Hihna kulkee sivussa kompuran pyörällä
Hihna kulkee sivussa kompuran pyörällä
Tempasin tänään konepellin auki ja huomasin että moniurahihna kulkee pari pykälää sivussa ilmastointilaitteen kompuran pyörällä. Hihna ja kiristinpyörät on uudet. Vanhan hihnan vaihdoin samasta syystä. Onko nyt niin että kiristimen iskarista on öljyt pihalla vai johtuuko tuo siitä kampuranpyörän galvanoinnista? Vai onko kompurassa jotain hämminkiä. Onko kellään ollut vastaavaa? Auto on m96
Re: Hihna kulkee sivussa kompuran pyörällä
Oot laittanut huonosti.
lieneekö varteenotettava vaihtoehto.
Toki jos vm:96 kiristimen jousi on kuoleentunut (öljystä niin viis), ja pääsee esim: kiviä hihnan väliin, niin voihan tuo vaikka hypätä rivin pari.
Kiristimen pitäisi alunperin olla senverran tiukka, jotta et hihnaa vaihda ilman asiaan kuuluvia työkaluja.
T: 13
lieneekö varteenotettava vaihtoehto.
Toki jos vm:96 kiristimen jousi on kuoleentunut (öljystä niin viis), ja pääsee esim: kiviä hihnan väliin, niin voihan tuo vaikka hypätä rivin pari.
Kiristimen pitäisi alunperin olla senverran tiukka, jotta et hihnaa vaihda ilman asiaan kuuluvia työkaluja.
T: 13
Re: Hihna kulkee sivussa kompuran pyörällä
Voi tietenkin johtua molemmista, tai sitten jommastakummasta.sanaksen kirjoitti:Onko nyt niin että kiristimen iskarista on öljyt pihalla vai johtuuko tuo siitä kampuranpyörän galvanoinnista?
Se kampiakselin hihnapyörän vulkanointi kannattaa tarkistaa, ulko- ja sisäkehän tulisi olla sivusuunnassa samalla tasolla kumiosan molemmin puolin.
Ja kyllä sillä öljylläkin kiristimessä on virkansa, kahdessa tontussa on hihna hyppinyt ilman öljyä vaikka kiristimen jousi sinänsä on ollut timmissä kunnossa, ja öljyn lisäämisellä hihna on rauhoittunut.
Näiden hihnapyörän vulkanoinnin sekä kiristimen/vaimentimen tulisi toimia vähänniinkuin yhdessä estäen värinää ja hyppimistä sekä näistä johtuvia ääniä.
Re: Hihna kulkee sivussa kompuran pyörällä
Galvanointi...joo-o. Hihna vaihdettiin asianmukaisesti ja oikeilla työkaluilla. Vähän epäilyttää tuo kiristimen kunto. Hihna ja kiristin hiukan väpätti koneen ollessa käynnissä, kun katselin sitä hihnan vaihdon jälkeen. Jos Ilmeiseti tohon kiristimeen saa sitä iskaria erikseen? onkohan paha pistää paikalleen jos uusi on vaputuneena täydessä mitassaan?
Re: Hihna kulkee sivussa kompuran pyörällä
Jos kiristin sekä hihna silminnähden väpättivät niin siinä se todennäköisin syy hyppimiseen.sanaksen kirjoitti:Galvanointi...joo-o. Hihna vaihdettiin asianmukaisesti ja oikeilla työkaluilla. Vähän epäilyttää tuo kiristimen kunto. Hihna ja kiristin hiukan väpätti koneen ollessa käynnissä, kun katselin sitä hihnan vaihdon jälkeen. Jos Ilmeiseti tohon kiristimeen saa sitä iskaria erikseen? onkohan paha pistää paikalleen jos uusi on vaputuneena täydessä mitassaan?
Uutta kiristin-iskaria saa PCS:ltä n.100€, tai käytettynä Hernesmaan Auto&Osa:lta taikka Veljekset Mäntykorvilta n. 30-50€.
Uusi/käytetty ehjä kiristin ei ole paha asentaa, sensijaan jo itsensä osiksi oikaissut öljyttömyydestään kulahtanut vanha on.
Edit:iä, eli siis toki kannattaa kokeilla öljyn lisäämistä siihen mikä on nyt paikoillaan, parhaassa tapauksessa hyppiminen lakkaa ja voi välttyä uuden ostamiselta sekä turhauttavilta purku- ja asennustöiltä.
Viimeksi muokannut Minuteman, To Touko 29, 2008 19:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Hihna kulkee sivussa kompuran pyörällä
Jos hihna "väpättää" niin vika on kiristimessä, tai kampuran hihnapyörässä.
Hihnan tulisi liikkua kaikilla kierrosalueilla ihan tasaisesti.
Tokihan vika voi olla jonkun apulaitteen täysin loppuun kulutetuissa laakereissakin, toki luulis kuulevan.
T:13
Hihnan tulisi liikkua kaikilla kierrosalueilla ihan tasaisesti.
Tokihan vika voi olla jonkun apulaitteen täysin loppuun kulutetuissa laakereissakin, toki luulis kuulevan.
T:13
Re: Hihna kulkee sivussa kompuran pyörällä
Näyttää muillakin olevan samoja ongelmia. Voiko öljyä lisätä kiristimen ollessa paikallaan vai pitääkö purkaa pois?
Re: Hihna kulkee sivussa kompuran pyörällä
Kävin lisäämässä oljyä kiristimeen pukkasin injetioruiskulla n.12ml. väpätys väheni huomattavasti. Ennen lisäämistä hihnasta kun kiskoi, huomasi että vaimennusta ei juurikaan ollut. Lisäämisen jälkeen tuota kiristintyökalua ei enään meinannut paikalleen saada. Pistin 10-30 keulaöljyä. Aika näyttää miten toimii.