Hyvät veljet ja siskot,
Elämä lyö joskus lujasti päähän, niin että kaikki mustenee. Ero tuli ja kipeää ottaa. Kipua ei yhtään helpota se, että samassa prosessissa joudun nyt luopumaan rakkaasta NG900 saabistani. Auto pitää kuitenkin olla ja merkistä en haluaisi luopua. Veljet, kertokaan minulle mitä ajatella alla olevasta kohteesta. Ajettu on aika kamalan paljon, mutta ajattelin, josko siitä ilkeäisi tarjota vaikka vajaan 1700 euroa. Kerokaa ajatuksianne, eli jos kauppaan haksahdan, niin mihin tulee varautua tällaisen yksilön ollessa kyseessä?
SAAB 9000 CD 2.0 Turbo vm 1989
- Ajettu 400tkm ja risat
- huoltokirja virallisilla leimoilla 320tkm saakka, tämän jälkeen säännöllisesti huollettu
- Manuaalilaatikolla
- Platinan sininen
- Cruise, Sähkölasit ja -peilit (toimivat moitteetta)
- rds-radio
- Lohkoläm. + sisäpistk.
- 2 renkaat, kesärenkaat alumiinivanteilla
- Kats 9/03 ilman huomautuksia
- Kone/turbo eivät syö öljyä/savuta etcetc..
Auttakaa asiantuntemuksellanne miestä hädässä.
t: Just nyt avuton yksilö
Ostavalle Saabstille ohjeita?
-
- "Kaasari"
- Viestit: 39
- Liittynyt: Pe Tammi 23, 2004 15:53
- Paikkakunta: Espoo
Ostavalle Saabstille ohjeita?
SAAB 900SE 2.0 Turbo, 136kw, vm.96, aj. 230tkm.
Onko aikuisella iällä iskevä Saabismi ns. kakkostyypin Saabismi?
Onko aikuisella iällä iskevä Saabismi ns. kakkostyypin Saabismi?
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Vioista
Saab 9000
vuosimallissa -85 paljon vikoja: vaihteiden päällemeno rusahtelee, sähkövikoja, kori ei ole riittävän jäykkä
laatu parempi -88 lähtien
vetopyörästön laakerit heikot (kuuntele kuuluuko vetopyörästöstä tai vaihteistosta ylimääräistä ääntä)
vaihteistovikoja: kolmosvaihteen synkronointivikoja (korjaus kallis, parisen tuhatta euroa, riippuen siitä pitääkö kytkin korjata)
etupyörän laakerit vaihtokunnossa, kun autolla ajettu 200 000 kilometriä (tällöin myös pyörien navat täytyy vaihtaa)
alaetutukivarsien alumiiniset välihylsyt syöpyvät rikki: saattaa aiheuttaa etupyörien asentokulmien muuttumisen ja renkaiden epätasaista kulumista
etujouset voivat katketa
takakallistuksenvakaajan kumihelat kuluneet
ohjaustehostimen nestevuotoa esiintyy, ohjaustehostimen letkuvuotoja
jos jakopään ketju pitää ääntä 2,3 litran moottorissa, pitää ketju vaihtaa: vaihto yleensä edessä 140 000-200 000 ajokilometrissä
jakoketjun kiristinpyörävikoja
sylinterikannen tiivistevikoja (vika näkyy ensin jäähdytysnestevuotona sylinteriryhmän kyljessä)
venttiilikopan tiiviste vuotaa
vetonivelien kumisuojukset rikki
raidetangon päät väljät
sähkötoimiset ikkunat reistailevat
kojelaudan merkkivalolamput hankalat ja kalliit vaihtaa
tarkasta ilmastointilaitteen toiminta
ruostuminen alkaa ovien alareunoista ja takatolppien hitsausliitoksista (kestävyys ruostumista vastaan parempi -90 lähtien)
takavalojen "lasit" heikkorakenteiset (kannattaa tarkastaa, sillä usein ainakin toisen puolen "lasi" rikki, uusiminen kallista)
tarkasta huolella turbon kunto (vuosimallista -87 lähtien turbo nestejäähdytteinen ja kestää paremmin)
vesivuotoa auton sisälle on esiintynyt
moottorin öljyvuotoja
sytytyslaitevikoja
polttoainepumppuvikoja
vesipumppu vuotaa
takajarrulevyt kuluneet tai ruostuneet
ilmastointilaitteen vikoja
istuinlämmitys rikki
pakoputkistovuotoja
*kopioita HS Vikaluettelosta
vuosimallissa -85 paljon vikoja: vaihteiden päällemeno rusahtelee, sähkövikoja, kori ei ole riittävän jäykkä
laatu parempi -88 lähtien
vetopyörästön laakerit heikot (kuuntele kuuluuko vetopyörästöstä tai vaihteistosta ylimääräistä ääntä)
vaihteistovikoja: kolmosvaihteen synkronointivikoja (korjaus kallis, parisen tuhatta euroa, riippuen siitä pitääkö kytkin korjata)
etupyörän laakerit vaihtokunnossa, kun autolla ajettu 200 000 kilometriä (tällöin myös pyörien navat täytyy vaihtaa)
alaetutukivarsien alumiiniset välihylsyt syöpyvät rikki: saattaa aiheuttaa etupyörien asentokulmien muuttumisen ja renkaiden epätasaista kulumista
etujouset voivat katketa
takakallistuksenvakaajan kumihelat kuluneet
ohjaustehostimen nestevuotoa esiintyy, ohjaustehostimen letkuvuotoja
jos jakopään ketju pitää ääntä 2,3 litran moottorissa, pitää ketju vaihtaa: vaihto yleensä edessä 140 000-200 000 ajokilometrissä
jakoketjun kiristinpyörävikoja
sylinterikannen tiivistevikoja (vika näkyy ensin jäähdytysnestevuotona sylinteriryhmän kyljessä)
venttiilikopan tiiviste vuotaa
vetonivelien kumisuojukset rikki
raidetangon päät väljät
sähkötoimiset ikkunat reistailevat
kojelaudan merkkivalolamput hankalat ja kalliit vaihtaa
tarkasta ilmastointilaitteen toiminta
ruostuminen alkaa ovien alareunoista ja takatolppien hitsausliitoksista (kestävyys ruostumista vastaan parempi -90 lähtien)
takavalojen "lasit" heikkorakenteiset (kannattaa tarkastaa, sillä usein ainakin toisen puolen "lasi" rikki, uusiminen kallista)
tarkasta huolella turbon kunto (vuosimallista -87 lähtien turbo nestejäähdytteinen ja kestää paremmin)
vesivuotoa auton sisälle on esiintynyt
moottorin öljyvuotoja
sytytyslaitevikoja
polttoainepumppuvikoja
vesipumppu vuotaa
takajarrulevyt kuluneet tai ruostuneet
ilmastointilaitteen vikoja
istuinlämmitys rikki
pakoputkistovuotoja
*kopioita HS Vikaluettelosta
Re: Ostavalle Saabstille ohjeita?
Jos saat kyseisen auton markoissa 10.000 mk:n pintaan niin kaikista luetelluista ongelmista ei kannata välittää koska melkein jokainen osa tähän saabiin maksaa, kokemuksesta voin sanoa. Mutta tosi hyvä auto jos on kunnossa.saabistinro900 kirjoitti:Hyvät veljet ja siskot,
Elämä lyö joskus lujasti päähän, niin että kaikki mustenee. Ero tuli ja kipeää ottaa. Kipua ei yhtään helpota se, että samassa prosessissa joudun nyt luopumaan rakkaasta NG900 saabistani. Auto pitää kuitenkin olla ja merkistä en haluaisi luopua. Veljet, kertokaan minulle mitä ajatella alla olevasta kohteesta. Ajettu on aika kamalan paljon, mutta ajattelin, josko siitä ilkeäisi tarjota vaikka vajaan 1700 euroa. Kerokaa ajatuksianne, eli jos kauppaan haksahdan, niin mihin tulee varautua tällaisen yksilön ollessa kyseessä?
SAAB 9000 CD 2.0 Turbo vm 1989
- Ajettu 400tkm ja risat
- huoltokirja virallisilla leimoilla 320tkm saakka, tämän jälkeen säännöllisesti huollettu
- Manuaalilaatikolla
- Platinan sininen
- Cruise, Sähkölasit ja -peilit (toimivat moitteetta)
- rds-radio
- Lohkoläm. + sisäpistk.
- 2 renkaat, kesärenkaat alumiinivanteilla
- Kats 9/03 ilman huomautuksia
- Kone/turbo eivät syö öljyä/savuta etcetc..
Auttakaa asiantuntemuksellanne miestä hädässä.
t: Just nyt avuton yksilö
Itsellä oli 1,7 vuotta -89 CC 2.0T tonnari ja olin suht tyytyväinen vaikka hajosi käsiin. Myin pois 325tkm kohdalla. Ajoin noin 50tkm sillä.
Speedpartsilta saa noin 300€ Aeron tehot tuohon autoon jolla sitten kepittää esim 735 vai oliko se 740 Bemarin. Ainakin tcdoe:n videopätkän mukaan

Tarkista alusta onko miten "löysä", ohjaus (vaeltaako esim motarilla), oliko ilmastointia ?, vaihdelaatikko takkuaako sykrot 1->2 lle ja 2->3 lle, onko vaihdelaatikkoa laakeroitu, jos ei niin laakerointi tulee varmasti eteen ja maksaa autotallipajalla noin 3000mk ja liikkeessä 2x enemmän.
Sitten luonnollisesti ruosteremontti. Ovien alakulmat on pahimmat.
Siinä oli mitä nopsakkaa tuli mieleen, voit kysyä minulta lisää.
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04