9-5 ostettu, nyt tulee kysymyksiä ja ajatuksia

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: 9-5:ta ostamassa myös tai siis nyt ostettu jo :)

Viesti Kirjoittaja peinu »

Hienot pointit auton käyttöön. Samoin täällä Jyväskylässä. Työmatkaa on n.5 km, paitsi jos menee bussilla, niin varmaan 15 km ja ymmärrettävästi töihinmenoaikaan se pysähtyy joka pysäkilla. Niitäkin menee ruhtinaallisesti melkein joka tunti.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2577
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: 9-5:ta ostamassa myös tai siis nyt ostettu jo :)

Viesti Kirjoittaja Termos »

9-5T kirjoitti:Tarviiko kaiken tulla halvemmaksi?
Kysyy taksikuski. Need to say more :lol:

Eipä siinä mitään, auto omien tarpeiden mukaan.
Meidän perheessä on edelleenkin helppoa, vaimo ajelee Saabilla ja minä tallaan töihin tuon vajaan kilometrin, kelissä kun kelissä.

Aamu-unisena hemmona tykkäilen, kun jotakuinki järjissään työmaalle tullessa ollaan, pienen happihyppelyn ansiosta.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
saabistinet
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: 9-5:ta ostamassa myös tai siis nyt ostettu jo :)

Viesti Kirjoittaja saabistinet »

Hece R kirjoitti:Ehkä menee O.T. mutta luulisi noilla kilometreillä tulevan halvemmaksi vuokrata auto tarvittaessa... Tosin en tieda, saako vuokraamosta Saabia vai vaan jotain japsikopperoita ja Opeleita...
Ooteetä edelleen, mutta tulis kuitenkin aika kalliiks jos sitten aina silloin tällöin vuokrais sen auton, että sais sitten asuntovaunua vedellä eestaas tai yleensäkin käydä vaunulla ;) Perusarkena mulla tulee toi noin 100km/kk, mutta keväällä, kesällä ja syksyllä mulla ne vuoden kilometrit autoon tulee, silloin sitä liikutaan vapaa-aikana. Talvella maataan sohvalla :D

Mutta asiaan: Näemmä 9-5:ssa ei ole tonnarista tuttua hetkellisen kulutuksen mittaria, eikä jännitemittaria. Mielestäni tuo jännitemittari oli hyvä varuste ja sillä tarkkailin että akku latautui oikein.

Onko siis niin, että tuo takaluukun moottori on sitten todella sökö eikä sitä voi purkaa, se kun siis ei jaksa sähköllä kuin hieman liikahtaa ?
Löytyisiköhän noita helpolla käytettynä toimivia.


TERO
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 96 GL V4 super -1979 (harraste)
http://saabistinet.fi
Methos
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Pe Joulu 07, 2007 18:48
Paikkakunta: Kokkola

Re: 9-5:ta ostamassa myös tai siis nyt ostettu jo :)

Viesti Kirjoittaja Methos »

"Auto voi olla myös harrastus ja jos auton täytyy tulla halvaksi on turha ostaa Saabia.

En ymmärrä miksi autoaiheisella keskustelupalstalla kyseenalaistetaan auton omistaminen, jos se olisi pelkkä kulkuväline ei omistaja varmaankaan kirjoittelisi täällä."

Yllä aika hyviä pointteja - tosin itselleni auto on MYÖS pakollinen "paha" - pelkkää työmatka-ajoa 9 kk:n aikana 27 000 kilometriä + siihen vielä vaikkapa 3 kk:n loma ym. ajot....! Palataksemme kilometreihin ja saabismiin: Vaikka voisin nuo kilometrit taittaa kenties edullisemmin jollain toisella merkillä (valitettavasti julkisilla kulkuneuvoilla se ei onnistu mitenkään), niin haluan viettää nuo km:t ja niihin kuluvan ajan "laadukkaasti" ja suhteellisen turvallisesti. Siksi Saab 9-5.

Kulutuksesta: Jos kengitän Saabia vakionopeussäätimen vaikkapa hieman laittomaan 130 km/h vauhtiin, kuluu menovettä 7,5 - 8 l/100 km. Jos taas ajan järkevästi (kuten useimmiten teen), 90 km/h ja vakionopeussäätimen kaitsemana, palaa nestettä 6,3, - 6,5 litraa satasella. Mielestäni aika ok, varsinkin suhteutettuna auton kokoon ja etenemisen "laatuun" - minkä kukin ymmärtäköön tavallaan.
Hece R
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: To Touko 31, 2007 08:01

Re: 9-5 ostettu, nyt tulee kysymyksiä ja ajatuksia

Viesti Kirjoittaja Hece R »

Joo, kyllähän noilla minunkin n. 40000km/vuosi ajoilla jotain vaatii autoltaan. Tosin yksi kaveri ajaa diesel-fiestalla yli 90000km/vuosi ja pitää sitä hyvänä autona. Onhan se helsvetin halpa auto pitää, mutta niillä penkeillä istumisen jäljiltä ei tarvitsisi vrmaan paljon kävellä. Siihen jumiutumiseen riitti 60000km reiluun vuoteen Vectralla vm 2004.

Sitten kun kilometrit tippu vakituiseen alle 20000km/vuosi -tasolle, voin harkita esim bensakoneista Saabia. Siihen asti ajellaan kunnon autoilla. Prrrkele...
------------------------------------
Audi A4 1,8t Quattro
Alihankkija
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 29, 2007 19:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9-5 ostettu, nyt tulee kysymyksiä ja ajatuksia

Viesti Kirjoittaja Alihankkija »

9-5T kirjoitti:
Hece R kirjoitti: Sitten kun kilometrit tippu vakituiseen alle 20000km/vuosi -tasolle, voin harkita esim bensakoneista Saabia.
Olen ajatellut toisin päin ja jos kilometrit tippuu reilu 100000km/v(tai takuuaika nousee yli 6v) voisin harkita diesel Saabia
Itse olen ajatellut taas niin, että kun kilometrit tippuvat alle 100tkm niin sitten voin harkita Saabia :lol:
saabistinet
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: 9-5 ostettu, nyt tulee kysymyksiä ja ajatuksia

Viesti Kirjoittaja saabistinet »

Palataksemme takaisin alkuperäiseen aiheeseen, löysin toisenkin huomion uudesta autostani: Näemmä venttiilikopan yläreunassa oleva huohotinletkun läpivientipalikka on irronnut venttiilikopasta ja on hiukan avoinna, eli siis irti. En tiedä liittyykö tämä nyt huohotusongelmiin vai onko vaan osat kuluneet ja irronneet. Tilasin ajan keskiviikoksi öljyjenvaihtoon Westerlundille ja hän käski hakea huohotinpäivityssarjan ja paksun huohotinletkun etukäteen. Tehdään sitten siellä se huohotinpäivitys samalla.

Mutta siis, onko kellään koskaan hajonnut sedanin takaluukun lukkomoottori siten, että se ei jaksa enää vetää kuin pari milliä, sähköt siis tulee, mutta voimaa ei riitä edes pelkällä moottorilla kädessä vetää sitä tappia sisään kuin millin pari ?

TERO
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 96 GL V4 super -1979 (harraste)
http://saabistinet.fi
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 9-5 ostettu, nyt tulee kysymyksiä ja ajatuksia

Viesti Kirjoittaja Eski »

Venakopan läpivientikumihan kovettuu kaikissa Saabin B2XX-moottoreissa. Ei liity vain huohotinvaivaisiin. B2X5-koneissa myös se venakopan nurkasta lähtevä letku murenee/muuttuu lakritsiksi, eikä sekään välttämättä liity huohotinongelmaan, kumin laatu on vain sellaista, ettei kestä lämpöä/öljyä ikuisesti.

Eski
saabistinet
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: 9-5 ostettu, nyt tulee kysymyksiä ja ajatuksia

Viesti Kirjoittaja saabistinet »

9-5T kirjoitti:
saabistinet kirjoitti:Mutta siis, onko kellään koskaan hajonnut sedanin takaluukun lukkomoottori siten, että se ei jaksa enää vetää kuin pari milliä,
Ainoa mistä olen kuullut. Olis halvalla uusia tonnarin vastaavia 4251914 suunnilleen saman näköisiä samanlaisella vetotapin uralla jos haluat yrittää sovittaa.
Mahtaiskohan siinä olla sitten sama liitinkin ? Mulla tuo osanumero tossa osassa on 48 08 812. EPC:n mukaan kiinnitys on kuitenkin eri.

TERO
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 96 GL V4 super -1979 (harraste)
http://saabistinet.fi
saabistinet
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: 9-5 ostettu, nyt tulee kysymyksiä ja ajatuksia

Viesti Kirjoittaja saabistinet »

9-5T kirjoitti:liitin on eri
epc kertoo vain osanumerot
kiinnitys on muistaakseni 9-5 saman nakoisssa osassa samoin ruuveilla kuin 9000
ota kuva niin verrataan. tan saat kympilla.
Kuvakuva 9-5:n takaluukun lukkomoottorista.

TERO
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 96 GL V4 super -1979 (harraste)
http://saabistinet.fi
saabistinet
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: 9-5 ostettu, nyt tulee kysymyksiä ja ajatuksia

Viesti Kirjoittaja saabistinet »

9-5T kirjoitti:Vastaavalta näyttää. Pistin kuvan emailiisi kun jobori.net ei toimi taaskaan, voit laittaa sen vertailun vuoksi näkyville jos haluat.
Kyllä tosiaan samalta näyttää paitsi liittimen osalta. Mikäs toi erillinen kytkin on mikä siitä lähtee ? Omassani ei tuollaista johdoissa ole.

Tässä siis tuo 9-5T:n lähettämä kuva:

Kuva

Mutta jos tuosta kympin haluat niin lähetän sulle paluupostissa osoitetietoni.

TERO
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 96 GL V4 super -1979 (harraste)
http://saabistinet.fi
saabistinet
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: 9-5 ostettu, nyt tulee kysymyksiä ja ajatuksia

Viesti Kirjoittaja saabistinet »

Onkos muilla tullut sellaisia havaintoja 9-5:ssa, että tyhjäkäynnillä valoissa seistessä tai sitten liikkeelle lähdettäessä joskus haisee auton sisällä bensa ?
Ulkona ei hajua tunnu. Tämän havaitsin omassani. Tankki täytetty ja nyt reilu 100km ajettu kun vieläkin haisee, ei siis liene liian täyteen tullut tankki syynä.

TERO
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 96 GL V4 super -1979 (harraste)
http://saabistinet.fi
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2577
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: 9-5:ta ostamassa myös tai siis nyt ostettu jo :)

Viesti Kirjoittaja Termos »

Termos kirjoitti:
Jep, kannattaa tosiaan rullata se kontin luukkuun menevä haitarikumi kasaan ja tarkistaa johdot.

Nimim. -98 sedaniin kolme kertaa persuksen johtoja jatkopätkien avulla tinannut, joka kerta eri piuha, ja nytkin on vänkärinpuolen pakkivalo pimeä.
Tämä on joku henkilökohtainen Murphyn laki kaiketi näiden mun neuvomisien kanssa :lol:

Ei aukea kontti ovesta eikä kapulasta, piuha poikki :evil:
Sentään tullu noita lukkopesiä notkistettua fyysisesti avaimella, niin ei tälläkertaa jäänyt maidot happanemaan loosteriin :mrgreen:

Kait se on tehtävä koko johtonipun korjaukset uusiksi, pois siitä saranan venytyksestä. Jos vielä koittais ilman tinailua, puristusliittimillä. Nuot originaalipiuhat ei kyllä kestä mitään tinauksen rajapinnassa, naps :-(
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
saabistinet
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: 9-5 ostettu, nyt tulee kysymyksiä ja ajatuksia

Viesti Kirjoittaja saabistinet »

Nyt on vaihdatettu moottoriöljyt, suodatin, vaihteistoöljyt ja tulpat. Samalla asennettu huohotinpäivitys.

Sisällä haisee bensa melkoisesti aina startin jälkeen, vaikka Westerlund epäilikin syyksi vanhaa huohotusta. Mitään näkyviä vuotoja ei ollut.

Moottoriöljyä vuotaa kuulemma hiukan kampiakselin stefan välistä.

Testasin muuten "viallista" takaluukunmoottoria suoraan 12 voltin muuntajaan, toimii täysin. Eli vika on edelleen jossain takaluukun johdossa. Virtaa tai maata ei näytä tulevan tarpeeks että moottori toimis kunnolla. Ei kun pyhinä tinaamaam taas.

Huohotinpäivitys maksoi Magneetissa 10% klubialella noin 65e

TERO
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 96 GL V4 super -1979 (harraste)
http://saabistinet.fi
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: 9-5 ostettu, nyt tulee kysymyksiä ja ajatuksia

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Mimmi kirjoitti: Huohotin huohottaa kampikammion öljysumun, ei polttoainetta.
Huohotuskaasut haisee yllättävän kitkerälle (nimimerkillä ehkä ei olisi kannattanut niitä niin paljon nuuhkia :lol: ), ainakin tossa atmosfääriin hönkivässä T8:ssa. Vähemmän liuttimia haisteleva saattaa erehtyä luulemaan bensan katkuksi? Tuo on kyllä aika kaukaa haettua, joten hakisin sen hajun tod näk aiheuttavan bensavuodon paikan, ennen kuin tulee muita ongelmia.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Vastaa Viestiin