Turbo16 ei vedä, eikä kulje.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Turbo16 ei vedä, eikä kulje.

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

Elikkä mikä vois olla vikana kyseisessä moottorissa kun ei toimi, oireet lyhyesti kuvailtuna:

Auto ei liiku niin kuin normaalisti vaikka ahtaa aivan normaalisti. Mutta ahdot ovat turbon vieressä tällä hetkellä n.1baria ja imusarjassa n.0.7baria (oman mittarin keltasen ja punasen rajalla)

Kone ei piä mitään ylimääräisiä ääniä paitsi että turbo viheltää entistä enemmän mitä pitäis.

Uudet tiivit ahto putket on jo hankittu kunhan ostan huomenna kunnon klemmarit ja pääsen taas koe ajolla ja näkee että viheltääkö vielä kovasti ja onko paine häviö noin kova.

(Ratkaisevan vihjeeen vihkaisialle, huima löytö palkkio.)
Viimeksi muokannut 900aero-84, Ti Heinä 20, 2004 19:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
Turbo900
"Saabisti"
Viestit: 877
Liittynyt: La Loka 25, 2003 18:26
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Turbo900 »

Alipainekellon kalvo, vuotaako joku alipaineletku??
Ehkä kaukaa haettua, mutta bensajärjestelmä (suodin,pumppu)?
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Veikkaisin että joku letkuliitos on huonosti, tai jossain letkussa on halkeama josta paineet vuotaa ulos.

Lähinä välijäähdyttimen kumiliitokset, ja läppärungon liitos voisi tarkistaa.

Tai sitten by-pass venttiili...
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Viesti Kirjoittaja Ransu »

Laahaako jarrut???
Itellä on tollainen pirssi vm84 T16 nen ja se ei vedä kunnolla vaikka ahtaa niinkuin pitää... ja mulla laahaa ainakin jarrut... ja heti kun uudet tavarat on paikoilla niin ei raahaa enää... :twisted:
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

No niin...

Nyt on uusittu kaikki kumi liitos putket vähä järeemmällä putkella ja klemmarit uusittu semmosiin yli sentin levyisiin malleihin. (paitsi imusarjan ja TI putken välinen kumiletku on vielä vanha)

Auto on -84nen ja siinä ei oo by-bassia. Ja letkuja on tutkittu, mut eikös jos sieltä on joku pikku letku irti niin sen huomaa tyhjä käynnillä ku ei mee alipaineen puolelle mittari ollenkaan.

Koko järjestelmä koe ponnistettiin tänään läppäkotelosta ilmansuodattimelle ja enää suhissu juuri ollenkaan. kun siinä oli paine letkun kanssa vähä ongelmia ja se suhis vähän koko ajan.

Alipaine kello on ohitettu jos se muovinen mötikkä koe taulun alla on se. Bensa järjestelmä on seuraavana kohteena eli ainakin suodatin menee vaihtoon ja jotain muuta....

Tällä hetkellä ahdot on ihan ookoo mut vieläkin sieltä kuulu pikku vihellys ennen "turbon" vihellystä. Ja aluks mulla oli laturi rikki joten bensa puolen vehkeet ei välttämättä saanu aluks ihan kunnon jännitteitä mutta sekin asia on kohta hoidettu uudella laturilla, tällä hetkellä vara laturi kuitenkin kiinni et ees jotain virtaa tulee.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
Turbo900
"Saabisti"
Viestit: 877
Liittynyt: La Loka 25, 2003 18:26
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Turbo900 »

Alipainekello on virranjakajan kyljessä kiinni (sitä ei varmaan voi ohittaa :lol: ).
Testata voi puhaltelemalla ettei vuoda.
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

900aero-84 kirjoitti: Auto on -84nen ja siinä ei oo by-bassia. Ja letkuja on tutkittu, mut eikös jos sieltä on joku pikku letku irti niin sen huomaa tyhjä käynnillä ku ei mee alipaineen puolelle mittari ollenkaan.
Ainoastaan, jos vuoto on kaasuläpän ja kannen välissä. Ennen kaasuläppää ei periaatteessa ole yhtään alipainetta.
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

Paljonkohan mahtaa maksaa tuo uus viiranjakaja alipaine kelloineen???

No mut täytyy tästä lähtee taas tutkimaan ja testaileen.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

900aero-84 kirjoitti:Paljonkohan mahtaa maksaa tuo uus viiranjakaja alipaine kelloineen???

No mut täytyy tästä lähtee taas tutkimaan ja testaileen.
VIRRANJAKAJA/ALIPAINESÄÄDIN SAAB 900 79--93
900 78--81 Virranjaoitin (B-moottori). . . . . . . . . . . 10-0902 364.00 ???
900 81--8.83 Virranjaoitin (H-moottori). . . . . . . . . . 10-0903 254.00 ???
900 78--88 Virranjaoittimen O-rengas (Ei 16V). . . . . . . 27-9625 1.35 ???
900/i Bosch-2 503 Alipainesäädin. . . . . . . . . . . . . . 10-0503 20.90 ???
900-Turbo Bosch-2 877 Alipainesäädin. . . . . . . . . . . . 10-0877 114.00 ???


Yllättävän suolaiset hinnat 8O Motonetissä.
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

no on kyllä aika hyvän hintasia.

No jospa kuitenkin yrittäs korjata sitä vanhoista osista. Vaikka en tiiä onko se ees rikki kun, otin letkun irti ja imi ja puhalti niin kuulu semmonen "lops lops" ääni, kai se ihan normaalia on???

Ja sit piti vielä kysyä että mikäköhän mötikkä se on siinä konehuoneen kuskin puolen seinässä kiinni, ilmanputsarikotelon ja välijäähyttäjän yläpuolella. Siihen menee alle yks letku ja päältä lähtee kaks letkua. Mitään muuta letkua/johtoo siihen ei mene. Palikka on noin.5-7cm korkee ja 4-5cm levee ja pohjasta pyöreä. EPC sano et se on "äänimerkin muunnin"??? ja uuvempi versio sanoo et se on "karkaisija"??? ja se jotenkin liittyy EGR:rään ainakin EPCen mukaan.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

Tuli mieleen että ainut vaihdettu osa on 3" akkuputki ja down pipe, voisko olla jotain vastapaine ongelmia???

Ja auto kiihtyy 70-140km/h n.30sekunnissa, ihan sama onko 3 vai 4os vaihde päällä, vitosella ei ees viiti yrittää ku ei se jaksa kiihtyä. ja huiput jää alle 150km/h ei varmaan ihan normaalia
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

ASTech kirjoitti:
900aero-84 kirjoitti:Paljonkohan mahtaa maksaa tuo uus viiranjakaja alipaine kelloineen???

No mut täytyy tästä lähtee taas tutkimaan ja testaileen.
VIRRANJAKAJA/ALIPAINESÄÄDIN SAAB 900 79--93
900 78--81 Virranjaoitin (B-moottori). . . . . . . . . . . 10-0902 364.00 ???
900 81--8.83 Virranjaoitin (H-moottori). . . . . . . . . . 10-0903 254.00 ???
900 78--88 Virranjaoittimen O-rengas (Ei 16V). . . . . . . 27-9625 1.35 ???
900/i Bosch-2 503 Alipainesäädin. . . . . . . . . . . . . . 10-0503 20.90 ???
900-Turbo Bosch-2 877 Alipainesäädin. . . . . . . . . . . . 10-0877 114.00 ???


Yllättävän suolaiset hinnat 8O Motonetissä.
Hui helevata, mitä hintoja! 8O

Mulla olis taas alipainesäätimen osto edessä.. kolme hajonnut alle 2kk aikana!! :evil:
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
kallek
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: Su Touko 18, 2003 10:33
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kallek »

Imupuolen vuotoja voi testailla ruiskuttamalla kylmäkäynnistysspraytä joka liitoksen kohdalle sekä imusarjan ja kannen väliin kone käynnissä. Jos käynti muuttuu niin vuoto on löytynyt.
Tarkista sytytys ettei ole jostain syystä päässy jakaja kääntymään oikeen huolella. Oikea ennakko pitäisi olla tyhjäkäynnillä ~16astetta. Jos oikeen myöhäsellä niin ahdot nousee mut tehot puuttuu kokonaan.
9-3 -99 T5 E85
99 -70 Museokilvissä
900 CD -84, 900 GL -88
Chevrolet Transport -99
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

Tuo sytytyksen säätö ei taija olla mikään turha kokeilu, koska jouvuin tossa keväällä irrottaan virranjakan ku otin turbon irti ja ei merkeistä huolimatta tainnut mennä aivan samalle kohdalle.

Oisko tohon sytytyksen säätöön jotain muitakin vinkkejä kunnes ruvetaan säätämään???

Oon kuullu et pitäs pitää kierroksia n.2000rpm ku säätää?? Vai vaikuttaako se vaan vapareissa tai jossain.

Ens viikolla saan uuven turbon siihen ku tuntu olevan vähä löysät laakerit ja muutenkin on jo yli 325tkm rullatu ahdin ni eiköhän se ole jo vaihto kunnossa.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Myrkky kirjoitti:
ASTech kirjoitti:
900aero-84 kirjoitti:Paljonkohan mahtaa maksaa tuo uus viiranjakaja alipaine kelloineen???

No mut täytyy tästä lähtee taas tutkimaan ja testaileen.
VIRRANJAKAJA/ALIPAINESÄÄDIN SAAB 900 79--93
900 78--81 Virranjaoitin (B-moottori). . . . . . . . . . . 10-0902 364.00 ???
900 81--8.83 Virranjaoitin (H-moottori). . . . . . . . . . 10-0903 254.00 ???
900 78--88 Virranjaoittimen O-rengas (Ei 16V). . . . . . . 27-9625 1.35 ???
900/i Bosch-2 503 Alipainesäädin. . . . . . . . . . . . . . 10-0503 20.90 ???
900-Turbo Bosch-2 877 Alipainesäädin. . . . . . . . . . . . 10-0877 114.00 ???


Yllättävän suolaiset hinnat 8O Motonetissä.
Hui helevata, mitä hintoja! 8O

Mulla olis taas alipainesäätimen osto edessä.. kolme hajonnut alle 2kk aikana!! :evil:
Sai jäädä varaosamyyjä nuolemaan näppejään, kaivelin romukasasta vanhan audi 80:n alipainesäätimen ja vaihdoin kalvon siitä satkun säätimeen.
Kuva
Vasemmalla jakaja korjatulla säätimellä, keskellä rikkonaiset osat ja oikealla ylijäämäosat.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Vastaa Viestiin