jäähdytysnesteen vaihto

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
vwkupla6
Matalapaineturbo
Viestit: 197
Liittynyt: Ke Touko 16, 2007 17:44
Paikkakunta: säkylä

jäähdytysnesteen vaihto

Viesti Kirjoittaja vwkupla6 »

joo eli tarkotus ois vaihtaa nesteet saabbiin:
-missä tyhjennys propu mahtaa sijaita
-onko väliä millasta nestettä sinne laittaa

sitte olis tarkotus myös laatikkoon uudet öljyt laittaa, tarvitaanko monttua tai nosturia vai onnistuuko iha pihalla.laatikko oli manuaali...
jos näitte vaihtoo sais ohjeet kuvie kans ni hyvä olis :D
saab 9-5 2.3t vm.1998 BSR stage 3, mitsu TD04-15T
volvo 142 b20 automatic vm.1970 116 000 tkm
vw kupla 1300 vm.1971 kasausta vaille valmis
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: jäähdytysnesteen vaihto

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

vwkupla6 kirjoitti:joo eli tarkotus ois vaihtaa nesteet saabbiin:
-missä tyhjennys propu mahtaa sijaita
-onko väliä millasta nestettä sinne laittaa

sitte olis tarkotus myös laatikkoon uudet öljyt laittaa, tarvitaanko monttua tai nosturia vai onnistuuko iha pihalla.laatikko oli manuaali...
jos näitte vaihtoo sais ohjeet kuvie kans ni hyvä olis :D
käyttöohjekirja kertoo...muistan siis lukeneeni, nyt ei tule mieleen...sellanen hana-tyyppinen tyhjennys oisko ollu eestäpäin oikealla alakulmassa, maskin takana?
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2578
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: jäähdytysnesteen vaihto

Viesti Kirjoittaja Termos »

Syylärin oikeassa alakulmassa, kun edestäpäin katsotaan, konehuoneen puolella. Vihreä muovinen vipstaaki, itse en tuota saanut perjantaina auki, kun turbon vaihdossa olisi pitänyt nesteitä vähentää :( Oli niin tiukassa, että luultavasti murusiksi mennyt, jos pihdeillä väkisellä olisi koittanut vääntää auki.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
vwkupla6
Matalapaineturbo
Viestit: 197
Liittynyt: Ke Touko 16, 2007 17:44
Paikkakunta: säkylä

Re: jäähdytysnesteen vaihto

Viesti Kirjoittaja vwkupla6 »

paljo sin mahtaa nestettä mennä et tietää sekottaa oikeen määrän ja onko väliä millasta nestettä sinne laittaa :?:
saab 9-5 2.3t vm.1998 BSR stage 3, mitsu TD04-15T
volvo 142 b20 automatic vm.1970 116 000 tkm
vw kupla 1300 vm.1971 kasausta vaille valmis
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2578
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: jäähdytysnesteen vaihto

Viesti Kirjoittaja Termos »

WIS kertoo, että nelipyttyiseen menee 7,4 litraa. Nesteen laadulla ei taida olla suurta väliä, jos edelliset litkut lasketaan kokonaan pois.

Mutua, viisaammat korjaa: Nesteitähän on ainakin nämät normaali vihertävät ja sitten ne Long Life - punaiset. Niitä ei passaa sotkea keskenään, mutta jos huuhtelet puhtaalla vedellä koko järjestelmän, niin sittenhän sinne passaa kummatkin nesteet.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10501
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: jäähdytysnesteen vaihto

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Meikäläinen avasi pihdeillä sen hanan. Ihmeesti se kesti, vaikka vähän jännittikin. :)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
aakoo
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ti Touko 30, 2006 16:03
Paikkakunta: Oulu

Re: jäähdytysnesteen vaihto

Viesti Kirjoittaja aakoo »

Termos kirjoitti:Mutua, viisaammat korjaa: Nesteitähän on ainakin nämät normaali vihertävät ja sitten ne Long Life - punaiset. Niitä ei passaa sotkea keskenään, mutta jos huuhtelet puhtaalla vedellä koko järjestelmän, niin sittenhän sinne passaa kummatkin nesteet.
Vaikka kuinka tyhjentäisi järjestelmän, pitää käyttää punaisia tai vihreitä nesteitä sen mukaan, mitä alun perin on ollut. Niiden kemikaaleissa on sen verran eroja, että voi ainakin tiivisteitä syöpyä erilaista käyttäessä. Sillä ei sitten niinkään ole väliä, kenen tekemää nestettä laittaa. Näin olen itseni antanut ymmärtää.
Jos saabismi on sairautta ja turbosaabismi mielisairautta, niin olkoot sitten.
Entiset: 9-5 2.2TiD Linear Wagon A -04, 9000 CD 2.0t -97, 9000 CD 2.0T -88, 90 -86
Nykyinen: 9-3 SC 1.8t -06
vwkupla6
Matalapaineturbo
Viestit: 197
Liittynyt: Ke Touko 16, 2007 17:44
Paikkakunta: säkylä

Re: jäähdytysnesteen vaihto

Viesti Kirjoittaja vwkupla6 »

kuuluuko tuonne vaihdelaatikkoon laittaa 1.5 litraa öljyä tilalle kun on ensin päästänyt kaikki mikä propusta tulee niin ulos, kun en saanut tuota tarkistus ruuvia auki
saab 9-5 2.3t vm.1998 BSR stage 3, mitsu TD04-15T
volvo 142 b20 automatic vm.1970 116 000 tkm
vw kupla 1300 vm.1971 kasausta vaille valmis
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2578
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: jäähdytysnesteen vaihto

Viesti Kirjoittaja Termos »

vwkupla6 kirjoitti:kuuluuko tuonne vaihdelaatikkoon laittaa 1.5 litraa öljyä tilalle kun on ensin päästänyt kaikki mikä propusta tulee niin ulos, kun en saanut tuota tarkistus ruuvia auki
1,5 litraa taitaa olla suositus askin öljymääräksi, mutta kyllä itse koittaisin kaikin keinoin saada tarkistuspropun auki. Tuo loota piristetyn koneen perässä kaipaa kaiken mahdollisen avun :wink:

Vai vaihdatko uudentyyppiset öljyt? Eli Manual Transmission fluid MTF 0063? Kannattaa, vaikka siinä joutuu hukkaamaan pirun tyyristä litkua huuhteluun 3 litraa.

Tsekkaa ohje: http://www.genuinesaab.com/psi/files/93-95man-oil.htm
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Pedri
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2007 21:26
Paikkakunta: Espoo

Re: jäähdytysnesteen vaihto

Viesti Kirjoittaja Pedri »

Itse en myöskään saannut tuota manuaaliaskin tarkistusproppua auki.
Eli ei ole mielestäni välttämätöntä saada auki.
Eli vanhat pois ja uudet tilalle.
n.1,8litraa tuli ulos omasta ulos.
Itse laitoin 2 litraa tuota saabin omaa manuaalilaatikko öljyä.
Hienosti on loota toiminnut vaikka öljyä yli suosituksen.
Vaihdosta n.6kk:ta.
Volvo S60 T8 2020 Inscpirction
Volvo S80 V8 2007 Summum (myyty)

Kuvioissa mukana myös:
Saab 9-5 2.0T Business -99/00 Stage1 Aero-look BioPower (ex-auto)
Saab 9-5 2.3t SE -98/99 (myyty)
Saab 9-5 2,3T Aero 2001 (myyty)
Saab 900S -90 stage1 BioPower (myyty)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10501
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: jäähdytysnesteen vaihto

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Minä lyhensin pitkävartisen kuusiokoloavaimen tylysti kulmahiomakoneella, jotta se sopii tarkastuspropun vääntiöön. Tosiaan standardikokoinen avain ei sovi proppuun, koska auton kori on niin lähellä proppua.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
O.K.
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Pe Maalis 14, 2008 14:36
Paikkakunta: Espoo

Re: jäähdytysnesteen vaihto

Viesti Kirjoittaja O.K. »

Minä leikkasin kuusikoloavaimesta 1 cm palan ja yritin vääntää kiintoavaimella. Tuloksena vääntynyt kiintoavain (jatkovarrella avain antoi periksi, ei proppu) ja vaihteistoöljyn vaihto jäi siihen. Ehkä joskus uusi yritys.
Saab 9-3 Aero Cabriolet '01 kesäpäivien fiilistelyyn ja BMW F31 320d päivittäiseen käyttöön
ex Saab 9-5 2.3t Wagon '99
Vastaa Viestiin