Turbon valinta
Muuten, paitsi että Saabilla ehtii tuollaisesta mesestä sivu ennen kuin siinä turbo syttyy..Täällä pohjanmaalla on näitä hyvin liikkuvia mesejä useammalla hepulla, mersufoorumin mukaan. Saabilla ei ole mitään jakoja, vaikka APC:n nupit ruuvais kaakkoon



Tämönen olis kiikarissa, kyselin T28BB:tä, mutta myyjällä oleva ainokainen yksilö ei osoittautunut kuulalaakeroiduksi versioksi ja tarjosivat sen sijaan GT28R:ää samaan hintaan.
> We have GT28R,
>which have T/hsg A/R 0.86 instead of A/R 0.64. Compressor housing is
>4" diameter and max hp is 420 hp. If you accept this spec, then, we can
>quote you this alternative.
Kun kattelin netistä noita niin en löytäny ainuttakaan GT28R (dual ball bearing) mallia A/R 0.86:lla, vaan kaikki on 0.64 eikä R malliin saa optioita. Vois olla sittenkin kalliimpi "diskoperuna" eli GT28RS, johon ko option saa koska speksit täsmää paremmin siihen ja myyjä myis tota tiukempaa RS malia R:nä.
Turbogurut vois valaista mitä toi suurempi A/R käytännössä meinaa (ja suhteessa tohon 4" kompressoriin.) 4" = 10cm
Onkohan toi liian järeä jos tavoitteena on maltillisempi 300hv, ahtimen max kapasiteetista huolimatta? Viiveet kun huolestuttaa... Alkuperäinen T25 kuitenkin herää ihan kivasti vaikkakin tietyissä tilanteissa kuitenkin aina liian myöhään
> We have GT28R,
>which have T/hsg A/R 0.86 instead of A/R 0.64. Compressor housing is
>4" diameter and max hp is 420 hp. If you accept this spec, then, we can
>quote you this alternative.
Kun kattelin netistä noita niin en löytäny ainuttakaan GT28R (dual ball bearing) mallia A/R 0.86:lla, vaan kaikki on 0.64 eikä R malliin saa optioita. Vois olla sittenkin kalliimpi "diskoperuna" eli GT28RS, johon ko option saa koska speksit täsmää paremmin siihen ja myyjä myis tota tiukempaa RS malia R:nä.
Turbogurut vois valaista mitä toi suurempi A/R käytännössä meinaa (ja suhteessa tohon 4" kompressoriin.) 4" = 10cm

Onkohan toi liian järeä jos tavoitteena on maltillisempi 300hv, ahtimen max kapasiteetista huolimatta? Viiveet kun huolestuttaa... Alkuperäinen T25 kuitenkin herää ihan kivasti vaikkakin tietyissä tilanteissa kuitenkin aina liian myöhään

Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
#1429
Minkälaisilla ahtimilla olette ajaneet tonnareilla noiden apc virtysten yms steg sitä sun tätä viritysten kanssa? Itessä ois tiedossa kohtuuhintaan t4/3 52imulla ja 59 pakolla ja ar oli yli 80! Että toimiikohan kunnolla enää tuon SP steg3 lastun kanssa tuommoinen puhallin kun ei kyseessä kuitenkaan ole aivan mikään kilpaauto...
Turbo Saabs never die, they just run faster...
Omega 3000tic
Omega 3000tic
-
- "Hirsch"
- Viestit: 938
- Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
- Paikkakunta: Jyväskylä
tdo4hl-15t on minulla sitä sun tätä viritysten kanssa ja ihan hyvin tuntuisi toimivan. vääntää ja puskee ilmaa vielä yläkierroksillakin toisin kuin vakioahdin... vaikka voisi se isompikin olla..jarska kirjoitti:Minkälaisilla ahtimilla olette ajaneet tonnareilla noiden apc virtysten yms steg sitä sun tätä viritysten kanssa?
ex9000 -95aero,1.9 tdi passat, MB450SL-77,MB E220cdi,cls 55 amg
Tuolla pakopesällä viive nousee jo melkoisesti.jarska kirjoitti:Minkälaisilla ahtimilla olette ajaneet tonnareilla noiden apc virtysten yms steg sitä sun tätä viritysten kanssa? Itessä ois tiedossa kohtuuhintaan t4/3 52imulla ja 59 pakolla ja ar oli yli 80! Että toimiikohan kunnolla enää tuon SP steg3 lastun kanssa tuommoinen puhallin kun ei kyseessä kuitenkaan ole aivan mikään kilpaauto...
Ruotsin puolella tuntuu olevan suosittuja viripuhaltimia Mitsun TD04HL-16T ja -18T (Volvon T ja R-malleista). 18T riittää kuulemma 350hp+.
Foxbody turbo
on siitä riesan to3:sta kuulema väkisellä puristettu 300.Milli kirjoitti:Laitampa omankin ahti kyssärin tänne.. Elikkäs mitä mieltä porukka on garretin to3 ahtimesta?? Mihin tehoihin riittää ja kannattaako etes harkita?Tuo ahti on cossu riesasta.Olis tollanen tyrkyllä.Kuulen huomenna lisää.
niin ja ei taida passata pakoputkes siihen, koska siinä saattaa olla isompi lähtö pakoputkelle... en ole ihan varma.
kuuntele järkipuhetta: -Osta isompi!
ex9000 -95aero,1.9 tdi passat, MB450SL-77,MB E220cdi,cls 55 amg
Kannattaa kyllä unohtaa nuo t-sarjalaiset Garretit, cossumiehetkin vaihtavat turbon heti ensivirityksenäMilli kirjoitti:Laitampa omankin ahti kyssärin tänne.. Elikkäs mitä mieltä porukka on garretin to3 ahtimesta?? Mihin tehoihin riittää ja kannattaako etes harkita?Tuo ahti on cossu riesasta.Olis tollanen tyrkyllä.Kuulen huomenna lisää.

Hybridit on sitten asia erikseen, to3:sen pakopesää (tai sen kopiota) käytetään ainakin Schwitzerin S2? ahtimien kanssa. Tutun cossussa on juuri kyseenlainen ahdin ja penkitetty 375hp/480Nm, 1.4bar. Itse ajattelin hommata samanlaisen, kun kaveri lupasi järkätä edukkaasti

Foxbody turbo
Jeps.Kiitoksia valaisemisesta.
Pitää sit vissii miettii tuommosta T28BB ahdinta....
Hinta vaan on aika suolanen.. 1300€!!Tuo ainakin riittäs sinne 400hv.GTBB30 olis kans melkonen puhallin mut tos menee hinta jo niin päin kuikkaa ku vaan voi. 20000SEK!!





Saab 9-5 Griffin -01, Saab 9-5 2.0t -06, Saab 9-5 1.9tids -08
Milli, mulla olis yks puolituttu joka virittää "bemmuja" (<-Hyi stana tuli kirosanaMilli kirjoitti:Jeps.Kiitoksia valaisemisesta.Pitää sit vissii miettii tuommosta T28BB ahdinta....
Hinta vaan on aika suolanen.. 1300€!!Tuo ainakin riittäs sinne 400hv.GTBB30 olis kans melkonen puhallin mut tos menee hinta jo niin päin kuikkaa ku vaan voi. 20000SEK!!
![]()

Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
eikös S2:ssa ole ulkoinen hukkaportti? jos on niin se ei taida toimia apc:n kanssa vai toimiiko?to4 kirjoitti: Hybridit on sitten asia erikseen, to3:sen pakopesää (tai sen kopiota) käytetään ainakin Schwitzerin S2? ahtimien kanssa. Tutun cossussa on juuri kyseenlainen ahdin ja penkitetty 375hp/480Nm, 1.4bar. Itse ajattelin hommata samanlaisen, kun kaveri lupasi järkätä edukkaasti.
ex9000 -95aero,1.9 tdi passat, MB450SL-77,MB E220cdi,cls 55 amg
-
- "Viggen"
- Viestit: 653
- Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
- Paikkakunta: E-suomi
- Viesti:
Pieni A/R esim 0,48 niin ahdin herää aikaisin, mutta rupeaa olemaan tulppana kaasujen virtauksille korkeammilla moottorin kierrosluvuilla(lisähaitta; ilman voimakas kuumeneminen). Taas esim A/R 0,86 vaatii paljon aikaa että alkaa nostaa paineita mut potkua löytyy kierrosten myötä sit rajusti. A/R 1,06 soveltuu vain kaasupohjassa ajeluun ja mieluiten suureen kuutiotilavuuteen, eli kiihdytysautoihin.NG900T kirjoitti: Turbogurut vois valaista mitä toi suurempi A/R käytännössä meinaa (ja suhteessa tohon 4" kompressoriin.) 4" = 10cm![]()
Mitä oon aiheesta lueskellut niin katu-Saabiin löytyy paras kompromissi väliltä 0,56-0,70 riippuen kumpaa kaipaa enemmän, nopeaa reagointia vai jonkin verran viivettä ja sit kunnon aasinpotkua.
Mulla on tietoutta noista ahtimien mitoituksista jne. vain kansien välissä eli paperisessa muodossa, mut laitan linkin näytille jos löydän netistä vastaavaa materiaalia...
Edit: http://www.turbofast.com.au/ballistic.html
http://minimopar.knizefamily.net/perf/turbo.html
Noistakaan ei löytynyt selkeää piirrustusta A/R-suhteesta, mut muuten paljon asiaa...
Edit2:tuolla on se piirrustuskin

STCF #9
9-5-98 stage-?, 9k 2,3T -98 stage-7, 9-3SS TX -08
Klubi #1812
9-5-98 stage-?, 9k 2,3T -98 stage-7, 9-3SS TX -08
Klubi #1812