Niin M1 = henkilöauto ja N1 = pakettiauto, M1G = maastohenkilöauto, N1G = maastopakettiauto.
Tuossa katsastajan käsikirjassa mikä mulla on pdf:nä, ei ole 2001 vuotta tuoreempia tietoja. Itse ainakin lähden siitä että jos auto on valmistettu "vaillinaisella" putkella ja se on Suomessa hyväksytty sellaisenaan, ei direktiivit siihen vaikuta.
Vai onko Patroliin maahantuoja lisäillyt lisää pituutta putkeen täyttääkseen putkistovaatimukset?
Sellanen pöljä ideahan tuosta tuli että mitäpä jos ogsatkuun taivuttais viimeisen suoran, vetäis uutta putkea puskurin alta toiselle sivulle ja sieltä edelleen eteen, varmasti olis uniikki
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
(itsemurha-autohan tuo olisi jos pakokaasut menisi lähelle lämppärin ilmanottoa), tai sitten vain tekisi korin ulkopuolelle "vahvikkeet" jotka toimisivat pakoputkina, kiertämään ovien ja katon välistä ja takalasin yläosasta ulostulo. Luulis että alettais taas rajottamaan putkiston virityksiä jos pari tämmöstä tekis...