Saab 900i käynnistys ongelma

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 900i käynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja Huikko »

muppelo kirjoitti:
jus kirjoitti: Omassani on kojetaulussa ledi kytkettynä kylmäkäynnistyssuuttimen rinnalle (esivastus mukana), siitä näkee joka käynnistyksellä kuinka pitkään lämpöaikakytkin käskee kylmäkäynnistyssuutinta.
Allekirjoittaneella kävi mielessä "tyhmä" idea käyttää tuohon ryypyn merkkivaloa kun se nyt sattuu ruiskussa olemaan ylimääräisenä siellä mittaristossa.. mitenkäs noissa ruiskuissa.. onko tuon valon johdotukset paikoillaan ja mistä minne ne menevät?
Ryypyn merkkivalon johto on valmiina siinä kohti missä on ryyppynuppikin. On niputettuna johtosarjaan. Sille kun antaa +12V, niin valo syttyy.
Väriä en muista.

Siellä on myös irrallinen sininen johto joissakin, joka on jenkkimallien "cruise" merkkivalolle. Sen yhdistämällä saa jonkun merkkivalon syttymään mitä en muista mikä se on eurooppalaisessa mittaristossa. Olisikohan ollut joku ylöspäinvaihtamisen merkkivalo tms."

Olen tehnyt myös itse merkkivaloja. Eihän se ole kuin muovia, jossa on painatus. Kilpikaivertamo tms muoville painava firma tekee sellaisen neliönmuotoisen lätkän muovifilmiin johon saa vaikka minkä symbolin/tekstin kun toimittaa sen heidän haluamassaan muodossa. Yleensä PDF tai vektorigrafiikka.

Volvossa on ylimääräisenä tällä hetkellä "cruise, turbo, etusumuvalojen symboli, webaston toiminnan merkkivalo ja muutama muu" jotka on joko leikattu toisesta mittaristosta ja liimattu läpinäkyvälle filmille uusi järjestys tai sitten teetetty mainitulla tavalla.

Ja tulee niin hieno, ettei kukaan tiedä ettei ole alkuperäinen.

Sorry että satuilin topicin vierestä kuin anoppi :)
Viimeksi muokannut Huikko, La Huhti 12, 2008 11:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 900i käynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Takaiskuventtiili jos on viallinen, niin varmasti tekee juuri tuommoista heikkoa käynnistymistä.

Itse epäilisin pientä vuotoa bensalinjassa.

Pääsee koko matkalta tyhjenemään, niin saa sahata noin 15 sekuntia ennenkuin on se 3baria saatu kasaan (tai 2.5 autosta riippuen).

Huomasin tuossa kun otin talviteloilta cabrioletin, niin virrat päälle ja surrrr....bensapumppu pörisi noin 10 sekuntia ennenkuin oli saanut talven jäljiltä tyhjenneen linjaston taas paineeseen. Sitten lähti kun näytti avainta.

Jos olisin suoraan vaan startannut, niin olisin saanut sahata saman ajan + enemmän, koska startti alentaa bensapumpulle menevää jännitettä hiukan ja sen pumppausteho laskee.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Marshall
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: La Maalis 22, 2008 14:58

Re: Saab 900i käynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja Marshall »

Huikko kirjoitti:Takaiskuventtiili jos on viallinen, niin varmasti tekee juuri tuommoista heikkoa käynnistymistä.

Itse epäilisin pientä vuotoa bensalinjassa.

Pääsee koko matkalta tyhjenemään, niin saa sahata noin 15 sekuntia ennenkuin on se 3baria saatu kasaan (tai 2.5 autosta riippuen).
No tuota en tullut edes ajatelleeksi.. Täytyy katella.

Mutta tosta "mixture adjustment":sta sellasta, että osaisko joku vähän valaista. Nimittäin tossa manuaalin kuvassa on ruuvi ihan eri paikassa, kuin autossa sitten :S Ruiskumoottori siis kyseessä ja tuosta kun kattelin niin siinä on 4 ilmeisesti kiinnitysruuvia ja sitten alempana 3 kuusiokolo ruuvia. Ei näy mitään säätöruuveja? En nyt nimee tiiä (amatööri) ;D Mutta ton tapanen mötikkä on: http://specialtauto.com/images/fuel-dist-114.jpg Joku paineregulaattori vai polttoaineen jakaja vai mikä onkaa..
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 900i käynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Älä säädä sitä ruuvia. Vika ei ole siinä.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saab 900i käynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Marshall kirjoitti:Edellinen lämpöaikakytkin oli todellakin hajonnut. Se tuli todettua yleismittarin avulla. Siispä nyt on lämpöaikakytkin vaihdettu, mutta lähtee silti erittäin huonosti käyntiin. Kaasua ei kärsi antaa ollenkaan, kun kone vaivoin lähtee käyntiin. Käy liian rikkaalla varmaan. Kellään mitään ideoita, että mikähän tuossa vois mättää? Joku anturi tms. hajalla?
Kyllä mie väittäisin, että se on laihalla pikemminkin, kuin rikkaalla. Jos on liian rikkaalla, niin ensinnäkin koko seutukunta auton takana haisee bensalle käynnistäessä ja toisekseen kaasunpainaminen nimenomaan auttaisi käynnistymistä (koska se laihentaisi seosta).

Ohjauspainesäädintä mie veikkaisin edelleenkin. Allekirjoittaneelta muuten löytyisi yksi ylimääräinen semmonenkin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Ääni
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 07:31

Re: Saab 900i käynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja Ääni »

Seokset täytyy säätää niin että se päästölaite on pakoputkessa niin näkee mitä tekee. Ei niitä haistelemalla saa kuitenkaan oikein.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saab 900i käynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ääni kirjoitti:Seokset täytyy säätää niin että se päästölaite on pakoputkessa niin näkee mitä tekee. Ei niitä haistelemalla saa kuitenkaan oikein.
Ei kylmäkäyntiseoksia säädetä millään pakoputkeen tulevalla mittarilla, jos nyt ihan tarkkoja ollaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Marshall
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: La Maalis 22, 2008 14:58

Re: Saab 900i käynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja Marshall »

No joo vika korjaantui pääosin vaihtamalla startti uuteen ja säätelemällä tyhjäkäyntikierroksia. Tosin vieläkin joutuu ehkä 3-4sec starttaamaan ennenkuin lähtee "kylmänä". Taitaa olla ihan normaalia, vaikka joskus tuntui että lähti parilla pyöräytyksellä.
Vastaa Viestiin