Hyvä 4" erillissarja tonnariin
Hyvä 4" erillissarja tonnariin
Moro, elikkäs kyselisin alan asiantuntijoilta, että mikä mahtais olla hyvä / suht edullinen 4" erillissarja saabin etukaiuttimiksi. Saako 4" midbassolla ollenkaan kunnollista bassotoistoa ? Olen aatellu SPL Dynamics pro:n S-4.2:sta, hinta 116€. Onkohan kellään kokemusta kyseisestä sarjasta, diskanttien laadusta yms.. ?? Dls:llä olis suht edullinen toi basic-sarja, mutta siit ei löydy 4":sta versiota. Reference-sarjasta taas löytyy mut maksaa 180€.
-
- "Turbo"
Ei kyllä 4" midbassoilla saa mitään kunnollista bassoa. Vasta 6,5" midbassoilla saa jonkinlaista bassoa. 4" kajarit on sopivia keskiääniksi.
Kyl varmaan noi spl dynamicsin sarjat on hintaansa nähden ihan kohtalaisia. Ja taas noista dls:n sarjoista, niin mä kyllä varmaan laittaisin mieluummin vähän enemmän rahaa ja ostaisin ton reference sarjan kuin basic sarjan. On niissä kuitenkin jonkin verran eroa.
Kyl varmaan noi spl dynamicsin sarjat on hintaansa nähden ihan kohtalaisia. Ja taas noista dls:n sarjoista, niin mä kyllä varmaan laittaisin mieluummin vähän enemmän rahaa ja ostaisin ton reference sarjan kuin basic sarjan. On niissä kuitenkin jonkin verran eroa.
Saab 900 2.0t vm.96
Mulla on jotkut, en kyllä nyt muista mitkä spl erillis sarja edessä ja havainnut että nyt on toisessa jakosuotimessa jotain vikaa kun kajarit pätkii välillä....
Itse asiaan eli basson toistohan on kyllä surkea ja ajatellu siirtää keski ja diskantti käyttöön ja rakentaa jostain 6,5 tuumasesta bassot. Mut toinen juttu onkin et mihin, oviin, penkin eteen jalkotilaan ja muihin vaihtoehtoihin kaivataan kans ehdotuksia.......
Itse asiaan eli basson toistohan on kyllä surkea ja ajatellu siirtää keski ja diskantti käyttöön ja rakentaa jostain 6,5 tuumasesta bassot. Mut toinen juttu onkin et mihin, oviin, penkin eteen jalkotilaan ja muihin vaihtoehtoihin kaivataan kans ehdotuksia.......

saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
Mulla on satkussa SPL Dynamicsin S-4.2 sarja edessä. Ihan tyytyväinen olen ollut, mutta sarja kaipaa ehdottomasti kaverikseen jotain, joka toistaa midbassoa paremmin... Ja kyseisellä dynamicsin sarjalla (ainakin mulla) vakio jakosuodin leikkaa matalat äänet pois aivan liian alhaalta => elementti lyö yli, ellei ole suljetussa kotelossa. Diskanteissa on taas SPL Dynamics:mainen metallinen/raaka soundi, saa hieman lievennettyä kun suuntaa diskantit osoittamaan toisiaan kohti, eikä kuuntelijoita (satkussa toimii).
Yks hyvä vaihtoehto saabeihin vois olla kans toi S-6.3 , kun siinä on nappidiskantit, 4" keskiääni ja 6,5" midbasso. keskiäänet ja diskantit eteen, ja midbassot oviin/taakse ~5-6litran koteloihin, niin jytisee. Sit ku vielä laittais jonkun 80-100w vahvistintehoa persiiseen, niin avot! (eikä sitten mitään cd-soittimien hattiwatteja, ne rikkoo kaiuttimet jos haluaa kovempaa ääntä)
Yks hyvä vaihtoehto saabeihin vois olla kans toi S-6.3 , kun siinä on nappidiskantit, 4" keskiääni ja 6,5" midbasso. keskiäänet ja diskantit eteen, ja midbassot oviin/taakse ~5-6litran koteloihin, niin jytisee. Sit ku vielä laittais jonkun 80-100w vahvistintehoa persiiseen, niin avot! (eikä sitten mitään cd-soittimien hattiwatteja, ne rikkoo kaiuttimet jos haluaa kovempaa ääntä)
-----------------------------
Saab 900i -87
Saab 900i -87
Mitenhän olis toi Dls-R4
http://www.autostudio.fi/?page=tuotteet&tuote=981
Hinta kyl aika korkea mut kait tolla jotain sais soimaan. Mulla on itseasiassa silleen et takana on lisäks joku philipsin orggis erillissarja ja ajattelin jättää sen vielä paikalleen. Pitää vaan rakentaa siihen ylipäästösuodin diskantille ja alipäästösuodin midbassolle ja sit tietenkin laittaa vahvistin. En kyl viittis ruveta rakentamaan oviin mitään koteloa bassoelementeille, hivenen suuritöinen projekti. Täytyy kai sitten vaan tyytyä hieman vaisumpaan bassotoistoon mut kiitos hyvistä tiedoista ja vinkeistä, kyl varmaan tulee tohon dls:n suntaan kallistuttua ja eiköhän siit sentäs vähän bassoakin irtoa.
http://www.autostudio.fi/?page=tuotteet&tuote=981
Hinta kyl aika korkea mut kait tolla jotain sais soimaan. Mulla on itseasiassa silleen et takana on lisäks joku philipsin orggis erillissarja ja ajattelin jättää sen vielä paikalleen. Pitää vaan rakentaa siihen ylipäästösuodin diskantille ja alipäästösuodin midbassolle ja sit tietenkin laittaa vahvistin. En kyl viittis ruveta rakentamaan oviin mitään koteloa bassoelementeille, hivenen suuritöinen projekti. Täytyy kai sitten vaan tyytyä hieman vaisumpaan bassotoistoon mut kiitos hyvistä tiedoista ja vinkeistä, kyl varmaan tulee tohon dls:n suntaan kallistuttua ja eiköhän siit sentäs vähän bassoakin irtoa.

Oisko toteutuksesta mahdollisuus saada kuvaaRimuli kirjoitti:Itellä on SPL-dynamicsin 8.3 sarja, eli diskantit ja 4" vakiopaikoilla ja 8" etupenkkien edessä. Soi aika mehukkaasti.

saab 9-3 -02
Kokemuksia
Kannattaa tutkia kaiuttimen rakennetta, jos sijoitat orginellille paikalle. Itselläni hajosi yhdet Macrom:it, koska kartion ja keskikupin väliin pääsi roskia. Nykyiset SPL:t (Vanha malli) on yhtenäinen eli kartio liikkuu elementin mukana. Macrom:it oli kiinteällä keskikartiolla ja rupesivat puolentoista vuoden ikäisinä rahisemaan ikävästi.
Itselläni on kanssa ollut SPL:ien kanssa pätkimis ongelmia, mutta mielestäni vika oli kaapeleiden kiinnityksessä jakosuotimiin.
HUOM. Uudemman mallin SPL:ssä on kiinteä keskikartio!
Itselläni on kanssa ollut SPL:ien kanssa pätkimis ongelmia, mutta mielestäni vika oli kaapeleiden kiinnityksessä jakosuotimiin.
HUOM. Uudemman mallin SPL:ssä on kiinteä keskikartio!
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Taas tuon esiin tyhmyyteni eli miten pääsen tuonne tietopankkiin?? eli minkä osoitteen perään lykkään vai kuinka...Rimuli kirjoitti:tietopankki.no-ip.org
siinä on etusivulla muutama kuva.
Itse tein kotelon 22mm lastulevystä ja siitä tuli noin 8l netto.
Kysyä saa, vaikea itse keksiä, mitä kertoa.
No lähinnä kiinnostaa onko tiellä kun siirtää penkkiä ja onko tiellä autoon noustessa ja poistuessa jos penkki taka-asennossa (lähinnä apukuski) Kyllä varominen iteltä onnistuu mutta kuskattavilta....

Miten kiinnitit

Paljon tyhmiä kysymyksiä..

saab 9-3 -02
Kuva vastais tohon aika hyvin, mut on servu nyt rikki. Onko jollain tilaa?
itse laitoin alkuperäisen lattiamaton alle, eli suorran auton pohjaan. Jos haluaa säilyttää slattimaton ehjänä, niin laittaa päälle. Jos ei tee hirveän korkeaa, ja/tai hiukan muotoilee penkin säätö rautaa ei haittaa säätöjä. Ei vaikuta autoon nousuun tai ajemiseen, sekä pitkät, että lyhyet ovat ajaneet autoa, ilman ongelmia. Kotelot ovat koko tilan levyiset, sivusuunnassa noin 25-30 cm. Paras olisi tehdä lasikuidusta, itsellä lastulevy.penkin etureunan alla olevan poikkipalkin läpi laitoin ruuvit.
itse laitoin alkuperäisen lattiamaton alle, eli suorran auton pohjaan. Jos haluaa säilyttää slattimaton ehjänä, niin laittaa päälle. Jos ei tee hirveän korkeaa, ja/tai hiukan muotoilee penkin säätö rautaa ei haittaa säätöjä. Ei vaikuta autoon nousuun tai ajemiseen, sekä pitkät, että lyhyet ovat ajaneet autoa, ilman ongelmia. Kotelot ovat koko tilan levyiset, sivusuunnassa noin 25-30 cm. Paras olisi tehdä lasikuidusta, itsellä lastulevy.penkin etureunan alla olevan poikkipalkin läpi laitoin ruuvit.
Turbo Saabismi on mun mieli sairaus!
9000 T16 -87
9000 T16 -87