Anteeksi, olen pahoillani että alotin uuden topickin, mutta en ymmärrä noista searchilla löytyneistä topikeista oikeen mitään. Eli 9000 turbo pitäs leimata. Kerran kävin jo näyttämässä ja päästöthän siinä oli ihan päin helv*ttiä. Annan arvot ja toivon,että kerrotte mistä ongelmaa lähden etsimään.
Auto: Saab 9000 Turbo '89
Pakokaasu arvot:
CO%: 4,9
CO2: 10,9
HC ppm: 283
O2: 1,6
Mahtaako noi kaikki olla ylitte? Mitkä on sallitut arvot? Onko vika mahdollisesti lambdassa? IMM? Joku letku paskana? Vaihdoin kaikki tulpat ja suodattimet ja öljyt noitten mittausten jälkeen, mut ei se nyt varmaan noita sen verran laske. Jos voisitte tän verran auttaa mua, antamatta vain tylsiä linkkejä johonkin vanhoihin topikkeihin.
Turpon päästöt päin honkia!
Turpon päästöt päin honkia!
Hetkessä:
SAAB 9000 Turbo '89
BMW 316 '88
Menneet: Honda Civic S, VW "Kupla" 1300 '69
SAAB 9000 Turbo '89
BMW 316 '88
Menneet: Honda Civic S, VW "Kupla" 1300 '69
Re: Turpon päästöt päin honkia!
Sallitut arvot riippuvat siitä onko auto katalysaattorilla vai ei ('89 mallivuonna sai molempia).
Oletan että autosi on ilman katalysaattoria, koska on mitattu vain yhdet arvot eikä erikseen joutokäynnillä ja kierroksilla eikä lambda-arvoa ole mitattu.
CO-arvo sallittu max 3,5%
CO2 ei vaikuta katsastukseen
HC sallittu max 600 ppm
O2:lle ei ole varsinaista päästöarvoa tietääkseni määritelty, mutta jos pakoputki vuotaa, pitää senkin tottakai olla kunnossa katsastuksessa.
Eipä tuo niin katastrofaaliselta vaikuta, kun pelkästään CO menee yli sallitun. Ja tekemäsi huoltotoimenpiteet + ehkä liraus Masinolia tankkiin niin pitäisi senkin mennä alle 3,5:n.
Jos autosi on kat-malli, silloin matkaa sallittuihin arvoihin onkin huomattavasti enemmän: CO joutok. / kierr. 0,5 / 0,3 % ; HC kierr. max. 100 ppm, lambda kierr. 0,97 - 1,03 välillä.
Oletan että autosi on ilman katalysaattoria, koska on mitattu vain yhdet arvot eikä erikseen joutokäynnillä ja kierroksilla eikä lambda-arvoa ole mitattu.
CO-arvo sallittu max 3,5%
CO2 ei vaikuta katsastukseen
HC sallittu max 600 ppm
O2:lle ei ole varsinaista päästöarvoa tietääkseni määritelty, mutta jos pakoputki vuotaa, pitää senkin tottakai olla kunnossa katsastuksessa.
Eipä tuo niin katastrofaaliselta vaikuta, kun pelkästään CO menee yli sallitun. Ja tekemäsi huoltotoimenpiteet + ehkä liraus Masinolia tankkiin niin pitäisi senkin mennä alle 3,5:n.
Jos autosi on kat-malli, silloin matkaa sallittuihin arvoihin onkin huomattavasti enemmän: CO joutok. / kierr. 0,5 / 0,3 % ; HC kierr. max. 100 ppm, lambda kierr. 0,97 - 1,03 välillä.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Turpon päästöt päin honkia!
Eilen mitattu omasta vm 91 kat
tyhjäkäynnillä
CO 0,03
HC 57
CO2 14,67
O2 0,74
Sallittu
CO 0,5
HC 100
O2 5
yli 2000 kier./min
CO 0,27
HC 32
Lambda-arvo 1,01
CO2 14,74
O2 0,42
Sallittu
CO 0,3
HC 100
Lambda-arvo 0,97-1,03
O2 5
tyhjäkäynnillä
CO 0,03
HC 57
CO2 14,67
O2 0,74
Sallittu
CO 0,5
HC 100
O2 5
yli 2000 kier./min
CO 0,27
HC 32
Lambda-arvo 1,01
CO2 14,74
O2 0,42
Sallittu
CO 0,3
HC 100
Lambda-arvo 0,97-1,03
O2 5
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Re: Turpon päästöt päin honkia!
Jep.. no pakarikin on vaihettu noitten arvojen jälkeen kun sekin oli rikki. Mut kiitoksia vastauksista. Käyn kokeilee.
Hetkessä:
SAAB 9000 Turbo '89
BMW 316 '88
Menneet: Honda Civic S, VW "Kupla" 1300 '69
SAAB 9000 Turbo '89
BMW 316 '88
Menneet: Honda Civic S, VW "Kupla" 1300 '69
Re: Turpon päästöt päin honkia!
Eikös tässä ole CO-säätö ilmamäärämittarissa...??
Mitä tässä kohtaa kuuluu lukea?