Saab 9-5 Aero -01 Manuaalilaatikon remontti?
Re: Saab 9-5 Aero -01 Manuaalilaatikon remontti?
No kyseinen hinta ei kuulosta enää niin pahalta,kuin esim. Laakkosen hinta. Pitääpä ottaa yhteyttä...
Re: Saab 9-5 Aero -01 Manuaalilaatikon remontti?
Itse tosiaan vielä en ole niin kypsynyt tuohon vaihdelaatikkoon, että olisin viitsinyt sitä korjauttaa. Mutta hinta-arvioiden perusteella suuntaan luultavasti Vaajakoskelle, kun se aika koittaa...
Saab 9-3 Aero Cabriolet '01 kesäpäivien fiilistelyyn ja BMW F31 320d päivittäiseen käyttöön
ex Saab 9-5 2.3t Wagon '99
ex Saab 9-5 2.3t Wagon '99
Re: Saab 9-5 Aero -01 Manuaalilaatikon remontti?
Niin onkos täällä kukaan sitten omatoimisesti aukonu ja kasannu (onnistuneesti) tuota 9-5:n manuaalilaatikkoa?
Vaatiiko isompia erikoistyökaluja vai onnistuuko kattavalla perusvarustuksella johon kuuluu laakeriulosvetäjä ja mittakello?
Omakohtasia kokemuksia on vain 96:n laatikosta ja 3-vaihteisesta jenkkilaatikosta joka lienee yksinkertaisuuden huippu.
Enhän mä muuten kysele mutta vähän uskon vahvistusta vailla jos tuon avais ite
Vaatiiko isompia erikoistyökaluja vai onnistuuko kattavalla perusvarustuksella johon kuuluu laakeriulosvetäjä ja mittakello?
Omakohtasia kokemuksia on vain 96:n laatikosta ja 3-vaihteisesta jenkkilaatikosta joka lienee yksinkertaisuuden huippu.
Enhän mä muuten kysele mutta vähän uskon vahvistusta vailla jos tuon avais ite

Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Saab 9-5 Aero -01 Manuaalilaatikon remontti?
9-5:n askista ei ole kokemusta, mutta tonnarin askista on. Katselin WISsin kuvia ja ainakin sen perusteella on hyvin samantapaiset laatikot kyseessä.
Kunnon ulosvetäjän lisäksi tarvitset ainakin pari koukkua joilla voit tarttua laatikon kuoreen ja ulosvetäjällä noihin koukkuihin. Nuo helppo tehdä itsekin - tarvikkeina pieni pätkä kulmarautaa ja koukuiksi kelpaa esim. pakoputkiklemmari. Muutoin on hyvä löytyä erikokoisia holkkeja vanhojen laakerien irrotteluun ja uusien asentamiseen.
Ei muuta kuin laatikko pyödälle ja palasiksi.
Kunnon ulosvetäjän lisäksi tarvitset ainakin pari koukkua joilla voit tarttua laatikon kuoreen ja ulosvetäjällä noihin koukkuihin. Nuo helppo tehdä itsekin - tarvikkeina pieni pätkä kulmarautaa ja koukuiksi kelpaa esim. pakoputkiklemmari. Muutoin on hyvä löytyä erikokoisia holkkeja vanhojen laakerien irrotteluun ja uusien asentamiseen.
Ei muuta kuin laatikko pyödälle ja palasiksi.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: Saab 9-5 Aero -01 Manuaalilaatikon remontti?
Se kattava holkkisarjahan se taitaa suurin puute ja este olla tuohon laatikkoremppaan. Mokomat kun maksavatkin vielä satasia, mutta näin harrastelijakäyttöön riittäs intialaisten tai kiinalaisten edullisemmat versiot. Kun vaan jostain löytäs sellasen...
No pitääpä tässä vielä käydä kyselemässä paljonko merkkiliike aikoo käyttää aikaa laakerointiin. Samalla kertaahan sitä pitää varmaan uusia vino pino muutakin pikkusälää. Ainakin osa synkroista.
No pitääpä tässä vielä käydä kyselemässä paljonko merkkiliike aikoo käyttää aikaa laakerointiin. Samalla kertaahan sitä pitää varmaan uusia vino pino muutakin pikkusälää. Ainakin osa synkroista.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Saab 9-5 Aero -01 Manuaalilaatikon remontti?
Käytetyillä laakereilla saa jo suurimman osan naputeltua, joten sen virallisempaa ei juurikaan tarvita.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: Saab 9-5 Aero -01 Manuaalilaatikon remontti?
Nyt kun kattelin noita kuvia lootan purusta niin ei tuo nyt niin kauhealta vaikuta. Ulostuloakselin paikaltaan vetämiseen ainakin pitäs värkätä jonkunlaista työkalua.
Tietty sitä haluais koota uudet laakerit paikoilleen mahollisimman hyvin ja oikeilla menetelmillä niin sitä haaveilee kunnon laakerin asennussarjasta.
Mitäs siinä päivityssarjassa oikein olikaan? Oma laatikko toimii sivuääntä lukuunottamatta täysin moitteetta. Jos oikein kriittisesti suhtautuu niin kakkosen synkro on aavistuksen muita huonompi.
Tietty sitä haluais koota uudet laakerit paikoilleen mahollisimman hyvin ja oikeilla menetelmillä niin sitä haaveilee kunnon laakerin asennussarjasta.
Mitäs siinä päivityssarjassa oikein olikaan? Oma laatikko toimii sivuääntä lukuunottamatta täysin moitteetta. Jos oikein kriittisesti suhtautuu niin kakkosen synkro on aavistuksen muita huonompi.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Saab 9-5 Aero -01 Manuaalilaatikon remontti?
Minkälainen sivuääni on kyseessä?mike kirjoitti:Oma laatikko toimii sivuääntä lukuunottamatta täysin moitteetta.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: Saab 9-5 Aero -01 Manuaalilaatikon remontti?
50-60 vauhdista ylöspäin alkaa selvästi erottumaan pienoinen ulina joka on täysin riippuvainen nopeudesta ja voimistuu nopeuden kasvaessa.
Ei ole mitään väliä mikä vaihde on päällä tai onko vaihde ollenkaan päällä. Vedon ja moottorijarrutuksen vaihtelullakaan ei ole mitään vaikutusta ääneen.
Silläkään ei ole väliä onko vaihteistoöljyt kylmänä vai kuumana. Ääni kuuluu muuttumattomana myös jarrutettaessa ja mutkitellessa.
Ääni kuulostaisi tulevan auton vasemmalta puolelta ja kuului selvästi kun keula oli pukkien päällä ja vedätin renkaat noin 80 nopeuteen ja sammutin moottorin. Villinä veikkauksena on ykkössijalla tasauspyörästön poskilaakerit.
Ei ole mitään väliä mikä vaihde on päällä tai onko vaihde ollenkaan päällä. Vedon ja moottorijarrutuksen vaihtelullakaan ei ole mitään vaikutusta ääneen.
Silläkään ei ole väliä onko vaihteistoöljyt kylmänä vai kuumana. Ääni kuuluu muuttumattomana myös jarrutettaessa ja mutkitellessa.
Ääni kuulostaisi tulevan auton vasemmalta puolelta ja kuului selvästi kun keula oli pukkien päällä ja vedätin renkaat noin 80 nopeuteen ja sammutin moottorin. Villinä veikkauksena on ykkössijalla tasauspyörästön poskilaakerit.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Saab 9-5 Aero -01 Manuaalilaatikon remontti?
Mulla oli edellisessä 9-5:ssa tismalleen sama ulina. Sivuakselin tasauspyörästön puoleinen laakeri oli syyllinen. Ja mittarissa oli silloin reilut 60 tkm.
Re: Saab 9-5 Aero -01 Manuaalilaatikon remontti?
Mitäs lootan aukasu ja laakerin vaihto makso? Vai menikö takuuseen?mattiruu kirjoitti:Mulla oli edellisessä 9-5:ssa tismalleen sama ulina. Sivuakselin tasauspyörästön puoleinen laakeri oli syyllinen. Ja mittarissa oli silloin reilut 60 tkm.
Merkkihuollot kilvan vakuuttelivat ettei 9-5:n laatikoita ole tarvinnut aukoa laakeroinnin takia.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Saab 9-5 Aero -01 Manuaalilaatikon remontti?
Myyjän takuuseen meni eikä hinnasta ole sen enempää tietoa. Laakerin ulkokehä oli samalla tavalla hakkaantunut kuin tuossa 9-5T:n kuvassa. Näistä 9-5:en laatikoista ja GM-sukuisten Saappien laatikoista yleensäkin en kovin hyvää arvosanaa voi antaa. Kuudesta kahdelle on tehty laatikkoremppa (molemmat hajosivat n. 60 tkm kohdalla) eikä tässä nykyisessäkään ole voimansiirto enää täysillä mukana (liikaa välystä). Osansa asiassa lienee silläkin, että tulee ostettua aina noita esittelykäytössä olleita autoja, joista etenkin aerot tuntuu olevan kovasti rääkättyjä.
Re: Saab 9-5 Aero -01 Manuaalilaatikon remontti?
Minkäs valmistajan laakereita tuolla saabin laatikossa ja tasauspyörästössä alunperin muuten käytetään?
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Saab 9-5 Aero -01 Manuaalilaatikon remontti?
SKF oli stanssattu ainakin MY02:sta puretun laakerin sisäkehälle. Liekö eri vuosimalleissa eri valmistajan tuotteita? Veikkaan, että laakerivauriot ei ihan kokonaan ole laakerista riipuuvia. Nuo kartiorullalaakerit kun saa hajalle väärällä kiristykselläkin....
Re: Saab 9-5 Aero -01 Manuaalilaatikon remontti?
Uusi saabisti astuu kehiin. Onko kellään olemassa laakereiden numeroita? Meinaan jos on standardi mittaiset laakerit niin ei nuo laatikon kartiorullalaakerit omaisuutta maksa. Kokemuksesta tiedän että vakiolaakeri autokaupan kautta maksaa aina 2-3 kertaisen hinnan. Jos jollain on laatikko auki niin numerot kehiin vaan.... tai pelkät mitatkin riittää niin voin selvittää laakereiden saatavuuden. Niin ei tarvitse maksaa turhasta.