Paineasetelman kunto
Re: Paineasetelman kunto
Sattuisiko kenelläkään olemaan räjäytyskuvaa pääsylinteristä. En katsonut sitä etummaista tiivistettä irrottaessa kummin päin se oli ja nyt heitin arvalla paikalleen!
Re: Paineasetelman kunto
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Paineasetelman kunto
Nyt on koko remontti ohi. En pääse kokeilemaan kun Perkele rikoin kiinni laittaessa kaasarin vieressä olevasta mötikästä (höyrystysventtiilikö) kannesta lähtevän letkun liitännän horjahtaessa. Pitänee hakea maanataina hajottamolta uusi kun näyttää ko.letkussa virtaavan pirusti bensaa. Ilmaus onnistui kun ennen työsylinterin kiinnitystä laskin nestettä niin kauan, että rupesi tippasemaan letkun päästä nestettä ja sitten ruuvasin työsylinterin letkun paikoilleen. Kiinnitin ilmanippaan letkun ja poljin niin kauan, että letkussa ei näkynyt ilmaa. Sen jälkeen suljin nipan ja kytkin oli ilmattu. Kannatti näköjään laskea puhdistavaa nestettä järjestelmän läpi ja vaihtaa tiivisteet kumpaankin sylinteriin. Näyttää sen jälkeen ilmaus olevan helppoa.
Re: Paineasetelman kunto
Älä laita liian pitkää pulttia tilalle tai se osuu vaihdelaatikon rattaisiin.
T. Pasi
T. Pasi
venakko kirjoitti:No hyvä. Onko muuten nuo työsylinterin kiinnitysruuvit normaalilla kierteellä. Pääsi yhdestä kuusiokolo nuljautumaan irrotettaessa sen verran, että olisi kiva se uusia. Käykö siihen normaali pultti jos se vain on sopivan mittainen? Olisi muutenkin kivempi aukaista noita ruuveja lenkkiavaimella.
99T-museopeli
Re: Paineasetelman kunto
Laitoin samanmittaiset kuin siinä ennenkin oli. Näyttää toimivan hyvin ja oli mukavampi kiristää lenkillä kuin huonolla kuusiokoloavaimella.
Re: Paineasetelman kunto
Pitää vielä senverta kommentoida, että kytkimen työsylinterin tiivisteet tai koko sylinteri kannattaa aina uusia, kun kytkin on avattu. On nähkääs tapahtunut useammallekin saabistille niin, että ennen kytkinremppaa pitävästi toiminut sylinteri onkin käynyt vuotamaan kytkinrempan jälkivaivana. Keljuttaa sitä sitten käydä vaihtamaan, kun näissähän koko hoito pitää purkaa, vaihtoipa pelkän levyn, tai sylinterin, tai remppasi koko roskan laakista...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 151
- Liittynyt: To Huhti 24, 2008 15:24
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Paineasetelman kunto
Morjens tietäjät,
Voikohan painelaakeria voidella esim. vaseliini spraylla siitä kytkin kopan päällä olevasta tarkistus luukusta. En ole saanut aikaiseksi avata edes luukkua. Hakua käytin ja tiedän, että järkevää olisi vaihtaa kaikki hilut kytkimeen. Vaiva ei kuitenkaan haittaa muulloin kuin auton käydessä vapaalla kytkin ylhäällä niin rohisee. Emäntä ajelee autolla noin 4000tkm vuoteen niin ei viittis tehdä kytkimelle muuta. Ruiskauttas vaan voitelua laakerille. Onko kukaan kokeillut? Rupeekö keräämään likaa tai levy luistamaan?
Voikohan painelaakeria voidella esim. vaseliini spraylla siitä kytkin kopan päällä olevasta tarkistus luukusta. En ole saanut aikaiseksi avata edes luukkua. Hakua käytin ja tiedän, että järkevää olisi vaihtaa kaikki hilut kytkimeen. Vaiva ei kuitenkaan haittaa muulloin kuin auton käydessä vapaalla kytkin ylhäällä niin rohisee. Emäntä ajelee autolla noin 4000tkm vuoteen niin ei viittis tehdä kytkimelle muuta. Ruiskauttas vaan voitelua laakerille. Onko kukaan kokeillut? Rupeekö keräämään likaa tai levy luistamaan?
Saab 900i 2.0 16V -92 3D Combicoupe
Re: Paineasetelman kunto
tietoa ei oo eikä kokeiltukaan oo..mielikuvitusta vielä pikkasen on 
Ei varmaan haittaa voitelu ja jos laakeri on jo saanut siipeensä niin ei siitä uuden veroistakaan tule äänen puolesta, mutta varmaan joksikin aikaa voi parantua, jos sitä liukastetta jollain ilveellä sinne sisään saa.
Kytkimen kitkapinta on niin suojassa, jotta sinne asti ei ole vaaraa mennä ja paskaa tuskin alkaa keräämään sisälle, koska pyörimisliike jauhaa kaikkea sieltä lähinnä ulospäin. Samalla kandee yrittää tuputtaa liukastetta ohjauksen nivelille ( koska olen lukenut niidenkin joskus jämähtäneen jumiin ), tosin se on niin viheliäisessä paikassa, jotta noiden vakiosuuttimien jatkeeksi pitää kekata n. 20 cm jatkoa , jotta yltää maisemiin.
Ensin panisin ohutta öljyä, joka tunkeutuu mm. kapillaarisesti paremmin ( ei siis tuki ahtaita rakoja) toiveena , jotta se notkistaisi vanhoja kuivaneita rasvoja ja jos se ei pelitä niin sitten vasta sprayvaseliinia ( sekin varmaan ainakin painelaakerissa olisi parempi olla molybdeeniseosteista rasvaa, koska oletan pintapaineen neuloilla olevan melkoinen)?? mutta vaikea löytää ja kallista??
Niin ja varmahan ei voi olla, että se on painelaakeri, myös silmälaakeri voi ääntää, mutta painelaakerihan se yleisemmin on. Äänen erilaisuus kytkimen eri asennoissa tosin kertonee.

Ei varmaan haittaa voitelu ja jos laakeri on jo saanut siipeensä niin ei siitä uuden veroistakaan tule äänen puolesta, mutta varmaan joksikin aikaa voi parantua, jos sitä liukastetta jollain ilveellä sinne sisään saa.
Kytkimen kitkapinta on niin suojassa, jotta sinne asti ei ole vaaraa mennä ja paskaa tuskin alkaa keräämään sisälle, koska pyörimisliike jauhaa kaikkea sieltä lähinnä ulospäin. Samalla kandee yrittää tuputtaa liukastetta ohjauksen nivelille ( koska olen lukenut niidenkin joskus jämähtäneen jumiin ), tosin se on niin viheliäisessä paikassa, jotta noiden vakiosuuttimien jatkeeksi pitää kekata n. 20 cm jatkoa , jotta yltää maisemiin.
Ensin panisin ohutta öljyä, joka tunkeutuu mm. kapillaarisesti paremmin ( ei siis tuki ahtaita rakoja) toiveena , jotta se notkistaisi vanhoja kuivaneita rasvoja ja jos se ei pelitä niin sitten vasta sprayvaseliinia ( sekin varmaan ainakin painelaakerissa olisi parempi olla molybdeeniseosteista rasvaa, koska oletan pintapaineen neuloilla olevan melkoinen)?? mutta vaikea löytää ja kallista??
Niin ja varmahan ei voi olla, että se on painelaakeri, myös silmälaakeri voi ääntää, mutta painelaakerihan se yleisemmin on. Äänen erilaisuus kytkimen eri asennoissa tosin kertonee.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: Paineasetelman kunto
Siis jos painelaakeri on rikki, niin sen pitäisi äännellä nimenomaan kytkintä painettaessa. Ettei vaan olisi öljy vähissä vaihteistosta? Og900:n vaihdelaatikosta kuuluu vapaalla ääntä melkoisesti, vaikka se olisi kunnossakin. Semmosta "vohinaa" lähinnä kuvailtuna. Kun vaihteistossa on vähän öljyä, niin ensiövaihteen ketjut rupeavat pitämään ääntä ihan selkeästi kovemmin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Paineasetelman kunto
Tai toinen vaihtoehto on koneen kuluneet kampiakselin päittäislaakeriliuskat (välilevyt). 99:ini piti sellaista kahisevaa ääntä, joka loppui kytkintä painettaessa.Mertmi kirjoitti:Siis jos painelaakeri on rikki, niin sen pitäisi äännellä nimenomaan kytkintä painettaessa. Ettei vaan olisi öljy vähissä vaihteistosta? Og900:n vaihdelaatikosta kuuluu vapaalla ääntä melkoisesti, vaikka se olisi kunnossakin. Semmosta "vohinaa" lähinnä kuvailtuna. Kun vaihteistossa on vähän öljyä, niin ensiövaihteen ketjut rupeavat pitämään ääntä ihan selkeästi kovemmin.
Kone on muuten siinä kunnossa, missä hyvin huolletun 132tkm ajetun koneen kuuluu ollakin (runkolaakerit, ja KK:n laakerit priiimakunnossa, jne), mutta jostain syystä nuo kaksi liuskalaakeria olivat sen verran kuluneet, että kampiakseli pääsi siirtymään lohkossa muutaman millin, ja siitä ääni. Taitaa olla aika harvinainen vaiva tuo kylläkin.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 151
- Liittynyt: To Huhti 24, 2008 15:24
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Paineasetelman kunto
Mertmi kirjoitti:Siis jos painelaakeri on rikki, niin sen pitäisi äännellä nimenomaan kytkintä painettaessa. Ettei vaan olisi öljy vähissä vaihteistosta? Og900:n vaihdelaatikosta kuuluu vapaalla ääntä melkoisesti, vaikka se olisi kunnossakin. Semmosta "vohinaa" lähinnä kuvailtuna. Kun vaihteistossa on vähän öljyä, niin ensiövaihteen ketjut rupeavat pitämään ääntä ihan selkeästi kovemmin.
Joo ääni kuuluu tosiaan kytkimen ollessa ylhäällä ja häviää täysin, kun kytkimen painaa pohjaan. Öljyä laatikossa "tikun" mukaan on. Ennen oli vm-87 8v 9 satku ja siinä oli ihan tikku vaihdelaatikossa. Tämän vanhan laatikko ei tommosta ääntä pitänyt. "Uudessa" vm-92 16v 2.0L satkussa ei tikkua ole vaan semmoinen mutteri mikä ruuvataan auki ja siinä on tappi kiinni. Katotaanko öljyt siitä tapista vain pudottamalla se aukkoon vai ruuvataanko se pohjaan ja sitten takaisin ylös?
Autolla on ajettu 285tkm. 10tkm sitten edellisen omistajan mukaan laatikkoon vaihdettu öljyt, mutta kai ne varulta pitäisi vaihtaa. Onko saabin laatikko miten nuuka mitä öljyä sinne tarjoaa? Paljos sinne öljyä menee?
Kytkin toimii täysin, mutta tuo "kahiseva" ääni on aika ilkeän kuuloinen. Hydrauliset nostimetkin kyllä nakuttaa aina käynnistyksen jälkeen hetken aikaa kylmällä koneella, mutta eipä tuo ole haitannut menoa.
Saab 900i 2.0 16V -92 3D Combicoupe