totta mitä totesit, että kun ajaa enempi oppii itsekkin nuo vaihdot, kaasut sun muut ajoittamaan kohdalleen.

väittäisin noiden koeajo-autojen tottuneen huonolle ja oppineen oudot ajotavat. Kaasua lienee enempi on-off tyyppinen :lol: Itse kokeilin rauhallisempaakin tyyliä

Ainoat automaattikokemukset minulle olivat DSG:n piiristä
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss

Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
Vastaa Viestiin