Sotkua turbon lähistöllä, syy savutukseen?
Sotkua turbon lähistöllä, syy savutukseen?
http://i30.tinypic.com/wvy69c.jpg
http://i30.tinypic.com/wwdwjt.jpg
http://i25.tinypic.com/2cmp6yr.jpg
Onko tuo turbon vieressä olevan hässäkän sotkuisuus ihan normaalia? Voisin kuvitella, ettei sen pitäisi olla tuommoisessa moskassa. Mikä tuo venttiilin näköinen systeei oikein on, mitä se tekee ja millä sen saa pysymään siistinä, jos oletetaan, ettei sen pitäisi noin sotkeutua?
Olisiko tuossa syyllinen auton savutukseen kiihdytyksissä?
Niin, kyseessähän on siis 2,2TiD vm 2003. Ajettu on nyt 203000km. Kaikki huollot on tehty ajallaan ja öljyt vaihdettu 15000 välein.
http://i30.tinypic.com/wwdwjt.jpg
http://i25.tinypic.com/2cmp6yr.jpg
Onko tuo turbon vieressä olevan hässäkän sotkuisuus ihan normaalia? Voisin kuvitella, ettei sen pitäisi olla tuommoisessa moskassa. Mikä tuo venttiilin näköinen systeei oikein on, mitä se tekee ja millä sen saa pysymään siistinä, jos oletetaan, ettei sen pitäisi noin sotkeutua?
Olisiko tuossa syyllinen auton savutukseen kiihdytyksissä?
Niin, kyseessähän on siis 2,2TiD vm 2003. Ajettu on nyt 203000km. Kaikki huollot on tehty ajallaan ja öljyt vaihdettu 15000 välein.
------------------------------------
Audi A4 1,8t Quattro
Audi A4 1,8t Quattro
Re: Sotkua turbon lähistöllä, syy savutukseen?
Näyttää ihan siltä, että ahdin vuotaa ulospäin mikä sotkee paikat. Jos savu on sinistä niin se voi vuotaa myös sisäänpäin, tosin kiisseli voi sinistä savua työntää muistakin syistä. Tuo "venttiili" on ahtopaineen säätöön liittyvä työsylinteri.
Re: Sotkua turbon lähistöllä, syy savutukseen?
Voi paska, kuullostaa kalliilta.
Savu ei oo yhtään sinistä, vaan oikein mustaa ja sitä esiintyy eniten kun on kunnolla kuormitusta tai jos painaisee vähän reilummin kaasua. Rauhallisesti kiihdyttäessä sitä ei ainakaan peilistä huomaa.
MItähän tuolle on tehtävissä? Meneekö turbo vaihtoon? Mistäs saisi sopivaa tilalle järkihintaan? Bensakoneellisiin ainakin kuulemma saa Biltemasta, mutta lieneekö siellä tarjolla dieseliin sopivia föönejä?
Savu ei oo yhtään sinistä, vaan oikein mustaa ja sitä esiintyy eniten kun on kunnolla kuormitusta tai jos painaisee vähän reilummin kaasua. Rauhallisesti kiihdyttäessä sitä ei ainakaan peilistä huomaa.
MItähän tuolle on tehtävissä? Meneekö turbo vaihtoon? Mistäs saisi sopivaa tilalle järkihintaan? Bensakoneellisiin ainakin kuulemma saa Biltemasta, mutta lieneekö siellä tarjolla dieseliin sopivia föönejä?
------------------------------------
Audi A4 1,8t Quattro
Audi A4 1,8t Quattro
Re: Sotkua turbon lähistöllä, syy savutukseen?
Mokkula säätää käsittääkseni ahtimen siipien asentoa.
Tuollainen öljyvuoto ulospäin ei ole normaalia.
Mustan työntäminen kuormittaessa viittaa ahtovuotoon tai juuri siihen, että ahdin ei pelaa kunnolla.
Tuollainen öljyvuoto ulospäin ei ole normaalia.
Mustan työntäminen kuormittaessa viittaa ahtovuotoon tai juuri siihen, että ahdin ei pelaa kunnolla.
Re: Sotkua turbon lähistöllä, syy savutukseen?
9-3Tid kirjoitti:Mokkula säätää käsittääkseni ahtimen siipien asentoa.
Tuollainen öljyvuoto ulospäin ei ole normaalia.
Mustan työntäminen kuormittaessa viittaa ahtovuotoon tai juuri siihen, että ahdin ei pelaa kunnolla.
Kummastakohan tässä on kysymys?
http://www.youtube.com/watch?v=WdPiL1A4 ... re=related
9-5 Aero - 00
Re: Sotkua turbon lähistöllä, syy savutukseen?
En tiedä kummasta tuossa oli kyse, mutta savutus oli suunnilleen samaa tasoa kuin minulla tuossa Valmetissa... Lopputulos ei ole ollut vielä ihan noin hurja, mutta onhan se onneksi vakuutettu, vaikka noinkin kävisi...
Tutkiskelin tuossa lähempää sitä siipiensäätöhäkkyrää. Sen vipu tuntuisi ainkin sormivoimin liikkuvan. Enimmäkseen tuo moska näyttäisi tulleen siitä rakosesta, josta käyttövivun akseli menee sisään. Se on selvästi nokisempi kohta siinä ahtimen "kyljessä".
Huomenna täytyy suunnistaa joltain autonkorjaajalta kyselemään hyviä arvauksia vian syystä, seurauksista ja korjauksesta. Ja etenkin sen korjauksen hinnasta...
Tutkiskelin tuossa lähempää sitä siipiensäätöhäkkyrää. Sen vipu tuntuisi ainkin sormivoimin liikkuvan. Enimmäkseen tuo moska näyttäisi tulleen siitä rakosesta, josta käyttövivun akseli menee sisään. Se on selvästi nokisempi kohta siinä ahtimen "kyljessä".
Huomenna täytyy suunnistaa joltain autonkorjaajalta kyselemään hyviä arvauksia vian syystä, seurauksista ja korjauksesta. Ja etenkin sen korjauksen hinnasta...
------------------------------------
Audi A4 1,8t Quattro
Audi A4 1,8t Quattro
Re: Sotkua turbon lähistöllä, syy savutukseen?
Noniin... Nyt on jo pikaisesti oikein korjausmiesten toimesta tutkittu asiaa...
Se säätösylinteri toimii kyllä. Se liikkuu kun kaasuttaa. Se likaisuus johtuu kuulemma pääosin huohotuksesta (?).
Otettiin sitten se venttiilikopan päällä oleva suojamuovi irti. Painepuolen putkihan kulkee siitä yli auton keulaa ja cooleria kohti. Letku ei tunnu kunnolla edes kovettuvan, kun kaasua painaa. Paineet ei siis nouse ilmeisesti juuri lainkaan.
Voidaankohan tästä päätellä, että turbo olisi sökö? Ajaessa ahtamisen kyllä huomaa, koska varsinkin aamuisin auto on välillä tehnyt sitä, että turbo lähtee mukaan vasta muutaman sadan metrin ajon jälkeen. Ja ilman turboa meno on todella vaivalloista.
Mitenhän tästä eteenpäin olisi viisasta mennä. Ei oikein houkuttelisi ostaa uutta turboa ennenkuin jostain saisi vielä paremman varmuuden siihen, että se auttaisi. Jos esim cooleri vuotaisi, niin kai se kuitenkin nostaisi siinä letkussa paineita. Vai voisiko cooleri vuotaa niin pahasti, ettei edes putkeen pynny painetta vastuksen puuttumisen vuoksi?
Se säätösylinteri toimii kyllä. Se liikkuu kun kaasuttaa. Se likaisuus johtuu kuulemma pääosin huohotuksesta (?).
Otettiin sitten se venttiilikopan päällä oleva suojamuovi irti. Painepuolen putkihan kulkee siitä yli auton keulaa ja cooleria kohti. Letku ei tunnu kunnolla edes kovettuvan, kun kaasua painaa. Paineet ei siis nouse ilmeisesti juuri lainkaan.
Voidaankohan tästä päätellä, että turbo olisi sökö? Ajaessa ahtamisen kyllä huomaa, koska varsinkin aamuisin auto on välillä tehnyt sitä, että turbo lähtee mukaan vasta muutaman sadan metrin ajon jälkeen. Ja ilman turboa meno on todella vaivalloista.
Mitenhän tästä eteenpäin olisi viisasta mennä. Ei oikein houkuttelisi ostaa uutta turboa ennenkuin jostain saisi vielä paremman varmuuden siihen, että se auttaisi. Jos esim cooleri vuotaisi, niin kai se kuitenkin nostaisi siinä letkussa paineita. Vai voisiko cooleri vuotaa niin pahasti, ettei edes putkeen pynny painetta vastuksen puuttumisen vuoksi?
------------------------------------
Audi A4 1,8t Quattro
Audi A4 1,8t Quattro
Re: Sotkua turbon lähistöllä, syy savutukseen?
No ainakin bensakoneissa vaatii kuormituksen , että paineet nousee, miten lie kiisseleissä? Eli paikallaan polkiessa kummosta diagnoosia ei saa.
9-5 Aero - 00
Re: Sotkua turbon lähistöllä, syy savutukseen?
Tuota en tullut edes ajatelleeksi. On kai se hittolainen ajettava Laakkoselle tutkittavaksi. Ne kun ei vaan sano päivääkään alle satasen... Ja vaihtavat osia varmuuden vuoksi kunnes sattuvat vaihtamaan sen osan, jolla vika korjaantuu...
Automaattia kun ei taida saada kuormitettua edes jarrua vasten ajamalla...
Onko se tosiaan siipien säädön sylinteri joka siinä on. Puhuivat "ylipaineventtiilistä" siinä korjaamolla. Jos se olisikin se, niin voisihan vika olla siinä, että se laskee liian herkästi painetta pois.
Automaattia kun ei taida saada kuormitettua edes jarrua vasten ajamalla...
Onko se tosiaan siipien säädön sylinteri joka siinä on. Puhuivat "ylipaineventtiilistä" siinä korjaamolla. Jos se olisikin se, niin voisihan vika olla siinä, että se laskee liian herkästi painetta pois.
------------------------------------
Audi A4 1,8t Quattro
Audi A4 1,8t Quattro
Re: Sotkua turbon lähistöllä, syy savutukseen?
Mimmonen hommahan olisi laittaa ahtopainemittari siihen, vaikka väliaikaisesti? Näkisi ainakin sitten, kun kävisi koeajo lenkillä.
Joku dieselin tietäjä osaa varmaan tähän vastata, vaikka noin äkkiä ajateltuna ei kait kummempi, kuin bensavehkeeseenkään
Ei vissiin ole vakiona mittaritaulussa
Joku dieselin tietäjä osaa varmaan tähän vastata, vaikka noin äkkiä ajateltuna ei kait kummempi, kuin bensavehkeeseenkään

Ei vissiin ole vakiona mittaritaulussa

9-5 Aero - 00
Re: Sotkua turbon lähistöllä, syy savutukseen?
Juu, ei oo vakiona. Niin, kai siellä luulisi olean joku sopiva reikä semmoiselle mittarille. Vetäisi sitten vaan oven kautta piuhan sisään, että näkisi lukemia ja eikun kovaa ajoa erilaisilla rasituksilla.
Kiitos vinkistä, en tuota edes ollut ajatelut. Täytyyhän jollain kaverilla olla ahtopainemittari lainattavaksi...
Kiitos vinkistä, en tuota edes ollut ajatelut. Täytyyhän jollain kaverilla olla ahtopainemittari lainattavaksi...
------------------------------------
Audi A4 1,8t Quattro
Audi A4 1,8t Quattro
Re: Sotkua turbon lähistöllä, syy savutukseen?
Juu ja ei semmonen monta kymppiä kustanna, vaikkei kavereilla olisikaanJulle kirjoitti:Vetäisi sitten vaan oven kautta piuhan sisään, että näkisi lukemia ja eikun kovaa ajoa erilaisilla rasituksilla.

Nythän olisi oikein hyvä auton rassaus keli, ei haittaa vaikkei ole talliakaan

Ja juuri noin tarkoitin, että koeajo lenkki vaikka pikkasen ranettamalla, korjaamolla on liian kallista arvuutella vikaa.
9-5 Aero - 00
Re: Sotkua turbon lähistöllä, syy savutukseen?
Perjantaina Motonetin vieraaksi. Siitähän se homma lähtee. Eikä mittarin tarvitse olla edes mikään hieno ja tarkka. Kunhan näyttää, onko painetta vai ei...
Ennusteen mukaan hyvä sää jatkuukin viikonlopun yli, joten autonrassaukselle on hyvät mahikset vaikka sitä tallia ei tosiaankaan ole.
Ennusteen mukaan hyvä sää jatkuukin viikonlopun yli, joten autonrassaukselle on hyvät mahikset vaikka sitä tallia ei tosiaankaan ole.
------------------------------------
Audi A4 1,8t Quattro
Audi A4 1,8t Quattro
Re: Sotkua turbon lähistöllä, syy savutukseen?
Juuri noin.Hece R kirjoitti:Perjantaina Motonetin vieraaksi. Siitähän se homma lähtee. Eikä mittarin tarvitse olla edes mikään hieno ja tarkka. Kunhan näyttää, onko painetta vai ei...
Ennusteen mukaan hyvä sää jatkuukin viikonlopun yli, joten autonrassaukselle on hyvät mahikset vaikka sitä tallia ei tosiaankaan ole.
9-5 Aero - 00
Re: Sotkua turbon lähistöllä, syy savutukseen?
VAihda huoltoliikettä.Hece R kirjoitti:Noniin... Nyt on jo pikaisesti oikein korjausmiesten toimesta tutkittu asiaa...
Se säätösylinteri toimii kyllä. Se liikkuu kun kaasuttaa. Se likaisuus johtuu kuulemma pääosin huohotuksesta (?).
?
Huohotin ei paskaa "säätökelloa" tuolla tavoin. Ota imuputki irti turbosta niin näet onko siellä skeidaa. Huohottimen takaisinkierrätyshän tulee imuputkeen turbon ja maf:n väliin.
Itse en lähtisi mitään mittareita virittelemään. Käytettävän ahtopaineen ja muut suureet huoltomies näkee Techistä kun käytte ajamassa pienen lenkin. Sieltä sen viankin luulisi nopeinten löytyvän.
Kertomasi perusteella veikkaan ahdinta tai magneettiventtiliiä.