DI/APC Nakutusledi?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
kena
Matalapaineturbo
Viestit: 179
Liittynyt: Ti Elo 15, 2006 18:30
Paikkakunta: Joensuu

DI/APC Nakutusledi?

Viesti Kirjoittaja kena »

Tarve olisi laittaa DI/APC -tonnariin nakutusledi. Netti on kyllä pullollaan vanhaan APC-purkkiin kytkettävän ledin ohjeita, mutten meinaa mistään löytää tuohon di/apc:hen manuskaa..

Kellään kokemuksia tuosta?

Entä mikä on nakutuksen todennäköisyys, mikäli APC:n hukkaporttiohjaus (mankkuvena) on poistettu käytöstä? Ahtimena mitsu. Ilman W-letkua ahdot nousee johonkin 1.1-1.3 alueelle, ei ole vielä uskaltanut koittaa kunnolla, kun jotain outoa ääntä kuului, kun kerran vedätin ahdot tappiin..

EDIT: Ja mitä muita riskejä kyseisessä konfiguraatiossa on? Viisaat miehet ovat sanoneet, ettei tuolla pikkuisella mitsun ahtimella pitäisi pystyä paikkoja särkemään. Ajattelin säätää bensansyötön painekatkaisijan tuonne johonki 1.2-1.3bar, niin ylipaineesta ei pitäisi olla huolta?
Audi urS4 kevyt huora
9000 CD TA 1989 - R.I.P. (rotting in paali)
Volvo C70 T5 GT 1998
aero
-
Viestit: 9125
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: DI/APC Nakutusledi?

Viesti Kirjoittaja aero »

kena kirjoitti:Tarve olisi laittaa DI/APC -tonnariin nakutusledi. Netti on kyllä pullollaan vanhaan APC-purkkiin kytkettävän ledin ohjeita, mutten meinaa mistään löytää tuohon di/apc:hen manuskaa..

Kellään kokemuksia tuosta?
2003 aloin itse moista pohtimaan, ei ole vielä toimivaa ratkaisua vastaan kävellyt.
kena kirjoitti:Entä mikä on nakutuksen todennäköisyys, mikäli APC:n hukkaporttiohjaus (mankkuvena) on poistettu käytöstä? Ahtimena mitsu.
Melko varmasti nakuttaa jossain vaiheessa. Silloin on kiva, että APC on kehissä. APC:n saa toki tuostakin pois, kun ohjailee ahtoja vaikka pelkästään sillä hukkiksella, mutta vähintään bensalastu kannattaa hankkia.
kena kirjoitti:Ilman W-letkua ahdot nousee johonkin 1.1-1.3 alueelle, ei ole vielä uskaltanut koittaa kunnolla, kun jotain outoa ääntä kuului, kun kerran vedätin ahdot tappiin..
Ilman W-letkua (eli ns. Steg W -konfiguraatio) hukkaportti ei rajoita ahtoja, ennenkö pakopaineet painavat hukkiksen auki. Mitsusi on horo, ellei nosta yli 1,3bar tuolla konfiguraatiolla.
kena kirjoitti:EDIT: Ja mitä muita riskejä kyseisessä konfiguraatiossa on? Viisaat miehet ovat sanoneet, ettei tuolla pikkuisella mitsun ahtimella pitäisi pystyä paikkoja särkemään. Ajattelin säätää bensansyötön painekatkaisijan tuonne johonki 1.2-1.3bar, niin ylipaineesta ei pitäisi olla huolta?
Pakopaineet nousevat, niiden myötä myös pakopuolen lämpötila, joka ei (etenkään tietyn pisteen jälkeen) ole enää hyvä asia, lisäksi ahdin alkaa sakkaamaan ahtokykynsä äärirajoilla (sekään ei ole hyvä idea). Kyllä pikkumitsullakin saa paikkoja rikki (ainakin itsensä mitsun ja voimansiirron), kun poraa reiän omaan päähän. Tuo W-letku irti ja fuelcut kuulostaa todella ikävältä konfiguraatiolta ajaa - ahdot karkaavat yhtäkkisesti ylöspäin ja fuelcut katkaisee etenemisen siihen paikkaan, eikä se ole kivaa saatika käytännöllistä. Eikö ennemmin kannattaisi säätää se hukkis (tai käyttää rajapainevenaa mankun sijasta) tarjoilemaan ahtoja tuo karvan reilu baari, niin ei kiihdyttäessä tarvitse kokoajan silmä mittarissa varvaskaasulla konffata, ellei APC:tä halua mukana pitää?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
kena
Matalapaineturbo
Viestit: 179
Liittynyt: Ti Elo 15, 2006 18:30
Paikkakunta: Joensuu

Re: DI/APC Nakutusledi?

Viesti Kirjoittaja kena »

Jeps, tuossa ajelin äsken vähän testiä ja ahdot kävi n. 1,5bar, minkä huomattuani nostin kaasun. Tässäkään ei ollut kuin vähän pintakaasua raskaammalla jalalla läppä auki. Eli ainakin sen 1,5bar siinä kolmosvaihteella satasen vauhdeissa sai kevyesti.

Rajapaineventtiilin aion asentaa, ellen ota mankkuvenaa takaisin käyttöön. Tuli mieleen, että APC:han säätää mankkuvenan lisäks DI-sytkää ja eikö nakutustilanteessa se muuta sitäkin? Eli niin kauan, kuin APC:n turbon ohjaus on disabloitu ainoastaan mankkuvenan osalta, niin nakusuoja toimii ainakin osittain?

Sellaisen konfiguraation meinasin, että rajapainevenalla sinne johonkin 1,1-1,2bar ja fuelcut sitten 1,3bar tai jotain sinnepäin. Bensalastu tuosta jo löytyykin, kuulemma säädetty yläalueelle lisää häppää. Lastun myyjä tietänee enemmän, mikäli tätä foorumia lueskelee (C****i)..

Jostain kojelaudan alta kuulostaisi kovilla ahdoilla tulevan jotain rahinan tapaista ääntä, mutta luulen että se liittyy jotenkin kojelaudan painemittariin tms. Ahdot nousi 1,5bar sinne APC-mittarin punaisen viirun väärälle puolelle. Turbosta myös löytyi uuden taajuinen imuvihellys siinä 1,2-1,3 barin jälkeen. Ei siis kuulostanut ainakaan miltään porsimisääneltä, vaan ihan imuilman halkomiselta.

Aika joutusaan tuo nopeusmittarin viisarikin kohosi noilla ahdoilla, vaikka en yhtään kickdownia viitsinyt edes tehdä.
Audi urS4 kevyt huora
9000 CD TA 1989 - R.I.P. (rotting in paali)
Volvo C70 T5 GT 1998
aero
-
Viestit: 9125
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: DI/APC Nakutusledi?

Viesti Kirjoittaja aero »

kena kirjoitti:Jeps, tuossa ajelin äsken vähän testiä ja ahdot kävi n. 1,5bar, minkä huomattuani nostin kaasun. Tässäkään ei ollut kuin vähän pintakaasua raskaammalla jalalla läppä auki. Eli ainakin sen 1,5bar siinä kolmosvaihteella satasen vauhdeissa sai kevyesti.
Niin tekee. Ite nykäisin varpaan pois kevyeltä (=alle puolet) kaasulta samoihin aikoihin, kun paineviisari meni punaiselle (tuossa vauhdissa kun pitää seurata liikennettä ja tietäkin, eikä pidä liikaa sooloilla, on jalassa semmoinen pieni sievä viive), silti ehti piikkaamaan selkeästi yli 1,5bar (bp-mittari sanoi 4,5bar, mikä tekisi 1,7bar ahtoa - tosin sekin mittari on halpis, joten pieni varaus pitää omata lukemiin).
kena kirjoitti:Rajapaineventtiilin aion asentaa, ellen ota mankkuvenaa takaisin käyttöön. Tuli mieleen, että APC:han säätää mankkuvenan lisäks DI-sytkää ja eikö nakutustilanteessa se muuta sitäkin? Eli niin kauan, kuin APC:n turbon ohjaus on disabloitu ainoastaan mankkuvenan osalta, niin nakusuoja toimii ainakin osittain?
Jep, säätelee se sytkääkin. Ihan äkkiä en sano, että miten nuo toimivat yhteen.
kena kirjoitti: Sellaisen konfiguraation meinasin, että rajapainevenalla sinne johonkin 1,1-1,2bar ja fuelcut sitten 1,3bar tai jotain sinnepäin. Bensalastu tuosta jo löytyykin, kuulemma säädetty yläalueelle lisää häppää. Lastun myyjä tietänee enemmän, mikäli tätä foorumia lueskelee (C****i)..
Taitaa olla mullekin sattumien kautta tutuhko lastu ;). Toki lambda-anturi voisi olla ihan hyvä idea kertomaan, riittääkö häppä.

Ja niin - isot pojat kertovat, että mitsun hukkis voi tosiaan falskata kovemmilla paineilla ihan pakopaineiden puolesta. Lisäjousi tai parempi aktuaattori on kuulemma kova lääke vaivaan.
kena kirjoitti: Jostain kojelaudan alta kuulostaisi kovilla ahdoilla tulevan jotain rahinan tapaista ääntä, mutta luulen että se liittyy jotenkin kojelaudan painemittariin tms. Ahdot nousi 1,5bar sinne APC-mittarin punaisen viirun väärälle puolelle.
Kojelaudan alla on ainakin tuo fuelcutin antava paineanturi. Tosituunari(tm) perinteisesti aloittaa ohittamalla sen ;). Tuon bensalastun kaverina usein(?) asuva DI/APC -lastukin melkein vaatii tuon ohituksen, koska se päästää kalibrointiajolla ahdot ns. "aika ylös".
kena kirjoitti: Aika joutusaan tuo nopeusmittarin viisarikin kohosi noilla ahdoilla, vaikka en yhtään kickdownia viitsinyt edes tehdä.
Niin se tekee, fiilis on ihan kiva :).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
kena
Matalapaineturbo
Viestit: 179
Liittynyt: Ti Elo 15, 2006 18:30
Paikkakunta: Joensuu

Re: DI/APC Nakutusledi?

Viesti Kirjoittaja kena »

Joo tuota, se fuelcut on juurikin mainitsemastasi syystä ohitettu ;)

Se tosiaan heitti lastun nollauksen jälkeen ekoilla kiihdytyksillä sinne 1,1-1,2 bariin ja samalla katkes häppä. Löysällä alustalla varmasti kanssa-autoilijoista mielenkiintoisen näköistä, kun normi-iskareilla tehdään lowrider -tyylistä keulanniiausta :D

Eniveis, silloin, kun tuota fuelcuttia abiko-tieteellisesti ohittelin, olin tietämätön sen säätämisen periaatteista. Nyt tiedän asiasta jonkin verran, joten ajatuksena oli tosiaan ottaa se takaisin käyttöön, jahka rajapaineventtiili on paikoillaan ja säädetty sopivalle paineelle.

Lueskelin APC/DI purkin teoriaa jostain lontoonkielisestä linkistä, jonka jostain tuolta forumin perukoilta kaivoin. Tässä manuskassa esitettiin nakutuksenestojärjestelmän toiminta. Sen lisäksi, että APC räpyttää nakutustilanteessa PID-säätimen tapaan hukkaportilla ahtoja alemmas, sytkän ajoitus muuttuu (muistaakseni) myöhemmäksi. Näin ollen voisi olettaa, että nakuturva toimii ainakin osittain myös ilman mankkuvenaa. Toki olisihan se nakuledi tai mikä tahansa muu indikaattori ihan käypänen peli.

Jostain tuosta nakutusvahdista lukasin pintapuolisesti.. Käsittääkseni nakuanturi on jokin korkeaimpedanssinen tai pietsotoiminen mikrofoni, jonka signaali sitten ajetaan komparaattorin läpi ja tietyn hystereesin ylitettyä sytytettäisiin ledi. Pitääpä paneutua asiaan, jos kerran tuollaista vanhan APC-purkin tapaista ominaisuutta ei tuosta paskeesta löydy.
Audi urS4 kevyt huora
9000 CD TA 1989 - R.I.P. (rotting in paali)
Volvo C70 T5 GT 1998
kena
Matalapaineturbo
Viestit: 179
Liittynyt: Ti Elo 15, 2006 18:30
Paikkakunta: Joensuu

Re: DI/APC Nakutusledi?

Viesti Kirjoittaja kena »

Niin ja sitten taas se avainkysymys, kun kyseessä kuitenkin on tällä haavaa käyttöauton kanssa kikkailu:

Porsiiko herkästi?
Audi urS4 kevyt huora
9000 CD TA 1989 - R.I.P. (rotting in paali)
Volvo C70 T5 GT 1998
fbl364
"Turbo"
Viestit: 268
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2005 14:03
Paikkakunta: Espoo

Re: DI/APC Nakutusledi?

Viesti Kirjoittaja fbl364 »

Kyllä se porsiminen on todennäköistä aina, kun vedätetään pitkään ja rukatuilla ahdoilla käyttöautolssa (=ei siis tehty muita merkittäviä/oleellisia muutoksia tekniikassa).

Tuo rahina, joka kuuluu vedätettäessä kyllä kuulostaa myös nakutuksen oireilta, joten varovaisuutta...

Terv; aikoinaan yhden koneen rikkonut leikkiessä
Hanaa hillitysti!
kena
Matalapaineturbo
Viestit: 179
Liittynyt: Ti Elo 15, 2006 18:30
Paikkakunta: Joensuu

Re: DI/APC Nakutusledi?

Viesti Kirjoittaja kena »

fbl364 kirjoitti: Tuo rahina, joka kuuluu vedätettäessä kyllä kuulostaa myös nakutuksen oireilta, joten varovaisuutta...
Okei.. Onko bensan oktaaniluvulla oikeasti miten suuri merkitys tuon nakutuksen ilmenemisessä? Toisin sanoen, onko ero merkittävä vaikkapa 95E:n ja Shellin V-Powerin välillä?

Miten nopeasti nakutus vaurioittaa moottoria? Onko se kertaluontoisella nakutuksella tuhoutumassa vai pidemmän aikajänteen vedättelyllä?
Audi urS4 kevyt huora
9000 CD TA 1989 - R.I.P. (rotting in paali)
Volvo C70 T5 GT 1998
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: DI/APC Nakutusledi?

Viesti Kirjoittaja Jope »

On eroa. Laita sitä suurioktaanisempaa vaan viritettyyn vehkeeseen.

V-Poweriakin voit tankata jos sulla on varaa. Helsingissä 1,59e/l viimeksi kun Shellin ohi ajelin..

Ei kerta tai toinenkaan pahaa tee, mutta kyllä sen syy pitää heti selvittää ja palauttaa sellainen tilanne, ettei nakutusta esiinny. Detonaatio taitaa sitten olla enemmän kerrasta poikki.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Vastaa Viestiin