Poika täyttää 18, OG vai NG?
Re: Poika täyttää 18, OG vai NG?
Sen verran kannan korttani kekoon, että OG ja siisti sellainen. Unohda varusteet ja etsi hyväkuntoinen perusauto.
Itse aikanaan "sain" vaarilta 244DL volvon ja se toimi kuin junan vessa. Perheessä oli myös ollut lapsuudessani Saab 96 joka toimi myös kuin junan vessa. Kerran lataussäädin keitti akun kuupasta Mikkelin keskustassa.
Tuolla auton toimivuudella oli ainakin minulle nuorempana suuri merkitys. Ei sitä silloin tajunnut, mutta nyt kun katselee minkä merkkisiä autoja on tallissa, niin huomaa alitajuisen vaikutuksen.
Kymmenisen kertaa olen yrittänyt siirtyä uudempiin autoihin ja joka kerta on lompakko ja järki sanonut ei ja uudemmat on hukattu pois.
Nyt on tallissa 242DL volvo 1982 ja OG satku 1993.
Jos ensimmäinen volvoni olisi ollut pilalle poljettu turboversio ylimääräisillä varusteilla joka olisi ollut koko ajan rikki jostakin, niin luulen ettei olisi nytkään volvoa alla.
Aikaa tällä välillä on kulunut 19 vuotta. Edelleen luotan 200-sarjaan kuin kallioon. Saabeja oli suvussa paljon ja niihin "kasvatettiin" samoin kuin volvoihinkin.
Eli se mitä yritän sanoa: Osta mitä ostat mutta unohda suorituskyky ja varusteet. Osta vaikka huippukuntoinen 900c mielummin kuin ruosteen raiskaama turbo.
Se kiitos tulee sitten kahdenkymmenen vuoden päästä, jos silloinkaan.
http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=1864438
Tuon minä hakisin jos pitäisi äkkiä valita. Ei ole kalliskaan.
Itse aikanaan "sain" vaarilta 244DL volvon ja se toimi kuin junan vessa. Perheessä oli myös ollut lapsuudessani Saab 96 joka toimi myös kuin junan vessa. Kerran lataussäädin keitti akun kuupasta Mikkelin keskustassa.
Tuolla auton toimivuudella oli ainakin minulle nuorempana suuri merkitys. Ei sitä silloin tajunnut, mutta nyt kun katselee minkä merkkisiä autoja on tallissa, niin huomaa alitajuisen vaikutuksen.
Kymmenisen kertaa olen yrittänyt siirtyä uudempiin autoihin ja joka kerta on lompakko ja järki sanonut ei ja uudemmat on hukattu pois.
Nyt on tallissa 242DL volvo 1982 ja OG satku 1993.
Jos ensimmäinen volvoni olisi ollut pilalle poljettu turboversio ylimääräisillä varusteilla joka olisi ollut koko ajan rikki jostakin, niin luulen ettei olisi nytkään volvoa alla.
Aikaa tällä välillä on kulunut 19 vuotta. Edelleen luotan 200-sarjaan kuin kallioon. Saabeja oli suvussa paljon ja niihin "kasvatettiin" samoin kuin volvoihinkin.
Eli se mitä yritän sanoa: Osta mitä ostat mutta unohda suorituskyky ja varusteet. Osta vaikka huippukuntoinen 900c mielummin kuin ruosteen raiskaama turbo.
Se kiitos tulee sitten kahdenkymmenen vuoden päästä, jos silloinkaan.
http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=1864438
Tuon minä hakisin jos pitäisi äkkiä valita. Ei ole kalliskaan.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Tää on justiin se mitä eilenki koin osakseni. Kuupalla ajelin koko aurinkoisen eilispäivän, niin ans olla kun liian isoilla roikkuvilla housuilla varustetut honda, toyota ja bmw -laumailijat katselivat nenänvartta pitkin, huutelivat ja nauroivat. Vaan eipä noista jaksanut välittää sen kummemmin. Tärkeintä että ite tykkää.muppelo kirjoitti:ei siin mitää jos auto on mallia pappabetalar jos sillä ei sitten elvistellä ja vittuilla & katota kuin halpaa makkaraa niitä jotka oikeesti hankkii autonsa itte.tomaatti kirjoitti:Anna poikas ostaa sellainen auto kun hän itse haluaa.
Suoraan sanottuna vituttaa tuollaiset "isi leasing" jutut.
Tiedä sitten pitäisikö tätä sanoa ääneen, mutta säälittää ne aikuiset miehet jotka nauraa mulle ja mun Saabeille vaaleanpunaisista Yariksistaan...
Jäsen #3551
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Jorppe kirjoitti:
Tiedä sitten pitäisikö tätä sanoa ääneen, mutta säälittää ne aikuiset miehet jotka nauraa mulle ja mun Saabeille vaaleanpunaisista Yariksistaan...

9-3 Cabriolet 2009
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
Täältä ääni 16-venttiliselle OG:lle. Kyllä se kavereidenkin hymy hyytyy sitten aikanaan. Itse uskon, että naisia löytyy vain sillä perusteella, mitä löytyy ratin ja penkin välistä.
Saab 9000 CS2.3 -92 automaatti
http://i192.photobucket.com/albums/z159 ... 000414.jpg
http://i192.photobucket.com/albums/z159 ... 000411.jpg
http://i192.photobucket.com/albums/z159 ... 000414.jpg
http://i192.photobucket.com/albums/z159 ... 000411.jpg
Hyvä huomio, piss..tyttöjä löytyy autolla ja kuskin perusteella naisiamakinju2 kirjoitti:Täältä ääni 16-venttiliselle OG:lle. Kyllä se kavereidenkin hymy hyytyy sitten aikanaan. Itse uskon, että naisia löytyy vain sillä perusteella, mitä löytyy ratin ja penkin välistä.

Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Karu tosiasiahan on että jos naisen saantiin vaikuttaa auto niin sitä naista ei kannata valita jolle se auto on joku miehenvalintavalintakriteeri. Samoiten kattooko mies millaisella fillarilla tms. nainen ajaa ja valitsee sen mukaan?
Kyllä se on miehestä kiinni se naisen saanti , ei autosta.
Jos nainen haluaa tosimiestä niin OG-saabisti (ei tuunattu ) tai perus 244 volvolla ajava( ei tuunattu ..) tai tosi äijät ajaa ladalla ( ei näillä uusilla tai samaroilla ).
Sitte ne tojota kuskit, tojota viiksisään on eri miehiä.. niistä ku ei ole mihinkään , erityisesti vaaleanpunaisella jariksella ajavista.
Kyllä se on miehestä kiinni se naisen saanti , ei autosta.
Jos nainen haluaa tosimiestä niin OG-saabisti (ei tuunattu ) tai perus 244 volvolla ajava( ei tuunattu ..) tai tosi äijät ajaa ladalla ( ei näillä uusilla tai samaroilla ).
Sitte ne tojota kuskit, tojota viiksisään on eri miehiä.. niistä ku ei ole mihinkään , erityisesti vaaleanpunaisella jariksella ajavista.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Jäsen 147
Todellakin noin. On se jännä, miten vanhempia :saab:eja joko rakastetaan tai vihataan. Vasta äsekettäin 2 heppua naureskeli autolleni. Kysyin sitten, että mitkä autot niillä itsellään on. Molemmilla Toyota! Ei piru vieköön, jos Toyota-kuski alkaa piikittelemään muita merkkejä...lordofgreed kirjoitti:Näinhän se on, inside auto outside-miehille...SB90 kirjoitti:No joo.Inside auto.
Jottei menis ihan offtopic, niin kannattaa kuunnella pojan toiveita. Vaikka isällä olisikin näinkin hyvä merkki, niin tykkääkö poika?

1983 SAAB 900 GL 3-door
Jos mulla lapsi ( nyt 1 v. ) pilkkaa SAAB autoani niin:
A: Saa kävellä niin kauan että ostaa ite oman autonsa
B: Muuttaa lastenkotiin
C. Epäilen että onko oma lapsi
Yleensä SAABismi on niin vakava tauti että tarttuu ennen ajokortti-ikää jälkikasvuun.
Ainoo vaan että pappa Saabit ei kelpaa ja taudin kuva tahtoo olla nuorisolla vakavampaa, Turbo Saabismia...
A: Saa kävellä niin kauan että ostaa ite oman autonsa
B: Muuttaa lastenkotiin
C. Epäilen että onko oma lapsi
Yleensä SAABismi on niin vakava tauti että tarttuu ennen ajokortti-ikää jälkikasvuun.
Ainoo vaan että pappa Saabit ei kelpaa ja taudin kuva tahtoo olla nuorisolla vakavampaa, Turbo Saabismia...

----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
Jäsen 147
Jäsen 147
Tästä nyt voisin olla melkein eri mieltä. Automaatissa siihen vaihteiden käyttöön kun ei kuitenkaan tarvi risteyksissä kiinnittää huomiota niin onpahan enemmän aikaa seurata ympäristöä. Kuitenkin monesti näkee autokoulun autojen nykivän/sammuilevan/yms. juuri vaihteiden vaihdon ja liikkeellelähdön kanssa.Saunaaja kirjoitti:Eikä pahalta tuntunutkaan mutta tomaatti ei varmaan ole hyvä ensimmäiseksi autoksi että laatikon vatkaaminen opitaan kunnolla.
saunaaja-Antti
Oma tonnari kun tuli niin vaimo vierasti sitä tovin mutta kun ensimmäisen kerran vei lapset hoitoon jonka yhteydessä piti aina ylittää yksi tasoristeys mennen tullen niin muuttui ääni kellossa laakista. Tasoristeys oli vielä sen mallinen että kiskoille piti nousta selvä nousu ja näkyvyyttä ei ollut nimeksikään joten kytkimen kanssa sai olla aina tarkkana. Automaatilla pelko auton sammumisesta kiskoille tai sutimaan jäämisestä loppui kerrasta.
Itsekin edelleen ihastelen tontulla ajaessani kaupunkiajon / risteyksien helppoutta kun oikeasti jää aikaa enemmän liikenteen seuraamiseen. Vaikka minkälainen keppivirtuoosi olisi niin manuaalissa on tehtävä enemmän töitä vaihteiden/kytkimen kanssa eikä sille mitään voi. Sanoisinpa että kyllä sen kytkimen/vaihteiden käytön voi opetella myöhemminkin sitten vaikka ensin ajaisi automaatilla, voi vain olla ettei halua manuaalia sen jälkeen.
VAG
VAG
olen täysin samaa mieltä. automaatti antaa pienen lisäajan liikenteen lukemisen opetteluun. varsinkin jos ei aja sitä korttia harjoitusluvilla. henkilökohtaisesti ihmettelen muutenkin, miten joku voi sanoa autokoulun käyneelle, että hän on valmis liikenteeseen. ajokokemusta on kuitenkin optimistisestikin laskettuna noin 300 km!!!
itse ajoin korttini opetusluvilla, puolen vuoden aikana ja sain mittariin noin 5000 kilsaa. ja tähän yhdistettynä se ensimmäinen auto oli saab 900i automaattivaihteistolla. ei kolhun kolhua.
ja kyllä, hurjastelu tuli kuvaan vasta hieman myöhemmin.
itse ajoin korttini opetusluvilla, puolen vuoden aikana ja sain mittariin noin 5000 kilsaa. ja tähän yhdistettynä se ensimmäinen auto oli saab 900i automaattivaihteistolla. ei kolhun kolhua.
ja kyllä, hurjastelu tuli kuvaan vasta hieman myöhemmin.
9-3 Cabriolet 2009
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
Tää on mielenkiintoinen näkökulma.
Itse ajoin aikanaan C-kortin ja eka oma auto oli automaatti. Sitten vuoden päästä kun hommasin manuaalin, niin aika hakemista oli eka viikko että tuli sinuiksi vaihteiston kanssa.
Automaattivaihteisto on lisävaruste. Suomessa se käsitetään usein vain jonkinlaiseksi vammaisvarusteeksi.
Se on varuste jonka tehtävä on helpottaa kuljettajan roolia ja lisätä liikenteen seurantaan käytettävää aikaa. Ihan samalla tavalla kuin sadetunnistin, automaatti-ilmastointi, itse tummeneva taustapeli tai mikä tahansa innovaatio, joka vähentää puuhastelua ohjaamossa hallintalaitteiden parissa.
Yksi asia mikä kannattaa opetella automaatin kanssa alusta lähtien on kahdella jalalla ajaminen ja vasemman jalan jarrutus. Itse olen ajellut noin kohta 20 vuotta ja se helpottaa ajamista vielä entisestään, kun ei tarvitse vaihdella jalkaa polkimelta toiselle.
Minä olen automaatin kannalla.
Itse ajoin aikanaan C-kortin ja eka oma auto oli automaatti. Sitten vuoden päästä kun hommasin manuaalin, niin aika hakemista oli eka viikko että tuli sinuiksi vaihteiston kanssa.
Automaattivaihteisto on lisävaruste. Suomessa se käsitetään usein vain jonkinlaiseksi vammaisvarusteeksi.
Se on varuste jonka tehtävä on helpottaa kuljettajan roolia ja lisätä liikenteen seurantaan käytettävää aikaa. Ihan samalla tavalla kuin sadetunnistin, automaatti-ilmastointi, itse tummeneva taustapeli tai mikä tahansa innovaatio, joka vähentää puuhastelua ohjaamossa hallintalaitteiden parissa.
Yksi asia mikä kannattaa opetella automaatin kanssa alusta lähtien on kahdella jalalla ajaminen ja vasemman jalan jarrutus. Itse olen ajellut noin kohta 20 vuotta ja se helpottaa ajamista vielä entisestään, kun ei tarvitse vaihdella jalkaa polkimelta toiselle.
Minä olen automaatin kannalla.
----- No more Saabs -----
Mielestäni ei kannata opetella vasta ajokortin saaneen tuota tyyliä, vaikeuttaa sitten elämää jos ja KUN joutuu ajamaan manuaalivaihteisella. Katsoo vaan miten suurimmalta osalta jenkeistä sujuu manuaalin käyttö..Huikko kirjoitti: Yksi asia mikä kannattaa opetella automaatin kanssa alusta lähtien on kahdella jalalla ajaminen ja vasemman jalan jarrutus. Itse olen ajellut noin kohta 20 vuotta ja se helpottaa ajamista vielä entisestään, kun ei tarvitse vaihdella jalkaa polkimelta toiselle.
Oma ensimmäinen auto kortin saamisen jälkeen oli automaattivaihteinen, ja jonkin verran siinä tuli opettelua ja kiroilua kun vaihtoi manuaaliin taas. Nyt vuosia myöhemmin en kaipaa automaattia enää pätkääkään, haluan itse päättää mikä vaihde milloinkin on käytössä. Lisäkulutuskaan ei innosta. Käyttöautoon automaatti sopisi jos olisi lähinnä kaupunkiajoa.
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Hölösuu"
Muistan kun entinen 900i oli paikallisella amiksella huollettavana kohta jo kymmenen vuotta sitten. Remppa eteni hitaasti, koska oppilastekijällä oli kuulemma itella Toyota ja Saabit eivät napanneet. Jotenkin tuo oli hyvin hankala ymmärtää, ja on vieläkinJimo kirjoitti:Todellakin noin. On se jännä, miten vanhempia :saab:eja joko rakastetaan tai vihataan. Vasta äsekettäin 2 heppua naureskeli autolleni. Kysyin sitten, että mitkä autot niillä itsellään on. Molemmilla Toyota! Ei piru vieköön, jos Toyota-kuski alkaa piikittelemään muita merkkejä...
Jottei menis ihan offtopic, niin kannattaa kuunnella pojan toiveita. Vaikka isällä olisikin näinkin hyvä merkki, niin tykkääkö poika?

SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Tonnari, ellei pelkää olla kuskina ja tankata ;). Sekään ei ihan turvaton ole, mutta tilaa on sisällä jo eri malliin kuin satkussa - jopa siihen malliin, että ko. kulkine on helposti kaveriporukan valinta illalla liikenteeseen, kun takapenkille mahtuu ihan oikeasti istumaan. Kuten joku jo totesi, CS-kori on jo lähtökohtaisesti kestävä ja nätti ja jos automaattiin päätyy, niin tonnarin 4-pykäläinen ZF hakkaa OG:n 3-lovisen BW:n teknisesti joka suuntaan ajaessa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Joo. Tuo oli vähän perhanan liukasta aikaa, kahden tonnarin turvallisuudesta otettiin mittaa ihan parin päivän sisällä - vai olisko ollu peräti samana päivänä. Minä "viisaampana" tosin ohitin ilman vastaantulijaa :P, niin mun tonnari on edelleen kirjoissa.Mimmi kirjoitti:Jep. :oops:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... +kolarissa
Mutta tosiaan, ite 99:llä (2D) ja 309:llä nuorisokuskina pörränneenä olisin ottanut ysitonnisen ihan koska tahansa, koska tonnarin sisätilat on aina tonnarin sisätilat.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla