9-3 2.2tid -00 käy huonosti tyhjäkäyntiä lämpöisenä

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Mike Hunt
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Marras 30, 2005 19:20
Paikkakunta: Tampere

9-3 2.2tid -00 käy huonosti tyhjäkäyntiä lämpöisenä

Viesti Kirjoittaja Mike Hunt »

Taas tarttis gurujen apuja. Aamuisin tid -00 lähtee hyvin käyntiin ja käy tasaisesti. Kun ajaa n.5-10min ja kone lämpiää niin tyhjäkäynti alkaa pykimään. Eli ihan kuin meinaisi sammua, mutta ei kuitenkaan sammu. Niinkuin kävisi kolmella. Kone käy kuitenkin hyvin kun antaa kaasua niin että kierrokset on esim.n.1100kiekkaa. Ja isommillakin kierroksilla käy hyvin (paitsi kun vikavalo palaa :| ).

Vika ilmeni n.kk sitten mutta se oli vain hetken ja huokasin silloin helpotuksesta. Nyt tuntuu pahenevan kaiken aikaa.

Huomasin kummallisen ilmiön. Kun ilmastoinnin kompura menee päälle?!?, kone alkaa käymään paremmin. Käy hetken aikaa hyvin ja sitten kompura pois pelistä ja alkaa taas käymään huonosti. Kun laitoin ilmastoinnit ja kaikki pois päältä kajuutan Off nappulasta niin kone kävi huonosti koko ajan. Luulisi että homma olisi toisin päin. Tyhjäkäynti on muutenkin ollut epätasaista aina välillä. Välillä tyhjäkäynti on 1200kiekkaa mutta palautuu kun potkii kaasupoljinta.

Jäähdyttimen flekti ei myöskään lähde pyörimään. Vikakoodien mukaan lämmöntunnistimessa oli vikaa. Ostin uuden ja vaihdoin mutta ei vaikutusta. Tosin en ole 100-varma ostinko oikean osan. Ostin/vaihdoin moottorin jakopään/vänkärin puolella olevan sinisellä liittimellä varustetun osan. Toivottavasti joku tunnisti osan. Niin ja moottorin lämmöt on ainakin mittarin mukaan ok.

Ruiskupumpun vaihdoin helmikuussa. Olisko siinä rytäkässä hajonnut jotn?
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: 9-3 2.2tid -00 käy huonosti tyhjäkäyntiä lämpöisenä

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Vaihdoitko koko pumpun vai pelkästään ohjausyksikön ja oliko täysin uusi?

Tulisi mieleen ruiskupumpuun tulevien antureiden liitokset, jos on korjattu yksilö.

Oletko tarkastanut jo suuttimien paluuletkut ja EGR:n alipaineletkut?

Ilmastoinnin kompuran ohjaushan lisää syöttöä/nostaa kierroksia, joten vastaa melkein kaasunpainamista.

Vilkaise alipainekello imusarjan läpille, koska sulkeutuvat alipaineella eli tyhjäkäynnillä.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Mike Hunt
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Marras 30, 2005 19:20
Paikkakunta: Tampere

Re: 9-3 2.2tid -00 käy huonosti tyhjäkäyntiä lämpöisenä

Viesti Kirjoittaja Mike Hunt »

Pumppu oli mekaanisesti ok ainakin TammerDieselin mukaan. Tekivät pumppuun perushuollon ja ohjausyksikkö tuli uusi. Penkittivät pumpun korjauksen jälkeen.

Suuttimien paluuletkut uusin samassa rytäkässä ja nyt näyttivät kuivilta.
Itseasiassa kaikki alipaineletkut vaikuttivat huonoilta. Taidan vaihdella ne joutessani.

Millähän/ mitenkä sen alipainekellon pystyy testaamaan?

Se osa jonka uusin on kuitin mukaan numeroltaan: ECT SENSOR 90541937.
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
Mikko83
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: To Elo 07, 2008 17:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9-3 2.2tid -00 käy huonosti tyhjäkäyntiä lämpöisenä

Viesti Kirjoittaja Mikko83 »

Onko huonoon tyhjäkäyntiin löytynyt ratkaisua? Minulla on ilmennyt myös tuo sama ongelma (9-3 2,2tid -00):

Kylmänä käynnistettäessä käynnistyy normaalisti ja kaikki vaikuttaa olevan OK. Hetken ajamisen jälkeen CE-valo syttyy ja tyhjäkäynti muuttuu "pykiväksi", melkein kuin saammuisi mutta ei kuitenkaan. Myös tehot tippuvat CE-valon myötä. Lämpösenä käynnistettäessä starttia joutuu pyörittämään huomattavasti pidempään, CE-valo syttyy heti ja tyhjäkäynti on jälleen erittäin epätasaista. Pienellä kierrosten nostamisella saa koneen käymään tasaisesti.

Polttoaineen paluuletkut ovat kuivat, paitsi toinen oikealta on hieman öljyinen, ei kuitenkaan haise naftalle (öljykorkin kohdalla, todennäköisesti öljyä päässyt joskus valumaan ohi täyttöaukon). Alipaineletkuja olen tarkkaillut ja muutaman epäilyttävän vaihtanutkin.
Mike Hunt
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Marras 30, 2005 19:20
Paikkakunta: Tampere

Re: 9-3 2.2tid -00 käy huonosti tyhjäkäyntiä lämpöisenä

Viesti Kirjoittaja Mike Hunt »

Kampiakselin kulma-asentoanturin kun vaihdoin niin viat loppui siihen. Hinta n.70e. Vaihdoin varmuuden vuoksi kaikki alipaineletkut. Oli aikas haperon tuntuisia. Vika paheni kaiken aikaa ja lopulta auto saattoi sammahtaa kesken ajon. Lähti kyllä käyntiin kun hetken aikaa odotteli.

Taas käy kuin 410000km ajettu enkeli.

Kannattaisiko uusia polttoaineen paluuletkut ihan vain varmuuden vuoksi? Oletko vaihtanut pa-suodattimen?
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
Mikko83
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: To Elo 07, 2008 17:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9-3 2.2tid -00 käy huonosti tyhjäkäyntiä lämpöisenä

Viesti Kirjoittaja Mikko83 »

Minulla ongelmat ovat alkaneet siten, että starttia on joutunut silloin tällöin pyörittämään pidempään. Sitten tuli kuvioihin pitkän starttauksen jälkeinen hetkellinen epätaisinen tyhjäkäynti. Reilu viikko sitten epätasainen tyhjäkäynti ilmestyi kesken ajon satunnaisilla ajokerroilla yhdessä check engine -valon kanssa. Nyt näin käy joka kerta, kun moottorinlämpö nousee riittävästi ja CE-valo palaa heti starttauksesta asti.

360 000 km isompi huolto on ajankohtainen kuukauden sisällä. Autoon on tehty varmuudella kaikki huollot ajallaan (uudesta lähtien saman perheen omistuksessa) ja täten myös suodattimet on vaihdettu ohjeistetuin kilometrivälein. Paluuletkut on uusittu kerran, kuten myös alipaineletkut. Kesällä vaihdoin muutaman pätkän, kun ilmeisesti alipainepumpusta oli vuotanut öljyä alipaineletkuihin 8O ja letkut tuntuivat pehmeiltä.

Suuri kiitos tästä tiedosta! Täytyy toivoa että sama auttaa minunkin tapauksessa.
Vastaa Viestiin