Forgen stydimpi aktuaattori

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Forgen stydimpi aktuaattori

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Maptunin omateko-aktuaattorin jousi taisi antautua eilen, sillä Jyväskylästä kotiin tullessani ahdot heittelivät villisti 1.0-1.5 barin välillä.

Eli suoraan asiaan: mistä noita Forgen "reinforced" aktuaattoreita saisi ostettua suhtkoht edukkaaseen hintaan?
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Forgen stydimpi aktuaattori

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Forgen stydimpi aktuaattori

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

G-mies kirjoitti:http://www.partsforsaabs.com ainakin

Matti
Otin suoraan yhteyttä Englannin Forgeen. Saa nähdä, koska vastaavat.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Aleksi
"Viggen"
Viestit: 564
Liittynyt: Su Kesä 05, 2005 14:47
Paikkakunta: Hellsinki

Re: Forgen stydimpi aktuaattori

Viesti Kirjoittaja Aleksi »

http://www.doc-power.com liike on espoossa..
Og 9-3 Turbo -98 projekti
#2605#
http://www.turbofriiks.com
I love my SAAB like fat kid love cake !!
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Forgen stydimpi aktuaattori

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Aleksi kirjoitti:http://www.doc-power.com liike on espoossa..
Jep, jos tilaan tuon suoraan englannin Forgelta, niin säästän 20 euroa (DOC Power 200 euroa, Forge postikuluineen 180 euroa). Ja miksipä ei?
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Forgen stydimpi aktuaattori

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Partsforsaabsilta varmasti käypänen aktu postikuluineen 133€. Listalta ei löydy varsinaisesti ngsatkua, mutta tonnarin T25 aktuaattori on ilmeisen sopiva ja kerrot sitten vaan minkälainen varsi pitää olla ja saat oikean tuotteen. Periaatteessa myös og9-3 aktu sopii ja on saman hintainenkin 118€, kunhan vain kerrot sen varren mallin ja pituuden. Niin ja sulle pitäisi tulla varmaan heti alusta se keltainen keskijäykkä jousi, jolla peruspaine on n 0.6Bar

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Forgen stydimpi aktuaattori

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

G-mies kirjoitti:Partsforsaabsilta varmasti käypänen aktu postikuluineen 133€. Listalta ei löydy varsinaisesti ngsatkua, mutta tonnarin T25 aktuaattori on ilmeisen sopiva ja kerrot sitten vaan minkälainen varsi pitää olla ja saat oikean tuotteen. Periaatteessa myös og9-3 aktu sopii ja on saman hintainenkin 118€, kunhan vain kerrot sen varren mallin ja pituuden. Niin ja sulle pitäisi tulla varmaan heti alusta se keltainen keskijäykkä jousi, jolla peruspaine on n 0.6Bar

Matti
Tilasin Forgelta aktuaattorin, jonka jousi on mitoitettu 17-20 psin paineelle, eli noin 1,2-1,4 barin paineelle.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Forgen stydimpi aktuaattori

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Turbo Sensonic kirjoitti:Tilasin Forgelta aktuaattorin, jonka jousi on mitoitettu 17-20 psin paineelle, eli noin 1,2-1,4 barin paineelle.
Onko sulla yli barin peruspaineet 8O? Mulla ainakin on omassani 0,6 peruspaine ja keltainen jousi 9-15 psi. Max ahdot 1,3 tosin, ehkä jää sun maksimeista jonkin verran. Tai sitten vaan ymmärsin väärin ja sun maksimiahdot on tuo 1,2-1,4 ja saat niille sopivan jousen(joka pitäisi olla se keltainen).

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Forgen stydimpi aktuaattori

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

G-mies kirjoitti:
Turbo Sensonic kirjoitti:Tilasin Forgelta aktuaattorin, jonka jousi on mitoitettu 17-20 psin paineelle, eli noin 1,2-1,4 barin paineelle.
Onko sulla yli barin peruspaineet 8O? Mulla ainakin on omassani 0,6 peruspaine ja keltainen jousi 9-15 psi. Max ahdot 1,3 tosin, ehkä jää sun maksimeista jonkin verran. Tai sitten vaan ymmärsin väärin ja sun maksimiahdot on tuo 1,2-1,4 ja saat niille sopivan jousen(joka pitäisi olla se keltainen).

Matti
Mun peruspaineet on jossain 0,7-0,8 barin luokkaa ja maksimiahdot on jossain 1,4-1,5 barin luokkaa. Tuon jousenhan voi tietty vaihtaa jälkikäteen, jos se osoittautuu liian kireäksi.

Koko systeemi maksaa mulle noin 176 euroa. Doc-Powerilla tuo aktuaattori maksaisi 200 euroa.

Offtopic: tuli tuossa katseltua kiinalaisia turboahtimia ja välijäähyjä. Aika hyvin näyttävät nuo kinuskit kopioivan mm. Garrettia. Joidenkin ahtimien laipatkin ovat valmiiksi T25- tai T3 -yhteensopivia.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Forgen stydimpi aktuaattori

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Tuollainen ahtojen oskillointi tapahtui juuri kaverin ng:ssä stage1 ahdoilla ja syyksi paljastui ikääntynyt DI kasetti ... toimi melko normaalisti vielä vakiotäyspaineisena mutta alkas pätkimään yli kilon pyynnöillä.

Kyllähän sen jousen jäykkyyden tuntee ranteella jos se olis tosiaan pahasti väsähtynyt, vaí onko noista modifioiduista kelloista mennyt ihan useampiakin särki ? Jos sitä on roplattu tylysti niin voihan siellä olla vaikka kalvo rikki tai vuotaa ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Forgen stydimpi aktuaattori

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

vesa67 kirjoitti:Tuollainen ahtojen oskillointi tapahtui juuri kaverin ng:ssä stage1 ahdoilla ja syyksi paljastui ikääntynyt DI kasetti ... toimi melko normaalisti vielä vakiotäyspaineisena mutta alkas pätkimään yli kilon pyynnöillä.
No mulla ei pätki, mutta ahdot soutaa 1,0-1,5 barin välillä tai sitten tippuu ihan suosiolla 0,8-1,0 bariin. Ja nyt ei siis ollut kyse steg 1:stä. DI -kassu on kaksi vuotta vanha, joten tuskin se on ongelman aiheuttaja. No takakontissa on toinen DI-kassu, joten voisihan tuota autoa kokeilla silläkin.
vesa67 kirjoitti:Kyllähän sen jousen jäykkyyden tuntee ranteella jos se olis tosiaan pahasti väsähtynyt, vaí onko noista modifioiduista kelloista mennyt ihan useampiakin särki ? Jos sitä on roplattu tylysti niin voihan siellä olla vaikka kalvo rikki tai vuotaa ?
Mulla on autossani Maptunin modifioitu aktuaattori, joka on itse asiassa tehty orkkisosasta, mutta "kello-osa" on leikattu niin, että jousen on päässyt vaihtamaan ja jousen vaihtamisen jälkeen se on pistehitsattu kiinni muutamasta paikasta. Aika tökerön näköistä ja luulen, että tuo "kello-osa" on alttiina epäpuhtauksille jne., jos niillä nyt on jotain vaikutusta aktuaattorin toimintaan.

Siihen aikaan, kun ostin tuon aktuaattorin Maptunilta, kireämpien acujen tarjonta oli melko olematonta tai sitten en vain ottanut asiasta tarpeeksi selvää. Maptunin Fredrikin kanssa muutaman sähköpostin vaihdettuani päädyin tuohon modifioituun acuun. Nykyään Maptunkin myy noita Forgen acuja, joten ajattelin sitten hommata sellaisen, koska siihen pystyy vaihtamaan tuon jousenkin ilman leikkauksia ja pistehitsauksia :|

Edit: ryssin lainaukset. Korjattu.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
deportivo
"Viggen"
Viestit: 535
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 19:55

Re: Forgen stydimpi aktuaattori

Viesti Kirjoittaja deportivo »

Forgen kelloon "keltainen" jousi lienee aika passeli ratkaisu.
NG9-3 MY08 2.0T Vector Farkku
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
PVI
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ti Elo 26, 2003 12:22
Paikkakunta: Turku

Re: Forgen stydimpi aktuaattori

Viesti Kirjoittaja PVI »

Mulla on tonnarissa Forgen vanha iso aktuaattori (Maptun).
http://www.maptun.com/webshop/shop_info ... ategori=77
Kellon jousi on turhan jäykkä. Enkä ole saanut perusahtoja säädettyä 0,7 bar pienemmäksi.
Täyskiihdytyksessä heittää helposti fuel cuttia. Ei kellään sattuis tuohon vanhaan isoon aktuun olemaan löysempää jousta. Voisin olla kiinnostunut sellaisen hankkimisesta. Doc-power myy jousia vastaaviin laitteisiin, mutta mun on kuulemma vanhaa mallia. Ei löydy suoraan hyllystä.
PVI
Audi A6 Quattro, Audi A3
Edelliset: 9-5 aero wagon aut 07, 9-5 aero wagon aut -01, 9000CDE 2,3t -95, 900S -90, 99T -78, 900T16 -90, 900GLs -83
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Forgen stydimpi aktuaattori

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

PVI kirjoitti:Mulla on tonnarissa Forgen vanha iso aktuaattori (Maptun).
http://www.maptun.com/webshop/shop_info ... ategori=77
Kellon jousi on turhan jäykkä. Enkä ole saanut perusahtoja säädettyä 0,7 bar pienemmäksi.
Täyskiihdytyksessä heittää helposti fuel cuttia. Ei kellään sattuis tuohon vanhaan isoon aktuun olemaan löysempää jousta. Voisin olla kiinnostunut sellaisen hankkimisesta. Doc-power myy jousia vastaaviin laitteisiin, mutta mun on kuulemma vanhaa mallia. Ei löydy suoraan hyllystä.
Helpoin ratkaisu on ottaa ohjelmasta fuel cut pois käytöstä. Kun paineet rupeaa olemaan yli 1.3 bar niin alkaa tolerassi olemaan aika pieni fuel cuttiin.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Forgen stydimpi aktuaattori

Viesti Kirjoittaja Hook »

9000LPT kirjoitti:
Helpoin ratkaisu on ottaa ohjelmasta fuel cut pois käytöstä. Kun paineet rupeaa olemaan yli 1.3 bar niin alkaa tolerassi olemaan aika pieni fuel cuttiin.
Samoin disabloimalla samaan syssyyn nakutunnistuksen saa sytkän pysymään softan tehoarvoissa, kuten samoin seokset pysyvät peruskartalla. Samalla softa ei myöskään puottele ahtoja, vaikka kuinka pata kilisisi. Itseasiassa jos hakee maksimivääntöjä, niin samalla voisi ottaa w letkun irti joko ahtimen päästä tai itse mankuvenalta, niin jo on kumma jos ei väännä - jonkinaikaa..
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Vastaa Viestiin