tonnikalan jakopää pitää meteliä, ketju siellä iloisesti rallattelee, taitaa olla ketjun ja kiristimen vaihdon paikka.. Ainoa ongelma on että itsellä ei ole tarvittavaa tietotaitoa, eikä edes paikkaa missä tehdä. Ajattelin jos pääsisin helpolla, ja joku pääkaupunkiseudulta tai lähistöltä haluaisi tienata pari saturaista ja ottaa pelin hoitoonsa Aikataululla ei niin kiire edes. Tai suositella vaihtoehtoisesti nyrkkipajaa minne viedä, noista "oikeista" huolloista taitaa melko tyyriiksi homma mennä, niinkun joku oli tuolla esim. Metroauton 1000e-setistä ja vaikeamman kautta tekemisestä kirjoittanut.
Pitääkö käyttää orkkis katkeamatonta ketjua, vai voiko laittaa tällaisen liitoksella olevan ketjun, jonka saa nopsaan vaihdettua yläkautta?
Pitääkö aina vaihtaa se alaratas, kun ketju vaihdetaan?
Kiitos
-Hessu-
Ex-Saabisti, nykyinen Foordisti. Sairautta kaikki.
Vaihdoin joskus b202 ruiskutonnariin jakoketjun katkaistulla ketjulla. Oli kohtuu helppo homma kunhan ensin nosti nokka-akselit pois. Ja en vaihtanut mitään rattaita. Hiljaisena on jakopää pysynyt.
tuomas kirjoitti:Vaihdoin joskus b202 ruiskutonnariin jakoketjun katkaistulla ketjulla. Oli kohtuu helppo homma kunhan ensin nosti nokka-akselit pois. Ja en vaihtanut mitään rattaita. Hiljaisena on jakopää pysynyt.
-tuomas-
Ex-Saabisti, nykyinen Foordisti. Sairautta kaikki.
Melkeen sanoisin että jos ko. potilas on -93 2.3 oleva niin koko tasapainoakselisysteemin osien uusintaa, eli rattaat, ketjut ja laahaimet.
ja sitten lisäks nokkaketju.
Hessulle sen verta että harvon kait noi nokkaketjun rattaat kuluu.
Mun käsitys jakopäärempasta ei ole pelkkä ketjun vaihto. Jakopäässä on ketjun ja kolmen rattaan lisäksi vielä 2 kappaletta laahaimia, jotka voi olla hyvinkin kuluneita. Itse vaihdoin jakopään osat, kun avasin koneen n. 260tkm kohdalla tasapainoakselin rattaan antautumisen yhteydessä. Samoilla rattailla ja ketjulla olisi ajanut varmaan vielä pitkään, mutta laahaimet olivat joistain kohti kuluneet metallille.
Noh, jokatapauksessa.
Aika paljon pienemmällä työllä voi päästä jos vaihtaa pelkän ketjun ja kulkeehan se auto taas sitten jonkun matkaa tasaisemmin joka tapauksessa.
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
peinu kirjoitti:Mun käsitys jakopäärempasta ei ole pelkkä ketjun vaihto. Jakopäässä on ketjun ja kolmen rattaan lisäksi vielä 2 kappaletta laahaimia, jotka voi olla hyvinkin kuluneita. Itse vaihdoin jakopään osat, kun avasin koneen n. 260tkm kohdalla tasapainoakselin rattaan antautumisen yhteydessä. Samoilla rattailla ja ketjulla olisi ajanut varmaan vielä pitkään, mutta laahaimet olivat joistain kohti kuluneet metallille.
Noh, jokatapauksessa.
Aika paljon pienemmällä työllä voi päästä jos vaihtaa pelkän ketjun ja kulkeehan se auto taas sitten jonkun matkaa tasaisemmin joka tapauksessa.
Nuo nokka-akselien rattaat vaihdettiin tuossa vajaa vuosi sitten kun kannentiivistettä vaihdettiin.. Mutta juu, ainakin siis laahaimet taitaisi olla hyvä vaihtaa, edelleen on vaan ongelma....
hessu75 kirjoitti:Millä kilsoilla tämä ko auto on/ oli?
-Hessu-
tuomas kirjoitti:Vaihdoin joskus b202 ruiskutonnariin jakoketjun katkaistulla ketjulla. Oli kohtuu helppo homma kunhan ensin nosti nokka-akselit pois. Ja en vaihtanut mitään rattaita. Hiljaisena on jakopää pysynyt.
-tuomas-
Rempan hetkellä taisi olla 490tkm, nyt mittarissa 520tkm