Etupenkkien vaihto päittäin & koiranluiden vaihto
Etupenkkien vaihto päittäin & koiranluiden vaihto
-Pystyykö OG900:en etupenkit vaihtamaan päittäin? Kuten varmasti moni muukin, paremmin säilynyt apukuljettajan penkki houkuttelisi. Vekottimessa ei ole kytkimiä penkinlämmittimille ja luonnollisesti säädöt manuaalisina.
-Satkulla on ajettu 320tkm ja vaikka se ei mikään ruosteeton helmi olekaan, tekisi mieli vähentää uraherkkyyttä ja vaihtaa takapään pitkittäisiin tukivarsiin / koiranluihin puslat. Kun käytössä ei ole prässiä, olisin kiitollinen jostain muusta "patentista".
-Satkulla on ajettu 320tkm ja vaikka se ei mikään ruosteeton helmi olekaan, tekisi mieli vähentää uraherkkyyttä ja vaihtaa takapään pitkittäisiin tukivarsiin / koiranluihin puslat. Kun käytössä ei ole prässiä, olisin kiitollinen jostain muusta "patentista".
Re: Etupenkkien vaihto päittäin & koiranluiden vaihto
Ei pysty vaihtamaan päittäin, kiinnitykset erilaiset ja säätörullat eri puolilla jne. Penkit purkamalla varmaan voisi kyllä verhoilut ja pehmusteet vaihtaa.
Takapään puslia ei sitten kannata motonetistä ostaa (scantechin paskaa), vaan merkkiliikkeestä. Jollain ~50e saa kaikki takapään puslat, osaa ei ole enää saatavilla tosin.
Takapään puslia ei sitten kannata motonetistä ostaa (scantechin paskaa), vaan merkkiliikkeestä. Jollain ~50e saa kaikki takapään puslat, osaa ei ole enää saatavilla tosin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Etupenkkien vaihto päittäin & koiranluiden vaihto
Minulla on tuossa myynnissä yksi setti orkkispuslia
http://aero.itsata.fi/~saabclub/foorumi ... c8#p501701
Oikeanpuolen takapään mutteria on paha mennä aukomaan koska tankki on tiellä. Biltemasta saa parillakympillä kaariavainsarjan, josta löytyy sopiva avain em. hommaan.
http://aero.itsata.fi/~saabclub/foorumi ... c8#p501701
Oikeanpuolen takapään mutteria on paha mennä aukomaan koska tankki on tiellä. Biltemasta saa parillakympillä kaariavainsarjan, josta löytyy sopiva avain em. hommaan.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Re: Etupenkkien vaihto päittäin & koiranluiden vaihto
Jonkunlaisen puslien ulos/sisäänvetimen saa tehtyä pitkästä pultista,sopivasta putkenpätkästä ja prikasta.Putki laitetaan tukivarren reiän ympärille,pultti puslasta,putkesta ja prikasta läpi,joka on putken toisessa päässä.Kiristetään pultin mutteria ja toivotaan puslan luisuvan suosiolla.CRC saattaa joskus auttaa.
Re: Etupenkkien vaihto päittäin & koiranluiden vaihto
Koiranluun eli tuttavallisemmin reaktiotangon puslista herkemmin vikaantuva on se alempi. Itse olen vaihtanut ylemmät puslat ja eroa vanhoihin en tuntenut lainkaan. Alempien puslien vaihdolla eron huomasin kuin yössä ja päivässä.
Alempien puslien vaihtoon riittää, että poraa puslan rikki, sahaa ulkokehän halki ja hakkaa tjsp. ottaa pois. Sen jälkeen pyyhkii vähän öljyä reikään ja painaa ruuvipenkillä uuden puslan paikoilleen. Aivan sikahelppoa eikä tarvi prässiä
EDIT;
Lisäksi tarvii ison kaksi hylsyä, kun painaa uutta takaisin ryystuukissa. Tämä siksi, että puslan keskiakseli ei painu tarpeettomasti sivulle.
Alempien puslien vaihtoon riittää, että poraa puslan rikki, sahaa ulkokehän halki ja hakkaa tjsp. ottaa pois. Sen jälkeen pyyhkii vähän öljyä reikään ja painaa ruuvipenkillä uuden puslan paikoilleen. Aivan sikahelppoa eikä tarvi prässiä

EDIT;

-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Etupenkkien vaihto päittäin & koiranluiden vaihto
Tosiaan se etummainen pusla menee useinmiten rikki ja siitä kehän irroituksesta vielä, että poraamalla tai jos pusla on oikein huono, niin sormivoiminkin se kumiosa pois. Sitten rautasahan terä siihen reikään ja sahalla sahailleen vanhan puslan holkki halki. Tämän jälkeen lähtee aivan takuulla se entinen pusla viimeisine rippeineen veke. Minulla olisi pari uretaanipuslaa odottamassa asennusta 99:iin. Pitäisi vaan kehittää jostakin sitä kuuluisaa aikaa tohonkin pikkujuttuun. 

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Etupenkkien vaihto päittäin & koiranluiden vaihto
Mä vedän ne raudat aina halki vingulla, se syö aika nopeasti sen holkin puhki ja kun on huolellinen, ei tule kappaleeseenkaan lovea.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Re: Etupenkkien vaihto päittäin & koiranluiden vaihto
Kiitoksia vastauksista, pahoin pelkään että nyt niiden takimmaistenkin vaihdolla saattaisi olla pientä vaikutusta kulkuun. Nyt sitten vain miettimään, mistä saisi sitä sopivaa putkenpätkää. Hitto kun saisi jostain harjoittelukappaleen, sitten ei olisi muuta kuin osan vaihtoa / kovaa yritystä.
Pevi, laitan tulemaan YV:tä. Sitten vain Biltemaan hankkimaan lisää työkaluja ja etsimään putkea
Pevi, laitan tulemaan YV:tä. Sitten vain Biltemaan hankkimaan lisää työkaluja ja etsimään putkea

Re: Etupenkkien vaihto päittäin & koiranluiden vaihto
Hylsysarja ja viilapenkki on itselle aika hyvin piisannut noiden pienempien puslien paikalleen puristamiseen. Etsii vaan sopivat hylsyt puristimeksi ja vastakappaleeksi ja sitten rasvaa sen puslan hyvin ennenkuin lähtee yrittämään.
Joku taka-akselin iso pusla tai tonnarin momenttituen pusla vaatii jo vähän erilaisia työkaluja.. Tosin enpä ole vielä kokenut taka-akselin isojen puslien vaihtoa tarpeelliseksi. :-)
Joku taka-akselin iso pusla tai tonnarin momenttituen pusla vaatii jo vähän erilaisia työkaluja.. Tosin enpä ole vielä kokenut taka-akselin isojen puslien vaihtoa tarpeelliseksi. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Re: Etupenkkien vaihto päittäin & koiranluiden vaihto
Kuten tuolla jo todettiin, niin ei käy päikseen, mutta penkin purkaminen ei itseasiassa ole kovin paha homma. Istuintyynyt ja verhoilut ovat tosiaan vaihtokelpoisia. Vanhemmissa penkeissä verhoilu on kiinni rautalankasilmukoilla, jotka saa helposti korvattua nippusiteillä. Samalla voi käyttää verhoilut pesukoneessa 40 asteen hienopesussa ilman linkousta.petteri75 kirjoitti:-Pystyykö OG900:en etupenkit vaihtamaan päittäin? Kuten varmasti moni muukin, paremmin säilynyt apukuljettajan penkki houkuttelisi. Vekottimessa ei ole kytkimiä penkinlämmittimille ja luonnollisesti säädöt manuaalisina.
OG satkun/99:n penkkien kiskot ovat vaihtokelpoiset penkistä toiseen. Nimim. korkeussäätö myös repsikan penkissä...

Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Re: Etupenkkien vaihto päittäin & koiranluiden vaihto
Dodiin, nyt on puslat vaihdettu! Takimmaiset pienet olivat vielä aivan timmit, ilmeisesti niiden rasitus on vähäisempää. Mutta ne isot.. Ei ihme että auto "hiukan" haki uriin, esim. vasemman puoleinen pusla oli täysin lopussa - metallinen holkki tippui jo kun pultin sai auki.
Eihän homma nyt aivan heittämällä mennyt, aikaa meni useampi tunti. Ensin ruosteisten mutterien kanssa (onneksi löytyi korvaava) ja sitten vanhojen puslien irroituksen kera sai laatuaikaa vietettyä oikein tosissaan. Ruuvipenkki ja sopiva hylsyt kyllä toimivat, mutta tarkkana siinä sai olla.
Nostin hiukan hallitunkilla tukivartta, mutta tuli mieleen, että nyt kun auto on maassa, niin voisi vielä kerran kokeilla löysätä ja kiristää puslat, jotta ne eivät jää jännitykseen. Vai onko raadilla parempia ohjeita?
Lopputuloksena auto kulkee kuin kiskoilla, urat eivät tunnu juuri missään
Omituista, kuinka kahdella sinänsä pienellä puslalla voi olla niin paljon vaikutusta. Jos saisi inspiraatiota, voisi yrittää tapella niitä kallistuksenvaimentimia alle. Ja vaihtaa iskunvaimentimet. Jne..
Eihän homma nyt aivan heittämällä mennyt, aikaa meni useampi tunti. Ensin ruosteisten mutterien kanssa (onneksi löytyi korvaava) ja sitten vanhojen puslien irroituksen kera sai laatuaikaa vietettyä oikein tosissaan. Ruuvipenkki ja sopiva hylsyt kyllä toimivat, mutta tarkkana siinä sai olla.
Nostin hiukan hallitunkilla tukivartta, mutta tuli mieleen, että nyt kun auto on maassa, niin voisi vielä kerran kokeilla löysätä ja kiristää puslat, jotta ne eivät jää jännitykseen. Vai onko raadilla parempia ohjeita?
Lopputuloksena auto kulkee kuin kiskoilla, urat eivät tunnu juuri missään

-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2080
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Etupenkkien vaihto päittäin & koiranluiden vaihto
kannatta kiristää tosian pultit vasta kun auto on pyörillää.pidentää puslien ikää kun eivät jää jännitykseen. kun nostaa auton takatukivarren alta niin tulee sama vaikutus.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: Etupenkkien vaihto päittäin & koiranluiden vaihto
Kyllähän se alkuperäisasennus taisi jopa puoli päivää toimia, mutta sitten kun ajoi pääkaupungin mukulakivikaduilla, alkoi kuulumaan metallista kolinaa - jotain oli irti. Valitettavasti vasta eilen pääsi tekemään homman loppuun, eli takapää puisille laudoille, koiranluiden jokainen pää vuorollaan löysälle, auton heiluttelua ja kunnollinen kiristys.
Vika oli sen vaikeimman, eli oikeanpuoleisen takapään kiinnityksessä. Käytin alkuperäistä mutteria, joka oli näemmä liian syöpynyt ja menettänyt kierteensä - oli aivan löysällä. Onneksi jostain vuosien takaisesta pallonivelen vaihdosta oli jäänyt 17mm mutteri miljoonalaatikkoon, josta sitten se poimittiin uusiokäyttöön.
Täälläpäin (Kirkkonummi, Kehä III jne) on ollut paljon päällystystöitä. On ilo ajaa hiljaisella alustalla autoa, joka pysyy nyt suunnassa. Yllättävän paljon vaikutusta noilla takatukivarsilla, kuten sanottu auto menee nyt suoraan mutta myös ohjattavuus muuttui tarkemmaksi.
Suosittelen vaihtamaan ja varaamaan myös ainakin yhden uuden mutterin valmiiksi..
Vika oli sen vaikeimman, eli oikeanpuoleisen takapään kiinnityksessä. Käytin alkuperäistä mutteria, joka oli näemmä liian syöpynyt ja menettänyt kierteensä - oli aivan löysällä. Onneksi jostain vuosien takaisesta pallonivelen vaihdosta oli jäänyt 17mm mutteri miljoonalaatikkoon, josta sitten se poimittiin uusiokäyttöön.
Täälläpäin (Kirkkonummi, Kehä III jne) on ollut paljon päällystystöitä. On ilo ajaa hiljaisella alustalla autoa, joka pysyy nyt suunnassa. Yllättävän paljon vaikutusta noilla takatukivarsilla, kuten sanottu auto menee nyt suoraan mutta myös ohjattavuus muuttui tarkemmaksi.
Suosittelen vaihtamaan ja varaamaan myös ainakin yhden uuden mutterin valmiiksi..

Re: Etupenkkien vaihto päittäin & koiranluiden vaihto
Noita samoja puslia on tullu jokunen vaihdettua ja kertaakaan ei varmaan ole niissä takimmaisissa ollu vikaa joten viimeeksi tuli just tuonne oikealle puolelle vaihdettua etummainen tanko autossa paikoillaan.
Uus pusla pakkaseen pariksi tunniks ja sitten pitkäl pultilla/kierretankolla parin hylsyn avulla paikoilleen, kuskin puolella kannattaa ottaa koko varsi irti jos löytyy prässi tai ruuvipenkki.
Uus pusla pakkaseen pariksi tunniks ja sitten pitkäl pultilla/kierretankolla parin hylsyn avulla paikoilleen, kuskin puolella kannattaa ottaa koko varsi irti jos löytyy prässi tai ruuvipenkki.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992