Joutokäyntiventtiilin toiminta?
Joutokäyntiventtiilin toiminta?
Kyse on 3-napaisesta vempaimesta.
Jos navoille 1 ja 2 kytkee esim. 12v jännitteen, loksahtaa luisti hyvin voimakkaasti joko auki tai kiinni (en nyt muista).
Mutta kuinka tapahtuukaan palautuminen?
Kokeilin 12v myös navoille 3-1 ja 3-2, mutta mitään ei tapahdu.
Siis kuinka tapahtuu luistin nolla-asentoon palautuminen?
Jos navoille 1 ja 2 kytkee esim. 12v jännitteen, loksahtaa luisti hyvin voimakkaasti joko auki tai kiinni (en nyt muista).
Mutta kuinka tapahtuukaan palautuminen?
Kokeilin 12v myös navoille 3-1 ja 3-2, mutta mitään ei tapahdu.
Siis kuinka tapahtuu luistin nolla-asentoon palautuminen?
Joutokäyntiventtiilin puhdistaminen
Aikaisemmin on ollut myös juttua tuon puhdistamisesta eli mitähän ainetta tuo kaasuttimen "puhdistusspray" on kun ei ole tullut vastaan kovin useasti.
Millä muilla aineilla olette onnistuneesti venttiilin putsanneet? Täytyykö luisti jotenkin voidella putsauksen jälkeen eli täytyykö sinne ruiskuttaa vähän CRC:tä, aseöljyä tms putsauksen jälkeen?
Millä muilla aineilla olette onnistuneesti venttiilin putsanneet? Täytyykö luisti jotenkin voidella putsauksen jälkeen eli täytyykö sinne ruiskuttaa vähän CRC:tä, aseöljyä tms putsauksen jälkeen?
LH 2.2:n tyhjäkäyntimoottorissa ei ole palautusjousta, palautuminen toimii sähköisesti kun ohjausyksikkö tarjoaa jännitettä toiseen käämiin. Toimintataajuushan tuossa on sellainen, että aukeaminen/sulkeutumien on havaittavissa värinänä, ei yksittäisinä lonksahduksina auki/kiinni.
LH2.4x:n jousi on limp-home-toiminnon tyhjäkäyntiä varten, 1200-1500 rpm.
LH2.4x:n jousi on limp-home-toiminnon tyhjäkäyntiä varten, 1200-1500 rpm.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Moi,
Nyt on joutokäyntiventtiili putsattu (oli kyllä tosi likainen), mutta siinä samassa oli toinen johto katkennut DI kasetin johtosarjan mukana tulevasta kaksinapaisesta liittimestä. Ko liitin tulee välijäähdyttimeltä tulevaan putkeen kiinni (aivan DI kasetin liittimen vieressä) eli olisiko joku lämpötilan tunnistamiseen liittyvä liitin?
Venttiilin putsauksen jälkeen auto kävi normaalisti, mutta alkoi välillä nostamaan kierroksia jonnekin 1200rpm:n tietämille eli tyhjäkäynti alkoi vaeltamaan. Kun tutkin liittimet niin huomasin tuon yhden johdon olevan kiinni vain parin karvan voimalla ja kun sen otti irti niin auto ei käynyt kuin vähän aikaa ja sammui sitten.
Kysymys kuuluukin eli mikähän tuo liitin (jos selityksestä jotain pystyy tulkitsemaan) ja pitäisikö auton pysyä käynnissä normaalisti, jos toinen johdoista on poikki vai pitäisikö tulla ongelmia eli onkohan tuon liittimen lisäksi oikeasti jotain vikaa tyhjäkäyntiventtiilissä.
Tuollaiset Saabin kaksinapaiset perusliittimet ovat näköjään tilaustavaraa eli hyllystä ei sellaisia saa...
Nyt on joutokäyntiventtiili putsattu (oli kyllä tosi likainen), mutta siinä samassa oli toinen johto katkennut DI kasetin johtosarjan mukana tulevasta kaksinapaisesta liittimestä. Ko liitin tulee välijäähdyttimeltä tulevaan putkeen kiinni (aivan DI kasetin liittimen vieressä) eli olisiko joku lämpötilan tunnistamiseen liittyvä liitin?
Venttiilin putsauksen jälkeen auto kävi normaalisti, mutta alkoi välillä nostamaan kierroksia jonnekin 1200rpm:n tietämille eli tyhjäkäynti alkoi vaeltamaan. Kun tutkin liittimet niin huomasin tuon yhden johdon olevan kiinni vain parin karvan voimalla ja kun sen otti irti niin auto ei käynyt kuin vähän aikaa ja sammui sitten.
Kysymys kuuluukin eli mikähän tuo liitin (jos selityksestä jotain pystyy tulkitsemaan) ja pitäisikö auton pysyä käynnissä normaalisti, jos toinen johdoista on poikki vai pitäisikö tulla ongelmia eli onkohan tuon liittimen lisäksi oikeasti jotain vikaa tyhjäkäyntiventtiilissä.
Tuollaiset Saabin kaksinapaiset perusliittimet ovat näköjään tilaustavaraa eli hyllystä ei sellaisia saa...
En tiedä mistä johdosta nyt puhut, mutta jos liitin on AMP junior, niin siihen saa kyllä irtonippeleitä esim. Alppilan autohuollosta.TT kirjoitti:Tuollaiset Saabin kaksinapaiset perusliittimet ovat näköjään tilaustavaraa eli hyllystä ei sellaisia saa...

http://www.alppilanautohuolto.fi/gw/tra ... /index.php?
http://shop.store.yahoo.com/eagleday/electrical.html
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Nyt on tyhjäkäyntiventtiili putsattu. Alkuperäinen ongelma poistui eli auto ei enää sammu. Kylmänä homma toimii OK, mutta koneen lämmittyä kierrokset nousevat ja pysyvät n 1000-1100 kieppeillä jatkuvasti, mutta välillä seilaa jossain 1300 tietämillä kun laskettelee tyhjäkäynnillä ja kierrokset laskevat lämpimänä tosi hitaasti tyhjäkäyntilukemiin. Aikaisemmin ei kierrokset koskaan nouseet yli 900:n tyhjäkäynnillä ja laskivat paljon nopeammin tyhjäkäyntilukemiin. Olisiko arvauksia?
Tuon putsauksen jälkeen ilmestyi myös toinen ongelma eli kiihdytyksissä auto alkoi nykimään hieman, varsinkin korkeammilla kierroksilla hyytyy meno kun kiihdyttää kaasu pohjassa. Ahtopaineet eivät nouse enää punaisen puolelle ja vähän heiluvat jatkuvasti, välillä notkahtavat ihan selkeästi.
Lisäksi joku rele (ei vielä paikallistettu mikä) napsahtelee jatkuvasti n 5-10s välein kaupunkiajossa (apukuskin airbagin alla olevassa releboxissa). Voisikohan olla bensapumpun rele tai voiko bensapumpun alkavat häiriöt aiheuttaa tuollaista?
Tuon putsauksen jälkeen ilmestyi myös toinen ongelma eli kiihdytyksissä auto alkoi nykimään hieman, varsinkin korkeammilla kierroksilla hyytyy meno kun kiihdyttää kaasu pohjassa. Ahtopaineet eivät nouse enää punaisen puolelle ja vähän heiluvat jatkuvasti, välillä notkahtavat ihan selkeästi.
Lisäksi joku rele (ei vielä paikallistettu mikä) napsahtelee jatkuvasti n 5-10s välein kaupunkiajossa (apukuskin airbagin alla olevassa releboxissa). Voisikohan olla bensapumpun rele tai voiko bensapumpun alkavat häiriöt aiheuttaa tuollaista?
Jep,
Löytyi se vika vihdoinkin eli oli ainoastaan yksi alipaineletku jostain syystä melkein irti eli irtosi heti kun vähän sitä hipaisi.
Sen kun laittoi kiinni niin loppui nykimiset täysin ja tyhjäkäynti palasi oikeisiin lukemiin eli näköjään se tyhjäkäyntiventtiilin puhdistaminen sittenkin auttoi.
-TT
Löytyi se vika vihdoinkin eli oli ainoastaan yksi alipaineletku jostain syystä melkein irti eli irtosi heti kun vähän sitä hipaisi.
Sen kun laittoi kiinni niin loppui nykimiset täysin ja tyhjäkäynti palasi oikeisiin lukemiin eli näköjään se tyhjäkäyntiventtiilin puhdistaminen sittenkin auttoi.
-TT
Mulla seuraavanlainen ongelma: käynnistyksen jälkeen kone tiputtaa kierrokset todella alas noin 5-10 sekunniksi ja sen jälkeen käynti yleensä tasaantuu tai sitten joskus auto sammuu. Tämä ilmenee aina lämpimällä koneella, ei lainkaan kylmänä. Kaverini vapaastihengittävässä automaattitonnarissa (samanlainen kuin itsellänikin) on myös sama ongelma.
Lisäksi autossani tyhjäkäynti heittelee 800-1000 kierroksen välillä ja kylmänä nopeasti liikkeelle lähdettäessä vedot on hetken kateissa, eli ei kestä antaa kierroksia, pitää antaa käydä hetken (ainakin 20 sekuntia) ennen liikkeelle lähtöä.
Olisiko siis tyhjäkäyntiventtiilin puhdistus aiheellista vai viittaako ongelma johonkin muuhun? Valaiskaa viisaammat
Lisäksi autossani tyhjäkäynti heittelee 800-1000 kierroksen välillä ja kylmänä nopeasti liikkeelle lähdettäessä vedot on hetken kateissa, eli ei kestä antaa kierroksia, pitää antaa käydä hetken (ainakin 20 sekuntia) ennen liikkeelle lähtöä.
Olisiko siis tyhjäkäyntiventtiilin puhdistus aiheellista vai viittaako ongelma johonkin muuhun? Valaiskaa viisaammat

Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Tyhjäkäyntimoottorin putsauksesta on hyvä aloittaa. Minulla tyhjäkäyntiongelmat paranivat lämpöanturin vaihdolla. Ongelmana tosin oli liian kova tyhjäkäynti ja sekin vain kunnolla lämpimäksi ajetulla koneella.toni1976 kirjoitti:käynnistyksen jälkeen kone tiputtaa kierrokset todella alas noin 5-10 sekunniksi
Lisäksi autossani tyhjäkäynti heittelee 800-1000 kierroksen välillä ja kylmänä nopeasti liikkeelle lähdettäessä vedot on hetken kateissa
Olisiko siis tyhjäkäyntiventtiilin puhdistus aiheellista vai viittaako ongelma johonkin muuhun?
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 1437#21437
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Kaikilla tuntuu olevan jonkin laista ongelmaa
No mulla taas kylmänä kierrokset nousee ja auto sammuu joskus aamusin pariinkin kertaan. Auttoi kun talvella putsasin tyhjäkäynti moottorin, mutta ei enää auttanu. Nyt vika todennäköisesti noissa alipaineletkuissa, kun kaikki aikalailla kovettuneita.... Mikähän mahtaa olla tää "pytty" joka on omassa -88 oikean lokasuoja sisällä pyörän edessä
Sille menevä letku on tosi kovettunut ja pääsis helpommalla kun tulppais, jos Liittys jotenkin päästö juttuihin.....

No mulla taas kylmänä kierrokset nousee ja auto sammuu joskus aamusin pariinkin kertaan. Auttoi kun talvella putsasin tyhjäkäynti moottorin, mutta ei enää auttanu. Nyt vika todennäköisesti noissa alipaineletkuissa, kun kaikki aikalailla kovettuneita.... Mikähän mahtaa olla tää "pytty" joka on omassa -88 oikean lokasuoja sisällä pyörän edessä


saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92