Nouseeko lentokone lentoon liukuhihnalta?
Re: Nouseeko lentokone lentoon liukuhihnalta?
Hmmm...
En nyt ole varma ymmärsinkö lähtötilanteen oikein?
Jos tuo hihna pyörii taaksepäin samaa nopeutta kun lentokone menee eteenpäin, silloinhan tuo kone pysyy paikoillaan.
Jos kone pysyy ympäröivän ilman suhteen paikoillaan, ei siipiin tule nostetta eikä kone nouse.
Tai sitten ymmärsin jotakin väärin.
En nyt ole varma ymmärsinkö lähtötilanteen oikein?
Jos tuo hihna pyörii taaksepäin samaa nopeutta kun lentokone menee eteenpäin, silloinhan tuo kone pysyy paikoillaan.
Jos kone pysyy ympäröivän ilman suhteen paikoillaan, ei siipiin tule nostetta eikä kone nouse.
Tai sitten ymmärsin jotakin väärin.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Re: Nouseeko lentokone lentoon liukuhihnalta?
Hienoa, nyt se alkoi
.
Koneen työntövoima vaikuttaa ilmaan, ei hihnaan, ja siten kone pyrkii nostamaan nopeutta aivan kuin normaalilla kiitoradalla. Koska koneen ja hihnan välissä on vain vapaasti pyörivät pyörät, ei hihna voi mitenkään kohdistaa koneeseen liikettä vastustavaa voimaa. Tällöin kone siis kiihtyy ilmaan nähden aivan samalla lailla kuin ilman hihnaakin ja hihnan liike vaikuttaa ainoastaan pyörien pyörimisnopeuteen, joka on kaksinkertainen koneen ilmanopeuteen nähden hihnan liikkuessa koneen nopeudella vastakkaiseen suuntaan.

Koneen työntövoima vaikuttaa ilmaan, ei hihnaan, ja siten kone pyrkii nostamaan nopeutta aivan kuin normaalilla kiitoradalla. Koska koneen ja hihnan välissä on vain vapaasti pyörivät pyörät, ei hihna voi mitenkään kohdistaa koneeseen liikettä vastustavaa voimaa. Tällöin kone siis kiihtyy ilmaan nähden aivan samalla lailla kuin ilman hihnaakin ja hihnan liike vaikuttaa ainoastaan pyörien pyörimisnopeuteen, joka on kaksinkertainen koneen ilmanopeuteen nähden hihnan liikkuessa koneen nopeudella vastakkaiseen suuntaan.
#1970
-
- "Viggen"
- Viestit: 659
- Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
- Paikkakunta: Kemiö
- Viesti:
Re: Nouseeko lentokone lentoon liukuhihnalta?
Niinpä. Missä sanottiin että pyörät pyörii vapaasti tai ylipäätään pyörii ??ah79 kirjoitti:Hienoa, nyt se alkoi.
Koneen työntövoima vaikuttaa ilmaan, ei hihnaan, ja siten kone pyrkii nostamaan nopeutta aivan kuin normaalilla kiitoradalla. Koska koneen ja hihnan välissä on vain vapaasti pyörivät pyörät, ei hihna voi mitenkään kohdistaa koneeseen liikettä vastustavaa voimaa. Tällöin kone siis kiihtyy ilmaan nähden aivan samalla lailla kuin ilman hihnaakin ja hihnan liike vaikuttaa ainoastaan pyörien pyörimisnopeuteen, joka on kaksinkertainen koneen ilmanopeuteen nähden hihnan liikkuessa koneen nopeudella vastakkaiseen suuntaan.
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: Nouseeko lentokone lentoon liukuhihnalta?
Näkeehän sen lentokentällä kun katsoo koneita jotka rullaa maassa.moonlight-tuning kirjoitti: Niinpä. Missä sanottiin että pyörät pyörii vapaasti tai ylipäätään pyörii ??

9000CS 2,3
Re: Nouseeko lentokone lentoon liukuhihnalta?
No ei se kone jumissa olevilla pyörillä lähtisi lentoon kentältäkään, että sikäli aika järjetön oletus. Jos pilkkua aletaan kunnolla hässiä, niin alussahan sanottiin vain, että hihna liikkuu samaa nopeutta kuin lentokone, mutta tarkaan ottaen siinä ei ole sanottu, suhteessa mihin tämä nopeus määritetään. Loogisimpana ajatuksena voi tietenkin pitää ilmanopeutta tai nopeutta hihnan vieressä olevaan kiinteään pisteeseen (käytännössä sama asia).moonlight-tuning kirjoitti:Niinpä. Missä sanottiin että pyörät pyörii vapaasti tai ylipäätään pyörii ??
Pahalla tahdolla tehtävä voidaan toki tulkita myös siten, että pyörät ovat lukossa eivätkä pyöri ja lentokoneen nopeus, joka määrää siis myös kuljetusmaton nopeuden, määritetään suhteessa Sirius-tähden keskipisteeseen, jolloin näilläkin oletuksilla kone lähtee varmasti lentoon, mutta ei ehkä kovin kontrolloidusti

#1970
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: Nouseeko lentokone lentoon liukuhihnalta?
Tämä on helevettiläinen totta! On se hauska miten sitä sekoaa kun alkaa ajattelemaan liian vaikesti.Jussi kirjoitti: Ei
Lentokone nousee ilmaan, ainoa ero tavalliseen lähtöön on se että pyörät pyörivät tuplanopeudella niin kauan kuin ne ottavat hihnaan kiinni.
Aloin tuossa ajattelemaan että jos minä juoksen (jos jaksaisin juosta) juoksumatolla xkm/h ja matto menee täsmälleen samaa vauhtia taaksepäin niin minähän pysyn paikallani koska nuo voimat kumoavat toisensa.
MUTTA heti kun jos mulla olisi suu niskassa ja alkaisin puhaltamaan taaksepäin niin yrittäisin liikkua sen puhalluksen voimalla eteenpäin ja jalat saisi lisää töitä muuten menisin nokalleni.
Viimeksi muokannut Saappi Kuski, Ti Touko 27, 2008 11:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9000CS 2,3
-
- "Viggen"
- Viestit: 659
- Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
- Paikkakunta: Kemiö
- Viesti:
Re: Nouseeko lentokone lentoon liukuhihnalta?
Samalla voi kattoa että nouseeko ilmaan ettei tarvi täällä vääntääSaappi Kuski kirjoitti:Näkeehän sen lentokentällä kun katsoo koneita jotka rullaa maassa.moonlight-tuning kirjoitti: Niinpä. Missä sanottiin että pyörät pyörii vapaasti tai ylipäätään pyörii ??


Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1032
- Liittynyt: To Huhti 07, 2005 19:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Re: Nouseeko lentokone lentoon liukuhihnalta?
Kone liikkuu kitkattomaan väkipyörään nähden normaalia vauhtia, joten se liikkuu myös ilmaan nähden. NOUSEE
Oletuksenahan oli ettei hihna paina mitään
ei estä eikä hidasta kiihtyvää liikettä ilmaan nähden.
Oletuksenahan oli ettei hihna paina mitään

Nyt taitaa olla sairauden huipputaso saavutettu? Avo hankittu =)
KA 9-3 2.0tA Vector Cabbe vm.2004
KR 900 GL 3d vm. 1983 (ässän tekniikka) Ruohonen jäsen 2377
KA 9-3 2.0tA Vector Cabbe vm.2004
KR 900 GL 3d vm. 1983 (ässän tekniikka) Ruohonen jäsen 2377
Re: Nouseeko lentokone lentoon liukuhihnalta?
Ainoa mikä vaikuttaa on se, liikkuuko ilmaa siiven yli ja ali.ruohonet80 kirjoitti:Kone liikkuu kitkattomaan väkipyörään nähden normaalia vauhtia, joten se liikkuu myös ilmaan nähden. NOUSEE
Oletuksenahan oli ettei hihna paina mitäänei estä eikä hidasta kiihtyvää liikettä ilmaan nähden.
Saab 900S Combicoupe
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: Nouseeko lentokone lentoon liukuhihnalta?
Lisäsaivartelua: Myös rungon yli ja ali, koska lentokoneessa myös runko toimii siipenä.pakinen kirjoitti: Ainoa mikä vaikuttaa on se, liikkuuko ilmaa siiven yli ja ali.

9000CS 2,3
Re: Nouseeko lentokone lentoon liukuhihnalta?
Tuo hihna ei paina mitään, niin sillä ei ole liikemäärää, vaikka se pyöris kuinka nopeasti.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Re: Nouseeko lentokone lentoon liukuhihnalta?
... ja jos hihna on äärettömän pitkä ja sillä on äärellinen massa, mikä edellyttää sitä että sen tiheys lähestyy asymptoottisesti nollaa, niin sen liikemäärä on äärellinen. Mutta toisaalta jos hihnalla myös ääretön massa niin sen liikemääräkin on ääretön.
Mutta taas kolmaalta voimme pohtia äärettömän pitkän päistään tuetun pyörivän hihnan, jonka nopeus voi vaihdella välillä nollasta äärettömään ja jonka massa sekä jännitys ovat äärellisiä, kaikkia mahdollisia ominaismuotoja sekä -taajuuksia, jotka voivat syntyä herätteillä, jotka järjestelmässä ovat tarjolla. Kun otamme huomioon että äärettömän pitkällä hihnalla lentokoneen laskutelineen kosketus voidaan olettaa pistemäiseksi kuormaksi voimme tulla johtopäätökseen että oletetulla pyörimisnopeusalueella on mahdollista saavuttaa ääretön määrä erilaisia ominaismuotoja sekä -taajuuksia, jotka johtavat siihen että lentokone sinkoutuu hihnalta niin sanotusti HUSVATTUUN.
Mutta taas neljäältä mikäli oletamme että lähetämme hihnan toisesta päästä lentokonetta kohti Saab-merkkisen henkilöauton, jonka massa on 1500 kg ja suhteellinen nopeus hihnaan nähden on nolla (i.e. käkkäri on päällä) niin edellä mainittu ruotsalainen (tai suomalainen, vuosimallia ja tarkkaa mallia ei spesifioitu) laatutuote osuu lentokoneen nokkapyörään tai päälaskutelineeseen äärettömän lyhyen ajan (i.e. ajan joka lähestyy asymptoottisesti nollaa) kuluttua mikäli hihnan nopeus on ääretön. Mikäli taas hihnan nopeus on äärellinen niin kyseinen ajoneuvo ei osu lentokoneeseen koskaan. Voimme myös kokemusperäisesti olettaa että mikäli Saab ja lentokone törmäävät syntyy aivan v*tunmoinen mäjäys ja mikäli lentokone on amerikkailaisvalmisteinen (mitä se 75% todennäköisyydellä on) syntyy myös huikea tulipallo ja musta savu.
Jos taas tarkastelemme tilannetta sen kannalta että joka jamppa on lukenut peruskoulussa saman fysiikan oppimäärän, joka on varmasti riittävän laaja tämän mysteerin käsittelemiseen, niin voimmekin aloittaa pohdinnan aiheesta: Mitä vikaa on suomalaisessa peruskoulun tiedeopetuksessa?
Mutta taas kolmaalta voimme pohtia äärettömän pitkän päistään tuetun pyörivän hihnan, jonka nopeus voi vaihdella välillä nollasta äärettömään ja jonka massa sekä jännitys ovat äärellisiä, kaikkia mahdollisia ominaismuotoja sekä -taajuuksia, jotka voivat syntyä herätteillä, jotka järjestelmässä ovat tarjolla. Kun otamme huomioon että äärettömän pitkällä hihnalla lentokoneen laskutelineen kosketus voidaan olettaa pistemäiseksi kuormaksi voimme tulla johtopäätökseen että oletetulla pyörimisnopeusalueella on mahdollista saavuttaa ääretön määrä erilaisia ominaismuotoja sekä -taajuuksia, jotka johtavat siihen että lentokone sinkoutuu hihnalta niin sanotusti HUSVATTUUN.
Mutta taas neljäältä mikäli oletamme että lähetämme hihnan toisesta päästä lentokonetta kohti Saab-merkkisen henkilöauton, jonka massa on 1500 kg ja suhteellinen nopeus hihnaan nähden on nolla (i.e. käkkäri on päällä) niin edellä mainittu ruotsalainen (tai suomalainen, vuosimallia ja tarkkaa mallia ei spesifioitu) laatutuote osuu lentokoneen nokkapyörään tai päälaskutelineeseen äärettömän lyhyen ajan (i.e. ajan joka lähestyy asymptoottisesti nollaa) kuluttua mikäli hihnan nopeus on ääretön. Mikäli taas hihnan nopeus on äärellinen niin kyseinen ajoneuvo ei osu lentokoneeseen koskaan. Voimme myös kokemusperäisesti olettaa että mikäli Saab ja lentokone törmäävät syntyy aivan v*tunmoinen mäjäys ja mikäli lentokone on amerikkailaisvalmisteinen (mitä se 75% todennäköisyydellä on) syntyy myös huikea tulipallo ja musta savu.
Jos taas tarkastelemme tilannetta sen kannalta että joka jamppa on lukenut peruskoulussa saman fysiikan oppimäärän, joka on varmasti riittävän laaja tämän mysteerin käsittelemiseen, niin voimmekin aloittaa pohdinnan aiheesta: Mitä vikaa on suomalaisessa peruskoulun tiedeopetuksessa?
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
-
- "Viggen"
- Viestit: 659
- Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
- Paikkakunta: Kemiö
- Viesti:
Re: Nouseeko lentokone lentoon liukuhihnalta?
Renkaiden kitkavoimat/vastusvoimat on kaksinkertaisia
nousu kestää ainaskin sadasosasekunnin kauemmin kuin normaalisti. Mutta sitten taas liikkuva liukuhihna aihettaa koneelle vastatuulen jolloin se nousee nopeammin..
Oli miten oli niin nousee.
Ja nyt kun olen tän sanonut niin joku oikaisee ja selittää miksi ei nouse niin saa taas olla ihan

Oli miten oli niin nousee.
Ja nyt kun olen tän sanonut niin joku oikaisee ja selittää miksi ei nouse niin saa taas olla ihan

Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Re: Nouseeko lentokone lentoon liukuhihnalta?
Nouseehan tuo. Enkä ymmärrä miten siinä voisi edes olla mitään epäselvää.
Saadaanko seuraavaksi kysymys valonnopeudella etenevästä autosta ja tiukka metafysiikkaa käsittelevä väittely? 


- Saab 9-3 SC 2.0t Vector -
Re: Nouseeko lentokone lentoon liukuhihnalta?
Joka foorumilta löytyy epäilijänsä, että "miten muka voisi nousta".
Melko hyvä esimerkki, kuinka moneen junaan/lentokoneeseen meitä on =)
Melko hyvä esimerkki, kuinka moneen junaan/lentokoneeseen meitä on =)