Tukehtuu???
Tukehtuu???
No niin taas kaivataan tietoa ja kokemusta omaavilta apuja. Saabini tukehtuu korkeilla kierroksilla koska ahtopaine ei nouse tarpeeksi. (Ottaa vain vakio paineet) Lastuna Maptun steg3 ja putkena ferrita. Hukkaportti vaikuttaisi väljältä ja yrittänyt kiristää apujousilla mutta ilman suurempaa tulosta. By passia miettinyt liekö viallinen mutta ei ainakaan puhaltelemalla läpi mene mitään eli ei kalvo ainakaan halki. Onko tuo hukkaportti nyt sitten uusittava ja mistä saisi edullisesti? Turbo ei ole oireillut eikä ollut väljänkään oloinen putkea vaihdettaessa keväällä. Mankkuvena surisee vielä auton sammuttua mutta W-letkun irroitus ei vaikuta ahtoihin. Kertokaapa kokeneemmat tuunarit mitä kannattaisi lähteä kokeilemaan ratkaisuksi...
Passat TDI 90hv farkku paku
ex: Saab 9-3 (200hv) -99 SE "Pre Aero"
ex: Saab 9-3 (200hv) -99 SE "Pre Aero"
Re: Tukehtuu???
Saabin oma ahtomittari nousee punaisen ja keltaisen rajalle hetkellisesti ja laskee hieman alle. Eikös tuon mittarin pitäisi napsahtaa reippaasti punaselle kun on stage3 viritys? Olisi mukava saada tuo kulkupuoli kuntoon kun alustankin pitäisi uusiutua viikonloppuna sachsin sportteihin ja konin jousiin. Ei oo kiva kun kone tukehtuu polettaessa. Voisiko joku anturi olla syynä kuten lambda tai jotain. Autossa noin 240tkm mittarissa.
Passat TDI 90hv farkku paku
ex: Saab 9-3 (200hv) -99 SE "Pre Aero"
ex: Saab 9-3 (200hv) -99 SE "Pre Aero"
Re: Tukehtuu???
Anturi yleensä sytyttää check valon joten kallistuisin hukkiskelloon. Mun entisessä sen vaihto toi toivotun tuloksen, maksoi muistaakseni 50e pro turbolta.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Re: Tukehtuu???
No ehkä kannattas vaikka tsekata sen hukkiksen kondis, samoin mankkuvena saattaa olla paskana, DI-kassukin saattaa oireilla kummasti, ja samalla sitä laittaa vaikka uudet tulpatkin 
Mankkuvena ja kassu kannattanee tsekata niin että lainaa joltain varmasti toimivia sillä ne maksaa aika tavalla...
Nii ja voisko putki olla tukossa?
Koita hönkiä hukkiksen letkuun jollain, näät että liikkuuko se ja vuotaako kalvo.
EDIT:
Joo kuten edellinen sanoi jos lambda paska niin Check Engine syttyy heti että tuskin vika siinä.

Mankkuvena ja kassu kannattanee tsekata niin että lainaa joltain varmasti toimivia sillä ne maksaa aika tavalla...
Nii ja voisko putki olla tukossa?
Koita hönkiä hukkiksen letkuun jollain, näät että liikkuuko se ja vuotaako kalvo.
EDIT:
Joo kuten edellinen sanoi jos lambda paska niin Check Engine syttyy heti että tuskin vika siinä.
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Re: Tukehtuu???
Aivan sama oire omassa ja sama boksikin.Oireet alkoi kansipahvin vaihdon jälkeen ja aattelin olisko vesi tehnyt hallaa lamdalle/katille?Mankuvenaa koitettu vaihtaa,7 tulpat.Check Engine kyllä syttyy kun tarpeeksi kauan ahtoja odottaa ja syynä'AHTO ONGELMA'juu
Ihan sama ajaako puolella kaasulla vai talla pohjassa,Mooaa kui vanha pappa tunturi.Ahtomittaria ei oo,Mutta välillä tuntuu katkovan liekö bensa vai sytkä??Mulla ainakin on ideat loppu,että keroppa kun vika löytyy.

puh.050-3748237
#3078
#3078
Re: Tukehtuu???
Onkos kaikki ahtoletkut käyty läpi?
Ei näy välttämättä päällepäin murtuma/halkeama josta puhaltaa pihalle kun tulee painetta tarpeeksi.
Itsellä tulee joskus isommalla vaihteella lyhyt terävä nykäsy/katkos jos painaa pedaalia reilummin ja sit höllää hiukka. Ei poistunut uudella sytkäkasetilla*, mutta eipä tuosta ole suuremmin ollut haittaakaan ja vakiopoksilla ei mitään ongelmia.
*(Jotkut ovat sanoneet, että terävät nykäisyt voisivat kieliä viallisesta sytkäkasetista.)
Oletteko kokeilleet vakiopoksilla, että toimiiko samanlailla?
Ei näy välttämättä päällepäin murtuma/halkeama josta puhaltaa pihalle kun tulee painetta tarpeeksi.
Itsellä tulee joskus isommalla vaihteella lyhyt terävä nykäsy/katkos jos painaa pedaalia reilummin ja sit höllää hiukka. Ei poistunut uudella sytkäkasetilla*, mutta eipä tuosta ole suuremmin ollut haittaakaan ja vakiopoksilla ei mitään ongelmia.
*(Jotkut ovat sanoneet, että terävät nykäisyt voisivat kieliä viallisesta sytkäkasetista.)
Oletteko kokeilleet vakiopoksilla, että toimiiko samanlailla?
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
Re: Tukehtuu???
Vakio lastulla ei mielestäni ahdot nousseet täysin niin kuin pitää. Laitoin eilen trampoliinin jousen vetämään hukkaporttia kiinni. Tuloksena hiukan timakampi veto mutta punaselle ei silti kauheasti mennä. Tänään laitoin by-passin uuden muttei radikaalia muutosta. Ei kyllä kone enää tukehtunut ainakaan selkeästi kiihdytellessä kun laittoi trampoliinin jousen. Auto kyllä normaali ajossa toiminut mutta kun polkee enempi niin tukehtui. Noita teräviä nykäisyjä en ole huomannut omassani ennen kuin alkaa rajoitin tulla vastaan.
Itsellä tuo mankkuvena surisee vielä jonkin aikaa kun auton sammuttaa. Eli ei ihan täysin ehjä mutta puhallustesti oli ok. Olisiko käämi mennyt tai jotain. Voisihan tuota kokeilla ehjällä. Jos Joensuussa päin on joku T5 koneinen Saabisti joka haluaisi auttaa niin voisin kokeilla ehjää sytkäkassua ja mankkuvenaa?
Täytyypä tarkistella enempi noita ahtoputkia, kostutella ja puristella yms.

Itsellä tuo mankkuvena surisee vielä jonkin aikaa kun auton sammuttaa. Eli ei ihan täysin ehjä mutta puhallustesti oli ok. Olisiko käämi mennyt tai jotain. Voisihan tuota kokeilla ehjällä. Jos Joensuussa päin on joku T5 koneinen Saabisti joka haluaisi auttaa niin voisin kokeilla ehjää sytkäkassua ja mankkuvenaa?
Täytyypä tarkistella enempi noita ahtoputkia, kostutella ja puristella yms.
Passat TDI 90hv farkku paku
ex: Saab 9-3 (200hv) -99 SE "Pre Aero"
ex: Saab 9-3 (200hv) -99 SE "Pre Aero"
Re: Tukehtuu???
Vika löytyi. Ahtoputki oli tosiaan rispaantunut puhki. Eivät ole aikoinaan kunnolla laittaneet lohkolämmittimen johtoa ja se oli hinkkautunut ahtoputkea vasten tehden putkeen reiän. Eikun kahden tuuman ja 30 asteen pakoputken mutka motonetista sille paikalle niin jo pelittää. Pitää vaan suojata pakoputkelta tulevalta lämmöltä. Saa myös nähdä onko trampoliininjousi hukkaportin lisäjousena vähän turhan jäykkä. Kiitos avusta kaikille ja toivotaan että tästä on muillekkin apua vasstaavanlaisissa ongelmissa.
Passat TDI 90hv farkku paku
ex: Saab 9-3 (200hv) -99 SE "Pre Aero"
ex: Saab 9-3 (200hv) -99 SE "Pre Aero"
Re: Tukehtuu???
Oli kanssa ahtoputki turbolta klemmarin vierestä lähes poikki,mutta ilmesesti suurin syy oli hukkuminen öljyyn
Kaikki oireet katosivat puhaltimen vaihdolla.

puh.050-3748237
#3078
#3078
Re: Tukehtuu???
Nyt on ahtoputki korjattu ja etsitään sopivan jäykkää lisäjousi patenttia hukkaporttia kirimään kiinni. Muuttui auto ihan toisenlaiseksi kun ahdot menee perille asti. Alusta kunnossa, nelipyörä suunnattu ja kaakitkin alkaa olla kotona pellin alla. Enää tuulilasin vaihto eteläsuomen reissun jälkeen niin isoimmat jutut tälle keväälle tehty.
Nauttimaan kesästä...

Passat TDI 90hv farkku paku
ex: Saab 9-3 (200hv) -99 SE "Pre Aero"
ex: Saab 9-3 (200hv) -99 SE "Pre Aero"