9000 2.3T DI/APC lastu
9000 2.3T DI/APC lastu
Asensin kunnon DI/APC lastun mun tonnariin (sain broidilta, sillä binääri).
Auto muuttui aivan toisenlaiseksi. Turbo (T25) on vähän niinku kokoajan mukana ja herää todella hätäsesti. Ahdot nousee (jos uskaltaa painaa 2baariin) autogaugen tappiin asti. Kulkee aivan sikana.
Mitään muuta autoon ei ole tehty. On vakio bensalastu, vakio suuttimet jne.
Olen melko varma että pakkohan sen on käydä laihalla kun mennään +1.2 ahtoihin. Olenko oikeassa?
Rikonko koneen jollen laita sitä bensalastua sinne?
P.S. Vappupäivänä oli turbon pakopuoli punahehkuinen, kun tuli vähän kiusattua. Koko kone oli aivan hemmetin kuuma, tuntu että se sulaa. Siitä tuli pelko että laihalla käy. Nakutuksia en ole kuullut missään vaiheessa, ei onnu, kiertää 7000 ja kulkee ku tauti.
-markus-
Auto muuttui aivan toisenlaiseksi. Turbo (T25) on vähän niinku kokoajan mukana ja herää todella hätäsesti. Ahdot nousee (jos uskaltaa painaa 2baariin) autogaugen tappiin asti. Kulkee aivan sikana.
Mitään muuta autoon ei ole tehty. On vakio bensalastu, vakio suuttimet jne.
Olen melko varma että pakkohan sen on käydä laihalla kun mennään +1.2 ahtoihin. Olenko oikeassa?
Rikonko koneen jollen laita sitä bensalastua sinne?
P.S. Vappupäivänä oli turbon pakopuoli punahehkuinen, kun tuli vähän kiusattua. Koko kone oli aivan hemmetin kuuma, tuntu että se sulaa. Siitä tuli pelko että laihalla käy. Nakutuksia en ole kuullut missään vaiheessa, ei onnu, kiertää 7000 ja kulkee ku tauti.
-markus-
Re: 9000 2.3T DI/APC lastu
Laita vielä 95:sta tankkiin niin varmasti saat porsimaan. Kakkosstegilläkin pitäisi kai ahtaa max ~1,5 bar (?). Käy melko varmasti ahdoilla jo aika laihalla, miksi ihmeessä et asentanut bensalastua? 

Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
'84 900T8 Museoautoprojekti
Re: 9000 2.3T DI/APC lastu
2 bar on muutenkin T25:lle liikaa.. IAT ja EGT taivaissa. Kannattaa rajoitella 1.5 baariin, sekin tekee jo T25:lle tiukkaa.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Re: 9000 2.3T DI/APC lastu
Oon laittanut siitä lähtien 98:ia ja kerran V-Poweria
Mä en edes tiedä mikä toi lastu on. Onko joku steg, vaiko uhrin, vaiko teetetty. Kierrosrajotinta ei näytä olevan, eikä fuel-cut:ia. Aiemmin vakiolastulla tuli toi fuel-cut 1.1 barissa DI/APC:n resetoinnin jälkeen.
En asentanu bensalastua kun mulla ei ole sellaista, enkä tiedä mikä tuon kaveriksi edes kävisi. Tekis kyllä mieli asentaa, koska sitten voi kulkea vielä kovemmin. Jos sitte vakiosuuttimet kuitenkaan riittää 2bariin.

Mä en edes tiedä mikä toi lastu on. Onko joku steg, vaiko uhrin, vaiko teetetty. Kierrosrajotinta ei näytä olevan, eikä fuel-cut:ia. Aiemmin vakiolastulla tuli toi fuel-cut 1.1 barissa DI/APC:n resetoinnin jälkeen.
En asentanu bensalastua kun mulla ei ole sellaista, enkä tiedä mikä tuon kaveriksi edes kävisi. Tekis kyllä mieli asentaa, koska sitten voi kulkea vielä kovemmin. Jos sitte vakiosuuttimet kuitenkaan riittää 2bariin.
Re: 9000 2.3T DI/APC lastu
Ahtoja lisäämällä saavutettava lisätehon määrä alkaa jossain vaiheessa pienentyä, yli 1,5 barin ahdot t25:lla on turhaa ahtimen rääkkäystä. Isompaa ahdinta peliin jos enemmän tehoa haluat. Etsi ihmeessä edes joku bensalastu ja mielellään normaali di/apc-boksin lastukin joka rajoittaa ahdot järkeviksi.nakkimake kirjoitti: En asentanu bensalastua kun mulla ei ole sellaista, enkä tiedä mikä tuon kaveriksi edes kävisi. Tekis kyllä mieli asentaa, koska sitten voi kulkea vielä kovemmin. Jos sitte vakiosuuttimet kuitenkaan riittää 2bariin.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
'84 900T8 Museoautoprojekti
Re: 9000 2.3T DI/APC lastu
Valaisetko mikä on IAT ja EGT?
Jos aion rajoittaa 1.5baariin, niin se tarkottaa lastun vaihtoa kaiketi?
Auto on siinä mielessä vähän hassu nyt että täyskaasulla ei voi oikein ajaa. Uudet renkaat sulaa ja varmaan se konekin.
Eli ajelen niin että kun ahdot on noussu ~1.2-1.5 (nousee alta sekunnin), niin höllään kaasua.
P.S. Meni muuten kaikki imusarjan kumitulpat uusiksi. 1.5 paineilla pullahti se bensanpainesäätimelle menevä kaks kertaa ulos. Ei ollu kiva fiilis kun kesken kiihdytyksen lähti tehot ja just ja just kävi tyhjäkäyntiä voimakkaasti aaltoillen. Ekakerralla säikähdin että meni venttiili yms. Eli kaikkiin turbotonnareihin uudet kumit imusarjaan, suosittelen.
Jos aion rajoittaa 1.5baariin, niin se tarkottaa lastun vaihtoa kaiketi?
Auto on siinä mielessä vähän hassu nyt että täyskaasulla ei voi oikein ajaa. Uudet renkaat sulaa ja varmaan se konekin.
Eli ajelen niin että kun ahdot on noussu ~1.2-1.5 (nousee alta sekunnin), niin höllään kaasua.
P.S. Meni muuten kaikki imusarjan kumitulpat uusiksi. 1.5 paineilla pullahti se bensanpainesäätimelle menevä kaks kertaa ulos. Ei ollu kiva fiilis kun kesken kiihdytyksen lähti tehot ja just ja just kävi tyhjäkäyntiä voimakkaasti aaltoillen. Ekakerralla säikähdin että meni venttiili yms. Eli kaikkiin turbotonnareihin uudet kumit imusarjaan, suosittelen.
Re: 9000 2.3T DI/APC lastu
Imuilman lämpö ja pakokaasun lämpö..
Tosiaan lastu vaihtoon, joku konservatiivisepi tilalle.
Ihme että sulla di/apc pitää tommoisia ahtoja edes, useimmin nuo lastutetut sopeutuvat pienemmille paineille melko nopeasti.
Tosiaan lastu vaihtoon, joku konservatiivisepi tilalle.
Ihme että sulla di/apc pitää tommoisia ahtoja edes, useimmin nuo lastutetut sopeutuvat pienemmille paineille melko nopeasti.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Re: 9000 2.3T DI/APC lastu
Se on ollut nyt paikoillaan joku 3-4 viikkoa ja useista lähetyksistä huolimatta DI/APC ei ole adaptoitunut pienemmille paineille, eli edelleen nousee samaan kuin alussa.
Ei se käytännössä tollasessa nopeassa kaupunkilähetyksessä nouse kun 1.2-1.6bar. Isolla tiellä kuorman kanssa menee 2.0.
Binäärin piti olla juuri tuo 1.5-1.6bar, mutta nousee joskus 2.0.
Alkuperäinen vakiolastu oli ärsyttävä; DI/APC resetoinnin jälkeen kävi kahdesti 1.1bar, jonka jälkeen enää 0.7-0.9.
Siksi tykkään kun ei tunnu enää "oppivan" mitään ja kulkee. Olen ainoastaan huolissani siitä että käykö laihalla.
Ja tykkään myös siksi että jotenki 0-0.4bar ajossakin ihan eri auto. Ei niin tukkoinen. Turbo hyrrää niinku kokoajan.
Eli se lastu teki muutakin kuin nosti maksimiahtoja. Oon miettiny että oisko Saabin insinööri suunnitellu sen alunperin sellaiseksi että turbo pyörii vasta sitten kun ylimääräistä tehoa todella tarvitaan, jolloin ahdin on pitkäikäisempi.
Ei se käytännössä tollasessa nopeassa kaupunkilähetyksessä nouse kun 1.2-1.6bar. Isolla tiellä kuorman kanssa menee 2.0.
Binäärin piti olla juuri tuo 1.5-1.6bar, mutta nousee joskus 2.0.
Alkuperäinen vakiolastu oli ärsyttävä; DI/APC resetoinnin jälkeen kävi kahdesti 1.1bar, jonka jälkeen enää 0.7-0.9.
Siksi tykkään kun ei tunnu enää "oppivan" mitään ja kulkee. Olen ainoastaan huolissani siitä että käykö laihalla.
Ja tykkään myös siksi että jotenki 0-0.4bar ajossakin ihan eri auto. Ei niin tukkoinen. Turbo hyrrää niinku kokoajan.
Eli se lastu teki muutakin kuin nosti maksimiahtoja. Oon miettiny että oisko Saabin insinööri suunnitellu sen alunperin sellaiseksi että turbo pyörii vasta sitten kun ylimääräistä tehoa todella tarvitaan, jolloin ahdin on pitkäikäisempi.