Satkusta laatikko irti, miten? Ja sitten tuo mittaristo..

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
2495
"Aero"
Viestit: 452
Liittynyt: Ti Elo 23, 2005 07:46
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Satkusta laatikko irti, miten? Ja sitten tuo mittaristo..

Viesti Kirjoittaja 2495 »

Eli oon irrottamassa tosta satkun koneesta laatikkoo.. mielestäni kaikki pultit aukassu mut kytkimen puoli ei irtoo.. tarviiko kytkin purkaa pois?

Lisää kymysyksii, oliko tuo mittariston irrottaminen kuinka vaikee homma? pitikö koko kojelauta purkaa vai millai? tarttis tuosta turbosta irrottaa mittaristo ja heittää se tuohon entiseen vapariin missä nykysin turbollisen saabin kone.
Viimeksi muokannut 2495, Ti Touko 20, 2008 15:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab se miehen tiellä pitää, naisia unohtamatta.
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Satkusta laatikko irti, miten?

Viesti Kirjoittaja Jope »

Kytkinakseli ja työsylkky pitää irrottaa. Älä yritä nostella enempää, ettet väännä kytkinakselia.

Paineasetelman kynsien alle olisi pitänyt laittaa rautalanka, kun paketti oli vielä autossa. (kaveri painaa kytkintä ja toinen asettelee rautalankaa kynsien ja reunan väliin)

Nyt et saa noita erilleen ilman että kytkinlevy ja luultavasti myös paineasetelma menee pilalle, käytännössä sun pitää kytkinakseli irrotettuasi yrittää saada paineasetelma ja kytkinlevy (ja myöhemmin työsylkky) irti samalla kun nostelet lohkoa irti.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
2495
"Aero"
Viestit: 452
Liittynyt: Ti Elo 23, 2005 07:46
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Re: Satkusta laatikko irti, miten?

Viesti Kirjoittaja 2495 »

Jope kirjoitti:Kytkinakseli ja työsylkky pitää irrottaa. Älä yritä nostella enempää, ettet väännä kytkinakselia.

Paineasetelman kynsien alle olisi pitänyt laittaa rautalanka, kun paketti oli vielä autossa. (kaveri painaa kytkintä ja toinen asettelee rautalankaa kynsien ja reunan väliin)

Nyt et saa noita erilleen ilman että kytkinlevy ja luultavasti myös paineasetelma menee pilalle, käytännössä sun pitää kytkinakseli irrotettuasi yrittää saada paineasetelma ja kytkinlevy (ja myöhemmin työsylkky) irti samalla kun nostelet lohkoa irti.
Joo mutta kun kone tuli mulle irtonaisena ilman että kytkintä oli irrotettu.. tämähän tässä onkelmana on.
Saab se miehen tiellä pitää, naisia unohtamatta.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Satkusta laatikko irti, miten?

Viesti Kirjoittaja jus »

Olisiko tässä yhteydessä apua tuolla kuvatusta tavasta laittaa välirengas paineasetelman väliin:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 87#p500887

(Mainostan tätä kikkaa niin kauan kunnes joku raportoi käytännössä onnistuiko vai ei)
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Satkusta laatikko irti, miten?

Viesti Kirjoittaja Jope »

Haa, tolleen mä teen ens kerralla. Onpas tullut missattua ko. vinkki. Parasta tuossa on, että saa tunkea sitä rautalankaa kaikessa rauhassa työsylkyn väliin.

SOS-pojathan rakensivat aikanaan erikoistyökalun tätä varten, sillä saa nopeasti kynnet kasaan ja työsylkyn nyppäistyä pois välistä.

Käytännössä se on pitkä raudanpätkä, jossa on alapäässä riittävän leveä haarukka ja sopivalla korkeudella kynsi, joka tulee paineasetelman reunassa olevaan loveen. Sitten vaan kynsi paikalleen, haarukka työsylkyn ympärille ja vetoa kohti enskan koppaa, niin haarukka litistää asetelmaa. Valitettavasti sos.net-galleria on ollut rikki jo kauan, joten en voi kaivaa kuvaa.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Satkusta laatikko irti, miten?

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
olli900
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ti Loka 17, 2006 12:15
Paikkakunta: JKL

Re: Satkusta laatikko irti, miten?

Viesti Kirjoittaja olli900 »

Ainaskin joissakin 99:n koneissa siellä vauhtipyörän alla oli vielä kaksi 5...6mm:n pulttia tuossa laatikon ja lohkon poikittaissaumassa (pulttien kannat siis vauhtipyörän alla). Uudemmista nämä on yleensä jätetty pois ja silloinhan tuon koneen saa nostettua laatikon päältä pois ilman kytkimen irroitusta. Tietysti kytkinakseli pois ja työsylinteri irti etukotelosta, toki helpompihan tuo on kun kytkimen purkaa pois.
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Satkusta laatikko irti, miten?

Viesti Kirjoittaja Jope »

Jos ei ole sitä rautalankaa paineasetelman kynsien välissä, niin pääsylkkyä ei oteta pois ihan noin vaan nappaisemalla.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
pakinen
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: Ti Tammi 17, 2006 23:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Satkusta laatikko irti, miten?

Viesti Kirjoittaja pakinen »

Jope kirjoitti:Jos ei ole sitä rautalankaa paineasetelman kynsien välissä, niin pääsylkkyä ei oteta pois ihan noin vaan nappaisemalla.
Rautakangella lähti komiasti :roll:
Saab 900S Combicoupe
Morphing
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ke Loka 11, 2006 04:31

Re: Satkusta laatikko irti, miten?

Viesti Kirjoittaja Morphing »

Muoviputkesta saa kivan renkaan sahattua asetelman väliin jos sattuu putkenpätkä löytymään. ja rasvaprässillä saa painettua sylinterin auki.
900i -90
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Satkusta laatikko irti, miten?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

tetammi kirjoitti:Työkalu lienee tämän näköinen http://img175.imageshack.us/my.php?imag ... lu2bt6.jpg

Samassa topiikissa muutaki juttua http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=50304
Meillä serkun kanssa on tommonen samantyylinen rauta, mutta sillä erotuksella, että koukku ottaa vauhtipyörästä tukea, ei kytkinasetelmasta...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3461
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Satkusta laatikko irti, miten? Ja sitten tuo mittaristo..

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Kytkimen väliin ei tarvitse laittaa rautoja kun irrottaa konetta ja laatikkoa toisistaan. Kytkinakselin irrotus ja työsylinterin kiinnityspulttien (3kpl) riittää.

Mikäli joku neropatti on keksinyt ruuvata vauhtipyörän taakse kaksi pulttia paikoilleen niin sitten tilanne on toinen. Silloinkaan ei välttämättä tarvitse rautoja käyttää vaikkakin se helpottaa elämää suuresti.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Satkusta laatikko irti, miten? Ja sitten tuo mittaristo..

Viesti Kirjoittaja Jope »

Vedätkö ne sitten väkisin erilleen? Mulla on aina jäänyt työsylkky panttaamaan paineasetelman kynsistä, kun olen tuota yrittänyt.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
2495
"Aero"
Viestit: 452
Liittynyt: Ti Elo 23, 2005 07:46
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Re: Satkusta laatikko irti, miten? Ja sitten tuo mittaristo..

Viesti Kirjoittaja 2495 »

Jope kirjoitti:Vedätkö ne sitten väkisin erilleen? Mulla on aina jäänyt työsylkky panttaamaan paineasetelman kynsistä, kun olen tuota yrittänyt.
Kyselin tuolta meidän isännältä miten se homman teki kun sillä ei kytkin toiminut ja piti kytkinasetelma yms irrottaa.. apuna oli ollu sorkkarautaa ja muuta meisseliä, kyllä se sieltä irtos :)
Saab se miehen tiellä pitää, naisia unohtamatta.
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Satkusta laatikko irti, miten? Ja sitten tuo mittaristo..

Viesti Kirjoittaja Jope »

2495 kirjoitti:Kyselin tuolta meidän isännältä miten se homman teki kun sillä ei kytkin toiminut ja piti kytkinasetelma yms irrottaa.. apuna oli ollu sorkkarautaa ja muuta meisseliä, kyllä se sieltä irtos :)
No nimenomaan.. Suorsan teksteistä voisi päätellä, että senkun vaan ottaa erilleen.

Ei tosiaan ole näin helppoa ollut, mitä olen itse noita purkanut kytkinosat paikallaan, vaan aika vääntelyä ja kääntelyä.

Ensin tapellaan, että saa kytkinlevyn sieltä välistä ujutettua ja sitten hetken päästä paineasetelman kiepautettua sopivasti..
carimat kirjoitti:No onneksi löytyi apu ja tosiaan kuten tuossa Suorsankin kirjoituksessa mainitaan tapa jolla homma hoitui. Vähän enempi tosiaan täytyi taiteilla tälläisen aloittelijan, mutta siististi tuo lähti.
Voitko sitten vähän valaista? Työsylkyssä on koroke takana, joka panttaa enskan kotelossa olevaan reikään. Sitten taas työsylkyn toinen pää on siellä paineasetelman kynsien keskellä, ei myöskään tule ihan helpolla sieltä päästä pois.

Lohkoa lootan päältä nostettaessa vauhtipyörä taas panttaa sitten öljypohja-alueen reunaan, joka estää siirtämästä lohkoa kovin paljoa pois päin työsylkystä.

Eli mikä se teidän taikatemppunne on sen jälkeen, kun ruuvit on kaikki otettu irti?
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Vastaa Viestiin