Moro,
Joskus aiemminkin taisin tästä aiheesta itkeä, mutta kysytään uudestaan.
Taka-akseli tuossa mun satkussa näyttää aika pahalta. Uusia tuskin on saatavilla?
Se lienee kuitenkin aika paksua tavaraa, joten en nyt mitään tuhoutumisia pelkää mutta kuitenkin jossain määrin meinaa häiritä.
Mitäs muut on tehneet? Vaihtaneet uudemmasta? Kunnostaneet vanhan (jos, niin miten) ? Linkit ja vinkit tervetulleita.
Taka-akseli
Taka-akseli
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: Taka-akseli
Eilen kaverin autosta revittiin taka-akseli pois. Akselin kiinnityspanta oli pettänyt kuskin puolelta. Eli se panta mikä pitää taka-akselin ison puslan kiinni itse akselissa.
Otimme varaosa-autosta korvaavan osan, jossa siinäkin oli vähän alkavaa murtumaa havaittavissa. Rälläkän teräsharjalaikalla pahimmat irtoruosteet pois akselista ja putsaus pannan ympäriltä vähän paremmin. Hitsattiin pantaa vähän tukevammin kiinni ja enemmän saumaa. Olisi pitänyt ajaa ihan laikalla pintaruostetta paremmin pois mutta olisi silti ollut mätähitsausta koska akselin ja pannan välissä oli ruostekarstaa joka nyt pisti sulan kuplimaan, en yrittänyt niiltä kohdin paljon hitsata. Mutta kai siitä tuli vähän vahvempi ja auto menee taas muutaman kilsan.
Taidamme onnistua käyttämään vanhoja jarruputkia kun niissä on maali päällä ja ja kierteet aukesi vaivatta letkuista. Letkut auton päästä mennee vaihtoon.
Jos olisi ollut aikaa ja viitseliäisyyttä niin akseli olisi viety hiekkapuhallukseen, sen jälkeen hitsattu murtumat/heikot kohdat ja sitten hiekkapuhaltamo-maalaamon toimesta "raskaankaluston", ilmeisesti pulverimaali päälle.
Otimme varaosa-autosta korvaavan osan, jossa siinäkin oli vähän alkavaa murtumaa havaittavissa. Rälläkän teräsharjalaikalla pahimmat irtoruosteet pois akselista ja putsaus pannan ympäriltä vähän paremmin. Hitsattiin pantaa vähän tukevammin kiinni ja enemmän saumaa. Olisi pitänyt ajaa ihan laikalla pintaruostetta paremmin pois mutta olisi silti ollut mätähitsausta koska akselin ja pannan välissä oli ruostekarstaa joka nyt pisti sulan kuplimaan, en yrittänyt niiltä kohdin paljon hitsata. Mutta kai siitä tuli vähän vahvempi ja auto menee taas muutaman kilsan.
Taidamme onnistua käyttämään vanhoja jarruputkia kun niissä on maali päällä ja ja kierteet aukesi vaivatta letkuista. Letkut auton päästä mennee vaihtoon.
Jos olisi ollut aikaa ja viitseliäisyyttä niin akseli olisi viety hiekkapuhallukseen, sen jälkeen hitsattu murtumat/heikot kohdat ja sitten hiekkapuhaltamo-maalaamon toimesta "raskaankaluston", ilmeisesti pulverimaali päälle.
Viimeksi muokannut f-19, Pe Touko 09, 2008 09:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Taka-akseli
Ite ajattelin samalla vaihtaa akselin putket kun akseli nyt kerran on irti.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: Taka-akseli
Me säästämme projektissa tässäkin kohtaaMarko A kirjoitti:Ite ajattelin samalla vaihtaa akselin putket kun akseli nyt kerran on irti.

Re: Taka-akseli
Vie FSP;lle hiekkapuhallettavaksi niin pohjamaalavat vielä sen melkein palkkana kahvipaketti ja pullapussi.Sit päälle musta miranol tai musta epoksi.
FSP on ainakin Miilukankaan pihalla ja en tiedä onko vielä kasitein varressa hieman ennen koksaamon risteystä.
Samalla puhallutat lavetit ja kaikki tukivarret takaa.
Jarrusatulat ja -kilvet ym voit käydä puhaltamassa kaapissa tien toisella puolella joku ilta kun oon omia hommia duunaamassa....
Ois meilläkin isot vehkeet mut ei viitsi virittää tulille ku ei oo oikein paikkaa puhaltaa ja ei oo kyllä siihen hiekkaakaan.
FSP on ainakin Miilukankaan pihalla ja en tiedä onko vielä kasitein varressa hieman ennen koksaamon risteystä.
Samalla puhallutat lavetit ja kaikki tukivarret takaa.
Jarrusatulat ja -kilvet ym voit käydä puhaltamassa kaapissa tien toisella puolella joku ilta kun oon omia hommia duunaamassa....
Ois meilläkin isot vehkeet mut ei viitsi virittää tulille ku ei oo oikein paikkaa puhaltaa ja ei oo kyllä siihen hiekkaakaan.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Re: Taka-akseli
Terve!
Elektrolyysilläkin tuo onnistuu. Ja vieläpä hellävaraisesti, eli tervettä rautaa ei lähde, mutta ruoste koloista sitäkin tehokkaammin.
Pitää vaan löytää tarpeeksi suuri astia ja sopiva muuntaja.
Niin mikä sitten on paras maalaus, siihen en ota kantaa. Todennäköisesti pulverimaalaus, toki hyvä tavallinenkin maali riittää (kun kaikki ruosteet on saatu pois).
Mutta maalin päälle pitää sitten myös laittaa jotain kulutusta ja kiveniskemiä kestävää massaa, esim. alustamassa tms. Tämä on välttämätöntä koska se maali ei siellä pohjassa kauaa muuten pysy.
Elektrolyysilläkin tuo onnistuu. Ja vieläpä hellävaraisesti, eli tervettä rautaa ei lähde, mutta ruoste koloista sitäkin tehokkaammin.
Pitää vaan löytää tarpeeksi suuri astia ja sopiva muuntaja.
Niin mikä sitten on paras maalaus, siihen en ota kantaa. Todennäköisesti pulverimaalaus, toki hyvä tavallinenkin maali riittää (kun kaikki ruosteet on saatu pois).
Mutta maalin päälle pitää sitten myös laittaa jotain kulutusta ja kiveniskemiä kestävää massaa, esim. alustamassa tms. Tämä on välttämätöntä koska se maali ei siellä pohjassa kauaa muuten pysy.
SAAB