Käytettyihin joutunee turvautua mutta ei hätää, näissä koneissa nokka-akselit on lähes ikuisia. Parhaat nokat viritykseen löydät vuosimallien 86-93 900 turboista(luonnollisesti 16v pitää olla) tai samanikäiset 2.0 9000 turbot. Mutta myös i16 tai vuoden 85 t16 mallin nokat ovat paremmat kuin koneessasi vakiona vaikka hieman noita edellämainittuja "löysemmät".
Nokat käyvät ristiin muitta mutkitta kaikissa saabin valmistamissa 16v koneissa. Mutta nyrkkisääntönä että vuodesta 86 eteenpäin mitä uudemmasta moottorista nokat, sitä loivemmat ne ovat eli huonommat viritystä ajatellen.
kannen kanavien avartamisesta?
Re: kannen kanavien avartamisesta?
Aki Peltola #1132
Re: kannen kanavien avartamisesta?
näillä tiedoilla tulee katsottua maailmaa aivan eri näkökulmasta eikun purkaamoille soitelemaan..
saab harrastus tunnelin loppupäässä näkyy jo valo...
Re: kannen kanavien avartamisesta?
vie kansi moottorikoneistamoon ,mikä tekee kanen avarrus töitä. sieltä löytyy kaikki laitteet. älä edes yritä itse, oma kanteni tehtiin vantaan moottorikoneistamossa. kannessa virtausten pitää olla palanssissa .sitten ei muuta ,kun sopivat nokat ja ventiilit,ym, toimiiS1mppa_ kirjoitti:noita ruotsinpoikien turbosaab virityksiä kun lueskelee, niin melkein jokaisessa on suoritettu jonkin asteista pako/imukanavien avarrusta. nyt kaipais tietoa että mitenkä paljon ja mistä kaikkialta noita kanavia pitäis viilailla? ja onko edellä mainitulla työllä suuri tehollinen muutos? moottorina on t16.
Re: kannen kanavien avartamisesta?
Haha. Mulle eivät ole tehneet kun sutta moottorikoneistamossa Kyllä sitä harrastaa saa, mut jonkunnäkönen tietotaito on hyvä olla olemassa, että mitä pitää tehdä, niin saa aikaan ehkä tulostakin. Joissakin moottoritekniikkaan perehtyneissä kirjoissa on selitetty aika hyvin, minkälaisilla muotoilukikoilla ihan oikeasti parannetaan kanavan virtausta. Ja kanaviahan voi verratakkin kotikonstein, tosin teettää vähän töitä. Ne joilla on rahaa eikä taitoa, vie romunsa ammattilaisille.
Henri Mertanen #2892
<9-3 Aero -02> <99 GL Turbo -83,PR> <99 GL Petro,K>
<9-3 Aero -02> <99 GL Turbo -83,PR> <99 GL Petro,K>
Re: kannen kanavien avartamisesta?
näistä nokkien vaihdosta.. jos nuo nokkapyörät rämäyttää irti, niin ei kai koneessa joku jakoketjun kiristin iske ääri asentoon ketjun löystyttyä? jos tekee näin, niin miten palautus tapahtuu?
saab harrastus tunnelin loppupäässä näkyy jo valo...
Re: kannen kanavien avartamisesta?
Kyllä ainakin 8v koneessa rämähtää kiristin ääri asentoon. 8v kiristimessä on sellanen pieni lirpuke mistä saa meisselillä sen kiristimen vapautettua. Tosin 16v koneessa taitaa olla hieman eri systeemit??S1mppa_ kirjoitti:näistä nokkien vaihdosta.. jos nuo nokkapyörät rämäyttää irti, niin ei kai koneessa joku jakoketjun kiristin iske ääri asentoon ketjun löystyttyä? jos tekee näin, niin miten palautus tapahtuu?
Nokkapyörät kannattaa lukita ketjuun kiinni vaikka nippusiteillä tai rautalangalla, ettei mene ajoitukset aivan keturalleen, kun ottaa nokkapyörät irti.
-Jouni Lappalainen- #2795-
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
Re: kannen kanavien avartamisesta?
16v koneen kohdalla kannattaa tehdä niin, että irrottaa kiristimen ensin. Löytyy kannen jakopään puoleisesta päästä ja irtoaa pitkällä muistaakseni 27mm hylsyllä. Kiristin vapautetaan ensin avaamalla sen päällä oleva 12mm pultti jonka alla on jousi ja kara. Näin kun tekee, niin näkee kiristimen irrotuksen jälkeen paljonko se oli normaalisti tullut ulos josta voi päätellä jakopään ketjun kunnon. Asennus "päinvastaisessa järjestyksessä", tietysti kiristin pitää työntää ensin takaisin sisään painamalla siinä olevaa lukitusta. Pultin, karan ja jousen takaisinasennuksella kiristin sitten löytää perusasetuksensa ja kiristyy automaattisesti.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com