Satku jätti tielle...

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Satku jätti tielle...

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

No niin, pumppu on vaihdettu. Jos joku haluaa tietää, mitä kaikkea sen ämpärin kanssa täytyy taistella, niin voin antaa yksityiskohtaiset ohjeet. Helppoa se ei ollut.

Mutta mikä parasta: auto ei edelleenkään lähde käyntiin.
Syy: akku tyhjä. Akku kuoli niin totaalisesti, että radio ei käynnisty enkä saanut myöskään kaukosäätimestä ovia lukkoon. Eli sitten vain jostain varavirtaa minulle, tack så mycket!

Niin ja en myöskään saa rullattua sitä hemmetin korkkia loppuun asti paikalleen. Eli taas tarvittaisiin jotain momenttityökalua, jolla vääntäminen onnistuisi. Puoliväliin se meni kohtuu kevyesti, mutta sen jälkeen ei inahtanutkaan. Hienoa.
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Satku jätti tielle...

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Ja nyt sitten tarvitaan apuja!!

Muuten homma varmaan toimisikin, mutta jostain syystä polttaa bensapumpun sulakkeen jatkuvasti. Ideoita mistä moinen mahtaa johtua? Eli kun avaimen kääntää ON -asentoon, kuuluu sulakerasiasta "naps" ja lanka sulakkeen sisällä on poikki.
Johtojen värit ovat niin selvät, ettei niitä käsittääkseni voi kytkeä väärinpäin. Samoin se johtopötikkä, joka on pumpun päältä irrotettava, menee takaisin vain yhdessä asennossa. Laitoin siihen pumpulta tulevaan putkeen teräspunosvahvistettua letkua, joten ajattelin, että joskohan se menee jotenkin mutkalle ja aiheuttaa oikosulun osuessaan johonkin liitokseen. Mutta otettuani pumpun jälleen ylös ja väänneltyäni sitä letkua tulin siihen tulokseen, että se ei vain millään voi osua mihinkään. Tosin toisessa päässä ne langat (jotka ovat hieman purkautuneet siitä punoksesta) osuivat pumpun päällä nastoihin, jotka kiinnittävät sen muovijalan paikalleen, jossa ovat mustan ja valkoisen johdon liittimet. Jos ymmärsitte, mitä tarkoitan. Mutta ei kai niissä voi virtaa kulkea? Ei kai se voi vetää koko pumppua oikosulkuun?
Leikkasin kuitenkin ne langat pois, eli eivät enää osu nastoihin. Akku vaan loppui taas, joten jälleen tarvitsen jostain apuvoimia antamaan virtaa.

Myöskään niitä mustaa ja valkoista johtoa ei voi kytkeä väärinpäin pumppuun, koska liittimet ovat eri kokoiset.

Onko ideoita, mistä ko. oikosulku voi tulla? En viitsisi kauheasti tehdä enää kokeiluja, kun viimeistä 15A varasulaketta viedään.
Olen tarkastanut kaikki johdot, ja ei ainakaan silmämääräisesti ole mitään oikosulkua näköpiirissä.
Myös pumppu on täsmälleen sama kuin jonka siitä otin irti, joten ei siinäkään kai voi olla systeemit jotenkin päinvastoin.

Ja koska jollekin varmaan herää nyt kysymys, että joskohan tuo sulake oli palanut jo ennenkuin ryhdyin vaihtamaan pumppua, niin vastaus on ei. Se oli ensimmäinen asia, jonka bussipysäkillä tarkistin. 8)
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3460
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Satku jätti tielle...

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Todennäköisesti johtosarja oikosulussa pumpun lähistöllä tai sitten uusi pumppu on valmiiksi oikosulussa (=rikki). Vaikka pumppuun menevät johdot pystyisikin kytkemään väärinpäin niin sillä ei saa sulaketta palamaan - ainoastaan pumppu pyörisi väärään suuntaan.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Satku jätti tielle...

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Ne johdot eivät ainakaan silmämääräisesti olleet oikosulussa, kun metalliosat eivät osuneet toisiinsa, eivät edes välillisesti.
Saavat kyllä motonetin pojat kuulla kunniansa, jos ovat myyneet mulle paskana olevan pumpun. On nimittäin kohtalaisen vittumainen homma repiä niitä tiivisteitä siitä pumpusta irti. :evil:
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Satku jätti tielle...

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Kun ette kerta auta niin piti sitten korjata itse. :D

Eli ilmeisesti niillä nastoilla siinä pumpun tyvessä on jokin sähköteknillinenkin funktio. Tai jossain muualla, mitä en vain tiedä. Nissanin apuvirralla korahti heittämällä käyntiin ja viimeinen sulakekin piti pintansa.
Kävin vähän lataamassa akkua ja ajelin muutaman minuutin kylillä. Tyhjäkäynti on yhtä tasainen kuin ennenkin, mutta välillä tuntui kuin tehot olisivat hävinneet murtosekunnin ajaksi. Vähän siis sellaista seilaamisen oloista. Mutta vain pari kertaa. Eikä tehojen häviäminen näkynyt kiekkamittarissa tai missään, oli lähinnä sellaista persdynoa.
Ajelin jonkin verran Nissan Notella tänä aikana, aivan uuden karhealla, ja luulen, että tuo "tehohävikki" on lähinnä siitä riippuvaista. Nissanissa kun tottui vähän uudemman koneen meininkiin.

Mutta nyt sitten eletään ja kauhistellaan ja pelätään pahinta, että missä vaiheessa ne liitokset pettävät. :lol:
Vastaa Viestiin