Saab 900 T8 projekti - MegaSquirt + Vems Round_WBO2_EGT

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Saab 900 T8 harrasteprojekti - Megasquirt savut otettu

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Toki noita tiedostoja voin laittaa näkyville. Paljon oli apua omiin suunnitelmiin kun sai tuijotella muitten vastaaviin autoihin laittamia asetuksia.

Eli tässä on msq tiedosto, joka menee purkkiin sisään seuraavaksi. Mikään taloudellisuus ohjelma tuo ei ole, vaan pikemminkin pikkuhiljaa yläpäätä laihennan kokeilujen mukaan sulamisten välttämiseksi. Saa heittää kommenttia noista asetuksista varsinkin liittyen ASE ja WarmUp asetuksiin.

Edit: Linkin korjaus
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Saab 900 T8 projekti - Megasquirt katsastus häämöttää

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Noniin taas homma nytkähti hivenen eteenpäin. Auto on haettu talvisuojasta Seinäjoelle ja projekti jatkuu. Johtosarja on siistitty loppuun kutistesukalla. Junior timer liittimiin on laitetty ne kumitutit mitkä jäi laittamatta kun ei löytynyt sopivaa sukkaa viime syksynä. Bensa letkut konehuoneessa myös pätkitty hydrauliikkaliikkeessä hiukan uuteen muotoon ja bensanpainemittari lisätty. Yllättävän hyvin painevaraaja pitää paineet. Normi paineet sen 3bar ja nyt auto seissyt 2 päivää ja paineet 2.2bar edelleen.... :lol:

3" Downpipekin saapui matkahuoltoon ja vanha putki on nyt kokonaan autosta pois. Tarkoitus vetää etuistuimien alle 3" ja siitä marteliuksen 2,5" putkella. Vaimentimien kappalemäärä ja tyyppi on hiukan vielä auki, mutta läpivirtaavia kuitenkin, simons on vahvoilla kestävyytensä puolesta.

Alkuperäisen ryssänmutkan poistettuani ja uutta dp:tä tukittuani ihmettelin että milläs tämä torvi tiivistyy ahdinta vasten... :roll: Haluaisinkin ennakko vinkejä dp:n jo asentaneilta että oletteko sovittaneet jotain helmeä sinne väliin vai vedittekö vain tasoon kiinni massatiivisteen kanssa?
Akku vielä takapaksiin ja sitten pakokaasulappupajan kautta leimalle. Saas nähdä miten käy ja kauanko putken asennus kestää.... Kaupasta ostetaan vain siis dp ja vaimentimet lopu kolvataan kotosalla....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Saab 900 T8 projekti - Megasquirt katsastus häämöttää

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Aika järjettömän kokoinen tuo 3" DP. Ei ainakaan siitä jää laatikon hajottaminen kiinni.. :lol:
Mukava rakentaa koko putki uudesta tavarasta, koska orkkis putki oli ainakin tyhmästi päältä 2,5" kun marteliuksen rööri on sisältä 2,5, joten tiivistys ongelmia olisi tullut sekoitellessa walkeria ja marteliusta. 7eur kipale oli mutkakappaleet ja muuntoyhteet 2"-2,5"-3". Ei tuo itse rakennettu putki kyllä halvemmaksi tule, mutta tuleepa sekin tehtyä joskus. Nuo saumat pitää JT:stä kyllä sumuttaa sinkkimaalilla ensiavuksi. Alku on siinä rosteria(batteributki) ja loppu sinkittyä.

Vanteita ei ole tahtonut löytyä. Parin Svenpellen kanssa olen yrittänyt hieroa kauppojaaeroista/superaeroista, mutta on mennyt yksin puheluksi... :( Samaa huttua kuin 9-5 viriboksinkin kanssa, että lähettäminen vastustaa. Ei vain poisia napostele... No monessa ilmossa lukeekin kyllä että vain nouto... :evil:
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Saab 900 T8 projekti - Megasquirt katsastus häämöttää

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Hienoa, että tämäkin edistyy vähitellen. Voin pitää silmällä tuota 16" vannetarjontaa, jos tulis vastaan sopiva setti. Ja jossain muistan nähneeni sellasia irtohelmiä tuohon DP:n liitokseen. Jos ei sopivaa tule vastaan, niin saahan sellaisen vaikka sorvattua, kunhan on mitat.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Saab 900 T8 projekti - Megasquirt katsastus häämöttää

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Pakoputki on nyt selvää pässinlihaa. Supistusmuhvi 3"-2,5" kempataan downpipeen kiinni, tästä eteenpäin saabin oma suora keskipönttö, josta taas edelleen 2,5" putkea ja takana olevan pöntön korvaa läpivirtaava ovaali 400mm pitkä simons. Häntäputki pysyy orkkiksena, ettei sleeper henkeä menetetä.

35mm2 johdon akkun takakonttiin siirtoa varten sain ostettua ja laitettua jo paikalleenkin. 5,5m on just passeli mitta satkuun ja hintaa oli 5eur/metri. Simons vaimennin 60eur, 5 Kpl 70mm klemmareita 1,40eur/kpl, 2,5" martelius suoraa putkea muhvilla 16eur/metri, 45 asteen käyrä 7eur, supistus muhvi 10eur.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Saab 900 T8 projekti - Megasquirt katsastus häämöttää

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Tänään sain putken kuntoon. Ihan kivasti meni osat paikalleen vaikka rälläkällä saikin tehdä haavaa mutkiin ja osaan panna lisää kulmaa ja osasta ottaa pois. Mutta ei pahemmin kanita ja ulostulopää on suorassa niin se kaiketi riittää.
Äänistä sen verran että hiukan matalammat kuin orkkiksella ja ehkä hiukan hiljaisemmat, eli nappiin meni. Seuraavaksi akun kimppuun, kun saan sen peltikotelon, millä akkua saa pudotettua alemmas. 5,5m johto riitti just kivasti takapaksin oikeasta reunasta starttimoottorille. Täytyy vielä hakea jotain 10mm2-15mm2 johtoa millä vetää virran startilta auton alkuperäiseen jakoblokkiin.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Saab 900 T8 projekti - Megasquirt katsastus häämöttää

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Akku on siirtynyt takapaksiin ja 200A sulakekkin löytyi. Akkua varten teetin peltisepällä laatikon, jolle rälläköin reijän varoituskolmion pidikkeen paikalle ja upotin kontin pohjasta läpi. Valokuvia tästä laitan pikapuoliin.
Varmuudeksi hain päästölapun etukäteen, kun ei ollut mitään muuta suuntaa, kuin takapuolituntuma, että missä mennään. Ihan hyvää arvoa testeri näytti.

RPM 910
CO 2,102 %
CO2 12,25 %
HC 121 ppm vol
O2 1,77 %
Lambda 1,013

Sen verran takaiskua vielä matkalla katsastukseen, että jarruvaloista megaboksi ottaa häiriötä, joka selvästi vaikuttaa tyhjäkäyntiin madaltavasti. Pitää käydä auton omat maatto pisteet läpi ja siirtää vielä megan maadoitus antureiden kanssa samaan pisteeseen maapotentiaalierojen minimoimiseksi.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Saab 900 T8 projekti - Megasquirt katsastus häämöttää

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Häiriöitten varsinainen syy selvisi. Kun laturista ottaa herätevirtapiuhan irti, niin mega ei ota enää häiriötä mistään sähkölaitteista. Eli taitaa olla ns. legendaarinen maa lenkki kyseessä. Kaiuttimista ei kyllä muistaakseni tuota ininää kierrosten mukaan kuulu, mutta kai tuo mega on niin herkkä kun ei ole häiriö suojattu itsessän. Megan alumiiniboksin kyllä jo maadoitin varmuudeksi.


Vinkkejä häiriönpoistoon otetaan vastaan, maapisteet jo käyty läpi autosta ja itse megasta ja laturista.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Saab 900 T8 projekti - Vikkelä vanhus

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Leima tuli inssiltä joka samalla ihmetteli, että onpa ysisatanen pysynyt hienossa kunnossa. Nyt taas on papruissa virtaa ja voi jatkaa tuota häiriö ihmettelyä.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Saab 900 T8 projekti - Vikkelä vanhus

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

"Häiriö" ongelmat saatiin kuriin megan arvoja muuttelemalla. Aikoinaan kartan laihuutta olin korjannut Reqfuelilla joka huiteli jo 12 pinnassa. Arvo takaisin 8.6 ja kartan skaalaus rikkaammalle sekä tyhjäkäyntialuetta vielä rikkaammalle. Nyt toimii hienosti taas. Ja mitän häiriöitä ei enää käynnissä huomaa. Kai tuo mega on kuitenkin sen verran herkkä/monimutkainen värkki että menee pienestä sekaisin.

Omaakin autoa tasakaasualueella vaivannut alipaineelta ahtopaineelle siirtymisen "tahmeus" poistui jakajaa modaamalla. Eli auto kiihtyi alipaineella ollessaan kivasti mutta kun oltiin nollilla tai hitusen ahdoilla niin meno hyytyi kunnes taas ahtoja oli kunnolla. Heitin hemmettiin alipaineohjauksen, laitoin tyhjäkäyntiennakot 20 asteeseen EYKK, ja oletan että jakajaennakkoa on noin 7 astetta kuten kilpa-autoonkin tehdyissa JHFU4 jakajissa. Lopullisesti nuo ennakot saa namutella paikalleen, kun laitan megan ohjaamaan sytkää. Pitäisi vain hommata jakaja purkamolta ja hitsata alipainesäätö ja keskipakopainot kiinni.

Nyt taas kelpaa cruisailla....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Saab 900 T8 projekti - Vikkelä vanhus

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Sopiiko 90:sen jakaja tähän projektiin. On lähössä sellainen ropukuormaan ja tulee perille halutessaan kuluja vastaan (MH ja vastaanottaja maksaa)
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Saab 900 T8 projekti - Vikkelä vanhus

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Kiitos vain jakajasta... :wink:


Siirsin tosiaan akun JT:n raakile DP:n tieltä takapaksiin, ja tässä siitä pikkuprojektista muutama kuva. Ihan simppeli oli työstää reikä tuolle laatikolle ja vielä tuo kiinnikerauta koristeeksi. Syytä vielä varmistaa tuon oikeanpuoleisen raudan kiinnitys. Kuvissa näkyy myös plus ja miinus johtimet sekä sulakerasia.
Niin ja vanerikansi menee luonnollisesti kiinni normaalisti, ja kuorrutuksena vielä konehuone nykytilassaan. Imuilmanlämpötila-anturi pitäisi vielä pikaisesti saada kumiputkeen, aika rankkojen heatsoak ongelmien vuoksi. Mutta cuulerin vaihto on seuraavana listalla heti sen rupuisen downpipen fiksaamisen jälkeen..... :twisted:


Akku päältä
Akkukotelo tyhjänä
Akkukotelo ulkoa takaapäin
Akkukotelo alta takaapäin
Akkukotelo alta sivultapäin
Sulakerasia
Ja vielä jäi tilaa varoituskolmiolle sekä muille tillbehööreille
Lämpötila anturi
This is where all the magic (should)happen...


Ps. Nyt on helppo laittaa invertterikin takakonttiin ja saas katsoa jos ratapäivillä olisi vaikka viileää kasvisuutejuomaa omasta takaa..... :lol:
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Saab 900 T8 projekti - Vikkelä vanhus

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Sormet syyhyää... :lol:
Huomenissa pitäisi saapua Vems Round_WBO2_EGT mittari + laajakaista-anturi + K-tyypin lämpöanturi kiinnikkeineen... 8) Saa bensakartan nappi kuntoon tuolla vermeellä, vaikka hyvin tuo tuntuu kulkevan taas. Mutta tuleepa koettua sekin. Myöhemmin tämä värkki lentää kilpa-autoon, jossa siitä saa vähä enemmän irti, varsinkin pakolämmöt täysin uutena datana kiinnostaa.....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Saab 900 T8 projekti - Vikkelä vanhus

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Noniin, nyt on vemsun laajakaista kiinni autossa ja todettu toimivaksi.
Tasakaasulla AFR 15-16 ja vedossa ahdoilla AFR 12.5 paikkeilla, joten ihmeen lähelle "sopivia" arvoja pääsee hantaakituntumalla... :roll:
Pitää vielä keksiä joku hyvä teline tuolle mittarille ja nasauttaa pakolämpöanturi kiinni pakosarjaan niin hyvä tulee.

Mittarin johdotus ja autoon asentaminen sinällään, oli simppeliä. Hiukan parempia ohjeita johdotuksista olisin kuitenkin toivonut. Johtonipussa oli erivärisiä johtoja kuin netistä löytämässäni ohjeessa. Laitteen mukana ei tullut minkäänlaisia ohjeita.

Nyt on kuitenkin tinattuna valmiiksi RPM input loggauksia varten, sekä lambdasignaali megatunea varten, että saan autotunella/MegaLogViewerillä ajettua kartat lopulliseen kuosiinsa.

Kuvia ja dataa paljonpuhutuista pakolämmöistä tulossa pikapuoliin....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Saab 900 T8 projekti - MegaSquirt + Vems Round_WBO2_EGT

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Korjailin tuossa JT:n DP:n Tein vekin matkalle, että sain putken alkupään ylemmäksi. Nyt on mukavasti maavaraa, eikö ota minnekkään kiinni. Takapöntölle pitää vielä tehdä joku sivuttaiskiinnike. Seilaa sivusuunnassa kovissa kaarroksissa ja akselin ylitys kolisee panhard tangon korvakkeeseen. Huomenna olisi kuulerin sovitussessio numero yksi. Saas nähdä kuinka helposti menee paikalleen.... :roll:



PS. Perkules, keskiviikkona jouduin palaamaan Kankaankpäästä Seinäjoele hinurin kyydillä. 9-5:sen moniurahihnan pyörä oli väljistynyt sen verran no 70 tuhannen kilsan aikana, että nakkasi remmin pois päältä. Nyt on uudet rullat ja lyhyempi remmi kokeeksi. Ihan hyvin on pelittänyt, eikä ole vinkunut toistaiseksi.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
Vastaa Viestiin