Moikka kaikki,
Meni tuossa yksi päivä äänimerkki mykäksi ja aloin tutkia asiaa huikean sähkärin kokemukseni avulla.
Lopulta löysin jonkun releen konehuoneesta, minkä kautta menee äänimerkille johto.
Rele vaihtoon ja homma toimii.
Nyt sitten näin Englannin Ebayn sivuilla kuvan orkkis tonnarin äänimerkistä, jossa on tuplatorvet.
Mulla vain yksi vasemman etuvalon vieressä, syylärin edessä. Onko tämä joku jälkiasennus selkeästi.
Muutenkin se piuhapuoli arveluttaa.
Tulee siitä akun edestä olevasta jakoblokista virta tähän ko releeseen ja sitten kaksi muuta johtoa jostain vasemman etuvalon läheltä. sitten tämä virtajohto jatkaa releeltä äänimerkille.
Äänimerkki maadoitettu johonkin kohtaan konepeiton lukkopellissä.
Muuten, hanskalokerossa kanssa joku rele naksuu, kun tööttiä painaa.
Jos tämä on orkkisasennus olen saab inssi.
Nyt te viisaammat Saab sähkärit, kertokee miulle, et mittee pitää laittaa ja minne jne.
Käyn räpsii kuvia ja uppaan ne tähän kohta...
Edittii:
http://cdnl3.vidilife.com/image/2005/11 ... 71008L.jpg
http://cdnl3.vidilife.com/image/2005/11 ... 71010L.jpg
-Hessu-
Nyt torveillaan. Torvet järjestykseen tonnarista
Nyt torveillaan. Torvet järjestykseen tonnarista
Ex-Saabisti, nykyinen Foordisti. Sairautta kaikki.
Re: Nyt torveillaan. Torvet järjestykseen tonnarista
Alkuperäinen torvien rele on hanskalokeron reletaulussa. Joku on halunnut asentaa autoosi lisäreleen, sille ei pitäisi olla tarvetta, kunhan vaan alkuperäiseltä releeltä menee ehjä johto (ruskea 117) torville. Kumpikin torvi maadoittuu akun vieressä olevaan maadoituspisteeseen.
Uudemmissa molemmat torvet on jäähdyttimen etupuolella, mutta vanhemmissa toinen torvi (korkea ääni) on kuskin puolen sivuvilkun alapuolella etuhelman sisällä ja toinen jäähdyttimen etupuolella (matala ääni).
Uudemmissa molemmat torvet on jäähdyttimen etupuolella, mutta vanhemmissa toinen torvi (korkea ääni) on kuskin puolen sivuvilkun alapuolella etuhelman sisällä ja toinen jäähdyttimen etupuolella (matala ääni).
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Selevä,
Tämä ruskea 117 johto tulee sitten mihin tuonne konehuoneeseen? Sen jos joku viitsii kertoa, niin voin sitten testata tosiaan rajoittuneilla sähkärin tadoillani, että onko piuha ehjä hanskalokeron releelle.
Eli eli, jos tämä 117 piuha on ehjä, niin silloin mun ei tarvitse muuta kuin asentaa se töötille ja maadoittaa töötti tuohon jus: n mainitsemaan maadoituspisteeseen?
Nythän tuolle vihreälle releelle kuvassa, tulee kaksi outoa johtoa konehuoneen syövereistä.
Löysin muuten etupuskurin palkista edestä, läheltä oikeaa etuvaloa, jonkun kaksi karvaisen johdon liittimellä. Normi Saab liittimen näköinen.
Ei siinä mitään, että tuo viritys on tuolla, mutta mua korpee kaikki viritykset, mä haluun sen vaan poies sieltä, nääs.
Kiitos kaikille.
Tämä ruskea 117 johto tulee sitten mihin tuonne konehuoneeseen? Sen jos joku viitsii kertoa, niin voin sitten testata tosiaan rajoittuneilla sähkärin tadoillani, että onko piuha ehjä hanskalokeron releelle.
Eli eli, jos tämä 117 piuha on ehjä, niin silloin mun ei tarvitse muuta kuin asentaa se töötille ja maadoittaa töötti tuohon jus: n mainitsemaan maadoituspisteeseen?
Nythän tuolle vihreälle releelle kuvassa, tulee kaksi outoa johtoa konehuoneen syövereistä.
Löysin muuten etupuskurin palkista edestä, läheltä oikeaa etuvaloa, jonkun kaksi karvaisen johdon liittimellä. Normi Saab liittimen näköinen.
Ei siinä mitään, että tuo viritys on tuolla, mutta mua korpee kaikki viritykset, mä haluun sen vaan poies sieltä, nääs.
Kiitos kaikille.
91-kaavion mukaan: silloin kun toinen torvi on siellä vilkun alla, 117 haarautuu johtosarjan sisällä kahdeksi ruskeaksi, 117A ja 117B. Toinen haara tulee toiselle torvelle, toinen toiselle. Maajohto musta 50 2,5 mm2.hessu75 kirjoitti:Tämä ruskea 117 johto tulee sitten mihin tuonne konehuoneeseen?
96-auton kaaviossa näyttäisi tulevan 117 suoraan torvellelle ja maadoitus 117A. Toinen torvi kytketty toisen rinnalle.
En ole purkanut johtosarjoja minkäänikäisestä tonnarista, jos kirja on väärässä, antamani tiedot ovat vääriä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Nonni!
Täähän selvisi sitten tällä jus: n selvennyksellä.
Taas nähdään tässä kohtaa, että mulla on joku ihme sillisalaatti tonnari. On vanhempaa ja uudempaa tonnarin palikkaa kiinni.
Jos nyt ymmärsin oikein on tämä kyseinen kaksi karvainen johto, joka tulee konehuoneen syövereistä, on juuri tämä ruskea 117 johto, joka haarautuu kahdelle torvelle.
Saanko nähtyä torvea mistään, joka on siellä etuloksun sisällä? Etuvilkku irti tms?
Nyt sitten voin tehdä niin, että seuraan tätä kaksiosaista johtoa ja etsin haarakohdan. Poistan sen ja teen uuden jatkon suoraan torvelle. Torven korvaan tällä uudemmalla kaksiosaisella äänimerkillä???
Kiitos taas.
-Hessu-
Täähän selvisi sitten tällä jus: n selvennyksellä.
Taas nähdään tässä kohtaa, että mulla on joku ihme sillisalaatti tonnari. On vanhempaa ja uudempaa tonnarin palikkaa kiinni.
Jos nyt ymmärsin oikein on tämä kyseinen kaksi karvainen johto, joka tulee konehuoneen syövereistä, on juuri tämä ruskea 117 johto, joka haarautuu kahdelle torvelle.
Saanko nähtyä torvea mistään, joka on siellä etuloksun sisällä? Etuvilkku irti tms?
Nyt sitten voin tehdä niin, että seuraan tätä kaksiosaista johtoa ja etsin haarakohdan. Poistan sen ja teen uuden jatkon suoraan torvelle. Torven korvaan tällä uudemmalla kaksiosaisella äänimerkillä???
Kiitos taas.
-Hessu-
Tuli tuossa mieleen että eihän joku aikasempi omistaja olis jotain tilulilutorvia asentanu?
Omasta 93 cs:stä täytyisi myös äänimerkki korjata, rele naksuu kun ratista painaa ja torvet (2 kpl syylärin luona) totesin toimiviksi suoraan akulta johdot vetämällä. Sulakkeet ok. Ei toimi lasinpesureitten kanssakaan. Vika tuli jokunen vuosi sitten pakkasella, torvet soi itsekseen useita minuutteja kun muija lähti töistä kotiin, ja sitten loppui.
Nyt äänimerkki toimii taas. Vaikka torvista kuului ääni suoraan akulta piuhalla kokeiltuna(voi olla että kipinöi silloin jonkin verran, ei muista varmaksi muuta kuin ääni kuului) niin toinen torvi oli rikki, yleismittari näytti 1:stä ohmeissa. Nyt saa olla vaan toinen torvi kiinni.