Momentinmuuntimen irroitus laatikosta?
Momentinmuuntimen irroitus laatikosta?
Tulikohan sitä taas töpeksittyä innostuksissaan automaattilaatikon (ZF 4HP18) momentinmuuntimen kanssa? Kone-laatikko paketti tuli jo joku aika sitten nostettua pois, mutta itse laatikon irroitin koneesta vasta viikonloppuna. Samalla tuli pestyä laatikko perusteellisesti, ja tätä varten irrotin myös momentinmuuntimen laatikosta. Jälkeenpäin vasta huomasin että ainakin Alfamerin korjausoppaassa mainitaan että näin ei saisi tehdä. Tämä on nyt kuitenkin nyt jo valitettavastii tehty, joten mitä tästä virheliikkeestä voi seurata?
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Momentinmuuntimen irroitus laatikosta?
Ei momentinmuuntimen irroituksesta seuraa mitään pahaa. Ennen kiinnittämistä se kannattaa heilautella tyhjäksi niistä öljyistä, joita ulos tulee, ja plupsuttaa uudet sisään. Kiinnitettäessä sitä kannattaa pyöritellä varsinkin loppupäässä, jotta boorit osuvat kohdalleen. Sen kyllä tuntee, kun se on lopullisesti kohdillaan.hewidero kirjoitti:Tulikohan sitä taas töpeksittyä innostuksissaan automaattilaatikon (ZF 4HP18) momentinmuuntimen kanssa? Kone-laatikko paketti tuli jo joku aika sitten nostettua pois, mutta itse laatikon irroitin koneesta vasta viikonloppuna. Samalla tuli pestyä laatikko perusteellisesti, ja tätä varten irrotin myös momentinmuuntimen laatikosta. Jälkeenpäin vasta huomasin että ainakin Alfamerin korjausoppaassa mainitaan että näin ei saisi tehdä. Tämä on nyt kuitenkin nyt jo valitettavastii tehty, joten mitä tästä virheliikkeestä voi seurata?
Samalla, kun muunnin on irti, kannattaa varmistaa laatikon päässä öljypumpun hammastuksen kunto ja kenties vaihtaa laatikon kaulan stefa.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Re: Momentinmuuntimen irroitus laatikosta?
Kiitokset informaatiosta, täytyy näin menetellä.Henkka #2283 kirjoitti:Ei momentinmuuntimen irroituksesta seuraa mitään pahaa. Ennen kiinnittämistä se kannattaa heilautella tyhjäksi niistä öljyistä, joita ulos tulee, ja plupsuttaa uudet sisään. Kiinnitettäessä sitä kannattaa pyöritellä varsinkin loppupäässä, jotta boorit osuvat kohdalleen. Sen kyllä tuntee, kun se on lopullisesti kohdillaan.
Samalla, kun muunnin on irti, kannattaa varmistaa laatikon päässä öljypumpun hammastuksen kunto ja kenties vaihtaa laatikon kaulan stefa.
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
Re: Momentinmuuntimen irroitus laatikosta?
Tuohon ohjeeseen on vaikea kommentoida!Henkka #2283 kirjoitti:Ei momentinmuuntimen irroituksesta seuraa mitään pahaa. Ennen kiinnittämistä se kannattaa heilautella tyhjäksi niistä öljyistä, joita ulos tulee, ja plupsuttaa uudet sisään. Kiinnitettäessä sitä kannattaa pyöritellä varsinkin loppupäässä, jotta boorit osuvat kohdalleen. Sen kyllä tuntee, kun se on lopullisesti kohdillaan.hewidero kirjoitti:Tulikohan sitä taas töpeksittyä innostuksissaan automaattilaatikon (ZF 4HP18) momentinmuuntimen kanssa? Kone-laatikko paketti tuli jo joku aika sitten nostettua pois, mutta itse laatikon irroitin koneesta vasta viikonloppuna. Samalla tuli pestyä laatikko perusteellisesti, ja tätä varten irrotin myös momentinmuuntimen laatikosta. Jälkeenpäin vasta huomasin että ainakin Alfamerin korjausoppaassa mainitaan että näin ei saisi tehdä. Tämä on nyt kuitenkin nyt jo valitettavastii tehty, joten mitä tästä virheliikkeestä voi seurata?
Samalla, kun muunnin on irti, kannattaa varmistaa laatikon päässä öljypumpun hammastuksen kunto ja kenties vaihtaa laatikon kaulan stefa.

Mutta,noin se vain menee!!



Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Re: Momentinmuuntimen irroitus laatikosta?
Juu, myöhäistä ja ehkä turhaa MuTu:a, mutta käsittääkseni Alfamerin "Öljynvaihto-oppaassa" varjeltiin ja varmisteltiin vain sitä ettei momentinmuunnin pääsisi mitenkään putoamaan moottorin ja loodan erotustoimenpiteessä, tai sitten etteivät mahdolliset huulitiivistet, "stefat" leikkaantuisi missään tilanteessa.
Muutenkin tuossa oppaassa suositellaan kaikenlaiset "isommat" työt jätettäväksi ns. ammattilaisille, ja ihan ymmärrettävästi ainakin itseä ja omaa mämmikouraisuutta ajatellen..
Muutenkin tuossa oppaassa suositellaan kaikenlaiset "isommat" työt jätettäväksi ns. ammattilaisille, ja ihan ymmärrettävästi ainakin itseä ja omaa mämmikouraisuutta ajatellen..
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Momentinmuuntimen irroitus laatikosta?
Hehe, jostainhan "ammattilaisen opastuksetkin" saavat alkunsa. Kiitos vain vielä kerran korvaamattomista neuvoista Ylivieskan suuntaanecopower kirjoitti:Tuohon ohjeeseen on vaikea kommentoida!![]()
Mutta,noin se vain menee!!![]()
Kuulostaa ammattilaisen opastukselta.

Laatikko pelittää kohta jo neljättä vuotta

SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Re: Momentinmuuntimen irroitus laatikosta?
Täytyy toivoa että tuokin laatikko pelittäisi vielä ainakin neljä vuotta
.

#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
Re: Momentinmuuntimen irroitus laatikosta?
Onko raadilla tietoa saako tuota stefaa muualta kuin marmoritiskiltä. Nykyinen stefa on silikoonia, eli ilmeisesti nitriilikumista sinne ei sovi laittaa. Hieman OT:ta, eli saakos tomaatin painejousia ja eteen/taakse jousia muualta kuin saabilta?Henkka #2283 kirjoitti:Samalla, kun muunnin on irti, kannattaa varmistaa laatikon päässä öljypumpun hammastuksen kunto ja kenties vaihtaa laatikon kaulan stefa.
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
Re: Momentinmuuntimen irroitus laatikosta?
Mulla on laatikollinen ystävällisten forumilaisten matolaatikon osia (kaikenmaailman jousia) ja 1 kpl matolaatikon tiiviste. Toinenkin tarvitaan jos ihan osiksi meinaa purkaa. (ei suositeltavaa jos ei ihan absoluuttisen pakko, testamentti kannattaa kirjoittaa sitä ennen). Eli jos purkaessa katoaa osia, niin tuosta löytyy vaihtareita 

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Re: Momentinmuuntimen irroitus laatikosta?
Joo, pidetään mielessä. Tänään kävin tilaamassa turbiinin stefan ja painejouset Metro-Autosta. Stefa oli kallis (yli 30e), mutta jouset eivät maksaneet yhteensä hieman kympin päälle. Eteen- ja taaksepäin sekä sitä yhtä jousta en raaskinut ostaa, sillä olisivat maksaneet n. 20e kappaleelta. Myöskin venttiilin o-renkaiden hinta lähenteli aseettoman ryöstön yritystä.peinu kirjoitti:Mulla on laatikollinen ystävällisten forumilaisten matolaatikon osia (kaikenmaailman jousia) ja 1 kpl matolaatikon tiiviste. Toinenkin tarvitaan jos ihan osiksi meinaa purkaa. (ei suositeltavaa jos ei ihan absoluuttisen pakko, testamentti kannattaa kirjoittaa sitä ennen). Eli jos purkaessa katoaa osia, niin tuosta löytyy vaihtareita
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
Re: Momentinmuuntimen irroitus laatikosta?
Yritin tässä löytää sitä topiccia, jossa noita tiivisteitä opastettiin hakemaan jostain citikka-liikkeestä. Oli osanumerot ja kaikki, samaa lootaa kun löytyy myös kyseisestä automerkistä ja muutamasta muustakin. Hintakin oli aika lailla siedettävämpi. Jos sen nyt joku vielä löytää, niin voisi pyytää laittamaan tuonne UKK:n puolelle.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Momentinmuuntimen irroitus laatikosta?
Tuolla keskipakosäätimen tiivestiden vaihtamista käsittelevässä topicissa on Citroen-osanumerotG-mies kirjoitti:Yritin tässä löytää sitä topiccia, jossa noita tiivisteitä opastettiin hakemaan jostain citikka-liikkeestä.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 87#p173087
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 73#p318673
Varaajan jousien vaihtoa käsittelevän ketjunkin voisi lisätä UKT:hen:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=14852
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Momentinmuuntimen irroitus laatikosta?
Jees, kiitoksia avuista.
Pitänee samaan konkurssiin tilailla sitikan tiskiltä tuo keskipakosäätimen tiiviste ja rengas. Löytyyköhän noita varaajan jousia sitikan tiskiltä vai onko ne tilattava suosiolla PCS:ltä?
Mitä muuta sitä kannattaisi noiden jousien ja tiivisteiden lisäksi uusia? Laatikkohan pelaa ihan hyvin mutta kun se nyt sattuu olemaan irrallaan niin mielellään uusisin kaiken tarvittavan samalla kertaa. Tällähetkellä uusittu vetoakseleiden laakerit, stefat ja o-renkaat. Varaajan jouset ja turbiinin akselin stefa ovat tilauksessa.
Pitänee samaan konkurssiin tilailla sitikan tiskiltä tuo keskipakosäätimen tiiviste ja rengas. Löytyyköhän noita varaajan jousia sitikan tiskiltä vai onko ne tilattava suosiolla PCS:ltä?
Mitä muuta sitä kannattaisi noiden jousien ja tiivisteiden lisäksi uusia? Laatikkohan pelaa ihan hyvin mutta kun se nyt sattuu olemaan irrallaan niin mielellään uusisin kaiken tarvittavan samalla kertaa. Tällähetkellä uusittu vetoakseleiden laakerit, stefat ja o-renkaat. Varaajan jouset ja turbiinin akselin stefa ovat tilauksessa.
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
Re: Momentinmuuntimen irroitus laatikosta?
Laatikon päätykannen tiiviste? Vaihteiston kuoresta venttiiliaivolle menevän ahtoputken O-renkaat? Kumipusla vaihteiston ja apurungon välillä? Suodatin O-renkaineen? Tutki myös kickdown-vaijerin suojakuori ja vaihteenvalitsinvaijerin nivel vaihteiston päädyssä sekä jäähdyttimen yläkulmalta tulevan öljyletkun putken alaosan kunto.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00