Sunburstit ja ventiilien reiät
Re: Sunburstit ja ventiilien reiät
En tiedä hitsaamisesta mitään, mutta olen kuullut, että alumiinin hitsaaminen vaatii todellista ammattilaista - ja nimenomaan sellaista ammattilaista, jolla on kokemusta alumiinistä!
NG 9³ SS 1.8t Linear Business, M5 (MY2008) Snow Silver
(jäsen 44862)
(jäsen 44862)
Juuri näin......ja kunnon vehkeet. Millään puikkokoneella en kyllä osottaisikaan alumiinista kappaletta päin.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
99T16 Petro -81
Puikko on aina huonompi kuin joku muu menetelmä? Vai mahtaisiko olla niin että eri hommiin on eri menetelmät?Saabinsti kirjoitti:Juuri näin......ja kunnon vehkeet. Millään puikkokoneella en kyllä osottaisikaan alumiinista kappaletta päin.

Puikko ja mig nimenomaan ovat oikeat työkalut kun reikää pitää täyttää alumiinissa... tigillä reiän täyttö alumiiniin on yhtä helvettiä (vrt aiemmin mainittu sulakäytös).
Migissä kahvaveto helpottaa hommaa, mutta ei ole välttämätön kunhan veto ja letku on kunnossa. Suojakaasuksi argon tai argon-heliumseos ja kannattanee muistaa että argon myrkky, kuten ovat myös alumiininhitsauksessa muodotuvat savutkin.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Ei, puikko on todella hyvä, rosterille ja mustalle. Löytyy itseltäkin.Jussi kirjoitti:Puikko on aina huonompi kuin joku muu menetelmä? Vai mahtaisiko olla niin että eri hommiin on eri menetelmät?Saabinsti kirjoitti:Juuri näin......ja kunnon vehkeet. Millään puikkokoneella en kyllä osottaisikaan alumiinista kappaletta päin.
Puikko ja mig nimenomaan ovat oikeat työkalut kun reikää pitää täyttää alumiinissa... tigillä reiän täyttö alumiiniin on yhtä helvettiä (vrt aiemmin mainittu sulakäytös).
Migissä kahvaveto helpottaa hommaa, mutta ei ole välttämätön kunhan veto ja letku on kunnossa. Suojakaasuksi argon tai argon-heliumseos ja kannattanee muistaa että argon myrkky, kuten ovat myös alumiininhitsauksessa muodotuvat savutkin.
Mutta ei kyllä tulisi mieleen alumiinia tällä sulatella...eikö se nyt jotain vaatinu mitä puikkokoneesta ei löydy? Vai miten se oli?(en ole asiaan tutustunut, jotenkin vain luulen näin)
Ainakin hitsari isukki on asian tyrmännyt.
99T16 Petro -81
99T16 Petro -81
Ei kait... invertterillä ei onnistu, mutta vaihtovirtakoneella menee.Saabinsti kirjoitti:...eikö se nyt jotain vaatinu mitä puikkokoneesta ei löydy? Vai miten se oli?(en ole asiaan tutustunut, jotenkin vain luulen näin)
Nimenomaan valujen korjaushitsaukseen on puikkoja tarjolla hyvin, ongelma on vain siinä että pitäisi tietää mitä se valu oikeasti on... mutta sama ongelma on menetelmästä riippumatta.
Migillä ja puikolla olen itse onnistunut potkureiden korjailussa, tigillä taas en ole onnistunut muussa kuin potkurin sulattamisessa lattialle... mutta toisaalta en minä mikään hitsari olekaan, teen vaan niin kuin ne jotka oikeasti osaa sanovat

-Jussi-
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Jussi kirjoitti:Ei kait... invertterillä ei onnistu, mutta vaihtovirtakoneella menee.Saabinsti kirjoitti:...eikö se nyt jotain vaatinu mitä puikkokoneesta ei löydy? Vai miten se oli?(en ole asiaan tutustunut, jotenkin vain luulen näin)
Nimenomaan valujen korjaushitsaukseen on puikkoja tarjolla hyvin, ongelma on vain siinä että pitäisi tietää mitä se valu oikeasti on... mutta sama ongelma on menetelmästä riippumatta.
Migillä ja puikolla olen itse onnistunut potkureiden korjailussa, tigillä taas en ole onnistunut muussa kuin potkurin sulattamisessa lattialle... mutta toisaalta en minä mikään hitsari olekaan, teen vaan niin kuin ne jotka oikeasti osaa sanovat
Invertterihän se täällä on....Saanko udella muuten, että mistä se johtuu, ettei se invertterillä onnistu?
99T16 Petro -81
99T16 Petro -81
Riippuu välineistä, tässä on esimerkiksi puikko alumiinin korjaukseen, jossa käsketään käyttää tasavirtaa ja +-napaa elektrodissa.Saabinsti kirjoitti:Invertterihän se täällä on....Saanko udella muuten, että mistä se johtuu, ettei se invertterillä onnistu?
Ongelmana on alumiinin pinnalla oleva ohut alumiinioksidikerros, jonka sulamispiste on paljon korkeampi kuin itse alumiinin. +-navalla hitsaus rikkoo alumiinioksidikerroksen, mutta ongelmana on vaara työkappaleen ylikuumenemisesta. Miinusnavalla oksidikerros ei rikkoudu eikä hitsaus onnistu, mutta kompromissina vaihtovirtaa käytettäessä +-puolijakso rikkoo oksidikerroksen ja -puolijakso vähentää ylikuumenemisvaaraa dc+-hitsaukseen verrattuna. Jotain tällaista ainakin muistelisin, palstan metallurgistit tarkentakoot selitystä jos aihetta on.
Sinänsä homma alkaa mennä aika HC-museomiesmeiningiksi, jos jotain ikivanhoja alumiinivanteita aiotaan oikeasti alkaa tällaisella vaivalla elvyttämään

Näinpä!ah79 kirjoitti: Sinänsä homma alkaa mennä aika HC-museomiesmeiningiksi, jos jotain ikivanhoja alumiinivanteita aiotaan oikeasti alkaa tällaisella vaivalla elvyttämään. Suosittelen edelleenkin lämpimästi parin sisärenkaan ostamista jos vanteet haluaa hyödyntää, ei maksa paljoa eikä ole vaaraa vanteiden sulattamisesta
.

Mutta saatiinpahan ainakin jotain mutua ja vähän jopa tietoakin eri hitsausmenetelmistä.
Venttiilinreikävammaisiin
vanteisiin liittyen, kuinkahan yleisiä noi mahtaa olla?, mulla tyhjeni viime kesänä takarengas ajossa, kattelin et siitähän on venttiili lentänyt h...ttiin
, vein sitten rengasliikkeeseen ihan vaan tarkastettavaksi että tekeekö sillä renkaalla enää mitään, no eipä tehnyt ei, mutta sieltäkin löytyi yllättäen sisusgummi, nyt sitten epäilyttää että onko tossakin vanteessa venttiilinreikä kairattu väljäksi niin että jos haluaa käyttöön niin on taas sisuskumeksella varustettava?
Hyvinhän noi renkaat sisuskumeineen (tai ei noita kolmea "ehjää" ole vielä tutkittu onko niissä ylimääräisiä sisuksia) pelasivat niin kauan kuin kestivät, tulivat auton mukana, ihan hyvä ettei tömähtänyt vuotta aiemmin 200km tuntivauhdissa Lpr:n kiitoradalla 

9-5 2.3tA -00 527tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
hmm mie katselin omia sunbursteja ja niis oli kans oudon isot venttiilit asennettu vanteeseen. isommat ku peltivanteis.... hmm
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Okke. Joskus piti hitsata alumiinisia kulmia yhteen ihan huvin vuoksi jäi leikki siihen kun näki 5-puikon hinnan.f-19 kirjoitti:Itseasiassa on paljonkin vaikeampaa, vaikka käytössä olisi tiggikin (toki tuo vaikeus on suhteellista...). Mutta alumiinin kanssa homman tekee hankalaksi mm. sulan hallinta koska alumiini ei muuta väriä lämmetessään vastaavalla tavalla kuin rauta, ja muutenkin sulamislämpötila on alhaisempi. Eli helposti saattaa käydä niin että yllättäen valahtaa alumiini lattialle kuin tina uutena vuotena ämpäriin. Migillä alumiinin hitsaus onnistuu kunhan saa migin asetettua alumiinihitsaukseen sopivaksi, silti se on erilaista kuin raudan hitsaus.SB90 kirjoitti:Ei oo kokemusta alumiinin hitsaamisestä puikkokoneella, mutta ei luulisi olevan sen vaikeampaa kun rautaa hitsatessa.
Joku kokeilee puikolla ja kertoo miten kävi? Mielenkiintoista olisi kuulla tulokset.

Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Meikäläinen on se "syntipukki" joka myi Jeltsinille ne vanteet. Tosiaan renkaat oli vanteilla edelliseen omistajan jäljiltä ja kävin ne lähes loppuun kuluneet renkaat poistattamassa rengasliikkeessä ennen kauppoja. Sittemmin kun ostaja soitteli että kahdessa vanteessa on venttiilinreiät liian isot, otin yhteyttä rengasasentajaan, joka muisteli että joissain renkaissa saattoi olla sisärenkaat (ei ollut varma koska oli laittanut aika monet pyörät juuri kesärengassesongin aikana). Olisihan voinut asentaja toki heti vanteita hakiessakin kertoa sen minulle.
Mutta tosiaan sovimme kaupan purkamisen, joten taitaa vanteet matkata romulavalle kunhan käyn ne Vantaalta hakemassa. Jos joku hitsauksesta innostunut ne haluaa niin voidaan tietty kaupata vielä, itsellä ei ainakaan ole intressejä alkaa kikkailemaan, kun hitsata en osaa
Jani Joensuu

Jani Joensuu
Oletteko tosiaan noin allergisia sisärenkaille että heitätte muuten ehjät vanteet romuksi 

"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Ei mulla ole käyttöä niille.MacTurbo kirjoitti:Oletteko tosiaan noin allergisia sisärenkaille että heitätte muuten ehjät vanteet romuksi
Noita tubeless-tappejahan on ainaki kahta eri kokoa ja se toinen on isompi mitä tämä "normaali". Muistaakseni joissain pajeron vanteissa on tuollaiset isot tubeless-tapit.
Jos isoja tappeja ei löydy niin sitten vaan sisuskumi tilalle, sen käyttössä ei pitäis olla mitään ihmeellistä, vaikka jonku kirjaviisaan mielestä se ei ole yhtä turvallinen kuin tubeless
Jos isoja tappeja ei löydy niin sitten vaan sisuskumi tilalle, sen käyttössä ei pitäis olla mitään ihmeellistä, vaikka jonku kirjaviisaan mielestä se ei ole yhtä turvallinen kuin tubeless