kiertokangen laakerit

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
tomilp
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: To Elo 02, 2007 14:38

kiertokangen laakerit

Viesti Kirjoittaja tomilp »

Voisko joku kertoa millainen ääni tulee,jos kiertokangen laakerit on paskana??
raiveh
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 20:25
Paikkakunta: Pajulankylä, Mikkeli

Re: kiertokangen laakerit

Viesti Kirjoittaja raiveh »

Naputtava ääni,, saattaa kuulua vain tietyillä kierroksilla tapauksesta riippuen ja hävitä kun moottori lämpeää ,,tälläistä huomasin eräässä toisessa auto merkissä
Og 9-5
Og 9-3 cabbe
Ng 9-3
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: kiertokangen laakerit

Viesti Kirjoittaja peinu »

Ennen kun alkoi naputtamaan, epäilin, että joku hihnapyörän laakeri on menossa, kun surisi siihen malliin.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
tomilp
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: To Elo 02, 2007 14:38

Re: kiertokangen laakerit

Viesti Kirjoittaja tomilp »

Eikös sen kuulis ihan selvästi alakerrasta eikä koneen päältä?
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: kiertokangen laakerit

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Nimim. kokemusta.

Tuo ääni on ainakin alussa sellainen määrätyllä kierrosalueella kuuluva "dieselmäinen" naputus, jota ei voi paikallistaa oikein minnekkään.

Jonkun sadan kilometrin jälkeen se alkaa nakuttamaan aina kiihdyttäessä ja silloin ääni on jo sellainen että kuskia alkaa hirvittämään...
Tuossa vaiheessa sen huomaa satavarmasti, jos ei ihan kuuro ole.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: kiertokangen laakerit

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Pitkällä ruuvarilla/rauputkella kuulostelee ja toteaa varmaksi tuleeko ääni alhaalta vai ylhäältä.

Ei tartte perkele arvuutella.

Eikös se yksi vanha konsti parempi ku combisatkunperäkontillinen-penkitakaadettuna uusia :roll:
tomilp
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: To Elo 02, 2007 14:38

Re: kiertokangen laakerit

Viesti Kirjoittaja tomilp »

se kuuluu koko ajan..välillä vaan hiljenee
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: kiertokangen laakerit

Viesti Kirjoittaja peinu »

Mulla kuului surina Turussa ja 15km Jyväskylää oli kone kaput..joten en neuvoisi ajamaan kyllä kuin korkeintaan lähimmälle montulle jos epäilyttää.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
tomilp
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: To Elo 02, 2007 14:38

Re: kiertokangen laakerit

Viesti Kirjoittaja tomilp »

Oon ajanut sillä jo tuhansia kilometrejä ja hyvin toimii. Ajatus oli,että se naputus/nakutus kuuluu venttilinnostimista mutta mikä sen voi tehdä kun paininkupit on uusittu ja putsattu ym...?
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: kiertokangen laakerit

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

tomilp kirjoitti:Oon ajanut sillä jo tuhansia kilometrejä ja hyvin toimii. Ajatus oli,että se naputus/nakutus kuuluu venttilinnostimista mutta mikä sen voi tehdä kun paininkupit on uusittu ja putsattu ym...?
Sitten se on joku muu kuin kampiakseli, muuten kone olisi jo hajonnut.
Mites nokkaketju ja sen laahaimet?
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
tomilp
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: To Elo 02, 2007 14:38

Re: kiertokangen laakerit

Viesti Kirjoittaja tomilp »

Voiko niistä kuulua sit sellanen nakutus? Siinä on kansi niillä öljyputkilla, että voiko olla niin ettei saa tarpeeks öljynpainetta niihin perimmäisiin nokkapukkeihin koska siinä on pieni halkeama öljyputken haarottimessa?
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: kiertokangen laakerit

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Eiköhän tonnareissa nakuta ennemmin venan nostajat, jakoketju tai tasapainoketju
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: kiertokangen laakerit

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

tomilp kirjoitti:Siinä on kansi niillä öljyputkilla, että voiko olla niin ettei saa tarpeeks öljynpainetta niihin perimmäisiin nokkapukkeihin koska siinä on pieni halkeama öljyputken haarottimessa?
No kenties halkeama putkistossa jonka tarkoitus on kuljettaa paineistettua öljyä hydraulinostimille, voi aiheuttaa pientä naputusta... Putket haaroittimineen ja liittimineen ja O-renkaineen kuntoon, vasta sitten on mielekästä kuunnella koneen äänimaisemaa kun on varmaa että yläkerran öljynpaineet ovat kunnossa jokaisella pukilla ja venttiilikupilla.

Eräs hämäävä koputuksen lähde voi olla myös ilmastoinnin kompressori tai sen magneettikytkin elähdettyään, mutta ääni on enemmänkin kumeaa koputusta kuin nakutusta.
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 746
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Re: kiertokangen laakerit

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

Kyllä voi mennä muutamia tuhansia laakeri rikkikin.
Itsellä meni kun oli auto naisväen käytössä ja ei ne paljon kiinnitä huomiota ylimääräisiin ääniin.
Tuolloin oli päässyt koko laakeri jo pyörimään koneen rungossa. :evil:
Nyt kone on jo elvytetty mutta ei ollut halpaa lystiä.
Ääni oli naputtava välillä 2000-3000rpm.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: kiertokangen laakerit

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Hitain Pohjois-Suomessa kirjoitti:
Nyt kone on jo elvytetty mutta ei ollut halpaa lystiä.
Ääni oli naputtava välillä 2000-3000rpm.
Kuulostaa täysin samalta kuin omassa tapauksessa :D
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Vastaa Viestiin