Kierrokset nyykähtää kun kompura menee päällä
Kierrokset nyykähtää kun kompura menee päällä
Hello!
Rakas Saappini on ottanut itseensä talven seisomisen.
Huomasin tänään kun laitoin autoa kesäkuntoon, että siihen on tullut otsikon mukainen ongelma.
Tyhjäkäyntikierrokset ovat aivan normaalit, mutta kun kompura menee päälle niin ne nyykähtää aikas alas. Melkein sammuu.
Aikaisemmissa viesteissä en huomannut/löytänyt vastaavaa ongelmaa.
Ainoastaan jos kierrokset olivat koholla.
Mutta tässä tapauksessa ne on normaalit n.900-950.
Kylmästöinti lykkää kyllä kylmää ja vaikuttaa muutenkin pelaavan normaalisti.
Mistä aloitan tutkimisen?
Hyvää vappua muuten kaikille.
Rakas Saappini on ottanut itseensä talven seisomisen.
Huomasin tänään kun laitoin autoa kesäkuntoon, että siihen on tullut otsikon mukainen ongelma.
Tyhjäkäyntikierrokset ovat aivan normaalit, mutta kun kompura menee päälle niin ne nyykähtää aikas alas. Melkein sammuu.
Aikaisemmissa viesteissä en huomannut/löytänyt vastaavaa ongelmaa.
Ainoastaan jos kierrokset olivat koholla.
Mutta tässä tapauksessa ne on normaalit n.900-950.
Kylmästöinti lykkää kyllä kylmää ja vaikuttaa muutenkin pelaavan normaalisti.
Mistä aloitan tutkimisen?
Hyvää vappua muuten kaikille.
EX: Saab 9000 CDA 2.3 -90
EX: Saab 9000 CDEA 2.3t -95 Kesäpeli
EX: Saab 9000 CSEA 2.0t -95
EX: Saab 9-5 2.3TA -05 "Musti"
Saab 9-5 2.0t -03 "Sinikka"
EX: Saab 9000 CDEA 2.3t -95 Kesäpeli
EX: Saab 9000 CSEA 2.0t -95
EX: Saab 9-5 2.3TA -05 "Musti"
Saab 9-5 2.0t -03 "Sinikka"
Re: Kierrokset nyykähtää kun kompura menee päällä
Toimiiko tyhjäkäynnin korotus? Kompressorin releen pitäisi käskeä ruiskuboksia korottamaan tyhjäkäyntiä juuri ennen kuin kompressorin kytkin sulkeutuu.
Jos irrotat kompressorin pyöriessä kompressorin magneettikytkimen johdon, jääkö tyhjäkäynti korotetuksi vai normaaliksi?
Jos irrotat kompressorin pyöriessä kompressorin magneettikytkimen johdon, jääkö tyhjäkäynti korotetuksi vai normaaliksi?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Kierrokset nyykähtää kun kompura menee päällä
Tämä pitää testata.
EX: Saab 9000 CDA 2.3 -90
EX: Saab 9000 CDEA 2.3t -95 Kesäpeli
EX: Saab 9000 CSEA 2.0t -95
EX: Saab 9-5 2.3TA -05 "Musti"
Saab 9-5 2.0t -03 "Sinikka"
EX: Saab 9000 CDEA 2.3t -95 Kesäpeli
EX: Saab 9000 CSEA 2.0t -95
EX: Saab 9-5 2.3TA -05 "Musti"
Saab 9-5 2.0t -03 "Sinikka"
Re: Kierrokset nyykähtää kun kompura menee päällä
Uusin huomio oli että, kierrokset nyykähtää myös kun kompura sammuu.
Piuhan irtiotolla ei ollut juurikaan merkitystä, korvalla kuuli juuri ja juuri kierrosten muutoksen hivenen ylöspäin.
Tämä kaikki tapahtuu lämpimällä moottorilla.
Kylmiltään kone ei tiennyt mitään kompuran pyörimisestä. Eli tyhjäkäynti pysyy vakaana.
Piuhan irtiotolla ei ollut juurikaan merkitystä, korvalla kuuli juuri ja juuri kierrosten muutoksen hivenen ylöspäin.
Tämä kaikki tapahtuu lämpimällä moottorilla.
Kylmiltään kone ei tiennyt mitään kompuran pyörimisestä. Eli tyhjäkäynti pysyy vakaana.
EX: Saab 9000 CDA 2.3 -90
EX: Saab 9000 CDEA 2.3t -95 Kesäpeli
EX: Saab 9000 CSEA 2.0t -95
EX: Saab 9-5 2.3TA -05 "Musti"
Saab 9-5 2.0t -03 "Sinikka"
EX: Saab 9000 CDEA 2.3t -95 Kesäpeli
EX: Saab 9000 CSEA 2.0t -95
EX: Saab 9-5 2.3TA -05 "Musti"
Saab 9-5 2.0t -03 "Sinikka"
Re: Kierrokset nyykähtää kun kompura menee päällä
Olisiko ongelmana vain tyhjäkäyntimoottorin kankeus?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Kierrokset nyykähtää kun kompura menee päällä
Olen samaa mieltä jusin kanssa, omassa autossa oli täsmälleen samat oireet ja syynä oli tyhjäkäyntimoottorin likaisuus. Eli se ei yksinkertaisesti pystynyt säätämään tyhjäkäyntiä kovin nopeasti likasuudeltaan. Kannattaa irrottaa tk-moottori ja puhdistaa se vaikkapa lamppuöljyllä ja jarrukliinerisprayllä.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Kierrokset nyykähtää kun kompura menee päällä
Ja sehän moottori oli siinä läppäkotelon alapuolella?
Läppäkotelosta lähtee letku siihen allaolevaan mötikkään.
Läppäkotelosta lähtee letku siihen allaolevaan mötikkään.
EX: Saab 9000 CDA 2.3 -90
EX: Saab 9000 CDEA 2.3t -95 Kesäpeli
EX: Saab 9000 CSEA 2.0t -95
EX: Saab 9-5 2.3TA -05 "Musti"
Saab 9-5 2.0t -03 "Sinikka"
EX: Saab 9000 CDEA 2.3t -95 Kesäpeli
EX: Saab 9000 CSEA 2.0t -95
EX: Saab 9-5 2.3TA -05 "Musti"
Saab 9-5 2.0t -03 "Sinikka"
Re: Kierrokset nyykähtää kun kompura menee päällä
Taitaa sijainti riippua siitä kummasta signaturen autosta on kyse, uudemmassa se ainakin on imusarjan alla ja läppäkotelosta menee siihen letkut ennen ja jälkeen kaasuläpän.
Re: Kierrokset nyykähtää kun kompura menee päällä
Auto on se uudempi.
Tuossa vanhemassa se taitaa olla siinä imusarjan alla, tosi hankala paikka.
Mitä kaikkee siitä pitäisi purkaa et pääsee käsiksi?
Uudemmassa se voisi olla siinä läppäkotelon alapuolella?
Tuossa vanhemassa se taitaa olla siinä imusarjan alla, tosi hankala paikka.
Mitä kaikkee siitä pitäisi purkaa et pääsee käsiksi?
Uudemmassa se voisi olla siinä läppäkotelon alapuolella?
EX: Saab 9000 CDA 2.3 -90
EX: Saab 9000 CDEA 2.3t -95 Kesäpeli
EX: Saab 9000 CSEA 2.0t -95
EX: Saab 9-5 2.3TA -05 "Musti"
Saab 9-5 2.0t -03 "Sinikka"
EX: Saab 9000 CDEA 2.3t -95 Kesäpeli
EX: Saab 9000 CSEA 2.0t -95
EX: Saab 9-5 2.3TA -05 "Musti"
Saab 9-5 2.0t -03 "Sinikka"
Re: Kierrokset nyykähtää kun kompura menee päällä
Kyllä se vaan siellä imusarjan alla on ainakin tuossa omassa ja takuulla sun vm. -95.ssä. Ei se paha paikka ole. Molemmat letkut irti läppäkotelosta ja se venttiili lähtee irti ihan vetämällä kohti kuskin etulokaria ( siis sivullepäin ) . On sellaisten tappien varassa siellä imusarjan alla. Sitten vaan pujottelemaan irrotetut letkut sen venttiilin mukana pihalle. Itsellä meni ekalla kerralla noin 10 minuuttia ja toisella kerrala pari minuuttia tuon irrotukseen
Re: Kierrokset nyykähtää kun kompura menee päällä
Minun Saabissa on ollut tätä samaa vaivaa pari vuotta, ja syytä sille ei ole löytynyt. Kylmänä kone pysyy käynnissä ja suht tasaisilla kierroksilla, mutta heti kun kompura käynnistyy, kone vähänkin lämpiää, niin juuri pihasta lähtiessä ensimmäisessä ja toisessa ja kolmannessa risteyksessä tyhjäkäyntikierrokset romahtaa ja keikkuu ja auto usein sammuu.
Yksi alipaineletku vaihdettiin, ja se "auttoi" hetkellisesti, ehkä vain yhdeksi päiväksi, eli vikaa se ei korjannut.
Ettepä ikänä arvaa mikä korjasi vaivan?
Viime viikolla auto starttasi parina päivänä huonosti ja kolmantena ei sitten enää ollenkaan. Akku oli kuollut. Akkua yritettiin ladata, kyllä se lataustakin otti vastaan, vaan startissa jännite romahti ihan hetkessä, eikä käynnistys onnistunut. Vaihdettiin akku.
Tästä uuden akun olemassaolosta lähtien tyhjäkäynti on tasainen (siis täh, ei kierrokset heittele), eikä auto enää sammu alkumatkan risteyksiin (wtf, se ei sammunutkaan?). Tyhjäkäyntimoottoria tässä tcs-ihmeessä ei ilmeisesti olekaan, mutta kaikenlaista diagnoosia tonnari ehti saada. Uusi akku vei ongelman mennessään.
Yksi alipaineletku vaihdettiin, ja se "auttoi" hetkellisesti, ehkä vain yhdeksi päiväksi, eli vikaa se ei korjannut.
Ettepä ikänä arvaa mikä korjasi vaivan?
Viime viikolla auto starttasi parina päivänä huonosti ja kolmantena ei sitten enää ollenkaan. Akku oli kuollut. Akkua yritettiin ladata, kyllä se lataustakin otti vastaan, vaan startissa jännite romahti ihan hetkessä, eikä käynnistys onnistunut. Vaihdettiin akku.
Tästä uuden akun olemassaolosta lähtien tyhjäkäynti on tasainen (siis täh, ei kierrokset heittele), eikä auto enää sammu alkumatkan risteyksiin (wtf, se ei sammunutkaan?). Tyhjäkäyntimoottoria tässä tcs-ihmeessä ei ilmeisesti olekaan, mutta kaikenlaista diagnoosia tonnari ehti saada. Uusi akku vei ongelman mennessään.
#3278
Mazda 6 -15
Suzuki GSX-R750 -09
Mazda 6 -15
Suzuki GSX-R750 -09
Re: Kierrokset nyykähtää kun kompura menee päällä
Tuossa lueskelin trionicin ihmeellistä maailmaa viikonloppuna ja siellä sanottiin mm että akkujännite vaikuttaa miten trionic säätää suuttimien avautumista ja aukioloaikaa... aika moneen muuhunkin asiaan oli vaikutusta. En yhtään ihmettele, että uudella akulla saadaan käyntiongelmia ratkottua. Mun pitäsi jaksaa korjuuttaa laturi, joka puskee uudesta tarkvikesäätimestä huolimatta enää 13,5V.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Kierrokset nyykähtää kun kompura menee päällä
Ainakin oma tonnari oppii tavoille vähän aikaan akun irroituksen jälkeen (lue ohjainboksin vaihdon jälkeen). Aluksi tuntuu sammuvan varsinkin ilmastoinnin kytkeytyessä päältä. Molemmat trionic 5 tonnari toimineet samalla tavalla. Muutaman sadan kilometrin ajon jälkeen ongelma katoaa.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: Kierrokset nyykähtää kun kompura menee päällä
Toi on merkki siitä, että anturit / suuttimet / bensapumppu / laturi alkaa olla jo siirtyneet lähelle toleranssirajojen reunoja, kun Trionic joutuu noin paljon adaptoitumaan.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Re: Kierrokset nyykähtää kun kompura menee päällä
Itsellä tuota tyhjäkäynnin heittelyä automaattilootan pykälää vaihdettaessa sekä juuri kylmästöinnin kompuran kytkeytyessä päälle ja pois. Pitääpä kaivella se tyhjäkäyntimoottori esiin ja putsailla. Oisi mainiota saada kyseinen vika pois.