Jos on toiminut ja on uus varalla odottomatonta palamista varten, niin eihän se mitään haittaa. Sulakehan on vain virtalähdettä ja virransiirtoa varten.Saabinsti kirjoitti:Voihan se olla. No eipä ole varasulaketta vielä ainakaan tarvinnut.
Eihän siitä mitään haittaa ole, vai?
JT:n downpaipin naittaminen ahtimeen ja akku takapaksiin
Re: JT:n downpaipin naittaminen ahtimeen ja akku takapaksiin
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Re: JT:n downpaipin naittaminen ahtimeen ja akku takapaksiin
200A sulake...
Asiallista, mutta ei kyllä mene nuo sähköhommat jakeluun, kun ei niin isoja löydy auton omastakaan "akvaariosta". Mutta niinhän ne laskut taitavat näyttää. Sen vain tiedän, että moottori hapettaa löpöä pyörittääkseen laturia, että taas saadaan Suomen tieliikennelain edellyttämät ajovalot pysymään kirkkaina. Sitten sivutuotteena tuotetut pari hevosvoimaa saadaan sopivasti vaihdelaatikon kautta välitettyä ryppyiseen Suomalaiseen öljysoraan....
Nojoo, kävin tänään tekemässä kierroksen varaosaliikkeessä. Tuota helmeä/tiivistettä en muistanut kysellä ollenkaan, kun huolen ja murheen aiheena oli muuntopala 3"-->2,5", jota ei muhvimallisena löytynyt. Mutta eiköhän sieltä joku ratkaisu löydy, kun haen sekalaisen tukun kamaa. Pitää vielä vain varmistaa tuo akkujohdon pituus(5,5m?) niin saa kaikki rojut kerralla. Meinasin jo manailla putkeani kalliiksi, mutta onko nuo optimat oikesti noin suolaisen hintaisia(+200e)... Aika halpahan tämä mun leikki on sit näemmä vielä ollut jos orkkis akun saan leivottua peräkammariin.....


Nojoo, kävin tänään tekemässä kierroksen varaosaliikkeessä. Tuota helmeä/tiivistettä en muistanut kysellä ollenkaan, kun huolen ja murheen aiheena oli muuntopala 3"-->2,5", jota ei muhvimallisena löytynyt. Mutta eiköhän sieltä joku ratkaisu löydy, kun haen sekalaisen tukun kamaa. Pitää vielä vain varmistaa tuo akkujohdon pituus(5,5m?) niin saa kaikki rojut kerralla. Meinasin jo manailla putkeani kalliiksi, mutta onko nuo optimat oikesti noin suolaisen hintaisia(+200e)... Aika halpahan tämä mun leikki on sit näemmä vielä ollut jos orkkis akun saan leivottua peräkammariin.....

Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24625
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: JT:n downpaipin naittaminen ahtimeen ja akku takapaksiin
motonet:
Turbo. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14-0113 2.52 ???
eli tuo juuri se kartio " helmi"
biltema tarjoaa
porrasmuhvi
76/70/63.5 79-8548 n.7e
Turbo. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14-0113 2.52 ???
eli tuo juuri se kartio " helmi"
biltema tarjoaa
porrasmuhvi
76/70/63.5 79-8548 n.7e
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: JT:n downpaipin naittaminen ahtimeen ja akku takapaksiin
Mimmi kirjoitti:Auton orkkisjohto ei ole 5 m pitkä, eikä kulje peltien läpi.e0000333 kirjoitti:200A sulake...Asiallista, mutta ei kyllä mene nuo sähköhommat jakeluun, kun ei niin isoja löydy auton omastakaan "akvaariosta".
Joo no niinhän se on. Jonkin verran sivistin itseäni megaprojektin alkumetreillä noissa sähköjutuissa ja taitaa tuo johtimen pituus/paksuus ja sulakehomma liittyä niihin mystisiin gauge lukuihin mistä johtimien kanssa puhutaan?
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
Re: JT:n downpaipin naittaminen ahtimeen ja akku takapaksiin
nalleolut kirjoitti:motonet:
Turbo. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14-0113 2.52 ???
eli tuo juuri se kartio " helmi"
biltema tarjoaa
porrasmuhvi
76/70/63.5 79-8548 n.7e
No perhana, porrasmuhvi vielä n. 10e halvempi kuin täällä paikallisessa. Siis se jota ei edes ollut hyllyssä. No pitääpä soitella velipojalle jos hoitaisi nuo osat kun asuu kerran sopivasti kyseisten liikkeiden lähettyvillä.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
Re: JT:n downpaipin naittaminen ahtimeen ja akku takapaksiin
Tulipa vain mieleen et kuinkas tuo sulakehomma on hoidettu autoissa joissa akku on tehdasasennettuna peräkontissa tai jossain muualla kaukana moottoritilasta? Veikkaan ettei sulaketta ole käytetty lainkaan ja kaapeli on vain suojattu tarpeeksi hyvin...?
-Kimmo- "Motivoitunut saabisti"
Re: JT:n downpaipin naittaminen ahtimeen ja akku takapaksiin
Minulla ei ole sulaketta ollenkaan, mutta kaapeli on koko matkalta suojaputkessa. Kyselin aikanaan jostain tarvikeliikkeestä sopivaa sulaketta, mutta eipä löytynyt, joten täytyy käydä vielä kyselemässä... Minulla ainakin olisi 5,5 metriä ollut oikein sopiva kaapeli, kun 5m riitti juuri ja juuri. Pikku-Optima maksaa tosiaan pari sataa, mutta nesteakkujen kanssa pitää ratkaista myös tuuletus, ettei tule akkunestehöyryt auton sisätiloihin...
Eski
Eski
Re: JT:n downpaipin naittaminen ahtimeen ja akku takapaksiin
Tiedätkö onko tuo katsastushylkäys peruste jos ei ole tuuletettu?Eski kirjoitti:nesteakkujen kanssa pitää ratkaista myös tuuletus, ettei tule akkunestehöyryt auton sisätiloihin...
Eski
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
Re: JT:n downpaipin naittaminen ahtimeen ja akku takapaksiin
Enpä tiedä katsastuksesta, mutta akkunestehöyryt saattaa räjähtää kipinästä, joten sikäli tuo ei ole ihan turha huoli... Minulla ei katsastuksessa sanottu akkuvirityksestä mitään, vaikka katsottiin runkonumero sieltä pohjalevyn alta.
Eski
Eski
Re: JT:n downpaipin naittaminen ahtimeen ja akku takapaksiin
Eipä löytynyt Jyväskylän isoimmasta kaupasta sulaketta eikä rasiaa. Tällaisen 200A ANL-sulakkeen olisi saanut tilattua (noin 8e), mutta rasiasta ei ollut mitään hajua...Saabinsti kirjoitti: Menet vaan paikkakuntasi isoimpaan auto-osa kauppaan ja pyydät edullista isoa sulaketta+rasiaa..

Autostudiolta näyttäisi löytyvän ANL-sulakkeeseen sopiva rasia hintaan 39.90e

200A automaattisulake on halvempi (29,90e):

Eski
Re: JT:n downpaipin naittaminen ahtimeen ja akku takapaksiin
Ihme homma. Täällä myydään pienemmissäkin liikkeissä
Joup, tämmönen on siis se sulake mikä minulla on:

MEGA-sulake taitaa olla se markkinoilla liikkuva nimi, jos oikein muistan. Paikalliselta löytyi 350A asti noita. Isoimmat tilaamalla.
Tuossa näkyy sulakerasiaa:


Joup, tämmönen on siis se sulake mikä minulla on:
MEGA-sulake taitaa olla se markkinoilla liikkuva nimi, jos oikein muistan. Paikalliselta löytyi 350A asti noita. Isoimmat tilaamalla.
Tuossa näkyy sulakerasiaa:

96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Re: JT:n downpaipin naittaminen ahtimeen ja akku takapaksiin
Löysin Jyskän varastomyymälästä 200A ANL-sulakkeen hintaan 4,50e, mutta minkäänlaista rasiaa ei löytynyt tuolle sulakkeelle. AudioCenteristä löytyi Stingerin hifi-sulakerasia 20 eurolla, joten tuollainen setti tuli hankittua:

Eski

Eski
Re: JT:n downpaipin naittaminen ahtimeen ja akku takapaksiin
Hyvä että kamaa löytyy, aika kalliin tuntuista muoviahan tuo on kyllä.
Pakoputki on nyt selvää pässinlihaa. Supistusmuhvi 3"-2,5" pitää vielä kempata downpipeen kiinni, tästä eteenpäin saabin oma suora keskipönttö, josta taas edelleen 2,5" putkea ja takana olevan pöntön korvaa läpivirtaava ovaali 400mm pitkä simons. Häntäputki pysyy orkkiksena, ettei sleeper henkeä menetetä.
35mm2 johdon sain ostettua ja laitettua jo paikalleenkin. 5,5m on just passeli mitta ja hintaa oli 5eur/metri. Simons vaimennin 60eur, 5 Kpl 70mm klemmareita 1,40eur/kpl, 2,5" martelius suoraa putkea muhvilla 16eur/metri, 45 asteen käyrä 7eur, supistus muhvi 10eur. Tuollainen automaatti sulake olisi mukava, kun voi matkalla ehjätä nappia painamalla....
Pakoputki on nyt selvää pässinlihaa. Supistusmuhvi 3"-2,5" pitää vielä kempata downpipeen kiinni, tästä eteenpäin saabin oma suora keskipönttö, josta taas edelleen 2,5" putkea ja takana olevan pöntön korvaa läpivirtaava ovaali 400mm pitkä simons. Häntäputki pysyy orkkiksena, ettei sleeper henkeä menetetä.
35mm2 johdon sain ostettua ja laitettua jo paikalleenkin. 5,5m on just passeli mitta ja hintaa oli 5eur/metri. Simons vaimennin 60eur, 5 Kpl 70mm klemmareita 1,40eur/kpl, 2,5" martelius suoraa putkea muhvilla 16eur/metri, 45 asteen käyrä 7eur, supistus muhvi 10eur. Tuollainen automaatti sulake olisi mukava, kun voi matkalla ehjätä nappia painamalla....

Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
Re: JT:n downpaipin naittaminen ahtimeen ja akku takapaksiin
Mitä kautta olette vetänet akunjohdon takakonttiin, jos 5.5m on mennyt? 99:iin riitti ehkä about 3.5m (5m johdosta pitää leikata pois about 1.5m), eikait tuplis ole metrikaupalla lyhyempi kuin satku?
Entäs kuis olette tehneet maadoitukset, akultako maajohto johonkin peräkontin rautaan, mutta kuis etupään maadotus, ts. mikä olisi hyvä maadotuspaikka edessä, kun akkuteline tulee rälläköityä irti?
Niin ja voikos tuon kytkeä niin, että akulta tulee pitkä pluskaapeli startille, ja laturilta lyhyempi johto siihen samaan startin napaan, vai pitääkö konehuoneeseen tehdä jokin jakoblokki?
Entäs kuis olette tehneet maadoitukset, akultako maajohto johonkin peräkontin rautaan, mutta kuis etupään maadotus, ts. mikä olisi hyvä maadotuspaikka edessä, kun akkuteline tulee rälläköityä irti?
Niin ja voikos tuon kytkeä niin, että akulta tulee pitkä pluskaapeli startille, ja laturilta lyhyempi johto siihen samaan startin napaan, vai pitääkö konehuoneeseen tehdä jokin jakoblokki?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: JT:n downpaipin naittaminen ahtimeen ja akku takapaksiin
Omassa pujottelin kaapelin kiertämään molemmat etupenkit ja sitten vielä pari kunniakierrosta konehuoneessa niin tuli 5m täyteen, tosin vähän lyhyeksi jäi johto takaluukussa. Tai sitten tosiaan satku ja 99 on niin erilaiset autot että kaapelia kuluu eri määrä, ei uskois, tai sitten se leikattu about 1,5m onkin lähempänä 0,5m - mene ja tiedä...
Eikös se konehuoneen paketti eli moottori ja muut semmoset ole jo maadoitettu runkoon ihan vakiona siitä vaihdelaatikon kyljestä? ja lisäksi ne mahdolliset ruiskun maakaapelit mitkä tulee kanteen/imusarjaan jne. Tai ite ainakin maadoitin akun vaan takapenkin alle, muistaakseni hanttarin turvavyön kiinnikkeen tietämille ja siinä se.
Plussakaapeli menee multa ohjaustehostimen säiliön letkujen läpiviennistä kanteen kiinnitettynä suoraan startille. Akun plus-navan ja startin kontaktin välissä on siis vain päävirtakatkaisijan liitokset eli sen puolesta jännitehäviöt startille pitäisi olla kurissa. Eikä mitään ongelmia ole ollutkaan, akkukin on sama vanha käytetty kun autossa oli 5v sitten ostettaessa.
Startilta lähtee sitten orggis 20cm johto laturille ja sen lisäksi ranetettu 1,5m johto lokarin jakoblokille auton loppuja sähköjä varten.
Eikös se konehuoneen paketti eli moottori ja muut semmoset ole jo maadoitettu runkoon ihan vakiona siitä vaihdelaatikon kyljestä? ja lisäksi ne mahdolliset ruiskun maakaapelit mitkä tulee kanteen/imusarjaan jne. Tai ite ainakin maadoitin akun vaan takapenkin alle, muistaakseni hanttarin turvavyön kiinnikkeen tietämille ja siinä se.
Plussakaapeli menee multa ohjaustehostimen säiliön letkujen läpiviennistä kanteen kiinnitettynä suoraan startille. Akun plus-navan ja startin kontaktin välissä on siis vain päävirtakatkaisijan liitokset eli sen puolesta jännitehäviöt startille pitäisi olla kurissa. Eikä mitään ongelmia ole ollutkaan, akkukin on sama vanha käytetty kun autossa oli 5v sitten ostettaessa.
Startilta lähtee sitten orggis 20cm johto laturille ja sen lisäksi ranetettu 1,5m johto lokarin jakoblokille auton loppuja sähköjä varten.