Yleistä 9000?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Robert
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: To Touko 22, 2008 10:51

Yleistä 9000?

Viesti Kirjoittaja Robert »

Hankin ensimmäisen Saabini tuossa viime viikolla ja muutamia kysymyksiä on herännyt, johon tiedustelisinkin vastausta:
Auto on siis 9000 vm.-89, 2.0tbo. Killometrejä on mittarin kertynyt 277tkm.

Jakopäähän näissä on ketjulla. Onko ketjulla kuitenkaan mitään vaihtoväliä (esim.150tkm)? Ketju ei äännä mielestäni mitenkään erityisesti.

Autosta löytyy monien muiden varusteiden lisäksi automaattinen ilmastointi. Miten tätä tulee käyttää talvella? Ohjaustaulussa siis vain painike näppäimiä (ei vääntimiä) ja valittavissa "auto" tai "econ".

Kolmantena pientä tiedustelua käyntilämmöstä. Lämpömittari tykkää nimittäin osoittaa hieman keskitason yläpuolelle matka ajossakin, mutta vain vähän. Pitkään paikalla seistessä nousee vielä hieman ylemmäksi, mutta ei mene punarajalle. Onko siis kuinka vaarallista / normaalia? Jäähd. nesteitä kone ei ole kadottanut nyt noin 500km aikana, eikä savuttele muutenkaan erityisen paljon. Voisiko kyseessä siis olla vain hieman viallinen termostaatti?

Muutenhan auto tuntuu hinta/laatu suhteeltaan mitä parhaimmalta. Liikkuu mukavasti ja on ajoötaan mahtava :)
Jos joku aikansa kuluksi keksii muita huolto/ylläpito yms. vinkkejä kyseiseen malliin niin kaikki tieto on tervetulluttu. Kyseessä huollettu ja hyvin pidetty yksilö ja tarkoitus pitää asia niin.

Kiitokset etukäteen.
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Yleistä 9000?

Viesti Kirjoittaja Jope »

Robert kirjoitti:Hankin ensimmäisen Saabini tuossa viime viikolla ja muutamia kysymyksiä on herännyt, johon tiedustelisinkin vastausta:
Auto on siis 9000 vm.-89, 2.0tbo. Killometrejä on mittarin kertynyt 277tkm.

Jakopäähän näissä on ketjulla. Onko ketjulla kuitenkaan mitään vaihtoväliä (esim.150tkm)? Ketju ei äännä mielestäni mitenkään erityisesti.
Sitten kun kiristin on tullut ulos 10mm, niin voi miettiä ketjun vaihtoa. 300tkm välein? Sille ei ole mitään virallista vaihtoväliä vaan tarpeen vaatiessa.
Autosta löytyy monien muiden varusteiden lisäksi automaattinen ilmastointi. Miten tätä tulee käyttää talvella? Ohjaustaulussa siis vain painike näppäimiä (ei vääntimiä) ja valittavissa "auto" tai "econ".
Pidä autolla vaan, eihän automaatti-ilmastointia tarvi säätää. :-)
Kolmantena pientä tiedustelua käyntilämmöstä. Lämpömittari tykkää nimittäin osoittaa hieman keskitason yläpuolelle matka ajossakin, mutta vain vähän. Pitkään paikalla seistessä nousee vielä hieman ylemmäksi, mutta ei mene punarajalle. Onko siis kuinka vaarallista / normaalia? Jäähd. nesteitä kone ei ole kadottanut nyt noin 500km aikana, eikä savuttele muutenkaan erityisen paljon. Voisiko kyseessä siis olla vain hieman viallinen termostaatti?
Ei mitään hätää. Itselläni nousee paikallaanollessa joskus punarajalle asti huonon termostaatin ansiosta.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
kena
Matalapaineturbo
Viestit: 179
Liittynyt: Ti Elo 15, 2006 18:30
Paikkakunta: Joensuu

Re: Yleistä 9000?

Viesti Kirjoittaja kena »

Robert kirjoitti: Autosta löytyy monien muiden varusteiden lisäksi automaattinen ilmastointi. Miten tätä tulee käyttää talvella? Ohjaustaulussa siis vain painike näppäimiä (ei vääntimiä) ja valittavissa "auto" tai "econ".
Käytännössä ero noilla kahdella moodilla on ilmastoinnin kompressorin pyöritys. Eli Auto-asennossa kompressorin magneettikytkin kytkeytyy päälle tarpeen mukaan järjestelmän tarvitessa lauhdusta ja Econ-asennossa se on kytketty pois kokonaan. Itse olen vielä suurimmaksi osaksi käyttänyt Econ-asentoa, koska kompressori kuormittaa moottoria niinkin paljon, että sen tuntee auton suorituskyvyssä. Onko kompressorini sitten rikki, kuka ties?

Suositusten mukaan kompressoria kuitenkin tulee pyöritellä säännöllisesti, ettei putket tai muut vastaavat pääse "surkastumaan". Talvellakin on syytä ainakin kerran viikkoon, esimerkiksi työmatkalla pitää kompressori päällä Auto-asennossa.

Mutulla mennään, joku viisaampi korjannee mikäli näkee aiheelliseksi =)
Audi urS4 kevyt huora
9000 CD TA 1989 - R.I.P. (rotting in paali)
Volvo C70 T5 GT 1998
kena
Matalapaineturbo
Viestit: 179
Liittynyt: Ti Elo 15, 2006 18:30
Paikkakunta: Joensuu

Re: Yleistä 9000?

Viesti Kirjoittaja kena »

Jope kirjoitti:
Robert kirjoitti:Hankin ensimmäisen Saabini tuossa viime viikolla ja muutamia kysymyksiä on herännyt, johon tiedustelisinkin vastausta:
Auto on siis 9000 vm.-89, 2.0tbo. Killometrejä on mittarin kertynyt 277tkm.

Jakopäähän näissä on ketjulla. Onko ketjulla kuitenkaan mitään vaihtoväliä (esim.150tkm)? Ketju ei äännä mielestäni mitenkään erityisesti.
Sitten kun kiristin on tullut ulos 10mm, niin voi miettiä ketjun vaihtoa. 300tkm välein? Sille ei ole mitään virallista vaihtoväliä vaan tarpeen vaatiessa.
Onko tuolle jotakin helppoa tapaa tarkistaa purkamatta koneen peitteitä auki?
Audi urS4 kevyt huora
9000 CD TA 1989 - R.I.P. (rotting in paali)
Volvo C70 T5 GT 1998
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Yleistä 9000?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

kena kirjoitti:Onko tuolle jotakin helppoa tapaa tarkistaa purkamatta koneen peitteitä auki?
Helppous nyt on niin suhteellista, mutta homma hoituu näppäräsormiselta, tai muuten vain kynekologin taipumuksia omaavalta ottamalla moottorin yläpuolisen momenttituen varsi pois tieltä sekä siirtää tarpeen mukaan ohjaustehostimen säiliö letkuineen sivuun, avaamalla kiristimen päästä 12- tai olikohan 13mm tulppa, ja ottamalla jousi sekä kara ulos.

Tämän jälkeen kiristimen rungon voi irrottaa 27mm takapäästään kavennetulla lyhyellä hylsyllä ja tarpeen mukaan nivelillä.

Kiristin vedetään varovasti ulos, ja avot: siitä on suoraan mitattavissa kiristimen ulkonema=jakoketjun kunto.

http://townsendimports.com/Web/engine_f ... ainpg3.htm

Tämän jouduin aikanaan ronkkimaan näin yläkautta enempiä purkamatta Scantechin kiristimen petettyä. Ahdasta on mutta onnistuu.

Millisilmän omistaja voi avata venttiilikopan ja tehdä tuomionsa kuikkimalla tätä kautta.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Yleistä 9000?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Robert kirjoitti:Voisiko kyseessä siis olla vain hieman viallinen termostaatti?
Toki voi, ja jos lähdet termostaattia vaihtamaan, niin ainakin oman kokemuksen mukaan jostakin syystä nykyään kunnolla toimivan termostaatin löytäminen on vaikeaa: Joskus sen saattaa saada merkkiliikkeen tiskiltä, ja joskus taas ihan vaikka biltemasta.

Huonosti toimivia tai vahansa ulos oksentavia taas saa molemmista.

Eli jos lämmöt heittelevät silti vaikka vaihtaisit termostaatin, saattaa vika olla silti termostaatissa.

Näin on käynyt itselle ja joillekin muille, enkä tiedä miksi. :?
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5324
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Yleistä 9000?

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

kena kirjoitti:
Robert kirjoitti:Itse olen vielä suurimmaksi osaksi käyttänyt Econ-asentoa, koska kompressori kuormittaa moottoria niinkin paljon, että sen tuntee auton suorituskyvyssä. Onko kompressorini sitten rikki, kuka ties?
Täyskaasulla kompura "sammuu", eli rohkeesti vaan lapikasta lattiaan jos pitää saada voimaa pikaisesti. :)

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
kena
Matalapaineturbo
Viestit: 179
Liittynyt: Ti Elo 15, 2006 18:30
Paikkakunta: Joensuu

Re: Yleistä 9000?

Viesti Kirjoittaja kena »

Tobbana kirjoitti: Täyskaasulla kompura "sammuu", eli rohkeesti vaan lapikasta lattiaan jos pitää saada voimaa pikaisesti. :)
Pätevää!
Audi urS4 kevyt huora
9000 CD TA 1989 - R.I.P. (rotting in paali)
Volvo C70 T5 GT 1998
Vastaa Viestiin