Kohtuuhintaiset ei-alkuperäiset Trionic 5 -mankkuvenat

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Kohtuuhintaiset ei-alkuperäiset Trionic 5 -mankkuvenat

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Koska Kiikalan lentokentällä (voi olla jo aikaisemminkin) meikäläiseltä meni lopullisesti magneettiventtiili rikki (taisi olla jo 3. tai 4. sinä aikana, kun olen omistanut tuon auton), aloin etsiä kohtuuhintaisia Trionic 5:een sopivia ei-alkuperäisiä magneettiventtiileitä. Alkuperäinenhän on nykyään suolaisen hintainen ja yhtenä vaihtoehtona olisi Trionic 5 :arrow: Trionic 7 -magnettiventtiilimodifikaatio, mutta en haluaisi ainakaan vielä tässä vaiheessa alkaa puukottamaan Trionic -boksiani.

Katselin siis em. T5:n uusia mankkuvenoja Ebaystä ym. paikoista ja halvin, mitä tällä hetkellä löysin, oli Partsforsaabsin OEM aftermarket (ei siis alkuperäinen Saab) -mankkuvena, jonka hinta oli 114 euroa + postikulut 13 euroa.

Olisiko siis järkeä kerätä jonkinlainen lista tälle palstalle esim. kohtuuhintaisista mankkuvenoista ja sytkäkaseteista (jos niitä nyt enää saa mistään kohtuuhinnalla), jotta porukka älyäisi kaihtaa noita "marmoritiskien" kiskurihintoja?

Eli jos tiedätte jonkun (netti)kaupan, josta edellä mainittuja, nykyään "marmoritiskillä" kalliita tuotteita saisi kohtuuhinnalla, niin listaa tähän vain perään.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kohtuuhintaiset ei-alkuperäiset Trionic 5 -mankkuvenat

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Elkpartsilta tilasin omanii vuoden päivät sitten palaneen tilalle. Kerran jo takuuvaihdettu, joten ei ihan vakuuta.

Fetit on mitattu ja tsekattu boxista, joten nekään eivät tunnu noita polttavan.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kohtuuhintaiset ei-alkuperäiset Trionic 5 -mankkuvenat

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Katselin noita Elkpartsin hintoja T5 -mankkuvenalle. Sekin on yli 200 euroa.

Tästä voi nähdä Partsforsaabsin hintaeron orkkis vs. tarvike:

http://www.partsforsaabs.com/advanced_s ... d015ca5098

Ei paljoa tarvitse houkutella ostamaan tuota tarvikeosaa, koska se on puolet halvempi.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Re: Kohtuuhintaiset ei-alkuperäiset Trionic 5 -mankkuvenat

Viesti Kirjoittaja Poy »

Olen tuon omani mankkuvenan omistanut yli vuoden verran. Käytettynä siis ostanut sen, voi olla että on useita vuosia vanha. Eli mistäs sen nyt tietää, että on rikki, jos maksimi ahdot nousee sinne minne pitääkin? Toki maksimi ahtojen kohdalla lähtee tippumaan ja heiluu siinä, mutta se varmaan johtuu löysästä hukkaportista. Onko tuo minun mankkuvena vaan joku hyvä yksilö?
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kohtuuhintaiset ei-alkuperäiset Trionic 5 -mankkuvenat

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Poy kirjoitti:Olen tuon omani mankkuvenan omistanut yli vuoden verran. Käytettynä siis ostanut sen, voi olla että on useita vuosia vanha. Eli mistäs sen nyt tietää, että on rikki, jos maksimi ahdot nousee sinne minne pitääkin? Toki maksimi ahtojen kohdalla lähtee tippumaan ja heiluu siinä, mutta se varmaan johtuu löysästä hukkaportista. Onko tuo minun mankkuvena vaan joku hyvä yksilö?
Jaa-a, virikäytössä nuo mankkuvenat tietty joutuvat kovemmalle rääkille. Eli riippuu varmaan tuo venan pitkäikäisyys myös ahtopaineen määrästä. Itse en ole pahemmin perehtynyt tuon mankkuvenan sielunelämään, mutta olen korjauttanut niitä eräällä klubilaisella. Hyvin ovat toimineet, mutta ilmeisesti niiden uudelleenliimaukseen käytetty liima ei kestä suuria lämpötilan vaihteluita. Ja Kiikalan lentokentän 6-7 "rundin" jälkeen tuon kunnostetun mankkuvenan liimaus antautui sitten lopullisesti. Oli kyllä jo etukäteenkin ounasteltavissa, että se porsii, koska ahtoja tuli vain 0,8-1,0 bar.

Edit: Partsforsaabsilta tuli äsken viesti, että tarvikemankkuvena on lähetetty meikäläiselle. Täytyypä laittaa tuosta sitten tietoa, kun saapuu meikäläiselle (menee varaosaksi), että onko asiallinen "laitos". En ole ainakaan vielä nähnyt halvempaa millään Saab -aiheisella sivustolla, sillä Speedpartsin sivuillakin T5:een sopivan mankkuvenan hinta on noin 169 euroa.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kohtuuhintaiset ei-alkuperäiset Trionic 5 -mankkuvenat

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Jatkoa mankkuvena-asiaan: tänään tuli postilappu, jonka mukaan Partsforsaabsilta tilaamani mankkuvena olisi saapunut perille.

Kävin noutamassa sen ja avasin paketin. Mankkuvena oli ScanTechin pahviboksissa ja näytti aivan samanlaiselta kuin orkkis Saab -mankkuvena. En ole vielä ehtinyt kokeilla sitä, mutta vaikuttaa kannattavalta ostokselta, kun laitteen hinnassa ei ole merkkilisää mukana (tällöin hinta olisi ollut kaksinkertainen).
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Kohtuuhintaiset ei-alkuperäiset Trionic 5 -mankkuvenat

Viesti Kirjoittaja Ässä »

Turbo Sensonic kirjoitti:Jatkoa mankkuvena-asiaan: tänään tuli postilappu, jonka mukaan Partsforsaabsilta tilaamani mankkuvena olisi saapunut perille.

Kävin noutamassa sen ja avasin paketin. Mankkuvena oli ScanTechin pahviboksissa ja näytti aivan samanlaiselta kuin orkkis Saab -mankkuvena. En ole vielä ehtinyt kokeilla sitä, mutta vaikuttaa kannattavalta ostokselta, kun laitteen hinnassa ei ole merkkilisää mukana (tällöin hinta olisi ollut kaksinkertainen).
Minulla on hajonnut kaksi PFS:n mankkua.
Lisätietoja mm. tuolla: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... tiventt%2A

Voi toki olla, että vikaa on muuallakin. Ahdot kuitenkin palasivat uudella magneettiventtiilillä. Kyllästyin silti ja laitoin tonnariin bleedin.
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kohtuuhintaiset ei-alkuperäiset Trionic 5 -mankkuvenat

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Henkka #2283 kirjoitti:Elkpartsilta tilasin omanii vuoden päivät sitten palaneen tilalle. Kerran jo takuuvaihdettu, joten ei ihan vakuuta.

Fetit on mitattu ja tsekattu boxista, joten nekään eivät tunnu noita polttavan.
Nonii, tänään tuli tuosta kerran vaihdetustakin helistin. Ihmettelin, et mikäs nyt, kun Länsiväylän rampissa hakkaa fuelcutille. Toki se pari kertaa ennen tätäkin on karkauttanut ahdot, mutta nyt tekee sitä poikkeuksetta.

Elkpartsille lähti postia, et uus kehiin jatkotakuulla (ensimmäisen ostosta kohta vuosi) tai rahat takas.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kohtuuhintaiset ei-alkuperäiset Trionic 5 -mankkuvenat

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Ässä kirjoitti:
Turbo Sensonic kirjoitti:Jatkoa mankkuvena-asiaan: tänään tuli postilappu, jonka mukaan Partsforsaabsilta tilaamani mankkuvena olisi saapunut perille.

Kävin noutamassa sen ja avasin paketin. Mankkuvena oli ScanTechin pahviboksissa ja näytti aivan samanlaiselta kuin orkkis Saab -mankkuvena. En ole vielä ehtinyt kokeilla sitä, mutta vaikuttaa kannattavalta ostokselta, kun laitteen hinnassa ei ole merkkilisää mukana (tällöin hinta olisi ollut kaksinkertainen).
Minulla on hajonnut kaksi PFS:n mankkua.
Lisätietoja mm. tuolla: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... tiventt%2A

Voi toki olla, että vikaa on muuallakin. Ahdot kuitenkin palasivat uudella magneettiventtiilillä. Kyllästyin silti ja laitoin tonnariin bleedin.
Mulla on käynyt myös bleedi mielessä sen ohella, et rakentelis Hookin ohjeiden mukaan T7:n venttiilin. Kuinka tuo bleedi on sulla toiminut ja millä säädöillä..?
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Sumppi_
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: To Tammi 10, 2008 20:53

Re: Kohtuuhintaiset ei-alkuperäiset Trionic 5 -mankkuvenat

Viesti Kirjoittaja Sumppi_ »

Ite olen ajellu jonkin aikaa bleedin kanssa ahtojen ollessa 1,35bar ja nätisti tosiaan pitää ahdot säädetyssä arvossaan.Eli laitoin suoraan sen alkuperäisiin mankkuvenan letkuihin ja jätin sen sinne helisemään.Tällähetkellä maptun steg3,reilusti isompi välijäähy,mitsun TD04-15T ahdin ja proturbon painekello jousella joka aukeaa 1bar jos bleed on täysin kiinni.Ja tosiaan itekkin tohon bleediin päädyin hinnan ja toimivuuden takia.
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Kohtuuhintaiset ei-alkuperäiset Trionic 5 -mankkuvenat

Viesti Kirjoittaja Rafu »

Marmosritiskistä hain itse koska siellä on 2v takuu. Tuli tarpeeseen 1v myöhemmin ja mankku vaihtoon.

Eikö tästä voisi jo jonkinlaista juttua nostattaa, ihan naurettavan kallis osa joka vuosi uusittavaksi. Jos kosahtaa taas vuodessa niin vaihdan uuden virhevastuuseen vedoten. Kyllä oletettu elinikä on likempänä 5:ttä vuotta kuin yhtä.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kohtuuhintaiset ei-alkuperäiset Trionic 5 -mankkuvenat

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Rafu kirjoitti:Marmosritiskistä hain itse koska siellä on 2v takuu. Tuli tarpeeseen 1v myöhemmin ja mankku vaihtoon.

Eikö tästä voisi jo jonkinlaista juttua nostattaa, ihan naurettavan kallis osa joka vuosi uusittavaksi. Jos kosahtaa taas vuodessa niin vaihdan uuden virhevastuuseen vedoten. Kyllä oletettu elinikä on likempänä 5:ttä vuotta kuin yhtä.
Hmm, eikös EU -alueella ole olemassa samat takuut, eli Parts For Saabsin mankkuvenassakin pitäisi olla 1-2 vuoden takuu, vaikka kyseessä onkin tarvikeosa?
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vastaa Viestiin